
AZ ÉN ’56-OM
AZ VOLT, AMI UTÁNA
KÖVETKEZETT
„Mikor találkoztál Nagy
Imrével és milyen utasításokkal jöttél haza Magyarországról?” – szegezte nekem a
kérdést kihallgató tisztem a kolozsvári Szekuritátén, 1957. március 13-án,
letartóztatásom másnapján, miután felevette személyi adataimat. Olyan
képtelenségnek éreztem a feltételezést, hogy a szorult helyzet ellenére
akaratlanul elmosolyodtam. Én és Nagy Imre? A három héten át tartó kihallgatások
során persze nem született válasz erre a kérdésre – nem is születhetett -, a
kolozsvári Házsongárdi Temetőben 1956. november 1-én lezajlott „ellenforradalmi
tüntetés” kezdeményezésének vádjával bíróság elé állítva mégis megkaptam a magam
hét évét.
Egyetemi
irodalomtörténész-aspiránsként 1956 szeptemberében kerek egy hónapot töltöttem
Magyarországon: félig kész disszertációmhoz gyűjtöttem anyagot budapesti
könyvtárakban és levéltárakban. Hárman utaztunk ki – élve az akkor megnyíló
útlevél-lehetőségekkel - , hárman, aspiránsok, s természetes, hogy nem csak a
könyvtárakat bújtuk, hanem korábban megismert pesti fiatal
irodalmár-barátainkkal is találkozni igyekeztünk.
Akkor már meglehetősen forró
volt a hangulat: a legkülönbözőbb körökben nyíltan szóvá tették az emberek a
Rákosi-rendszerben elkövetetteket, a törvénytelen letartóztatásokat és pereket,
az ÁVÓ hatalmaskodásait, a szovjet hatalomnak politikailag és gazdaságilag
kiszolgáltatott Magyarország országos és mindennapi problémáit. Tények, számok
rajai röpködtek egy-egy éjszakába nyúló beszélgetés során, s mi – főképp Varró
János barátommal, akinek a megelőző egy-két év alatt kiterjedt ismeretségi köre
alakult ki – a hallottakat „begybe szedve”, a hazai viszonyokról beszéltünk,
amelyek alapjában véve ugyanazok voltak, csak épp a kisebbségi magyarság saját
problémáival is súlyosbítva.
Megfordultunk az 1956-os
szeptember néhány nevezetes eseményének színhelyén is: végig ültük a Magyar Írók
Szövetsége tisztújító közgyűlését, ott voltunk egy disszertáció-védésen, ahol a
pártapparátus egyik funkcionáriusának Karácsony Sándorról írt – tanításait a
marxista módszer szerint kiforgató - dolgozata vérzett el csúfosan, részt
vettünk egy, a pesti művészettörténész-hallgatók számára szervezett dunántúli
kiránduláson, amelynek napjai alatt természetesen új ismeretségeket,
barátságokat kötöttünk, s ezek nyomán új tapasztalatokra tettünk szert.
Beszélgetéseink és a
Magyarországon látottak-hallottak során nem csak az ottani helyzet rajzolódott
ki számunkra egyre pontosabban, hanem érzékelhettük azt az elégedetlenséget és
változatási szándékot, amely akkoriban már átfogta a magyar társadalom egészét.
A Rajk-temetés előtti napon,
október 5-én indultam haza, így annak élményét már csak Varró János barátom
későbbi tolmácsolásából érzékelhettem.
