
NAGY GÁSPÁR,
a hűség őrizője
(1949-2007)
Bérbaltaváron, egy Vas
megyei kis faluban született Nagy Gáspár és Kelemen Erzsébet egyetlen
gyermekeként. Minden ősét földművesnek tudta. Gyermekkorának két meghatározó
élményköre a paraszti élet és a kereszténység volt. De már kisgyerekként
találkozott 1956 élményével is. A forradalom leverése idején náluk is
megszálltak Nyugatra menekülő forradalmár diákok. Tőlük hallotta először a
forradalom valóságos történetét. 1958 júniusában pedig látta, hogy édesapja és
nagybátyja megsiratta a kivégzett miniszterelnököt.
Első verseit általános
iskolai tanítónőjének mutatta meg, de aztán évekig nem ír verseket. A
bérbaltavári általános iskola elvégzése után a Pannonhalmi Bencés Gimnázium
diákja lett. Nagy élménye lett az ezeréves magyar történelem és kultúra
tapintható jelenléte. 1967-ben érettségizett Pannonhalmán. Később is mindig
szeretettel emlékezett pannonhalmi éveire, tanáraira és diáktársaira egyaránt.
Az érettségi után egy évig
segédmunkásként dolgozott Szombathelyen. Ekkor kezdett el újra verseket írni. Az
1968-as esztendő reményeivel és nagy csalódásaival az írásbeli tisztázásra
ösztönözte. A Jelentkezünk című szombathelyi diákperiodikában 1968 őszén már
megjelentek a versei. 1968-1971-ben Szombathelyen népművelő-könyvtár szakos
főiskolai hallgató volt. 1971-ben kapott diplomát. 1971-ben a Szombathelyen
megjelenő Sor című antológiában is szerepelt.
Bemutatkozásként írt sorai
már ekkor erkölcsi és történelmi érzékenységéről és igényességéről tanúskodtak:
„Ösztönösen azokra figyelek, akik azt bizonyítják, hogy a költészet töretlen
gerincek kopogtatása, s nem hiszik, hogy a segesvári és szárszói tragédia
mindegy lenne az anyaföldnek.”
Szombathelyi kezdő költőként
ismerkedett meg a Kilencekkel. Az ő segítségükkel talált rá mestereire: Nagy
Lászlóra, Kormos Istvánra, Weöres Sándorra, később Jékely Zoltánra és Pilinszky
Jánosra.
Világszemléletének
alakulásában fontos szerepe volt 1968-nak. A Prágai Tavasz letörése jegyezte el
a történelemmel. A politikai rendőrség is ekkor írta róla az első jelentéseket.
Aztán egészen 1989-ig minden lépését számon tartották.
1971-től Budapesten
könyvtárosként dolgozott előbb rövid ideig a Zrínyi Katonai Műszaki Főiskolán,
majd a Szabó Ervin Könyvtár fiókkönyvtáraiban, 1974-75-ben pedig a Magyar Írók
Szövetsége könyvtárában. 1972-75 között esztétikai tanulmányokat folytatott.
Kormos István 1973
októberében - költészetének lényeges vonásait pontosan jelző bevezetővel -
mutatta be Nagy Gáspárt az Élet és Irodalomban. Ő adta ki első kötetét is
1975-ben a Móra Kiadó Kozmosz sorozatában. 1976-ban pedig meghívta szerkesztőnek
a Móra Kiadóhoz. 1976-1980 között dolgozott a Móra Kiadóban. A magyar és
világirodalom nagy területeit járta be a Gyöngyszem-sorozat darabjainak
összeállításakor, majd elődei és kortársai köteteinek a szerkesztésekor. Néhány
év alatt közel száz könyv szerkesztésében vett részt.
1981-től 1985-ig a Magyar
Írók Szövetségének titkára. Az írószövetség a nyolcvanas évek elején a szellemi
szabadságért való küzdelem legfontosabb szervezete volt. A választmány ülései a
politikai hatalom és az írók ütközésének a fórumává lettek. Ezeknek a
küzdelmeknek Nagy Gáspár az egyik legaktívabb résztvevője volt. E négy esztendőt
később is élete legizgalmasabb, legtevékenyebb periódusának tartotta:
„1981-86 között az irodalom és az irodalmi élet e szövetségi keretben a
rendszerváltás kísérleti műhelye lett.”
