
A világhírű "fáramászó"
GY. SZABÓ BÉLA
"aki fába álmodta a Divina Commediát"
Gy. Szabó Béla 1905.
augusztus 26-án született Gyulafehérváron vasutas szülők gyermekeként. Elemi és
gimnáziumi tanulmányait is itt végezte. Gyermekként szülővárosából, a Maros
folyása mellett, szívesen nézte a változatos, magasan futó hegyvonulatokat. Az
Erdélyi-szigethegység csodálatos körvonalai, kékeslilás foltjai mélyen hatottak
rá. Gyermekképzeletét rendkívül foglalkoztatták, mi van mögöttük. Kisiskolás
lehetett, amikor jóságos tanítója felvitte a legközelebbi nagy hegyre, a
Mammutra, ahonnan káprázatos nagy völgy, az Ompoly völgye tárult szemei elé,
azontúl azonban egy még nagyobb hegylánc zárta le a látóhatárt. A rejtély nem
oldódott meg, de a dolgok mögé és mélyére való látás mindig űzte.
1923-ban a Budapesti
Műegyetem gépészmérnöki karára iratkozott be, ahol 1927-ben oklevelet is szerzett.
Már gimnazista korában nagyon szeretett rajzolni, festeni, és szerencsére kitűnő
tanára is akadt Reithofer Jenő személyében, aki Székely Bertalan tanítványa
volt, s növendékét nemcsak a természet szeretetére tanította, hanem arra
nevelte, hogy igényes legyen, sőt a későbbi nehéz döntések óráiban is mellette
állt.
Mint a művész maga vallja,
már másodéves mérnökhallgató korában rájött, hogy a művészi pályán a helye, de
szégyellte volna otthagyni a műegyetemet. A művészi tevékenységet azonban ekkor
sem hagyta abba, s a rajzolás mellett ekkor kezd pasztelleket készíteni, az
elsőt 1925-ben. A képnek utóbb az Édesanyám címet adta. Mind ebben, mind a
következő években a pasztellek egész sora kerül ki a keze alól, tárgyukat a
környezetből, gyulafehérvári benyomásaiból meríti.
A műegyetem elvégzése után
1928-ban hazakerül szüleihez, s a munkanélküliség kényszerű időbőségét, melyet
csak egy évi katonáskodás szakít meg 1928-1929-ben – bár ekkor is többet volt
keze az ecseten, ceruzán, mint puskán – megint arra használja fel, hogy fest.
"Festettem sokszor reggeltől estig" – emlékezik ezekre az időkre.
1931-ben végre álláshoz
jut: a kolozsvári Energia Villamossági Gépgyárban lesz tervezőmérnök. Ez a
körülmény - bár csak rövid ideig mérnökösködött, mert 1933 júliusában megszűnt a
gyár -, döntő hatással volt művészi pályájára.
"1930-ban úgy látszott,
hogy festő leszek, s tulajdonképpen ezek az indítékok dolgoznak bennem ma is,
amikor fát metszek" – vallja később magáról. A gyári munka mellett azonban
csak este és éjszaka nyílt lehetősége a "művészkedésre", s ezért csak szénnel,
ceruzával dolgozott. Így történhetett meg, hogy 1932 decemberében, amikor
először jelent meg a nyilvánosság előtt, az erdélyi magyar művészek Kós Károly
által rendezett kolozsvári kiállításán, hat szénrajz mellett csak két pasztellel
szerepel. Az igazi fordulat azonban ekkor következett be.
"Fiatalember, maga miért
nem mászik fára?" – kérdezte Kós Károly a rajzok láttán az alkotót. Gy.
Szabó Béla biztatásnak, sőt parancsnak vette a nagy tekintélyű mester szavait, s
megkezdte a "fára-mászást". Mivel azonban soha nem látott fát metszeni, teljesen
a maga elgondolása szerint fogott munkához.

Első nagy formátumú
metszetén a Fáramászón sokan látnak szimbólumértéket. Nemzetiségi, erdélyi
kisebbségi sorsunk küzdelmes voltának, olykor kilátástalanságának sajátos
jelképét. A fára mászó hiába kapaszkodik felfelé az ágakon, a fa derékba tört,
nincs csúcs ahova eljuthatna, de van egy távolba tekintő kilátás, amit az ember
megláthat és másokkal is megláttathat. Az erdélyi ember a hegyes tájat szereti,
hosszabb időre nem szívesen marad sík földön, távol erdélyi tájainktól, hacsak
az élet nem kényszeríti rá.
