
„Minden harc útján jön létre.”
/Hérakleitosz /
SZÉKELY JÁNOS:
A DEMOKRÁCIA ESÉLYEI
(részletek az 1990-ben
elkészült, 1995-ben megjelent A valódi világ posztumusz esszékötetből)
Ha valaki meg tudná mondani,
hogyan élhetne meg az emberi társadalom hatalom nélkül, az elképzelhető
legnagyobb jót tenné az emberiségnek. Csakhogy ezt senki sem tudja megmondani.
Olvastam kínai
állambölcselőket. Ezek a régi gondolkodók kisebb-nagyobb vidéki uralkodók
(hercegek) udvarában kormányozgattak vagy vendégeskedtek, s egyetlen jó tanácsuk
volt: uralkodj erkölcsösen!
Csakhogy ez illúzió.
Amíg embernek ember fölött
hatalma van, addig az emberközösség tényleges gyakorlatában erkölcsről szó sem
lehet. A hatalom eleve egyenlőtlenség. A hatalom alaptörvénye, hogy növekedjék
(mert ellenkező esetben csökken). A hatalom: lehetőség, hogy visszaéljenek vele.
Miképpen lehetne tehát eljutni olyan állapotokhoz, amilyenekre erkölcsi érzékünk
mindig is vágyott, s amelyek kizárnák, hogy embernek ember fölött hatalma
legyen?
Olyan kérdés, amelyet
nemhogy megválaszolni, hanem már feltenni is lehetetlen.
Mert a társadalmat éppen a
hatalmi viszonyok (a dominanciaviszonyok) strukturálják, ezek nélkül alaktalan
tömeg maradna. Valamiféle hatalom nélkül egyszerűen széthullana a társadalom.
Pillanatnyi hatalmi vákuum itt-ott előállhat ugyan, de tartós vagy éppen állandó
vákuumot (anarchiát) az emberközösség nem visel el.
Vulgárisan szólva: rendtartó
hatalom nélkül azonnal egymás torkának esnénk.
A hatalom eszerint rendet
tart, miközben több-kevesebb nyíltsággal elnyom és uralkodik. Elnyomás,
uralkodás nélkül, rendet sem tarthatna – hiszen ez nyilvánvaló.
Amióta az eszem tudom,
mindig diktatúrákban éltem, úgyhogy alkalmam volt kitapasztalni a hatalom
természetét. A diktatúra ugyanis a meztelen, a leplezetlen hatalom, a par
excellence hatalom: a tiszta modell. Minden más hatalomtípus a felszín alatt,
elleplezetten hordozza ugyanazokat a vonásokat, amelyeket a modell tisztán mutat
fel. Úgyhogy szinte már hálás lehetnék, amiért véges-végig diktatúrákban éltem,
különben sohasem jutott volna eszembe elgondolkodni
a hatalomról.
Mindenekelőtt arra lehetünk
kíváncsiak, hogyan áll elő a hatalom, mi a genezise. Erre nézve az
állatszociológia (az emlőshordák szociológiája) világosít fel. Mert hát az
emberfaj, úgy tudjuk, nem más, mint a főemlősök törzsfejlődésének egy különös
mutációja, amely szociális keretben jött létre, s azóta is szociális keretben
él. Kezdeti állapotára tehát az emlőshordák általános jellemzői érvényesek. Mért
is gondolnók, hogy nyelv és tudat kialakulása előtt (az emberré válás előtt) az
előemberek közösségében más erők és törvények érvényesültek, mint bármelyik
állathordában?!
Biztosra vehetjük: az emberközösség kezdeti állapotát az
emlőshordák szociológiája maradék nélkül leírja.
Az állatszociológia az
emlőshordákat hierarchikus, szelektív, dinamikus szerveződéseknek írja le. Senki se képzelje például,
hogy egy hiénafalka véletlenül összeverődött, magányos hiénák egyenjogú és
alaktalan tömege. A falka organikus, funkcionális struktúra, annak szigorú és
persze dinamikus szerkezete. Az, ami megszerkeszti, ami strukturálja: a
dominanciaharc.
A dominanciaharc az
állatvilágban egyedek között kialakuló elkeseredett, vad, egyéni küzdelem,
mondhatni párbaj, amely életre megy – de azért halálra mégsem! A kutyák között
például a párbaj vesztesének van egy jellegzetes mozdulata: odakínálja torkát a
győztesnek átharapásra, mintegy letérdepel, mire a győztes valamiféle gátlás alá
kerül, megdermed; bármilyen elszánt volt előbb, most képtelen ártani
ellenfelének.
