
A SZENTLÉLEK TERMÉSZETÉRŐL
Elmélkedés pünkösd
ürügyén
A Szentlélek a hitbéli
élmények egyik legnehezebben leírható fogalma, ami mindent betöltő, minden
érintettet megrázó, átmosó, elragadó szélvihar, víz, mozgás, áramlás formájában
jelenik meg a leírásokban. A Szentlélekkel való betöltekezés mindig
szeretetteljes, kiteljesítő, az elszigetelt egyént a világ szeretetben létező
egységére rádöbbentő, abban őt részesítő élmény.
Isten fogalmához szervesen
hozzátartozik a teremtő, a mindenható jelző. A Szentlélek nem teremt, nem
„cselekszik”, hanem betölt, így a létezés legáltalánosabb, legegyetemesebb
fogalma. A Szentlélek létezése nyilvánvalóbbá válhat bizonyos alkalmakkor, de
mindvégig jelen van: megtalálható a „flow” élményben és a keleti filozófiák
univerzummal való eggyé válásának élményeiben, így a „tao”-ban is.
A Szentlélek észlelése
századunkban nem könnyű. Látomásdermedtté, befogadás-képtelenekké váltunk, így a
Szentlélek befogadó közeget igénylő különös látogatására kevéssé számíthatunk.
Kivételek azonban vannak. A bejegyzés végén a Szentlélekkel kapcsolatos saját
élményemet írom le.
Pünkösd nemcsak a tavasz,
nemcsak a termékenység, hanem egy magasabb Lélekkel való közös betöltekezésnek,
és ezáltal az együttesen látóvá és szólóvá válásnak is az ünnepe: „Amikor
pedig eljött pünkösd napja, és mindnyájan együtt voltak ugyanazon a helyen,
hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből, amely betöltötte
az egész házat, ahol ültek. Majd valami lángnyelvek jelentek meg előttük,
amelyek szétoszlottak, és leszálltak mindegyikükre. Mindnyájan megteltek Szent
Szellemmel, és különféle nyelveken kezdtek beszélni; úgy ahogy a Szellem adta
nekik, hogy szóljanak.” (Ap. Csel. 2.)
A Szentlélek a hitbéli
élmények, a hitről való tudás egyik legnehezebben leírható fogalma. Azok az
elmélkedések, amelyeket ebben a bejegyzésben a Szentlélekről megpróbálok leírni
roppantul töredékesek. Csak remélni tudom azt, hogy lesz még az életemben
lehetőségem arra, hogy mindezt jobban megérthessem és megélhessem.
A Szentlélek nagyon sokszor
mindent betöltő, minden érintettet megrázó, átmosó, elragadó szélvihar, víz,
mozgás, áramlás formájában jelenik meg a leírásokban (így például Henri Boulad,
vagy Rolf Dabelstein írásaiban). A Szentlélek megjelenésében sokszor van
döbbenet jellegű elem, hiszen sok esetben váratlan és váratlanul hatalmas a
jelenléte. Ugyanakkor ez a szélvihar nem hurrikán, ez a víz nem áradat, mert a
Szentlélekkel való betöltekezés mindig szeretetteljes, kiteljesítő, az
elszigetelt egyént a világ szeretetben létező egységére rádöbbentő, abban őt
részesítő élmény.
Remélem, hogy megbocsátja a
kedves Olvasó, hogy itt is hálózatos hasonlattal élek. Azért írom kisbetűvel
mindezt, mert nem akarom ráerőltetni a hálózatos képet az emberi gondolkodás e
legáltalánosabb fogalmaira, de egy gondolati játék erejéig mégis érdemes
foglalkozni ezzel az interpretációval is. Ha a világ egészét egy óriási
hálózatnak tekintjük, akkor Isten felfogható úgy, mint e hálózat erős,
meghatározó, mindenható, a történéseket definiáló kapcsolatrendszerének
csoportjellemző (emergens) tulajdonsága, összessége. Ugyanezzel a logikával a
Szentlélek felfogható e minden-háló stabilizáló és mindent betöltő gyenge
kapcsolatrendszere csoportjellemző (emergens) tulajdonságának, és ilyenformán
összességének is.
Ugyanakkor a Szentlélek
megjelenhet, létezése nyilvánvalóvá (nyilvánvalóbbá) válhat bizonyos
alkalmakkor. Erőnket meghaladó nemes tettek elvégzésére tehet képessé bennünket,
hitet ad, örömöt ajándékoz, vígasztal, összeköt Istennel és a világ egészével.