1985-től két évtizeden
keresztül a Bethlen Alapítvány titkári feladatait is ellátta. Ez a
közadakozásból a nemzet javára létrehozott és fenntartott alapítvány Bethlen
Gábor szellemében erősíti az összmagyarság szellemi összetartozását,
anyanyelvének és történelmi hagyományainak ápolását.
Nagy Gáspár 1985 márciusáig
dolgozott írószövetségi titkárként.
Ekkor kellett távoznia a
Nagy Imréről az Új Forrás 1984/5-ös számában megjelentetett Öröknyár:
elmúltam 9 éves című verse miatt, melyben Nagy Imre tisztességes
eltemetéséért és gyilkosainak néven nevezéséért emelt szót. 1986 júniusában
pedig a Tiszatáj szerkesztőségét váltották le A Fiú naplójából
című verse miatt. Ez a verse tiltakozott a forradalom elárulása ellen, s
felmondta az értelmiség és a hatalom 1956 után kötött kompromisszumát.
1988-ban az - évtizednyi
próbálkozás után végre engedélyezett - első független folyóirat, a Hitel
szerkesztője lett. Ez a folyóirat volt az első legálisan engedélyezett ellenzéki
publikációs fórum. Nagy Gáspár 2004-ig dolgozott a Hitel szerkesztőségében.
2004-től a Magyar Katolikus Rádió kulturális szerkesztőségét vezette.
Írószövetségi
könyvtárosként, kiadói szerkesztőként, majd írószövetségi titkárként, azután
pedig a Bethlen Gábor Alapítvány titkáraként és a Hitel egyik szerkesztőjeként,
majd a Magyar Katolikus Rádió szerkesztőjeként szinte minden élő magyar írót
személyesen is megismert, gazdag külföldi kapcsolatokat is ápolt.
A nyolcvanas évek közepén
megjelent „rendszerváltó” versei és folyamatos ellenzéki magatartása miatt az
1989 előtti politikai hatalom az egyik főellenségének tekintette.
Ő pedig személyes
feladatának érezte a diktatúra elleni küzdelmet. Nyíltan szót emelt a történelem
tényeinek meghamisítása ellen. Költészetének kezdetektől fogva fontos motívuma
lett "ötvenhat", "október" és "hatvannyolc". A magyarországi
rendszerváltozás folyamatának érzékeny ösztönzője és kritikus megítélője volt.
Költészete a tragikum és
irónia, a megrendültség és az ítélkező játék különleges szintézise. Lírai
személyiségének erkölcsi, magatartásbeli alapelvei kikezdhetetlenek, történelmi,
kulturális és kultikus erőforrások biztosítják érvényességüket. Költői
látásmódja a magyar líra metaforikus hagyományához kapcsolódik, de koranalízisét
sokszor játékosan, a posztmodern számos elemét is kamatoztatva végzi. Egyéni
szóösszetételei, gazdag jelentésű intertextuális játékai, szállóigévé vált tömör
ítéletei egyszerre tanúsítják erkölcsi igényességét és szemléleti nyitottságát.
Verseiben a politikai és
morális ítélet az esztétikai érték részévé tud válni. Költői világának belső
biztonsága, szinte szakrális nyugalma van, miközben érzékeny látleletet
készített a diktatúrától és készít a rendszerváltás bonyolult jelenségéről
éppúgy, mint a személyiség "egyenes testtartásá"-nak igényéről.
Az összetett esztétikai
minőség és etikai szigorúság mellett külön értéke művészetének a folyamatos
cselekvő történelmi jelenlét, az emberi sors és benne a magyarság élete
alakulásának éber figyelése és megítélése, tanúskodás a háttérbe szorított
értékek mellett, az intenzív szellemi tájékozódás, a példaszerű nyitottság.
