
Múltidéző
HOMMAGE DÓZSA GYÖRGY
Dózsa György, vagy ahogy még
a történelemben ismerik Székely György, a Sepsiszentgyörgytől alig több mint
tizenkét kilométerre, a Bodoki-hegységben fekvő Dálnokon született 1470 körül.
Dálnok ősi székely falu. Még az 1992-ben tartott népszámláláson is színtiszta
magyar-székely település volt.
Innen indul 1514 nyarán
Dózsa György, hogy a keresztes hadak élére álljon.
Dózsa György gyermekkorát
szülőfalujában töltötte. Apja nyomdokaiba lépett, mikor katonának állt.
Szapolyai János erdélyi vajda csapatának lovaskapitánya volt, az 1513-as
törökellenes hadjáratban. A hadjárat végeztével nem tért vissza Erdélyországba,
hanem a nándorfehérvári őrség kötelékébe került. Már a várőrség katonája volt,
mikor párviadalban legyőzte a szendrei lovas szpáhik vezérét, epeirosi Alit, aki
korábbi viadalokban sok vitézt juttatott a másvilágra. Dózsa vitézségének híre
eljutott a királyi udvarba is. II. Ulászló, magyar király gazdagon megjutalmazta
a hőst. Amellett, hogy lovagrendbe emelte, falut ajándékozott Dózsának, illetve
a családi címerben feltüntethette vitézségét. A Dózsák családi címerébe ekkor
került be egy karddal lecsapott, vérző kar.
Amíg Dózsa György
Nándorfehérvárt őrizte, addig Bakócz Tamás az örök városban, Rómában a
pápaválasztáson vett részt. Bakócz Tamás, a XVI. században, Magyarország egyik,
ha talán nem a legnagyobb hatalommal bíró főnemese. 1497-ben egri, majd
esztergomi érsek, később a velencei püspök támogatásával konstantinápolyi
pátriárka lett.
Az egyetlen magyar pap,
akinek komoly esélye volt, hogy pápa legyen. Ezért II. Gyula pápa, 1513-ban
bekövetkezett halálakor Rómába ment, hogy részt vegyen a pápaválasztáson. Tudni
kell, hogy mielőtt konstantinápolyi pátriárka lett, bíborosi címre is lépett.
Így lehetett ott a pápaválasztáson, és jelöltethette magát a legmagasabb egyházi
méltóságnak. Pápaként összefogásra bírhatta volna az európai keresztény
országokat az oszmánok ellenében. Hasonló tervek késztették Mátyás királyt is,
hogy cseh király, majd német-római császár legyen. Azonban, ahogy Mátyás tervét
is keresztülhúzták, úgy Bakócz Tamás próbálkozása is sikertelenül végződött.
Mindezeknek köszönhetően a Porta, az oszmán udvar még négyszáz évig ülhetett
Európa és a balkáni népek nyakán. De, mit várhatunk azoktól az európai
fejedelmektől, velencei kufároktól, akik saját önös vagy gazdasági érdeküknek
teret engedve a törökkel szövetkeztek, vagy az oszmánokat támogatták
kereskedelmi ellenségeik ellen. Az európai összefogás hiú ábránd maradt. Miután Bakócz Tamás a pápaválasztáson alulmaradt a firenzei Medici-házból származó
jelölttel szemben, pápai legátusként visszatért Budára. X. Leó (Giovanni di
Lorenzo de’ Medici) az új pápa, hogy Bakóczot eltávolítsa Rómából - a város
falain kívül lássa végre -, megbízta egy keresztes hadjárat megszervezésével.
És meg kell említeni egy
másik fontos tényt, amiről sokan elfeledkeznek. Bakócz Tamás, ha már pápa nem
lett, azért megkapta a konstantinápolyi pátriárka címet. A katolikus-keresztény
egyházban a római püspöki cím, azaz a pápai titulus után a második legmagasabb
hivatal. Azonban Konstantinápoly, 1453 óta, török kézen van. Így, aki
konstantinápolyi pátriárka akar lenni, annak oda kell mennie, és a törököt ki
kell onnan űznie. Erre itt volt a kedvező alkalom. Az oszmán hadsereg mélyen
arab, perzsa területen harcol, ami még a harcedzett janicsárok számára is komoly
megpróbáltatás volt. Az európai területen csak egy kevés helyőrség maradt. Itt az idő,
hogy egy jól szervezett hadsereggel, kisöpörjék a törököt. És így már érthető,
miért kezdett Bakócz hirtelen keresztes hadjárat szervezésébe. Az újdonsült
pápa, így két legyet ütött egy csapásra. (Türk Attila, Tévedések a magyar
történelemben 25. old. Anno kiadó)
Megkezdődhet a keresztes
hadjárat, amire már nagyon sokan régóta áhítoztak, illetve Bakócz sincs már a
bíborosok közelében, hogy borsot törjön az új pápa orra alá. Bakócz Tamás abban
az időben érkezett a királyi udvarba, mikor Dózsa György éppen átvette
megérdemelt jutalmát. Miután Bakócz Tamás beszámol a római kalandjáról, a
királlyal azon tanakodnak, vajon kit bízzanak meg a hadjárat vezetésével.
