
"A hitem mindig
átsegített életem nehéz napjain"
Beszélgetés
FARAGÓ LAURA
énekművésszel
Hogyan kezdődött zenei pályafutása? Ki volt, aki ezen a
szép, de nagyon nehéz pályán elindította?
1970-ben főiskolás voltam, a
szegedi tanárképző főiskola magyar-ének szakos hallgatója, amikor az első
magyar, a televízió által meghirdetett, „Röpülj páva” népdalversenyt megnyertem.
Nagydíját, ezt a gyönyörű páva szobrot ma is lakásom ékességeként őrzöm. Erre a
népdalversenyre az énektanárnőm nevezett be, aki kézdivásárhelyi származású
volt, tehát egy Erdélyből áttelepült remek pedagógus. Tudtomon kívül adta be a
jelentkezést. Ezután a főiskoláról elküldtek a tanáraim Angliába egy nemzetközi
népdalversenyre, amelyet Middlesbrough-ban rendeztek, és miután innen is
elhoztam az első díjat, világossá vált, hogy az Úristen mégiscsak adott nekem
énekesi tálentumot, amellyel élnem kell.
A főiskolát azért befejeztem,
lediplomáztam, és a magyar-ének szakos tanári diplomámmal beiratkoztam a
Zeneakadémiára. Ott dal és oratórium éneklést tanultam 2 évig Sziklai Erikától,
de mivel a budapesti Zeneakadémia operacentrikus volt, átkértem magam Berlinbe.
Ott volt egy híres tanárnő, Freiweld Lange professzor asszony, aki megtanított a
dal és oratórium éneklésre, aminek a lényege a helyes és pontos szövegkiejtés
volt. Ezt a népdaléneklésben is nagyon tudtam hasznosítani, hiszen vallom, hogy
a népdal a szövegen nyugszik, a szöveg hordozza azt a mondanivalót, amely az
ember szívéig elér.
A berlini zeneakadémia elvégzése után az Országos
Filharmónia énekes szólistája lettem. Akkor halt meg Török Erzsi, és az ő
helyére kerültem. Közel húsz évig jártam az országot, mint énekes szólista,
egészen 1993-ig, amikor az Országos Filharmónia megszűnt. Ezután szabadúszóként
folytattam az éneklést, saját műsoraimmal jártam az országot, világot, és járom
mind a mai napig, amíg Isten ad erőt, lelkesedést és főleg érdeklődőket, akik
szeretik a népdalt, a magyar zenét, az egyházi zenét, és hívnak.
De amikor azt
kérdezi, hogy hogyan kezdődött a zenei pályafutásom, akkor a nagy családról
kell, hogy beszéljek. Egy tizenegy gyermekes családba születtem. Otthon
állandóan énekeltünk. Édesapámnak gyönyörű hangja volt, nagyon jól kísérte magát
zongorán. Mivel a család hatodik tagja vagyok, öt idősebb és öt fiatalabb
testvérem van, így mindig belekerültem egy olyan társaságba, akik énekeltek. Ha
a nagyobbak énekeltek, én mint kicsi, már bele tudtam kapcsolódni, és a kisebb
testvéreim amikor énekeltek, én mint nagyobb, tudtam őket irányítani. Amikor
Kodály Zoltántól megkérdezték, hogy mikor kell a gyermek zenei nevelését
elkezdeni, azt válaszolta, hogy születése előtt kilenc hónappal. Ez nálam
megtörtént. Nyolcan voltunk lányok, hárman fiúk és otthon karácsonykor vagy a
húsvéti ünnepek alatt zsoltárokat énekeltünk. Édesanyám református lelkész lánya
volt, az egyházi zene otthon mindennapos volt. De nemcsak a zene, hanem az
imádság is. Luther Márton mondta, hogy aki énekel, kétszeresen imádkozik. De
természetesen ahhoz imádkozni is tudni kell, hogy valaki kétszeresen imádkozzon.
Hite segítette-e abban, hogy a nagy tragédia után, ami
immár harminc éve, fiatalasszonyként érte, talpon tudjon maradni?
A hitem mindig megtartott és
erre nagy szükségem is volt, hiszen fiatalon egy tragédia kettétörte az
életemet. 1975-ben karácsonykor, Dávid fiammal és férjemmel utaztunk a Mátrába,
egy üdülőbe, hogy a téli szünetet ott töltsük, amikor útközben autóbalesetet
szenvedtünk. Férjem szörnyethalt ebben a balesetben, én kiestem az autóból és
Dávid fiam is, aki még olyan kicsike volt, hogy egy kis mózeskosárban utazott
hátul a kocsiban. Mi életben maradtunk, és a kisfiam, amikor felnőtt, és
megtudta, hogy az ő életét a mózeskosár mentette meg, elhatározta, hogy majd ha
megnősül, és lesz egy fia, Mózesnek fogja keresztelni. Közben ez a Dávid-gyermek
felnőtt, megnősült, az első leánya Lúcia lett, a második gyermeke pedig Mózes.
