
NÉMETH JUDIT ILON
a művészi tehetségről, a
nagyapai örökségről
A királyerdei
dombok mögött él és dolgozik – fáradhatatlan kitartással és művészi alázattal
— Németh Judit Ilon, aki a Magyar Iparművészeti Egyetemen szerezte diplomáját
porcelánipari formatervező szakon. De mint vallja, és munkái is bizonyítják,
nem áll tőle messze a festészet sem. Mint minden „művészember”, ő is érzékeny
lélek, ars poeticáját a humánum mellett a természet végtelen szeretete
határozza meg.
Hirdeti, hogy a
mindenkori hagyományok megőrzése nem csupán a művészetben, hanem a mindennapi
kultúránkban / életünkben is elengedhetetlenül fontos. Porcelánjain, kerámiáin
egyaránt ott vannak a hajdani mindentudó táltosok és a szép pej lovak, mint
ahogy festményei egy – egy megkapó lírai tájat vagy éppen szakrális
történelmünk meghatározó alakjait villantják fel.
Műveit nézvén,
keze munkáját megcsodálván, egyértelműen felvetődik a kérdés, honnan e fiatal
teremtés tehetsége? Tanulta-e a művészeti középiskolában, majd az egyetemen,
vagy a gyökerek nyúlnak sokkal messzebbre?
Olvassuk, hogyan
is vall erről ő maga, felidézvén autodidakta festő nagypapája emlékét, hajdani
sok évvel ezelőtti útravalóját az akkor még kislányka unokának!
/ZE/
AZ ELSŐ LECKE
Megboldogult apai
nagyapám, aki a nyolcvanhét évéből legalább hatvanötöt szentelt a piktorkodás
szebbik arcának visszatükrözésére, mindent elkövetett, hogy a részéről
genetikailag is belémkódolt bolondériát nehogy felülfertőzze egy vérbeli
megszállott túlkapásaival; valami korrigálhatatlan tévesztéssel.
Nem pofozgatta
karakteresebbé a gyerekkori ákombákomokat, inkább bagatellizálta, mint aki
biztos közelségben akarta tudni nálam az ihlet ősbizalmát, mely bármikor
eltölthessen, akár egy irkalap látványától is.
Kértem én ugyan,
tanítson meg festeni, ő azonban hangsúlyozta, ezt tudatosan sosem tenné: nem
szeretne „elrontani”.
Viszont elnézte -
bármikor, ha engem éppen mellé serített a kedvem, – hogy ott lóbáljam a lábam
valamelyik könyvesszekrényén a festőszobájában. S amíg a karvastagságú
antikvitásokat lapozgattam, és szaguk alapján próbáltam kitalálnim, milyen
régiek lehetnek, figyelmem nyolcvan százaléka azért rajta volt.
Egész pontosan
azon a monodrámán, mely ezernyi sejtelmes, elragadó, feszült és mindent
magával söprő gesztusból, ecsetvonásból tevődött össze egy kép megszületéséig.
Egy ízben,
azonban mégis megkísértettem a sorsot; nagyikát kértem, beszéljen vele.
Akkor, túl az
aranylakodalmon, már aranyló vélelmeket virágoztatott ősz halántékukon az idő
alkímiája, így pontosan ismerték egymást (no meg engem is). Természetesen
hiába kértem a közbenjárásra. Ő is csak hátraszalajtott nagyapához a
„szentélybe”, - a kis kertvégi lakba – mondván, eme kérdés csak rá, meg rám
tartozhat.
Az összes addigi
és azon túli bátorságom összeszedve, izzadó tenyérrel nyitottam be hozzá,
immár – ígérvén – utoljára rebegném el kérésemet.
A rebegvényt
követő feszült csendet egy gyors lendület törte meg. No, nem rajtam landolt; a
festőszeres asztal alól kikapott egy alapozatlan farostlemezt. A boldogságtól
majdhogynem a nyakába ugrottam, de feltűnő komolysága ettől visszatartott. Úgy
gondoltam jobb lesz, ha későbbre tartogatom.