Verseiben egy szakrális
tisztaságú és az etikus magatartást minden körülmények között vállaló költő
ítéli meg a kort, amelyben él. Különlegesen gazdag magyar költői hagyományt
mozgósít, nagyon sok elődjét és pályatársát szólítja meg verseiben, hogy a
szellem és erkölcs tiszta értékeinek tábort szervezzen. Esszéinek közel ezer
lapot kitevő két kötete is a szakmai tájékozottság, érzékenység és a
közösségragasztó figyelem példaszerű találkozása.
A rendszerváltás előtt Nagy
Gáspár költészete beszélt legnyíltabban a kommunista diktatúra bűneiről.
Költészete nyílt szembenállás volt a diktatúrával, leleplezte annak módszereit
és cselekedeteit. Aztán regisztrálta a rendszerváltás örömét, majd azonnal szót
emelt visszásságai, felemássága miatt. Nagy erkölcsi felelősséggel szólt a
rendszerváltozás folyamatában megmutatkozó színváltásokról, árulásokról,
elvtelen helyezkedésekről.
Költészetének szakrális
motívumkincse erősíti föl erkölcsi ítélkezését. Versbeszéde a posztmodern számos
elemét is kamatoztatja a költői ítélkezésben. Másrészt viszont van költészetének
egy olyan belső, szakrális magja, amelyik a mély keresztény hit őszinte
megvallása. Ez a hit ösztönzi és bátorítja arra, hogy néven nevezze a társadalmi
és erkölcsi bajokat.
Gazdag hagyományt társít
posztmodern elemeket is kamatoztató, groteszk és ironikus szemlélettel.
Költészete példa arra, hogy a nyitott, sokféle hagyományt és szemléleti irányt
hasznosító költői szintézis ma is lehetséges. Művészete hiteles és érvényes
megújítása a magyar irodalom közösségi felelősségtől, cselekvő történelmi
jelenlétről mindenkor tanúságot tevő fő vonulatának.
Művészete nemcsak gazdag
magyar irodalmi hagyományt újít meg, hanem belső igényből kapcsolódik
Közép-Kelet-Európa népeinek irodalmához is. Számtalan kortársával folytat
művészi párbeszédet verseiben és prózai írásaiban egyaránt.
Milan Kundera közvetlen
ösztönzését is kamatoztató prózakötetének darabjai főként az 1968-as
csehszlovákiai események szemléletformáló élményét és hatását mutatják be.
Zónaidő című -
tematikusan válogatott verseket, fordításokat, esszéket, interjúkat tartalmazó -
"közép-európai napló"-ja pedig arról szól, hogy miféle
jelenségekkel kényszeríti szembesülni a költőt a közép-európai "zónaidő".
Bemutatja kapcsolatait Közép-Európa művészeivel. Azok az ő szellemi társai,
akikben minden körülmények között élt a "szabadság szerelme", "a szembenézés
bátorsága", az "egyenes testtartás" igénye. Különösen fontos számára Milan
Kundera és Zbigniew Herbert szemlélettágító, ösztönző, bátorító hatása.
Meggyőződése volt az, hogy
Közép-Kelet-Európa népeinek együttélése csak akkor lehet emberi minőségű, ha a
legjobb művészek is példát mutatnak ebben. Művészetében rendkívül gazdag
közép-kelet-európai szellemi kapcsolatok élnek. Még akkor kezdte a
szövetségkeresést ezekkel a művészekkel, amikor a kapcsolatkeresés,
kapcsolat-vállalás nagy politikai bátorságnak is minősült. A rendszerváltás
folyamatában a közép-kelet-európai szellemi szövetségek vállalása a közös
szabadságigény kinyilvánítása is volt. Szövetségkötései éppolyan nyílt
szembeszegülést jelentettek a kommunista diktatúrával, mint a levert magyar
forradalom szellemének az ébrentartása.
2007 januárjában a halál
nemet intett a további munkájára. Mindössze ötvenhét megélt esztendőt adott
számára a Sors.
/Görömbei András/