Legalkalmasabb jelöltnek Dózsa György mutatkozott. Ízig-vérig katona. Ezt
megmutatta a török szpáhi, Ali elleni viadalban. Látott már törököt közelről, és
valamit ért a hadvezetéshez is. Lovaskapitányként harcolt a török ellen az
1513-as hadjáratban. Nincs nagy vagyona, így hatalma sem a rebellis a magyar
urak között, akik még mindig az 1505-ös rákosi gyűlés határozatát szajkózzák,
hogy magyar trónra csak magyar és nem külföldi király ülhet. II. Ulászló nem
alaptalanul tartott a kelet-magyarországi Szapolyai vezette nemesektől. Tudta,
hogy Szapolyai személyében egy trónkövetelővel áll szemben, aki csak az
alkalomra vár. Ezért nem is adta volna soha a keresztes hadak vezetését egy
nagyhatalmú magyar nemes kezébe, aki esetleg nem a török, hanem a magyar király
ellen vonul. Mindezek után, Dózsa tűnt a legjobb választásnak.
A pápa és a magyar király
hívószavára több ezer jobbágy-paraszt, kis- és középnemes gyűlt össze. Ugyan
ötvennyolc évvel korábban Nándorfehérvárnál sikerült a török előre nyomulást
megállítani, azonban az ország, illetve Erdély déli területein élők, már a
bőrükön érezték az oszmán szomszédságát. Rendszeresek voltak a magyar területek
elleni rabló-zsákmányszerző hadjáratok. A török martalócok naponta törtek rá a
magyar falvakra, kereskedők karavánjaira. Ezért érezték úgy a társadalom
legalsóbb rétegei, hogy végre fegyvert kell fogni török ellen. A táborba
érkezőtől csak a panasz áradt. Mindenki a törököt átkozta. A negyvenezer -
többségében - jobbágy egy emberként állt a keresztesek közé. Leírhatatlan volt a
törökellenes hangulat. Itt azonban felvetődik a kérdés. Hogy lett az
iszlám-török ellenes hadjáratból véres polgárháború? Erre a magyarázat a
középkori magyar és európai társadalomszerkezetben keresendő. A társadalom
legnagyobb részét a dolgozók rendje tette ki. Közel 85-90 százalékban. Ők dolgoztak a
földeken, termeltek, esetleg a városokban kézművességgel foglalkoztak. És ami a
legfontosabb, hogy ők adóztak. Viszont nem vettek részt a harcokban. Őket az
imádkozók, a papság rendje követte. Ők nem termeltek, nem is adóztak, viszont
ellátták a rájuk bízott feladatokat. Kereszteltek, miséztek és temettek.
Illetve, mint írástudók, a vármegyék közigazgatásában tevékenykedtek. Ők az
ország lakosságának 4-5 %-a. A harmadik réteg-rend a harcolók, a nemesség volt. Ők
mentek csatába, ők védték a hazát. Ezért mentesültek mindenfajta adózás, munka
alól. Ahogy mondták, ők a vérükkel adóznak.
A társadalom e hármas
tagozódása mindenki számára elfogadott volt. Szó sem volt a szocialista
történelemtanításban megismert osztályharcról, kizsákmányolásról.
A keresztes hadak
április-május hónapban gyülekeztek. Éppen akkor mikor a nyári munkák,
betakarítások kezdődtek. A nemesség kezdte egyre rosszabb szemmel nézni a jobbágyság akcióját,
felfegyverzését. Ennek sokan hangot is adtak a királyi udvarban. Később már maga Bakócz is a toborzás leállítását javasolta. Mikor az urak a parasztságot vissza
akarták kényszeríteni a birtokaikra, hogy kezdjék meg a betakarítást, a földműves
parasztság árulással vádolta a királyt, a nemességet. A jobbágyság azzal
védekezett, hogy ők is fegyveresek már, harcoló katonák. Éppen most készülnek
Kelet-Európa „felszabadítására”. Ezt már nem tűrte tovább a nemesség. Megindult,
hogy jobb belátásra bírja a parasztságot. Mikor világossá vált, mire készül a
nemesség, Dózsa is megindította seregét. A csapatok még mindig a török ellen,
déli, dél-keleti irányban mozognak. Dózsa, még ekkor is azt tervezte, hogy egyesül az erdélyi vajda, Szapolyai seregével, és együtt törnek az oszmánokra.
Azonban a nemesség ekkor már teljesen máshogy gondolkodott. Számukra a saját
jobbágyaik lettek az első számú ellenség.
A harcok, mindössze néhány
hétig, hónapig tartottak. A paraszti seregek sorra aratták győzelmüket a
nemesség felett. A nemesek által elkövetett apátfalvi vérengzés után a
jobbágyság Nagylaknál meglepte és szétverte a nemesek hadait. A nyárra szinte az
egész ország lángokban áll. Dózsa a fősereg élén Temesvár alá vonult. Célja a
vár elfoglalása. A lépése mögött geopolitikai döntés állt. Temesvár szinte
bevehetetlen ponton épült. A folyók torkolata, a környező mocsarak olyan
környezetet biztosítottak, hogy a vár ostroma szinte lehetetlennek tűnt. Dózsa
György seregeivel 1515. június 15-én ért a vár alá. Mindjárt másnap megkezdte a
vár ostromát, hogy onnan a vár őrségét kiszorítsa, és maga vegye birtokba a
várat. Egy hónap múlva érkezett a vár felmentésére Szapolyai János, akitől
személyes ellensége Báthory István kért segítséget. A két sereg összecsapása a
nemesség győzelmét hozza. A jobb fegyverzettel felszerelt, nemesi csapatok
leverték a jobbágyság harcát. A megtorlások a felkelés vezetőinek számára
kegyetlenek voltak.
Szapolyai János került ki a
lehető legjobban a harcokból. A magyar nemesség előtt megnőtt a tekintélye.
Sokan pártoltak hozzá, lettek szövetségesei. Megnövekedett hatalmának és
tekintélyének tudatában kezdett bele, terve megvalósításába.
/GL/