Gy. Szabó Béla művészete
ebben a korban erősen emberszemléletű volt. A humánus érzelemvilág, a nyomor
groteszkjei és az emberi szenvedések ragadták meg leginkább. A Koldusok c.
metszete 1933-ból is ezt fejezi ki. Az ötven fametszetet tartalmazó Liber
Miserorum (Szegények könyve) 1935-ből, a városok perifériájára szorult emberek,
az elesettek, a megalázottak impresszionista lírája.

Később Magyarországra,
Olaszországba, Dalmáciába, Bulgáriába, Görögországba utazik. Hegytetőket mászott
meg, hallgatta a vadvizek zúgását, mormogását, nézte a fény villódzását,
hallgatta a vézna fűszálak susogását. Számára nem volt fontos, hogy nyár vagy
tél, tavasz vagy ősz van. Magától értetődő volt, hogy ezekre a túrákra magával
vitte a festő és grafikai felszerelését, általa készített kicsi székét és minden
alkalommal igyekezett valamit rögzíteni az évszakok, a természet szépségeiből, a
tájak csodálatos, sajátos világából. Tájélményeit gyors technikával és lehetőleg
színeiben igyekezett feljegyezni, megfesteni. Ezért kísérik minden barangoló
útját a pasztellek és rajzok. De az, aki a fametszet mellett tett hitet,
hiányérzete támadt volna, ha mindazt, amit látott és tapasztalt, nem próbálta
volna meg legalább utólag fametszeteken is visszaadni.

Az ötven fametszetet
tartalmazó Liber vagabundi (Barangolókönyv) 1939-ből, már felszabadultabb,
látványosabb. A súlyos légkörű komor típusú metszetek után színtől tobzódó,
életvidám, a nagybányai iskola lírai festőiségét felidéző pasztelleket fest, és
felfedezi az erdélyi évszakok leheletfinom koloritját. E könnyed
posztimpresszionizmusra jellemző, de mindamellett a valóság ábrázolására törekvő
művészi mondanivaló, a huszonnyolc tusrajzot tartalmazó Homokvilág című
gyűjteményes kiadványban teljesedik ki (1941) az Alföld, a bugaci homokvilág
lírai rajzaiból. Költőisége, amely fejlődésének minden fázisát végigkíséri, itt
teljesedik, bontakozik ki igazában.
A természet továbbra is
elsődleges helyet foglal el a metszetein. Ebből az időből valók a Tizenkét hónap
metszetei, amelyek 1951-től 1965-ig készült metszetek legjavát foglalja össze és
a Hónapok című kiadványban jelentek meg 1973-ban.
Gy. Szabó Béla a
Barangolókönyvbe írt maga által kimetszett sorokban mondja el miről is
beszélnek képei, rajzai, fametszetei.
"Föld, erdő, Isten" írta
valamikor Szabó Lőrinc egy kötete homlokára. Puszta, tenger, erdő hármas egysége
alkotta a Liber vagabundi ciklusait, vagyis a természet. A természet és ember Gy.
Szabó művészetének a legfőbb célja ez időktől kezdve egyre inkább a természetbe
való behatolás, a természet szépségének, gazdagságának megjelenítése, feltárása.
Ennek lehetőségeit keresi szüntelenül a közeli és távoli világban.
Gy. Szabó újabb és újabb
feladatként tűzi maga elé a természet egyre finomabb jelenségeinek egyre
tökéletesebb, egyre sokoldalúbb visszaadását. Mintha a fákkal kezdődött volna.
Eleinte voltak az ilyen-olyan alakú fák, aztán jöttek a zendülő rügyekkel, buja
sarjadásban, virágnyílásban, teljes lombozattal, vagy kopárrá fosztva, fák a
szelek ringatásában, a napfény szelíd ölelésében (Görbe fa télen, Cédrusok
tavasszal, Erdei napsütés). És jött a hó! De hány formában? A kemény téli fehér
hótól (Behavazott hidacska, 1952), az összeesett, szinte sárgává aszott hóig
(Március, 1956), a szelíd hóesésig (A Bethlen-bástya télen, 1952).