A győztes tehát nem öli meg
a vesztest, hanem csak meghódolásra s ezzel föltétlen engedelmességre
kényszeríti. Mintegy rabszolgájává teszi, ahogy az ókorban az emberek között
divatozott. Ezzel aztán el is dőlt az alá- és fölérendeltség kérdése,
tisztázódott, ki az úr, ki a szolga, egymáshoz képest ki milyen helyet foglal el
a szociális hierarchiában. Mindaddig, míg a falka dinamikus egyensúlya meg nem
bomlik, ez a dominanciaviszony érvényben marad.
A falka komponensei:
egyedek. Ezeknek születésüktől fogva eltérő tulajdonságaik vannak: egyik erősebb
vagy agresszívebb, a másik intelligensebb. Született tulajdonságaik (és talán
szerzett „tapasztalataik”) folytán az egyedek már eleve egyenlőtlen eséllyel
vesznek részt a dominanciaharcban. Az az egyed, amelyik tulajdonságainak
összessége folytán fölénybe kerül, és sikerrel vívja meg minden dominanciaharcát,
az lesz a falka vezére, annak azontúl összes társa külön-külön és együttvéve
engedelmeskedni kénytelen.
Elborzasztó és csodálatos az
az ábra, amelyen a falka szerkezetét, függőségi viszonyait ábrázolni szokás.
A dominanciaharc abszolút
győztese tehát a vezér. Őt egyetlen – kivételesen két – egyed követi a
rangsorban: az alvezérek s egyúttal potenciális aspiránsok. A vezér ezektől
persze a legszívesebben megszabadulna, hiszen közvetlen riválisai, de nem
teheti, éspedig nemcsak veleszületett gátlása folytán, hanem mert dominanciát
vívtak ki a falka maradéka fölött. A következő lépcsőben olyan egyed foglal
helyet, amelyik egyértelműen függ a vezértől, de már a riválisoktól (ha kettő
van) nem egyértelműen függ: talán csak egyiknek, talán mindkettőnek alá van
vetve. A negyedik lépcső, mondjuk, lineárisan függ a harmadiktól, de már az
ötödik (amely persze szintén lineárisan függ a negyediktől) a harmadik lépcsőtől
esetleg nem függ. És így tovább, sorra lefelé, a leggyengébbekig, a szukákig, a
kölykökig, - de mindig fenntartva a lehetőséget, hogy egy olyan egyed, amelyik a
falka általános rangsorában alább van, némelyik fentebb levővel szemben azért
domináns helyzetbe jusson. Egészen olyan ez az ábra, mintha valamely előre- és
visszacsatolásokra épülő logikai rendszer vázlata volna.
Szépirodalmi síkon ezt
Thomas Mann írja le szépen (Úr és kutya). Goethe szavaival: ki a kalapács, ki az
üllő.
Elborzasztó és csodálatos –
mondom –, hiszen csaknem szószerint megegyezik azzal, amit a modern hadsereg
függőségi viszonyairól Tolsztoj tudott, s azután magam is leírtam egyszer. Így
alakul ki a horda hatalmi struktúrája, így alakul ki maga a horda mint organikus
állatközösség, a maga hierarchikus szerkezetével.
Meg kell jegyezni most már,
hogy a harcban kialakult egyensúly sohasem harmonikus.
A horda szelektív struktúra,
abban „az egyednek nincsen specifikus funkcionalitása (mint az élő szervezetben
a szervnek), ott minden egyed másikkal helyettesíthető, sőt szükségképp
kicserélődik (hiszen halandó), úgyhogy a struktúra sosem hiányos, tényleg nincs
benne nélkülözhetetlen egyed”. Éppen ezért az egyedek részéről „folytonos,
örökösen megújuló, mondhatni önmagát generáló küzdelem folyik benne a domináns
szerepekért; a kialakult egyensúlyt újabb aspirációk borítják fel, hogy az
újonnan kialakult egyensúlyt ismét új aspirációk tegyék próbára”. (Innét a
szóláshasonlat: állandóan marakodnak, mint a kutyák.)