Visszatérve a családi
tragédiához, amikor özvegyen maradtam a kisbabával, pár év múlva férjhez mentem
egy nagyon mély hitű, vallásos férfiúhoz, és tőle született a második kisfiam,
Gáborka. Ő koraszülött volt, és nagyon sok rehabilitációs tornát kellett
elvégezni vele, hogy egészségesen életben maradjon. Ezután a gyermekszülés után
a harmadik fiam, Ágoston, sajnos már csak egy napot élt. Ezek után a tragédiák
után, megint csak az imádság és a hit volt az, ami engem továbblendített.
Nemcsak otthonról kaptam ezt az erős hitet, hanem valahogy a környezetemben is
mindig akadt egy ember, aki ezt a hitet bennem erősítette. Ilyen volt az
énektanárom is, aki benevezett engem a népdalversenyre, és az az erdélyi
származású, erős hitű Gábor Éva, aki nemcsak énekelni tanított, hanem azt is
megtanította, hogy mindenért adjak hálát. Még ha szomorúság, baj ér, azt is
köszönjem meg. Én ezt akkor nem értettem, miért köszönjem meg a nehézségeket.
Most felnőtt koromban értem és érzem, hogy ő mire célzott azzal, hogy még a
rossz dolgokért is adjak hálát. Talán arra gondolhatott, hogy maga az élet a
legnagyobb érték, még ha rossz dolgok történnek is velünk, mégiscsak az Isten a
tenyerén hord, mert a világ legnagyobb dolga az élet. Ha belegondolunk, minden
nap minden órájában érhet bennünket olyan baleset, ami véget vet ennek a földi
létnek, és már ezért hálát kell adnunk Istennek.
Ma, amikor az értékes zenét egyre kevésbé becsülik, hol
tart a népdal, a népzene megbecsülése?
Sajnos az a lángolás,
lelkesedés ami a hetvenes években a magyarságot éltette és a népdal iránt volt,
az ma már nem olyan erőteljes. Ma már csak egy szűk, megszállott réteg szereti a
népzenét. Fiatalkoromban az egész értelmiség népdalrajongó volt. Minden
televíziós fordulóban egy költő tette le voksát a népdal mellett. Gondolok itt
Illyés Gyulára vagy Veres Péterre. Ma már a média, különösen a televízió, alig
foglalkozik a népzenével, a rádióban is főleg hajnalban hallható értékes
népzenei műsor. Pedig a népdal a mi őseinknek csodálatos szerzeményei, tudása,
és ha mi nem énekeljük a népdalokat, akkor ez az élő kultúra megszűnik. Én is
tanítok a Tóth Aladár zeneiskolában népdaléneklést. Minden kis növendékem tudja
azt, hogy bizony rajta múlik a népdal sorsa. Mert ha valakit eltemetnek a
temetőbe, az a kultúra is elvész vele, amit ő magával vitt. A kultúrát mindig
újra és újra kell tanulni. Pénzt, házat örökölhetünk, de kultúrát mindig újra
kell tanulni. Munkálkodom én is mint tanár, s mint ahogy nekem is megtanították
a népdaléneklést, én is ezt a tudást tovább tudjam adni. Azok az emberek, akik
együtt indultak a „Röpülj páva” népdalversenyen – emlékeznek Vas Lajosra, aki
olyan lelkesen közvetítette a televíziós versenyeket –, ma is megmaradtak a
pályán: Budai Ilona, Ferencz Éva, Dévai Nagy Kamilla, Halmos Béla, Sebő Ferenc.
Ők megszállottan művelik és adják tovább azt a hihetetlen kincset, amely értéket
képvisel.
Ha olvasóink személyesen is találkozni szeretnének
Önnel, hol láthatják, hallhatják?
Előadóestekkel járom az
országot. Két nagy műsorom van jelenleg. Az egyik egy népdalest, amelyben nagyon
sok prózát is mondok, az a címe, hogy „Asszonyszerelmek, asszonysorsok”.
