
Gy. Szabó Béla
A
FAMETSZÉSRŐL
/részletek/
"Van benne valami nagy
puritánság. Megtanítja az embert a fehér-feketére, koncentrálásra, a dekoratív
látásra, s lehetőséget ad a sorok közötti olvasásra. Egyszerűsítésre,
összefoglalásra; nem nagyzolásra, hanem nagyvonalúságra serkent. A részleteknek
is annyi szerepet ad, mint az egységnek. Ettől kaptam a mozgatóerőt művészetem
kialakulására."
*
"Az első fázis a rajzolás. A
rajzot fordítva kell felvinnem a fa felületére. A fa lehet körtefa, juharfa,
hársfa, az puhább, a leggyakoribb a körtefa. Többféle szerszámmal szedhetem ki
az anyagot, van aki esernyődrótból csinál vésőt; azt hiszem, hogy még az ember
körmével is ki lehetne szedni; nem ez adja a művészi értékét."
*
"A fametszet a
legdemokratikusabb grafikai közvetítő eszköz. Én szerintem nincs sok értelme
annak, hogy csak pár példányt nyomtassak a dúcról. Lehet, hogy nagytőkés
világban ez kifizetődőbb olyan formán, hogy kevés a példányszám és így magas áron
lehet eladni... Én ilyesmire nem törekedtem. Egy dúc 40 ezer nyomást kibír még tűrhető
kivitelben. Egyet talán bánok, hogy igen sok időt töltöttem sakkozással. Azalatt
körülbelül három világnyelvet tökéletesen megtanulhattam volna. Hiányzott nagyon
a társ például világkörüli utaimon, ha valami nagyon szépet láttam, nem volt
kinek dicsérni. Itt magamban élek, egyedül és nagyon hiányzik néha, nincs aki az
okvetetlenkedő látogatókat elhárítaná. Amíg nővérem élt, ő megtette még ezt a
feladatot, de jelenleg nekem kell elvégeznem."
*
"A rajz születése a
hallgatás, befogadás, azonosulás, teljes feloldódás ihletett alkalma. Csaknem
ösztönös tevékenység. Ebben részt vesz minden érzékszervem. Színt, vonalat,
formát látok, hangokat hallok, mondhatnám: a kép illatát, ízét érzékelem, sőt,
mintha ujjammal tapintanám... Szinte magától, belső indításra mozdul a kéz, hogy
ragadja, rögzítse. Ezzel szemben a fametszés inkább tudatos munka, újraélése
annak az egyszeri, soha vissza nem térő pillanatnak. Röviden, tőmondatban
beszélem el és adom tovább az élményt. Persze, itt sem hiányzik a belső
feszültség, enélkül nincs igazi művészi alkotás. Elég, ha arra utalok, hogy
valóságos lámpaláz fog el, mielőtt a falapon az első vésőnyom megjelenik, a
vésővel az elsőt billentem."