Azt is meg kell jegyezni,
hogy nem minden egyednek kell megvívnia éppen mindegyik párbajt. A kölykök a
meglevő hatalmi viszonylatokba születnek bele; a felnövekvő, erőben gyarapodó új
aspiránst egyetlen megvívott (vagy akár csak kezdeményezett) párbaja esetleg
több fokozattal juttatja előbbre a horda hierarchikus szerkezetében. De a
vezérszerepet minden esetben személyes, egyéni viadalok döntik el – itt kivétel
nincsen.
Csodálatos és rettenetes -
mondom. Ráismernek-e, kedves olvasóim, azt kérdem, ráismernek-e ebben a
leírásban valamire? Ne mondják ki, kérem, mire ismernek itt rá, hiszen mégiscsak
borzalmas volna bevallani, hogy amire ráismertek, az éppen az emberi társadalom.
Vagy legalábbis annak alapmodellje. [...]
A hatalom tehát uralmi
viszony. A közösséget strukturáló dominanciaharcból következik, a társadalom
hierarchikus szerkezetében kivívott pozíció fejeződik ki benne. Mindegy most
már, hogy az aspiráns milyen eszközökkel vívja ki vezérszerepét. Egyik intrikával, a másik
összeesküvésekkel, politikai gyilkosságokkal, államcsínyekkel, a harmadik
öröklés útján vagy választási kampány során (ez még a leghumánusabb) – attól
függően, hogy milyenek abban a társadalomban a játékszabályok. Az eredmény
minden esetben az, hogy a dominanciaharc abszolút győztese megkapja a végrehajtó
hatalmat (az elnyomás, az uralkodás jogát), amelyből alattvalói rangsor szerint
részesülhetnek. És persze megkapja a rendtartás kötelességét. [...]
Rendben van, mondhatná
bárki, ez csakugyan így lehet az állatfalkákban, de hát az emberi társadalom sok
ezer éves múltra néz vissza, annak már kultúrája van, erkölcsi, gazdasági
tartalékai vannak, abban már nem az állati mikroközösségek törvénye, nem az
ököljog érvényesül. Amikor mi hatalomról beszélünk, réges-rég az államhatalmat
értjük ezen.
Így van, csak még sincs így.
Az államhatalom legmélyebb alapjaiban igenis szintén az emlőshordák törvényei
szerint szerveződik meg. [...]
„Tudnunk kell, hogy a
harc általános; az igazság harc; és minden harcból és szükségből születik.”
„A harc mindennek az atyja és mindennek a királya, egyeseket szolgákká,
másokat szabadokká tesz.”
Nem tudom, miért ne
mondhatnók ki az igazat, ha kétezer-ötszáz évvel ezelőtt Hérakleitosz már
kimondhatta, ha a Gilgames-eposz már ötezer évvel ezelőtt kimondhatta.
A dominanciaelv a társadalom alapelve.
Az emberi társadalomban bármiféle egység, rend, szervezet, szerveződés
dominanciával hozható létre, másképp sehogy. Én ezt a tételt szépirodalmi
munkáimban már többször leírtam, de senki sem hiszi, kivált a politikusok nem,
akiknek pedig foglalkozásuknál fogva mindig is tudniuk kellett.
Rendben van, mondhatná
megint valaki: klánokra, törzsekre, ókori birodalmakra mindez talán tényleg
érvényes; talán csakugyan így jött létre egykor a társadalom meg az állam. De
azóta sok ezer év telt el, feltaláltuk a „haladást”, s ma már ott tartunk, hogy
az emberiség jelentős része emberszabású demokráciákban él. Az én velejéig
pesszimista társadalomképemet csakis az indokolhatja, hogy véges-végig
embertelen diktatúrákban éltem – mondhatná valaki.
Hát akkor tekintsük talán
át, milyen a manapság működő demokráciák szerkezete.