Születéstől a halálig egy csokorba kötöm azokat a dalokat, népmeséket, amelyek
az élet fordulópontjaihoz köthetők. Kezdődik a születéssel, a kereszteléssel
folytatódik, gyermekkorról mondok történeteket, a házasságról, befejezem egy
szép halottsiratóval. A népmesék mellett elhangzanak balladák, dalok. A másik
érdekes műsorom Ave Maria-kból álló ciklus, amelyben tíz dalt szólaltatok meg,
az utolsó négy magyar zeneszerzőtől van: Liszt Ferenctől, Farkas Ferenctől, gróf
Batthyány Ödöntől és Vavrinecz Bélától. Legkedvesebb számomra Batthyány Ödön Ave
Maria-ja, aki Boldog Batthyány-Strattmann László szemorvos tizenegy gyermeke
közül az elsőszülött fia. Zeneszerzőnek készült, de 21 évesen egy szerencsétlen
vakbélgyulladás következtében meghalt. Ez az Ave Maria-ja fönnmaradt, amelyet
műsoromon tartok. Irodalommal is foglalkozom. Megjelent „Szülőföldem, zengő
anyanyelvem” című könyvem, amelyben 36 interjút készítettem 36 költővel. Mind a
36 költő megerősítette bennem a népdal szeretetét. Az igaz magyar költészet a
népköltészeten, mint fundamentumon nyugszik.
Mit jelent Önnek Kodály Zoltán, mint zenész és ember?
Idén Kodály-év van, 125
évvel ezelőtt született. Kicsit szomorú vagyok, hogy az a nagy ujjongás, ami
1975 körül a népdal körül folyt, az a Kodály-év kapcsán nem tud megismétlődni.
Pedig Kodály nemcsak a legnagyobb népdalgyűjtőnk és zeneszerzőnk, hanem nagy
pedagógus is volt. Egy szép gondolatot idézek tőle: „Hisszük, hogy az emberiség
boldogabb lesz, ha megtanul a zenével méltóképpen élni. S ha valaki valamit tesz
ez irányba, már nem élt hiába.”
A „Földédesanyám” című
előadóestet több mint ezerszer adták elő Jancsó Adrienne-nel. Hogyan emlékszik
erre a kiváló asszonyra és nagyszerű előadóra?
A pályafutásom során volt
egy nagy mesterem, Jancsó Adrienne előadóművész, aki csodálatosan mondott
balladákat. 1970-ben, a „Röpülj páva” népdalversenyen fölkért, hogy
közreműködjek a „Földédesanyám” című műsorában, ezt a balladaestet több mint
ezerszer előadtuk. Jancsó Adrienne volt nekem az egyetemem és a legmagasabb
szintű iskolám. Megtanított arra, hogy nincs nagy város és kis város, nincs nagy
előadóest és kis előadóest, hanem a legkisebb falu legcsekélyebb közönségének is
a legnagyobbat kell nyújtani. Ami azt jelentette, hogy minden műsorra
tökéletesen fölkészültünk, átismételtük az anyagot, én beskáláztam, és tudásom
legjavát adtam mindig és mindenkor. Ezt az iskolát Jancsó Adrienne nélkül, aki
sajnos már elment közülünk, ma is folytatom, szívesen megyek a legkisebb faluba
is, ha hívnak. Könnyű ma már elérni, hiszen a telefonkönyvben mindenki benne van
és megtalálható. Szívesen járom a felvidéki, erdélyi falvakat, ha hívnak. Ez a
műsorom, amely a legújabb, „Asszonyszerelmek, asszonysorsok”, egy templomban is
előadható, mesékkel, dalokkal, balladákkal fűszerezett önálló est. Nehogy azt
higgyék, hogy a mese olyan szórakoztató műfaj. A mese olyan alaptudást hordoz az
emberiség számára, mint a bibliai tanítások.
A Bibliához és az imához való viszonyáról szép
gondolatokat hallottam Öntől. Megosztaná ezeket olvasóinkkal is?
Ha a Bibliánál tartunk,
kedvenc bibliai idézetem Máté evangéliumának 25. része, ott is a tálentumokról
szóló versek, hiszen az Úristen nem egyforma tálentumot adott nekünk, van akinek
ötöt adott, van akinek kettőt, van akinek csak egyet. Feladatunk, hogy ezeket a
tálentumokat megsokszorozzuk. Tehát a tehetség nem érdem, hanem a szorgalom az
érdem. A tálentumokat nem szabad elrejteni a föld alá, hanem meg kell osztani.
Szent Teréznek van egy gyönyörű imája, amelyből talán egy mondatot érdemes
kiemelni:
„Hozzon a mai nap belső
békét számodra! Bízz az Istenben annyira, hogy tudd, pontosan ott vagy, ahol
lenned kell! Ne felejtsd el a végtelen lehetőségeket, amelyek a hitből erednek!
Használd az adottságokat, amelyeket kaptál, és add tovább a szeretetet, amely
megadatott számodra! Légy elégedett abban a tudatban, hogy Isten gyermeke vagy!
Legyen ez a tudat teljesen a tiéd, és adja meg lelkednek a dal, a tánc, a hála
és a szeretet szabadságát! Ez mindannyiunké.”
/?/