
„Névtelen szentek között
nőttem fel”
TALÁLKOZÁS PETRÁS MÁRIÁVAL,
a csángó származású
népdalénekes keramikussal
Petrás Mária, csángó
származású népdalénekes és kerámiaművész nagy utat tett meg szülőfalujától a New
York-i Carnegie Hallig, ahol idén a Muzsikás együttessel lépett fel. De nemcsak
csengő, tiszta hangját ismeri a szélesebb közönség, hanem szobrait, plasztikáit
is. A Szervátiusz- és Magyar Művészetért díjas művész alkotásai egy olyan
világot tükröznek, amely térségünkben talán utolsóként őriz valamit az archaikus
rendből. Az alkotóval meghitt pomázi otthonában, mosolygó Szűzanya-szobrocskák
közt beszélgettünk életútról, gyökerekről, művészetről, hitről.
– Milyen volt a világ, ahonnan elindult?
– Csángóföldön, Diószénben
nőttem fel, de sokat jártam Klézsén, édesanyám szülőfalujában is. Ha
Csángóföldre gondolok, akkor a klézsei jóságos, tapintatos nagynénék, ángyók,
keresztanyák jutnak eszembe. Ott, ahol a gyerekkoromat töltöttem, imádságos
harangozással kezdődött a nap, és avval is ért véget. A családok gazdagságát
nyolc-tíz-tizenkét gyermek jelentette. Mindenkinek nélkülözhetetlen szerepe
volt. Hétköznap az ember azért dolgozott erővel és szorgalommal, mert előtte
állt egy ünnep. Az ünnep előtt az emberek kitisztították a lelküket, életüket,
házukat, istállóikat, falujukat. Megbocsájtottak, megbékültek, misére mentek
szép ünneplő ruhában, és délután megjárták egymást. Mindent meg tudtak teremteni
maguknak úgy, hogy nem voltak senkinek a szolgái. Tudták, mi a rendje a
világnak, mert a nap, a hold, a csillagok, az időjárás és a mélységes hitük útba
igazította őket. Akármit nem cselekedtek, akármit nem ejtettek ki a szájukon.
Névtelen szentek között nőttem fel, akik a sereg gyermekükkel körülvéve tudtak
énekelve fonni, szőni, gyönyörűen hímezni, varázslatossá tenni a nehéz világot.
– Tehetsége már gyermekkorban megmutatkozott?
– Jól rajzoltam, szépen
énekeltem, de ezzel akkoriban nem sokat törődtek. Abban a világban mindenki
értett valamihez.
– Milyen lehetőségei voltak egy csángó lánynak a
hetvenes években?
– A nyolcadik osztály után
sokáig csak a fiúk mehettek szakiskolába. Mi voltunk az első olyan osztály
1974-ben, amelyikben a lányok is továbbtanulhattak. A szüleim nem örvendtek.
Heten voltunk testvérek, én voltam a legidősebb, később még egy nyolcadik
testvérem is született. Elkélt volna otthon a segítség. Engem mégis hajtott
valami el, akármennyire is szerettem a szüleimet. Jegyeim alapján Brassó mellé,
Hétfaluba kerültem egy elektroműszerész osztályba. Nagyon akartam bizonyítani.
Biztos voltam benne, hogy ha nem tanulok jól, apám eljön értem, és hazavisz.
Végül a legjobb lettem. Egy idő után azonban azt éreztem, nem vagyok a helyemen.
Vasárnaponként Brassóba jártam templomba, külön engedéllyel, csak nekem engedték
meg. Mindig a Hosszú utcánál szálltam le a troliról, és onnan gyalogoltam fel a
templomig. Már sokadik alkalommal tettem meg ezt az utat, amikor megpillantottam
egy kiírást: Képzőművészeti Népfőiskola. Addig meg sem láttam. Bementem, Klement
Béla grafikusművész fogadott. Később ő intézte el, hogy felvételizhessek esti
tagozatra, és 1978-ban lediplomáztam. Elvégeztem a szakiskolát 1976-ban, majd
egy dekoratőrműhelyben helyezkedtem el. Leérettségiztem, férjhez mentem,
megszületett a két gyermekem. A képzőművészet iránt érzett erős vonzalmam
megmaradt, de Ceauşescu Romániájában nem gondoltam, hogy közelebb juthatok
hozzá.
– Mi hozta meg a fordulatot?
– Egy
színházplakát-versenyen első díjat nyertem 1988-ban, de a gyárból, ahol
dolgoztam, nem engedtek el, hogy átvegyem. Ekkor otthagytam a munkahelyem.