Hazatérve megkezdődtek az
egyetemi mindennapok: megtudtam, hogy szeptembertől kineveztek tanársegédnek, s
irodalomelméletből és a felvilágosodás magyar irodalmából kell szemináriumokat
vezetnem, sőt épp akkor szintén Magyarországon lévő professzorom helyett az
előadásokat is tartanom. Így aztán diákjaim előtt járva, óráról órára kellett
készülnöm. Részben ez a helyzet adta az ötletet, hogy az első októberi órák
helyett a másodéveseket – ennek a csoportnak különben „tanárfelelősévé” is
megtett a tanszékvezető – elvigyem Kolozsvár néhány, a magyar múlt szempontjából
fontos helyszínére. Így jutottunk el a Házsongárdi temetőbe is, ahol a 18-19.
század számos jeles magyar írója is nyugszik. Néhány elhagyatott sír láttán
önként adódott a feladat: vegyük mi gondozásba ezeket a sírokat, tekintsük
magunkat Kriza János, Szentiváni Mihály, Jósika Miklós „hozzátartozóinak”. Az
volt a gondolatom, hogy hagyományt teremtek ebből a gondoskodásból, amely élővé
teszi a kapcsolatot a jelen és a múlt, a tananyag és a tudás között.
A diákok kaphatók voltak rá,
s néhány délutánt a temetőben töltöttünk: drótkefével tisztítva a mohát,
seprűvel, gereblyével a szemetet, s mindennek a végén ott volt már látható
közelségben Halottak Napja, amikor Kolozsvár élő lakói hagyományosan
meglátogatják elhunyt szeretteiket: virággal, egy szál gyertyával emlékezve
őreájuk.
Közbejött azonban Október
23-a.
Hogy mi történt Budapesten
azon a napon, azt másnap reggeltől fogva fokozatosan tudtuk meg. A magyar
tanszékre, a tanársegédi szobába valaki behozott egy rádiót, amely körül nem
csak mi töltöttük minden szabad időnket, hanem más tanszékekről, karokról való
kollégák is. Szinte óráról órára követtük az eseményeket, minden hullámhosszon,
minden adón, amely a magyarországi eseményekről tudósított. Mert a romániai
sajtó az első pillanattól kezdve „ellenforradalom”-ról beszélt, ami –
magyarországi tapasztalataink nyomán mi biztosan tudtuk – nem volt igaz. Erről
természetesen beszélgettünk is, megosztva a magunk nem is olyan régi
magyarországi élményeit a többiekkel.
Aztán híre futott (a román
és a magyar egyetemek bentlakásai akkor már közösek voltak), hogy a román
egyetemisták között olyan híresztelések indultak el, miszerint „a magyarok
megint Erdélyt akarják elvenni”. Akkor összeálltunk néhányan, leírtuk az egyik
rádióadás nyomán a magyar egyetemi ifjúság 16 pontját, s azt románra
fordítottuk, cáfolatul a Babes Egyetem vezetősége által terjesztett állítással
szemben. Szó volt egy közös rokonszenv-tüntetésről is a román egyetem
diákjaival, erre azonban végül nem került sor – igaz, volt némi provokáció-íze
is a dolognak. (Hogy mi történt a szöveggel, azt nem tudom. Miután az 1989-es
változást követően módomban állt az 56-os kolozsvári események több részletének
utána járni, tudtam meg, hogy a Babes Egyetemen röpcézés is volt, s azért
valakiket el is ítéltek. És a Szekuritatén, majd a börtönben együtt voltam az
egyik román egyetemi tanársegéd, a nemrég elhunyt Raoul Volcinschi nevével
fémjelzett szervezkedés több tagjával – dehát abban az időben az igazságot a
hamisságtól nem mindig lehetett szétválasztani, különösen nálunk.)
A Bolyain a diákság
hangulata mindenesetre forró volt. Jellemző reá, hogy amikor a pártbizottság
megpróbált az „ellenforradalmat elítélő nyilatkozatokat” kiszorítani a
lakosságból (főképp az intézmények és vállalatok munkahelyi gyűlései keretében),
ez a Bolyain csak harmadszori nekifutásra sikerült – november 4-én, amikor már
szovjet tankokkal megkezdték a Forradalom eltiprását, s szovjet ágyúkkal
Budapest szétlövését.
Közben azonban ott volt a
Halottak Napja, november 1-je.