A „demokrácia”
terminus szótári jelentése: népuralom. A demokrácia attól demokrácia, hogy abban
a nép uralkodik. Az „uralkodás” szó azonban viszonyt fejez ki; aki uralkodik, az
ugyebár valakin uralkodik. Kezdetben nyilván az arisztokrácián uralkodott, de
kicsodán uralkodik manapság a modern demokráciákban a nép? Ha máson nem, nyilván
magamagán. A demokrácia eszerint a nép önkormányzó, önadminisztráló, mondhatnám
önuralmi szervezete, olyan társadalom, amelyet immár nem a dominanciaharc, hanem
a „népakarat” szervez szociális egésszé. Most már nem azon kell itt nevetnünk,
ami a nép önuralmával kapcsolatban kicsúszott a tollam alól – bár hiszen az is
fogalmi ellentmondást leplez le. Még csak azon sem, hogy maga a „nép” szó
századunkban már merő nevetség. Aki a felbomlott nép, a kultúrájától
megfosztott, atomizálódott tömeg korában még népről beszél, az minden bizonnyal
manipulálni akar. Mégsem ezen kell itt nevetnünk,
hanem a „népakarat” kifejezésen. Mintha bizony nem az volna jellemző mai
szociális szervezetünk minden egyes tagjára (az egész felbomlott népre), hogy a
legkülönbözőbb érdekek, hitek, meggyőződések differenciálják az akaratát, s
úgyszólván annyiféle az akaratuk, ahányan vannak!
Hát persze a mai demokraták
nem is ilyesmit értenek népakaraton. A többség opcióját értik ezen. Adódnak
különböző elképzelések a társadalmi mozgás lehetséges irányairól, ezek közül a
„népnek” választania kell, s amelyik irányzat mellett dönt, az lesz azontúl az
önmagán uralkodó „nép” akarata.
Milyen irányzatok közt
választhat a lakosság? Micsodák ezek az irányzatok?
Különböző politikai pártok
programjai.
A következő két kérdés
tehát:
1. Micsodák maguk a politikai pártok?
2. Milyen programjuk lehet?
A pártok:
politikai szervezetek, érdekszövetségek, amelyek a népakarat képviseletére
pályáznak, s ezen az úton próbálják elérni társadalmi-politikai céljaikat.
Mi a céljuk?
Hát persze ez is meg az is, de mindenekelőtt a végrehajtó hatalom megszerzése. (Enélkül
ugyanis egyéb céljaikat sem érhetik el.)
Képzeljenek el, kérem,
mondjuk, öt embert. Ha ezek közül kettő bármilyen ürügyön szövetkezik (míg a
többiek nem szövetkeznek), ugye nem is kétséges, hogy uralkodni fognak a
többieken.
Képzeljenek el ezer embert.
Ha ezek közül csak ötven szövetkezik (míg a többiek nem szövetkeznek), ugye,
kiváltságosak lesznek, akadály nélkül érvényesíthetik uralmi igényüket.
Képzeljenek el egy egész társadalmat. Ha ennek egy csekély töredéke szövetkezik
(míg a többiek nem), ez a töredék, ugye, domináns helyzetet vívhat ki magának,
akadály nélkül uralkodik majd abban a társadalomban.
Ilyen érdekszövetségek a
pártok.
A népakaratra, annak képviseletére hivatkozó politikai
szervezetek nemhogy kiiktatnák a dominanciaharcot a társadalom életéből, hanem
éppenséggel eszközei annak. Nemcsak hatékony,
hanem a leghatékonyabb („kollektív”) eszközei. Mondjuk ki világosan: nyílt
összeesküvések ezek a hatalom megszerzésére azok fölött, akik nem szövetkeztek.
Mi, akik sokáig éltünk egypártrendszerben, nagyon jól tudjuk, milyen célt
szolgál egy politikai párt.
De hát a demokráciára épp az
jellemző, hogy több irányzat, több párt működik benne, ezek versengenek a
népakarat képviseletéért (a végrehajtó hatalomért). Amelyik párt netán
diktatórikusan visszaél megszerzett hatalmával, azt a következő választásokon
egyszerűen elsöpri a „népakarat”. A pártok így mintegy korlátozzák, ellenőrzik
is egymást. Ez a demokrácia elmélete.
Képzeljenek el, kérem,
mondjuk, ezer embert. Ezek közül ötven ilyen, ötven olyan, ötven meg amolyan
ürügyön szövetkezik. /…/
A „nép” tehát sohasem arról
dönt, hogy uralkodjanak-e rajta egyáltalán, hanem csak arról, hogy melyik
érdekszövetség uralkodjék rajta. Mindezt pedig politikai szabadságnak (a
választás szabadságának) nevezik el.
Hát látják, kérem, ilyen
egyszerű ez a dolog. A dominancia a társadalom
életéből nem iktatható ki.
Ha a pártok hatalomra törő
érdekszövetségek, akkor a parlamentáris demokrácia a hatalmi harc
különleges, „kollektív” formája, amely azért
ugyanúgy meghatározza a társadalom szerkezetét, mint a meztelen dominanciaharc.