Közben megkezdődött a
küzdelem a vízzel. A víz talán a leggyakoribb téma, s a legjobban megoldott
probléma művészetében. Látjuk eső formájában (Nyári eső), csendes patakként,
áradás után iszapot sodorva, kavargó zúgóként (Árvíz után, Cikói-szoros), vagy
vízesésként (Lolaia-vízesés), fényben szikrázva, erdők borúját, felhők homályát
ringatva.
De a víz egyúttal egy másik
feladat megoldását is jelenti: a fényét. Ki tudná megmondani, hányféle
változata, milyen széles skálája van a fénynek? Gy. Szabó metszetein ez a skála
a maga teljességében tükröződik: vizeken, patakokon, lombokon, köveken,
embereken, állatokon. A művész eljut odáig, hogy a fényt szinte "önmagában"
tudja ábrázolni (Nyárádmenti táj, Fecskék a fényben, Fény a Gyilkos-tón, Szent
Anna-tó, Kínai tó, Balaton; s a Dante-sorozat paradicsomi képei). Végül sikerül
a művésznek megoldania a "ködöt" is a maga lebegő puhaságában, fénytelen fakó
voltában ( Ködös szikla, 1968).
A megoldások keresésével
technikája is egyre finomodik, tökéletesedik, gazdagodik. Olyan virtuóza
vésőjének, mint hegedűművész a vonójának. Levonatait is nem préseléssel, hanem
dörzsöléssel készítette. Így elérte, hogy a nyomás változtatásával is
hozzájárult művei tónushatásához, vagyis ahhoz, hogy metszetei kétszínű,
fekete-fehér voltukban is színeseknek hatnak.
Gy. Szabó Béla fametsző
tevékenységét könyvekben kiadott sorozatokkal kezdte, és ez a törekvése, amely
töretlen munkakedvéből, kifogyhatatlan erejéből táplálkozott, s amellyel egy-egy
kedvére való témát, témakört ki akart meríteni, sosem hagyta el.

Kiemelkedő helyet foglal el
1963-64-ből származó Dante-sorozat, mely 20 lapon méltó illusztrációja a
nagy költő művészetének és méltó hódolat születése 700. évfordulójára, de egyben
valóságos összefoglalása Gy. Szabó Béla művészi sajátosságainak. "Már első
olvasáskor megejtett ez az írás, hisz gyakran egyetlen sora is olyan távlatokat
nyit meg, hogy illusztrátor legyen a talpán, aki fantáziáját követni tudja. Száz
énekből egész világrendszert épít fel, s ezt a tömörséget egy fametsző esetleg
mindenkinél jobban megcsodálja" – írja egy vallomásában.
Gy. Szabó Béla azokat a
részleteket választotta az illusztrációkhoz, amelyek őt különösen megragadták.
Így a húsz kép végső fokon egy egységes alkotói elgondolás kifejezője, s egyben
a dantei mű egységének megjelenítője. A Commedia hármas tagolásának megfelelően
a metszetek a pokol borzalmait ábrázoló vigasztalan feketeségtől a purgatórium
szürkében, földi világításban játszódó biztatásain át a paradicsom boldog
beteljesülést jelentő tündöklő világáig árnyalódnak, s tartalmilag a
legszörnyűségesebbtől a legmagasztosabbig ívelnek. Mint egy csodás hármas
hangzat, mely egyszerre fejez ki harmóniát és diszharmóniát, úgy csengnek össze
a képek. A pokol jeleneteinek reménytelenségét a lapok vigasztalan feketesége
sugallja. A paradicsom világába a végtelen csillagos éjszaka ragyogása visz át
bennünket. A paradicsom, a pokollal ellentétben, a fény birodalma – Danténál is,
Gy. Szabónál is. A sorozatban kifejezésre jut az is, hogy Dante nagy műve
mintegy az irodalom, művészet legfőbb ágainak képviselője is: a pokol az epika,
a purgatórium a dráma, a paradicsom a líra, de úgy is mondhatjuk: az első a
szobrászat, a második a festészet, a harmadik a zene. Gy. Szabó alkotása e
tekintetben is találó visszaadása a nagy műnek.