Az előzmények után
természetes volt, hogy aznap kora délután diákjaimmal kimentem a Házsongárdi
Temetőbe, végigjártuk az író-sírokat, s elhelyeztük a virágot-gyertyát, amit
magunkkal hoztunk. Szólt ez a megemlékezés a „mi” íróinknak is, de szólt azoknak
a fiataloknak-idősebbeknek, akik a forradalom napjaiban életüket adták a
szabadságért, s akik között – akkor még nem tudtuk, de gondolhattuk – ott voltak
többen, nem is olyan régi ismerőseink, barátaink közül.
Diákcsoportomban kiváló
fiatalok voltak: Boros Zoltán nevét később a román televízió magyar
szerkesztőjeként ismerte meg a közönség, Jászberényi Emese a marosvásárhelyi,
Koczka György a temesvári rádió, illetve a televízió későbbi riportere,
Lászlóffy Csaba ma Kossuth-díjas költő, próza- és drámaíró, Szilágyi Júlia
kritikus, esszéíró, Nagy Kálmán a Kalevala halálba üldözött fordítója, s a
szintén halálba menekült Szilágyi Domokos – hogy csak néhányat említsek közülük.
(Az megint csak utólag
derült ki, hogy a diákság között híre futott a november 1-jei kivonulásnak, s a
mienken kívül még jó néhány kisebb-nagyobb csoport járt azon a délutánon a
Házsongárdi temetőben. És utólag derült ki az is – bár jeleit akkor, a temetőt
járva is észleltük -, hogy körülöttünk ott nyüzsögnek a Szekuritaté emberei is.
Amikor néhány éve kézbe kaptam a bírósági dossziémat, olvashattam azokat a
jelentéseket, amelyek, november 1-jei, 2-ikai dátummal a temetőben
látottakról-hallottakról készültek.)
Két nap múlva a Szabad
Európa rádió egy rövid hírben szólt a november 1-jei Házsongárdi tüntetésről is.
November 17-én, illetve
24-én letartóztatták a – különben „legálisan” szerveződő – Bolyai Egyetemi
Ideiglenes Diákszövetség Bölcsész kari vezetőségének négy tagját – közülük
ketten: Koczka György és Kelemen Kálmán az én diákjaim voltak. 1957. február
végén került sor a tárgyalásukra, s onnan visszajőve a hivatalból kirendelt
dékán, Bodor András professzor elmondta nekem, hogy a törvényszéki tárgyalás
során a „temetői tüntetés” is szóba került, s az én nevem is elhangzott.
„Érdekes – mondtam -, ha tudni akarják, mi történt a Házsongárdi Temetőben,
engem kellett volna megkérdezzenek.”
Nos, ez következett el az
1957. március 12-ére virradó hajnalon.
A kihallgatások során a
„Nagy Imrétől kapott feladat”-tól licitáltunk lefelé. Hogy miképp indult el és
miképp zajlott le a Házsongárdi temetőlátogatás, az viszonylag hamar
tisztázódott. A Szekuritatét azonban érdekelte a tanársegédi szobában folyt
rádióhallgatás, az ott elhangzott kommentárok is. Én soha sem tudtam hazudni.
Amellett úgy éreztem, hogy amikor a forradalom igaza mellett az egész nemzet
kiállt, s ezren és ezren adták érte az életüket, nem tehetem meg, hogy
letagadjam a vele való szolidaritásomat. A kihallgatások során csak arra
vigyáztam, hogy a rádiónál beszélgető társaim neve ne kerüljön jegyzőkönyvbe.
Amikor pedig 1957. május
22-én megkezdődött a bírósági tárgyalásunk (Páskándi Géza és Bartis Ferenc ültek
mellettem a rácsok mögötti kispadon) szintén egyértelműen vállaltam, hogy együtt
éreztem, egyképpen gondolkodtam a Forradalommal.
Ennyivel tartoztam a
hősöknek és a hősi halottaknak.
Ma már tudom, hogy egy évvel
később a temetői „tüntetésért” legalább húszan ültünk volna a vádlottak padján,
s az ítéletek az életfogytiglanitól (esetleg a halálbüntetéstől) jöttek volna
lefelé.
/Dávid Gyula
irodalomtörténész, Kolozsvár, 2011. március 12./