Tehát ott feküdt
előttem a nagy mű igézetének leendő hordozója; előtte, s mögötte két nagy
kérdőjel. Az egyik talán egy picivel egyenesebb volt, mivel fel kellett, hogy
nézzen a másikra. Noha számára mindez egyre nehezebbé vált, minthogy az a
másik is csak nőtt és egyenesedett; egy nagy, kihívó felkiáltójellé, egészen a
plafonig:
- No, hát akkor,
kezdheted!
- De, mit?..
- Amit akarsz.
Ezt az utolsó
mondatot addig mindig is szerettem, de akkor, valahogy, valahogy ott volt már
abban az indító felkiáltójelben is, hogy most aztán olyan leckét kapok, amit
egyhamar nem felejtek, így hát tétován kiböktem:
- Mondjuk egy
tájképet… Merthogy ott, akkor, abban a három méter sugarú körben - melyet
sebtében képes voltam tekintetemmel átfogni – mást sem láttam magam körül.
Kaptam egy
ecsetet meg egy tubus valamilyen barnát, s épp, hogy loccsant egy kis üvegben
a petróleum, máris festékes köpenyének hátratűzött övcsomója lifegett csak
előttem, az akkorra már kissé színlelt ecsetkeringő ütemére.
Álltam ott sután,
s két kósza ecsetvonás közt felpillantottam; hogy mikor fordul már meg, meddig
kell ezt még így...? Majd, amikor már vagy az ötvenedik barna vonás is
odavonatolódott, egyszer csak ott termett, s ennyit mondott:
- Nem jó.
- Mi? Mi nem jó?!
Válasz helyett
kikapta az ecsetet a kezemből, s talán az akkori legbennfentesebb múzsa
szelleme is azon töprenkedhetett a fejünk felett, hogy az imént általam oly
akkurátusan felvázolt képzelmény hirtelen mily tájolást is kapott.
Egy – kettőre
tónusok, formák és terek egész más megvilágításba helyeződtek nagyapó
attraktív korrektúrája nyomán. A látottakból, az addigi nyolc evilági évem
tapasztalataiból összeszűrt végkövetkeztetés mindössze az volt, hogy a
vázlatvonalak megduplázódtak.
Csendes mosollyal
adta vissza az eszközt:
- Folytasd!
Tudtam, ha most
nem száll meg azonnal a gondolatolvasás képessége, utolsó önmentő akcióm a
festőtanonc szerepében végképp kudarcra ítéltetett.
- Nagyapa! Te
ide, most mit rajzoltál? És hol van a jegenyefám? S az út rajta? Nem látom az
utat, valahova emide húztam...! Amit most festettél, mi ez, egyáltalán, honnan
kell ezt nézni?
Összevont
szemöldöke alól - mely, azért ekkorra már egy ki huncut színészieskedéssel is
társult –, elő is bukott a már régen készre gyártott kérdés:
- Nem tudod
folytatni? Tán azt gondoltad, már az első halovány ecsetvonásaidból ki tudom
majd hámozni, hogy a te utad merre kanyarog, s minemű alakot ölt majd a
legvégén? Itt a táblán a kétféle elképzelés vetülete. Jegyezd meg,
egész életedben választanod kell majd az utak közül! De mindig lesz
segítséged: a saját hited és a saját tehetséged!
Nyolc esztendősen
még nem értettem igazán szavainak súlyát. Lesújtva, kissé csalódottan
kullogtam ki az udvarra. Most, kitől tanuljak? És Ő kitől tanult...?
Kínosan hosszúra
nyúlt az út visszafelé az amúgy tüneményes, virág-tarkította, lugas-árnyékolta,
keskeny, kis járdán nagyanyám színe elé.
Nagyika a
verandán várta be a fejleményeket egy pajkosan odavetett firtatgatással:
- No, hát megvolt
a nagy okítás?
Épp hogy csak
átbotlottam a vidámodó Buksi kutyán a konyhaajtó csipkefüggönyének jótékony
takarásába, s onnan válaszoltam csendesen:
- Azt hiszem,
igen…
/Németh
Judit Ilon/