A szociális struktúra a demokráciában éppolyan hierarchikus, mint az
emlőshordában.
Aki mást mond: csal vagy
csalódik. [...]
Összefoglalva tehát:
1. A politikai pártok hatalomra törő érdekszövetségek, a
dominanciaharc hatékony, kollektív eszközei.
2. A pártprogramok puszta ürügyek, a hatalmi aspiráció
illuzórikus ürügyei, afféle manipulatív próféciák.
A demokrácia – per
definitionem – azzal a megtévesztő ígérettel lép fel, hogy megvalósítja a nép
önuralmát, kiiktatja a társadalomból az emlőshordák mindenkori szervező elvét, s
ily módon megszünteti az emberközösség hierarchikus szerkezetét. Ezeknek helyére
(egységes népakaratként) saját demokratikus alapelvét, a „szabadság,
egyenlőség, testvériség” ideologikus jelszavait iktatja be. Ezek
strukturálnák tehát ezentúl a társadalmat, ezek generálnák a szerkezetét. A
demokrácia így jelszavakkal, erkölcsi elvekkel helyettesítené a természeti
törvényt; nincsen fogalma a „természeti”, illetve „erkölcsi” tényleges
mivoltáról, ellentétes irányú működéséről, reális viszonyáról. A demokrácia nem
olvasta Racine-t.
Micsoda tehát a demokrácia,
úgy egészében? Éppen olyasmi, mint bármelyik pártprogram külön-külön, mint akár
a kommunizmus – tudniillik szintén csak utópia. Régóta ismert, szigorú,
egyetemes (természeti) törvényt helyezne hatályon kívül. A törvény azonban azért
törvény, hogy érvényesüljön. Ha nyíltan nem tud, hát kerülő úton, elleplezetten
fog érvényesülni. S tényleg: e demokratikus bonyodalom mind csak arra való, hogy
valamelyik politikai érdekszövetség a dominanciát a maga számára minél
„indokoltabban” szerezze meg.
Mindent összevéve a
demokráciában nem a nép, hanem egy érdekszövetség uralkodik. [...]
De minthogy a
dominanciatörvény a pártokon belül is szükségképp érvényesül, a „népuralmat”
végeredményben a hatalomban egymást váltogató pártvezérek (és mögöttük állók)
uralmának kell tekintenünk.
Szabadság, egyenlőség,
testvériség: üres, beválthatatlan ígéretek! A hierarchikus szerkezetű emberi
társadalomban ilyesmi nem lehetséges. Ha mindezek helyett legalább megbízható
jogrendszerünk van, már annak is örülhetünk.
A modern demokráciában
éppúgy hatalma van embernek ember felett, mint bármely más társadalomban.
Legfeljebb más eszközökkel kivívott, nem olyan nyílt, nem olyan durva –
mondhatni polgárjogokkal enyhített hatalma! A demokrácia, mihelyt eljönne,
éppúgy kielégítetlenül hagyná erkölcsi érzékünket, mint bármilyen más uralom. Ha
a felszín alá, a mélyére nézünk, a demokráciában is ugyanazt a hatalmi
struktúrát találjuk, amelyik az emlőshordákban vagy a diktatúrákban csupaszon,
modellértékűen jelentkezik.
Innét adódik aztán a
demokrácia mindenkori rossz lelkiismerete. Mindig számon kérhetők rajta a
jelszavai, beválthatatlan ígéretei; úgyszólván zsarolható tulajdon elveivel.
Amiből viszont a demokrácia egyetlen igazi előnye következik. Szüksége van
polgárjogokra; nem nőhet át tartós zsarnokságba, intézményesített jogtalanságba
anélkül, hogy végképp feladja, jóvátehetetlenül leleplezze magát. A
modern demokrácia olyan leplezett uralom, amely mindaddig szemben fog állni a
leplezetlen uralommal, amíg csak teheti.
Hát ilyennek látom a mai
demokrácia működését és esélyeit, kedves, demokrata uraim, ilyen szélsőséges
véleményem alakult ki téves és megtévesztő, s ráadásul nem is egészen önzetlen
nézeteikről.
De mert az, amit önök
javasolnak, még mindig sokkal jobb, mint a pőre diktatúrák, amelyekben mostanáig
éltem (s amelyektől továbbra is félek) – én önöknek drukkolok mégis.
/Marosvásárhely, 1990.
04. 07/