
Németh László
SZERETTEM AZ IGAZSÁGOT
A vásárhelyi évek állandó
lázas tanulásban teltek. Sem az egyetemi évek alatt, sem fiatal íróként nem
tanultam annyit, mint most, hogy diákjaim előtt óráról órára helytállhassak. S
mégis mint író is ekkor álltam tán a legmagasabban, sem előbb, sem utóbb nem
írtam ilyen rövid idő alatt ennyi érett művet, szép példájaként, hogy azokat nem
idő, szorgalom hozza létre, hanem a szellem megnőtt feszültségéből pattannak ki.
Az első két vásárhelyi évben
– 45 őszétől 47 tavaszáig – drámák voltak a pedagógusi kohó melléktermékei.
Vásárhelyre érkezésem heteiben a Mathiász panzió-t fogalmaztam újra, a következő
évben az egymással versengő két helyi folyóirat (akkora volt ott a szellemi
égés!) két régi témám íratta át és meg: a Puszták népé-nek a Pusztuló magyarok
című vígjátékot adtam oda; a Délsziget-nek az Erzsébet-nap-ot, a Bodnárné
mellett másik parasztdrámám. A korszak igazi eredménye azonban: a történeti
dráma, e halottnak tartott műfaj aktualizálása, hozzáidomítása a magam sorsához
s fokról fokra a nemzet helyzetéhez. Első történeti drámámat, a VII. Gergely-t
még 1937-ben, akkori betegségem alatt írtam. Tárgyához egy elvetélt s nyomot
csak töredékekben hagyó vállalkozás segített: szerkesztő és kiadó barátom
világtörténeti áttekintést akart íratni velem. A kútfők azonban olyan csábítóak
voltak, hogy túlságosan is leragadtam bennük. Így a VII. Gergely levelezése is,
az a hatalmas szenvedély, korlátozottság, mely együtt mindig annyira vonzott. A
róla írt esszéhez lefordítottam néhány bekezdést, a fordítás magyar
archaizmusával emlékíróink legjobb helyeire emlékeztetett. Ki volt keverve a
nyelv is hát, a betegség megadta az indítást: a drámát 28 hattyúdalnak, utolsó
szavait (szerettem az igazságot, gyűlöltem a hazugságot) síriratnak szántam.
Most, majd egy évtized
múltán, az akkor megtalált műfaj – történeti tanulmány s egyéni indulat
összekapcsolása – három új drámát vetett ki egy év alatt. A Széchenyiről írt
könyvem utolsó fejezetében már meg volt vetve a drámai kelepce, melybe a
Bach-rendszert kipellengérező röpirat, a Blick kicsempészése ejti a döblingi
elmegyógyintézetbe menekült államférfit, s amelyből csak az öngyilkosság
vághatja ki. A helyzet, amelyben ő vergődött, egyre ismerősebbé vált, bár mint
annyi más esetben, most is csak a mű megírása után néhány héttel próbáltam ki
igazán az aggodalomból jóslattá vált mű gyötrelmeit. A másik két dráma egy
fölszólításra volt válasz, hogy régibb műveim vonjam vissza, ahogy egy barátom
kapacitált: az ember ne hordja púp gyanánt a múltját. Husz János írásait még a
30-as évek elején ismertem meg, a pesti cseh követség tragikus sorsú attaséja
küldte meg, cseh tanulmányaimról hallva, s a kétrészes, Prágában s Konstanzban
játszódó dráma 1938-ban egész közel állt a megíráshoz. Most ez a fölszólítás, a
visszavonás követelése újra kívánatossá tette, s a konstanzi zsinatra
zsugorította a történetet. Nagy hatással volt rám egy akkoriban kezembe került
cseh könyv, amely azt vitatta, hogy Husz János nem az a szenvedélyes, szakállas
alak, aminek a romantika elképzelte, egyetlen hiteles képén: jámbor, szelíd arc,
asszonyok gyóntatója, akit hőssé az tesz, hogy nem meri az igazság kezét
elengedni. A másik válaszul készült dráma: az Eklézsia-megkövetés Misztótfalusi
Kis Miklósról, a 17. századi erdélyi nyomdászról szólt, aki Hollandiából pottyan
vissza a hazai szűkfejűségbe, intrikákba, megaláztatásba, s akit igazságfeltáró
magamentségiért az Eklézsia a maga megkövetésére szorít, amibe bele is hal. Az
igazságszeretet újabb, tragikus áldozata tehát. 1957-ben, amikor történeti
drámáim megjelentek, elsősorban erre a négy műre (s a később írt Galilei-re)
gondolva akartam könyvemnek a VII. Gergely-idézetet („Szerettem az
igazságot”) címül adni. Akkor ez nem volt lehetséges; most azonban,
munkáim történetében, ezt a négy darabot mégis ezen a címen könyvelem el.