
MI A TÖRTÉNELEM,
avagy hogyan és miért mondjuk el a múltbeli eseményeket?
„A történelem az élet
tanítómestere” – hangoztatták már az ókori latinok, s ezt a felfogást azóta is
sokan vallják. Mások szerint viszont a történelem semmire sem jó, legkevésbé
arra, hogy eligazítson bennünket életünk nehéz helyzeteinek a megoldásában.
Napóleon például úgy tartotta, hogy „a történelem az elfogadott hazugságok
összessége”. A történeti kutatás első rendszeres módszertanát összeállító porosz
Johann Gustav Droysen mértéktartó álláspontja szerint: „A történelem egyszerre
művészet és tudomány is.” A római birodalom bukásáról írott munkájával hírnevet
szerzett Edward Gibbon viszont úgy vélte, hogy „a történelem valójában csak
kevéssel több, mint az emberiség szerencsétlenségeinek, őrültségeinek és
bűntényeinek a katalógusa”. Egy másik jeles előd, a svájci Jakob Burckhardt
definíciója úgy hangzik, hogy a történelem „annak feljegyzése, amit az egyik kor
a másikból megőrzésre érdemesnek tart”. Vagyis az emberiség emlékezete: olyan
életfontosságú párbeszéd, amely a jelenben élők és a múlt tényei között folyik.
Az idézett álláspontokat
képviselő „történészek” jelentősen különböztek személyiségükben,
világszemléletükben, koruk és társadalmi állásuk tekintetében, s nagyon
különbözően képzelték el a múltra vonatkozó ismeretanyagunk tartalmát, illetve
létrehozásának módját is. A „történelem” iránti szakadatlan érdeklődés forrása
az, hogy lehetetlen a fogalomnak mindenkor érvényes meghatározását adni. Ezért
tartottak a történetírás nagyjai mást és mást fontosnak, vagyis „megőrzésre,
illetve emlékezetre méltónak”: ezért járultak hozzá változatos méretű, formájú
és színű építőkövekkel e folyamatosan változó építmény, a történeti tudás
alakításához.
Hogyan vált egyre
sokoldalúbbá és egyre nehezebben érthetővé
a történeti tudás: a
klasszikus műfajoktól napjainkig?
A 20. és különösen a 19.
század előtti történetírás szinte kizárólagos formája a művelt köznyelven írt,
minden iskolázott ember számára érthető mese, illetve elbeszélés volt. Az utóbbi
évtizedekben kibontakozott új történetírói irányzatok viszont olyan mértékben
átvették a társadalomtudományok, a közgazdaság, a szociológia, a pszichológia és
az antropológia elemzési és értelmezési módszereit, s a nyelvezetük is olyan
mértékben szakszerűsödött, hogy a korábbinál csak jóval szűkebb olvasótáborra,
nem ritkán csak szakmájuk legszűkebb köreinek az érdeklődésére számíthatnak.
Talán ezzel magyarázható, hogy a nemzeti történeti összefoglalások és az egész
emberiség múltját tárgyaló nagy históriák iránti érdeklődés egyáltalán nem
csökkent. A néhány száz oldalas és jól megírt nemzeti történelmek a legtöbb
országban ma is bestsellerek. A történelmi tudás igen összetetté válása és a
történetírás korok és részterületek szerinti specializálódása miatt napjaink
történészei idegenkednek az ilyen feladatoktól, sokan eleve lehetetlennek
tartják azt, amire a múlt század első felében még legalább fél tucat magyar
történész – Marczali Henriktől és Szekfű Gyulától elkezdve Kosáry Domokoson és
Szabó Istvánon át Málnási Ödönig és Mód Aladárig – vállalkozott.
Hogyan, milyen fokozatokon
át jutott el a történetírás napjainkra a „népszerűség vagy szakszerűség”
válaszútjához?
