Irodalmi kitekintő:


RAINER MARIA RILKE
(1875-1926)
A világirodalom egyik
legérzékenyebb hangú költője Rilke, akinek munkásságát, életét nagyon kevesen
ismerik, pedig minden művében azokat a kérdéseket tette föl, amelyek
mindannyiunkat izgatnak:
Milyen az ember?.. Miben áll
a szenvedés?... Miféle szerepet játszanak életünkben a holtak?...
Csillapíthatja-e fájdalmainkat a művészet?... Miért akarjuk inkább a vásári
zajt, mint a csöndet?... Milyen az igazi művészet?... Csak önmagunkat
szajkózzuk-e bölcsőtől a koporsóig, vagy be tudjuk teljesíteni a világegyetem
törvényeit is?... Tudunk-e emberhez illő értelmet adni a modern
civilizációnak?... Meghalljuk-e a Föld önmagával és az Éggel folytatott
párbeszédét?... Létezik-e idő, vagy lehetséges az időtlen békesség?
Ezek Rilke kérdései, és ami
kérdéseink is. Még most a 21. században is.
Irodalmi kitekintőnkben e
nem mindennapi életű, de nagyon is mindennapi kérdéseken vívódó költővel
szeretnénk Olvasóinkat megismertetni.
Prágában született, elődei
német nemesemberek és cseh módos polgárok voltak ((Sophie Entz és Josef Rilke).
Németül és csehül egyformán
tudott, majd nyugati öntudattal úgy megtanult franciául, hogy mind a három
nyelven írt versben is, prózában is. Azután szláv öntudattal sajátjának akarta
tudni az orosz nyelvet is. Hódolattal vendégeskedett Tolsztojnál, majd idővel
néhány évig a szobrászok szobrászánál, Rodinnél volt titkár. Tanulmányát
Tolsztoj bölcseletéről oroszul, Rodinről franciául írta, de mindkettőt maga
fordította németre. Nem mindennapi nyelvi tehetség is volt.
A piarista elemi iskola után
katonai iskolákban folytatta tanulmányait (apja is katonatiszt volt). Ezekre a
katonanevelő évekre mindvégig utálkozva gondolt vissza. Befejezés előtt abba is
hagyta, kereskedelmi főiskolán folytatta tanulmányait, de azt sem érezte a
magáénak. Egyetemre már bölcsésznek iratkozott be. Hamar felismerte írói-költői
tehetségét, de felismerték a lapok és kiadók is. 22 éves korában már írásaiból
meg tudott élni.
Hol német földön, hol
Csehországban élt, amely utóbbi még jó ideig (1918-ig) a Monarchia része volt.
Verseket általában németül írt, de prózai műveket az újságok számára ugyanúgy
tudott németül, mint cseh nyelven írni. Később Párizsban a francia nyelv
ugyanilyen biztonságosan volt a tulajdona.
22 éves volt- 1897-ben -,
amikor megismerte a végzetes asszonyt, Lou Andreas Salomét.

Ez a varázsos hölgy a
századvég és századforduló német irodalmának jóságos és üdvös démona volt. Ő
vitte el Rilkét Oroszországba, egyenest Tolsztojhoz, ő tökéletesítette orosz
tudását.(Ő nevezte először a születéskor kapott René neve helyett Rainernek.)
Az akkor legmodernebb
francia irodalomba is ő vezette be. Az a nem egészen két év, amíg együtt éltek,
Rilke számára az igazi költői-írói út megtalálása volt.
Párizsban nem csupán a
költőkkel, hanem Rodinel is barátságba került. Egy ideig titkárként dolgozott a
mester mellett, de megírta a róla szóló tanulmányát is. Azóta sincs jobb művészi
arckép a nagy szobrászról.
Közben összebarátkozott
jelentős francia írókkal: André Gide-del, Romain Rolland-nal, a belga
Verhaerennel. Kölcsönösen tanultak egymástól, hatottak egymásra.
1914-ig volt otthonos
Párizsban, de akkor kitört az első világháború. Rilke ekkor éppen Németországban
volt, s osztrák állampolgár lévén, Párizsba vissza nem mehetett. Bécsben előbb
katonai levéltári szolgálatba sorozták be. Hamarosan sikerült betegségre
hivatkozva leszereltetni magát. Különben is világ életében kistermetű, vékony,
beteges külsejű férfi volt. Aki ránézett, nem is látta katonának valónak. E
bécsi időszakban barátkozott össze az újromantika osztrák főalakjával,
Hofmannsthallal
1919-ben Svájcba mehetett
egy előadókörútra. Ezeket a megszólalási lehetőségeket mindig szerette, és
közönsége mindig lelkesen fogadta.
Művei már világszerte
népszerűek voltak, és kitűnő előadó volt. Ettől kezdve élete végéig Svájcban
élt. Innen járt át többször is Párizsba, egy alkalommal hosszabb ideig volt
Velencében, szívesen látták Európa-szerte. Nálunk is sikeres előadása volt a
Zeneakadémián a költészetről és saját költészetéről.
Ha végignézzük művei
jegyzékét, ámulva vehetjük tudomásul, hogy mindössze 51 évre terjedő életében,
mindig választékos műgonddal, műveltséget és saját élményét egybeötvözve milyen
sokat volt képes írni. A hagyományos versformák változatosságától a lélektani
árnyalatok érzékeltetéséig mindenben otthonosan mozgott.
Terjedelemben azonban ennél
bőségesebb szépprózája. Realizmus és újromantika közt hullámzó történetek,
regények és novellák mellett mesék és ábrándok kavargása egy sajátos világot
varázsol az olvasó elé.
És mindezeknél gazdagabb a
máig se teljesen kiadott levelezése írókkal, költőkkel, művészekkel,
szépasszonyokkal. Ez is külön világ: lélektan, filozófia, szerelmi vallomások
keveréke.

És mennyi az imádságjellegű
verses, prózai és levélbe fogalmazott mű! Vallásos lélek volt, de mentes minden
dogmától. Mindig közel volt Istenhez, de sohase tudta megfogalmazni, milyen is
az imádott Legfőbb Lény. (Mint alighanem a legtöbb gondolkodó hívő ember. )
Ha az olvasó elolvasott
néhány Rilke-művet a különböző műfajokból, úgy emlékezhet vissza, hogy az
áhítat, az égi és földi szerelem szürreális élményét, vagy a kultúrtörténeti
emlékek gyönyörűséges vegyületét élte át.
Műveinek, megjelent és
hátrahagyott különböző műfajú írásainak cím szerinti felsorolása értelmetlen
lenne. Valamennyinek jellemzése vaskos könyvet tenne ki. Versgyűjteményeinek
legismertebb darabjai az „Imádságos könyv"-ben, a „Duinói elégiák"-ban és a
„Szonettek Orfeuszhoz" című könyvekben találhatók. Tanulmányai közül pedig
kimagaslik a „Rodin"-rol szóló művészi arckép, amelynél jobbat-mint korábban
jeleztük- mindmáig sem írtak a nagy szobrászról.

Az élet és halál, az öröm és
bánat, a valóság és a képzelet nagy egységének összképe ez a nem mindennapi,
sokszor varázslatos életmű.
A téli esték lámpafényében
érdemes kezünkbe vennünk egy-egy Rilke-kötetet, elmélázva a költő Montreux-i
síremléke, annak általa megírt sorai fölött.
/ZE/

Rózsa, te tiszta ellentmondás, gyönyörűség,
Annyi temérdek pilla alatt
Senkisem alszik.