Méhészetből, mezőgazdálkodásból, festésből, rajzolásból tartottam el a
gyerekeimet. A nagy áttörést a forradalom utáni időszak hozta meg. Létrejött a
Moldvai Csángómagyarok Szövetsége, amelyben a kezdetektől tevékenyen részt
vettem. Domokos Pál Péter bácsi 1990-ben ünnepelte a nyolcvankilencedik
születésnapját. Mi, csángók, egy kis küldöttségben köszöntöttük fel őt. Én
rajzokat készítettem neki a Rezedához (népdalgyűjtemény, Domokos Péter Pál
gyűjtése), amelyeket többen is láttak. Biztattak, hogy folytassam a
tanulmányaimat. Többünket felkaroltak, megtanultunk magyarul írni és olvasni.
Engem felvettek az Iparművészeti Főiskola grafika szakára. Később találkoztam a
mintázással, átjelentkeztem kerámia szakra, és ott is diplomáztam.
– Ha szobrai arcát nézem, szembetűnik rajtuk a
kedvesség, a mosoly. Honnan valók ezek az arcok?
– Abból, a világból, ahonnan
jövök, amely bennem is él. Nénéim szép, szeretetteljes tekintete, hite
tükröződik rajtuk. Hitük elsősorban nem istenfélelem volt,hanem jóság és mosoly,
amely biztonságot adott.
– De abban a világban is volt bánat...
– Emlékszem, gyermekként
időnként édesanyám elküldött bennünket vízért, és visszatérve láttuk, hogy
könnyes a szeme. Olyankor, amikor egyedül maradt, kicsit elsiratta magát. Mi úgy
mondjuk: siratózott. Az asszonyi élethez hozzátartozott a szövés, fonás, varrás,
éneklés, az imádkozás és a siratózás is.
– Ma azt mondanák erre a pszichológusok, ezek mind
terápiás módszerek: munka, művészet, hit és gyász...
– Lehetséges, bár én nem
jártam pszichológusnál, de lehet ebben igazság. Erdélyi Zsuzsanna néprajzkutató
egyszer azt mondta: sokféle asszonnyal találkozott élete során, de depressziós
csángó asszonnyal nem. Időnként a lányom is átjön hozzám azzal, hogy
gondűzésként énekeljünk. A népdal gyógyír. Bennünk jönnek-mennek a dallamok.
– Készít keresztutakat, feszületeket, szentekről
szobrokat. De legtöbbször a Szűzanya alakját formázza meg. Miért?
– Amikor a diplomamunkámon
gondolkodtam, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy mindazt a szépet, amit
kaptam, tovább kell adnom. Felismertem, hogy mi, moldvai csángók azért tudtunk
megmaradni, mert nem hagytuk el soha a Szűzanyát. Nagyon sok mindent a hozzá
intézett imádságokon keresztül kérünk és kapunk. Nőként ő a példaképünk. Ő tanít
bennünket arra, hogy az életet nemcsak tisztelni, hanem művelni kell. Nekünk,
nőknek kell formálnunk kicsi környezetünket. Rajtunk múlik, milyen minőségű az
élet, amelyet élünk, és amelyre törekszünk. Az asszonyok mifelénk böjttel,
imádsággal, Mária erejével elmesszítették a testi-lelki bajokat. A Szűzanya
segítségével a világba mindig belehelyezték azt a másik világot is.
– Ön ezt a „kicsi környezetet" maga körül nagyon szépen
„műveli". Megkapó, hogy a szobának, amelyben most ülünk, kör alakú tetőablakai
vannak. Csakugyan átlátni innen a „másik világba" is. Olyan ember háza ez,
akinek fontos az ég, de a gyönyörű kertet nézve a föld is.
– Gyermekkoromban, amikor
kimentünk a földekre, én mindig kicsit előbb mentem, hogy egyedül lehessek a
természetben. Ha földközelben vagyok, akkor tudok a legtisztábban gondolkodni.
Akkor azt érzem, megszűnik minden fölösleg. Nagyon-nagyon sok a fölöslegünk.
Tárgyakban is, gondolatokban is. Földközelben közelebb van az ég, a belső ég.
– Olyan világból jön, amelyben a hit természetes volt,
mint a lélegzetvétel. Minden szobra, mosolygó Máriája is erről tanúskodik. De
szavakkal megfogalmazva, mit jelent Önnek a hit?
– A legerősebb dolog, amely
hatni tud. A mai ember elképzelni sem tudja, hogy a hit mekkora erő, hogy
mindaz, amiről Jézus beszélt, gyökeresen meg tudja változtatni az életünket. Aki
hisz, az magában is hisz. Egy hites ember mindent nagyobb lendülettel végez, és
ha valami mégsem sikerül, akkor azt is el tudja fogadni. Ha valaki nem ismeri
Istent, de ösztönösen hisz abban, hogy tisztelni kell a jóságot, a szépséget,
előbb-utóbb meg fogja találni a fényes utat. A hit belső igény. Az is hit, ha az
ember nem elégszik meg csak a földi dimenzióval, az anyagi javakkal. Ha már ég
egy picike lángocska a lélekben, akkor az sok mindent el tud végezni. Csak sosem
szabad hagyni kihunyni.
/Koncz Veronika/