A történetírás kitüntetett
témái kezdetben a háborúk voltak, de a nagy emberekről írott életrajzok is
komoly népszerűségnek örvendtek. A középkorban a szentek élete, vagyis a
legendák, majd a nagy királyok és a hadvezérek tetteit elbeszélő regényes
geszták, illetve lovagregények formájában élt tovább ez utóbbi műfaj. Korán
megjelentek az egyes népek, sőt az egész emberiség történetét eseményszerűen
rögzítő műfajok, az annalesek és a krónikák is. Előbbiek szerzői kronologikus
rendbe szedve feljegyezték az emlékezésre méltónak tartott dolgokat: a
háborúkat, koronázásokat, járványokat, természeti katasztrófákat, nagyobb
rablásokat és így tovább. A geszták egy-egy nép történetét mesélték el olykor
kronologikus, máskor tematikus rendben. A történetírásnak ezek a legősibb ágai
egészen a 20. század hajnaláig, sőt napjainkig megőrizték szakmán belüli vezető
szerepüket és olvasói népszerűségüket, hiszen a nagy emberek életét és az elmúlt
korok háborúit és különböző politikai eseményeit mindig egyszerűbb volt könnyen
befogadható és szórakoztató módon előadni, mint az élet kevésbé látványos vagy
mozgalmas elemeit.
A 19. század második és a
20. század első felében új kutatási területek, irányok rendítették meg a
klasszikus műfajok uralmát: az eszme-, a gazdaság- és a társadalomtörténet. Az
eszmetörténet az állami politika és az emberi cselekvés mozgató rúgóiként
felfogott legkülönfélébb eszmék, elképzelések és gondolatok iránt érdeklődik.
Nagy egyéniségek elképzeléseivel és azok hatásával éppúgy foglalkozhat, mint egy
egész kor intellektuális atmoszférájával. A gazdaság- és a társadalomtörténet
megjelenését a 19. századi iparosodás és a polgárosodás idézte elő, mivel az új
gazdasági és társadalmi jelenségek leírására és megmagyarázására a történetírás
addigi formái alkalmatlannak bizonyultak.
Az új kutatási irányok
hamarosan még újabbakká ágaztak szét. A társadalomtörténet először mindenütt
társadalmi problémák – szegénység, tudatlanság, járványok – kutatását
jelentette. Később a mindennapi élet, vagyis az otthon, a lakóhely és a
munkahely körülményeit tanulmányozták, majd a különböző társadalmi rétegek,
köztük a munkásság szociális viszonyainak – jövedelmeinek, mobilitásának – a
kutatása is elterjedt. A társadalomtörténetből nőttek ki napjaink divatos témái:
a mentalitástörténet, amely az egyes társadalmi csoportokat vagy akár egész
társadalmakat érzelmeik, ösztöneik és ezekből eredő tipikus reagálásaik szerint
próbálja jellemezni, valamint a gender studies, amely a nő családon, illetve
társadalmon belüli státusának változásait s ezzel összefüggésben a férfi és a nő
viszonyának alakulását kutatja.
Napjaink
„társadalomtudományosított” történetírása kevés esztétikai örömöt nyújt
olvasóinak. A régi hagyományokat követő és emellett szépírói kvalitásokkal is
rendelkező történészek száma azonban ma sem csekély, s irodalmias történeti
munkáik magas példányszáma alapján kijelenthető, hogy az olvasói igény irántuk
továbbra is igen jelentős. S attól, hogy egy történeti munka stilisztikai
szempontból is igényes, egyáltalán nem biztos, hogy meggyőző ereje kisebb, mint
azé, amelyet táblázatokkal és logaritmusokkal zsúfolt tele a szerzője.
