
TUDÁS ÉS SZERETET
/ Útravaló tanévkezdés idején... /
"Nincs nagyobb ajándék, amit ember embernek adhat, mint
a tudás és a szeretet" – írja Szénásy József
Versenyfutás a halállal című könyvében.
Ha igaz ez a megállapítás
egy orvos esetében, aki a speciális tudását hasznosítva gyógyítja meg betegeit –
miközben tudása továbbra is az övé marad -, mennyire igaz kell hogy legyen ez a
megállapítás egy pedagógus esetében, aki egyéni tudását – de legalábbis annak
egy nagy részét – át kell hogy adja tanítványainak. De nem is akárhogyan.
Ugyanis az igazi pedagógusi feladat abban áll, hogy a tanítványok úgy sajátítsák
el a tanár által közvetített ismeretet, hogy az sajátjukká is váljon, és a
megszerzett ismeretanyag bármikor segítségükre legyen az élet mindennapi
problémáinak, gondjainak helyes megoldásában, elhárításában.
A tanári hivatás paradoxona
az orvosi hivatással ellentétben, hogy míg a beteg ember igényli az orvos
tudását – a gyógyítást -, addig a diákok nagy része nincs tisztában az iskolában
elsajátítandó tudás átvételének szükségszerűségével, s miután az ott
megszerezhető tudás azonnali hasznosítási lehetőségét sem látja – tisztelet a
kivételnek -, feleslegesnek, hiábavaló időtöltésnek – nem utolsó sorban -,
fárasztónak érzi a tanulást. És ennek megfelelően is viselkedik...
Mit tehet ilyenkor egy
elkötelezett, hivatását szerető és annak élő pedagógus?
Nos, itt lép be a
tudásátadás folyamatába a szeretet kérdése.
(Egy orvos meg tudja
gyógyítani a betegét akkor is, ha nincs közöttük érzelmi kapcsolat, vagy ha ez
az érzelem akár ellenséges is; egy tanár azonban soha nem lesz képes tudását
átadni a diákjának, ha az nem szereti őt.)
Az első és legfontosabb
feladat tehát egy tanár számára az, hogy megszerettesse magát a diákjaival.
Sok tanár fennen
hangoztatja, hogy Ő mennyire szereti a gyerekeket. Csakhogy a gyerekeket úgy
általában nem lehet szeretni. Aki ezt
mondja, hamisat állít. Szeretni mindig csak egy
embert lehet – ami, persze, nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy ez egy
közösség minden tagjára érvényes legyen. Mint
ahogy egyformán sem lehet szeretni minden
gyermeket. Meg lehet ugyan próbálni, de ha az ember őszinte önmagához, gyorsan
belátja ennek lehetetlenségét. De nincs is értelme, ugyanis egy gyermek soha nem
azt várja, hogy ugyanúgy szeressék, mint a többit; Ő azt várja, hogy Őt – ha
csak kicsivel is, de – jobban szeressék,
mint a többit. Nos, egy jó pedagógus ezzel is tisztában kell hogy legyen.
De hogyan lehet megszeretni
egy gyermeket, aki valójában ismeretlen és idegen számunkra?
Nagyon egyszerű ez: meg kell
ismerni! A megismerés mértéke mindig meghatározza a szeretet mélységét.
És a megismerés igénye a pedagógus részéről nem csak elmélyíti a szeretetet, de
kiváltja a diák viszontszeretetét, ami
arra ösztönzi, hogy örömet okozzon tanárának – hisz’ akit szeretünk, annak
örömet akarunk szerezni -, és bármily hihetetlen, most már a tanára
kedvéért elkezdi tanulni annak szaktárgyát. És
innen már csak egy lépés, hogy ráérezzen a szeretett tanár tudományának
szépségeire, és immár önállóan is elmélyüljön annak részleteiben,
mélységeiben.
És ha ez a szeretetkapcsolat
megvan és élő, akkor annak a tanárnak soha nem lesznek fegyelmezési problémái
sem, és olyan tekintélye lesz, amit nem a fehér köpeny, nem az értékeléstől való
félelem, hanem a szeretet biztosít. És az ilyen tekintély – hiszem - egy életen
át kitart.
Hát, így függ össze a
Tudás és a Szeretet
egy pedagógus életében és hivatásának gyakorlásában – gondolom én, aki tanári
munkásságomat ezen módszerek alkalmazásával igyekeztem megvalósítani. Hogy
mennyire sikerült, annak megítélését egykori diákjaimra bízom.
/PPL/