Ezen kivételesen erős alkalmakon túlmenően azonban a Szentlélek végig jelen van,
és nagyon megtalálható abban a „flow” élményben, amelyet Csíkszentmihályi Mihály
írt le azokról az állapotokról, amikor az ember „csomómentes lélekkel” eggyé
válik céljaival és az őt körülvevő világgal. A Szentlélekkel való csendes
állandó betöltekezés ugyancsak nagyon megtalálható a keleti filozófiák
univerzummal való eggyé válásának élményeiben, így a „tao”-ban is. Az, ahogyan
az ember ráérez a világ folyásának, sodrásának ütemére és rendjére, az, ahogyan
ebbe belesimul, és ezt elfogadja, nem más, mint a Szentlélek mindent átható és
mindent eggyé tevő jelenlétének megérzése, el- és befogadása.
A Szentlélek észlelése
századunkban nem könnyű. Az információk felgyorsult zuhataga, az embertömeg
immunissá tett bennünket. Jobbára elveszítettük azt a fajta érzelmi mélységet,
intenzitásélményt, amely évszázadokkal ezelőtt eleinknek még mindennapi
természetesség volt. Mohás Lívia „látomásdermedtségnek” hívja ezt az állapotot.
Befogadásképtelenekké váltunk, így a Szentlélek befogadó közeget igénylő különös
erejű látogatására nagyon kevéssé számíthatunk.
Befejezésként hadd idézzem
ide a „Hálózatok bűvöletében” című könyvből a Szentlélekkel kapcsolatos saját
élményemet: „2009 tavaszán egy elég válságos periódust éltem át, mert erőm
szélére jutottam. Teljesítésre sarkalltam magam, ami egy idő után már
önsanyargatássá vált. Nem telt bele sok idő, és a szemem fellázadt. Nem akart
több feladatot látni. Szemgyulladást kaptam. Súlyosat. Volt egy hétvége, amikor
úgy néztem szét: lehet, hogy utoljára látom mindazt, amit addig látnom
megadatott. Egyetemem, a Semmelweis Egyetem kiváló orvosai meggyógyították a
bajt. A betegségből való gyógyulás azonban nem olyan, mint egy olajcsere.
Hálózatokban gondolkodva, számomra a betegség lényege a rendszer egészének és
nem a részének a zavara volt. Nekem sem a szemem volt beteg. Én voltam beteg,
akinek a baja a szemében jelentkezett. A betegségem néhány hetében több
csodálatos Istenélményben is részem volt.
Immáron gyógyultan, egyszer
az villant az eszembe, hogy érdekes módon eddig mindig Jézushoz és Istenhez
imádkoztam, de valahogy a Szentlélekhez sohasem. Megint csak egy hirtelen támadt
késztetéstől hajtva – miközben határozottan éreztem újonnan meglelt belső
szememet –, az ajtófélfának dőlve, tiszta szívvel, minden tervezett tudatosság
nélkül azt fohászkodtam, hogy 'Szentlélek Úristen, irgalmazz nekünk!' Ami ezek
után bekövetkezett, azt nehéz leírni. Elsőként kinyílt a világ. De nem úgy,
ahogyan istenélményeim során, amikor úgy éreztem, hogy megnyílik a fejem teteje,
és egy szeretetfolyosó összeköttetésbe hoz valami hatalmas Szeretettel, hanem
szétolvadt a fejem, a tudatom, és egyszer csak benne voltam a világ közepén. Egy
leírhatatlanul hatalmas Erő ezzel párhuzamosan fizikailag megrázott, minden
porcikámban és minden tagomban. Nem bántva, hanem magához ölelve, átjárva
mindenemet. Rángtam, remegtem, összecsuklottam és sírni kezdtem, mint a
záporeső. Rázott a zokogás, amit sokkal inkább egy hálát adó, örömteli
zokogásnak, semmint egy letaglózott, avagy rémült zokogásnak éreztem. Utólag
átgondolva a percet, a 'nekünk', amit korábban kimondtam, egyre táguló körökben
magamat, szeretteimet, önpusztító hazámat és az egész szerencsétlen, Földjét
eltékozolt emberiséget jelentette. Mindez megerősített abban, ha a hitemmel
kapcsolatban megszólalok, annak most már – legalább magam előtt – hitele van.”
/Csermely Péter
biokémikus, hálózatkutató/