A pályacsúcsán álló művész
életének nyolcadik évtizedében magyar és más nyelveken olvasva hónapokon át
kutatta, kereste a mondanivalók mondandóját – a Bibliát és annak könyvei között
megállt a János bizonyságtételénél, az apokalipszisnél. A 22 fejezet
mindegyikéből egy képet vagy csak egyetlen villanást, sugárzást ragadva ki, fába
metszette a Jelenések könyve látomását. Áldott keze és vésője nyomán a 22
fametszeten átvonul előttünk az ember örök félelmével, felszikrázó örömeivel,
szorongásokkal, a pokoltűzzel, a dantei meggyötörtetéssel verten, az ember
veszedelmeivel, villódzó ragyogásaival. A lapok elbeszélnek mindent: a
próbatételt, az intő kezet, a hétpecsét titkait, a kiválasztottakat és
meggyötört lelkeket, az Antikrisztust hamis prófétáival, a földindulást, a
halálmadarak szárnyainak fenyegető árnyát, a halállovasokat, amint egy atombomba
tetején ügetnek. Láthatjuk a megmért várost, a mennyei Jeruzsálemet, az "élet
vizét", "az élet fáját". Voltaképpen hova megyünk, merre száguldunk, merrefelé
sodortatunk mi, emberek, valamennyi földlakók? Ebben az apokalipszisben, ebben a
világomlásban az emberiség, a szétszórtan élők és minden nép számára van-e még
remény? Merítünk-e az élet vízéből? Ülünk-e megbékélt égi csendben az élet
fájának lombkoronája alatt? Látunk-e új eget, új földet? Halljuk-e a hatalmas
szózatot, amely ezt mondja a királyi székből: "Íme, mindent újjá teszek. Aki
győz, örökségül nyer mindent és annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem."
A jövendő csak azé lehet,
aki már ebben az életben teljes erejével az igazság szolgálatába áll. Már van
remény, vallja János apostol és vele együtt Gy. Szabó Béla.
Gy. Szabó Béla bejárta és
"meghódította a világot" – nemcsak úgy, hogy lerajzolta, megfestette, fába
véste a tájat és a benne élő embert, hanem úgy is, hogy egyre sűrűsödő
kiállításaival (életében háromszáz, halála után huszonöt kiállítása volt eddig)
a látogató közönséget is elragadta.
Mindenütt, amerre járt, ott
hagyott valamit magából – egy darab művészetet, mert az ő művészete nem ismert
határokat. Életműve világrészeket hódított. A szépet, a tisztát, az emberséget,
a jóságot, az alázatot mindenütt felfedezték és megtalálták a művészetet
kedvelők Mexikótól Kínáig, Calitól Helsinkiig, Nagykárolytól Bukarestig,
Kézdivásárhelytől Budapestig.
Életművéből felépíthető az
a világ, amelyet bebarangolt. Több mint egy fél évszázada kezdte ezt a munkát.
Vágya mindig az volt, hogy az idő megőrizzen valamit abból, amit csinált. Ennek
a feladatnak messzemenően eleget tett. Emberi életünk mozzanatai, az erdélyi és
távoli világ szépségei tárulnak elénk rajzain (számuk közel 14 000),
pasztelljein (közel 2000), olajképein (mintegy 150) és természetesen
fametszetein (közel 1500) a szépség magasságába emelve minket, amilyen csak a
legnagyobbaktól telik.
"Tiszta környezetben
dolgozni, egy kicsit embertársainkra is gondolni – hiszen nekik szánjuk
munkáinkat –, ez lenne a művész igazi boldogsága" – vallotta a fametszés
erdélyi koronázatlan királya mindvégig, az 1985. november 30-án bekövetkezett
haláláig.
Nekünk pedig az az öröm
adatott meg, hogy látván lássunk. Látni a lényeget, ami a jelenségek mögött
rejlik. Látni azt, ami az Élet titka, amit Gy Szabó Béla fametszetei
megmutatnak.
/Ferenczy Miklós
nyomán ZE/