Az évszázadok során egyre
pesszimistábbak lettünk a történelmi tudásunk megbízhatóságával kapcsolatban. Ma
úgy hisszük, nincs a történelem megértésében egyetlen és kizárólagos érvényű
igazság. A különböző vélemények közül mindenkinek magának kell kiválasztani a
hitének, világnézetének és erkölcsének megfelelő álláspontot, s számára az lehet
az igazság. /…/
Egy materialista vagy
idealista, liberális vagy konzervatív, szocialista vagy nacionalista történész
óhatatlanul más képet fest a múltról. Ezért születnek különböző korokban, sőt
egy-egy korszakon belül is egészen különböző Hitler- vagy éppen Kossuth-,
Horthy- és Kádár-portrék, ezért nincs sem az emberiségnek, sem egy kultúrának,
sem egy nemzetnek, sőt gyakran még egy családnak sem azonos történelmi tudata, s
ezért lehet oly gyakran hallani a történelmi tudat zavarairól. A történész akkor
jár el helyesen, ha minél pontosabban közli olvasójával a saját nézőpontját.
A történész alkotói
szabadsága nem korlátlan, szemben a regényíróéval. Sohasem teheti meg, hogy
önkényesen kitalál eseményeket, vagy fiktív párbeszédeket ad hősének a szájába.
A fontos tények közül ugyanakkor egyetlenegyet sem hallgathat el, állításait meg
kell kísérelnie szövegszerűen alátámasztani s ezáltal olvasói számára is
hitelessé tenni. A jelenségeket lehet különböző nézőpontból láttatni, de
egyáltalán nem lehet őket tetszés szerinti jelentéssel felruházni.
Abból a tényből, hogy
egyetlen értelmezés sem teljesen objektív, még nem következik, hogy minden
értelmezés egyenrangú. Számuk elvileg végtelen, ám értékük különböző. A
mesterségét szakértelemmel végző és a források tömegét áttanulmányozó történész
meggyőző erejű értelmezése nyilvánvalóan más minőséget képvisel, mint a
szubjektivitást tudatosan vállaló memoáríróé vagy a múltra vonatkozó
ismereteinktől elszakadó propagandairodalomé, amely nem törődik a jelenségek
sokféleségével és összetettségével, ám magát megkérdőjelezhetetlennek tartja, s
gyakran közvetlen politikai célokat szolgál.
A múlttal való
foglalatoskodás igen jelentős mértékben politikai csatatér is. Nem biztos, hogy
a jövő azé, akié a múlt, de az kétségtelen, hogy a jelen szereplői gyakran
történelmi mezbe öltözve, illetve a múlt szereplői mögé bújva vívják meg a
jövőre vonatkozó harcaikat. Ezt hívjuk szimbolikus politizálásnak, amelynek a
múlt végletes leegyszerűsítése, a tények önkényes kezelése, érzelmi túlfűtöttség
és időtlenített moralizálás jellemez. Amikor azt halljuk, hogy két Magyarország
van: Szent Istváné és Kun Béláé, akkor egy ilyen történelmi metaforába
bújtatott, végletesen leegyszerűsített szimbolikus politizálás szenvedő alanyai
vagyunk.
Sokan úgy tartják, hogy a
szakszerűtlen, propagandisztikus, manipulatív vagy dilettáns
múlt-értelmezésekkel a történésznek semmi dolga sincs. Éppen ellenkezőleg, az
ilyen értelmezések hiteltelenítése a történész fontos társadalmi feladata. Ha
egy komoly történész a Horthy-korszakról azt olvassa, hogy fasizmus volt,
hallatni kell a hangját, amint akkor is, ha valaki azt vélelmezi, hogy
demokrácia volt, hiszen egyik állítás sem igazolható, s ezt a történetírás
rendelkezésre álló eszköztárával be is lehet bizonyítani. Ugyanez a teendője,
amikor a sumer–magyar rokonságról, a holocaust tagadásáról vagy más hasonló
fantazmagóriákról hall.
Azok, akik eleve hisznek
valamilyen végletesen szubjektív értelmezés, legenda, mítosz vagy akár tudatos
ferdítés kizárólagos magyarázó erejében, természetesen könnyen félresöpörhetik a
történész érveit.
Neki azonban a múlt
tanulságai alapján és a nagy elődök példáját követve körültekintően, árnyaltan
és megfontoltan kell megszólalnia.
/Romsics Ignác/