
SZEPTEMBERI GONDOLATOK
Jól van az rendjén, hogy az
esztendőben nem csupán január elsején kezdünk új évet, de a szeptemberi hónap is
tartogatja az újrakezdés lehetőségét. Hisz nincs olyan család, akinek ne lenne
valamilyen szinten iskolához kötődő gyermeke, így valószínű mindannyian
érintettek vagyunk az országos tanévkezdésben. Arról nem is beszélve, hogy ezt
az évindulást nem előzi meg a mámoros, petárdás óévbúcsúztató. Így aztán sokkal
reálisabban látjuk a mögöttünk hagyott gondokat és az előttünk álló
elképzeléseket, feladatokat.
Hazánkban a kötelező iskolai
oktatásnak komoly múltja van, hisz Mária Terézia híres Ratio Educationis
rendeletében kötelezővé tette a hat és tizenkét éves gyermekek iskoláztatását.
A rendelettől függetlenül az „egyszerű magyar ember” mindig sokat adott arra,
hogy gyermeke tanuljon, iskolázzon. Ahogy évszázadokon át fogalmaztak: ” többre
vigye, mint az apja”. Igen „több legyen” a tudása, az iskolában megszerzett
ismeretei által. Ez az igény szerencsésen találkozott a társadalom
törekvéseivel.
Ezért működtetett szinte
minden felekezet iskolákat, ezért látta jónak az állam is az iskolák építését,
ezért jelentettek rangot a városoknak és az egész országnak a kollégiumok és a
gimnáziumok, majd 1635-ben az első egyetem, amelyet sorra követtek a tudomány
fellegvárai.
Történelmi tanulmányainkból
pedig tudjuk, hogy az iparos mesterség fortélyait kezdetekben a céhekben
tanulták meg, lesték el az inasok hosszú esztendőkön át, amíg maguk is segédek,
aztán „legények”, majd a remek elkészítése után a céh rendes tagjai lehettek. A
mai „barkácsolókat” pedig egyszerűen kontároknak tartották.
Évszázadokon át rangot
jelentett egy-egy mesterség magasszintű tudása, céhbeli elismerése, az ahhoz
való tartozás tisztessége. Egy jól működő városi, falusi közösség, település
tagjai másképp, de egyaránt megadták a kellő tiszteletet a tanító úrnak, a
patikusnak és a munkáját jól végző, házat építeni tudó ácsmesternek, a
kocsikereket rendben tartó bognárnak is. Persze eszébe nem jutott a még oly
szépen szólni tudó asztalosmesternek (aki hét falu híres vőfélye is volt), hogy
némi „átképzés és továbbképzés” után a kollégiumban poétikát tanítson. Az
emberek jobban tisztában voltak a maguk értékeivel, a mesterségek
megbecsülésével. De főképpen a tisztességes, szorgalmas tudással megszerzett
munka, hivatás elismerésével.
Nos, miért ez a bevezető itt
a 21. század első évtizedének derekán?
Azért , mert mint az
oktatással-neveléssel évtizedeken át felelősen foglalkozó tanárember kíváncsian,
olykor enyhe szarkazmussal követem az újító szándékot feltételező pedagógiai
elképzeléseket. És mint gondolkodó embernek, véleményem is van, ami jelen
esetben tapasztalattal is párosul.
Ugyanakkor minden
optimizmusom, pozitív életszemléletem ellenére egyre erősebb bennem annak a
Székely János-i igazságnak az elfogadása miszerint „a világ nem előre
halad, hanem hátulról épül.”
Az elmúlt tanév végére
kikristályosodott a felismerés, hogy a mennyiségi felsőoktatás helyett vissza
kell térni az évszázadokon át bevált és elismert minőségi universitas
szellemhez. Ez örömmel és megelégedéssel töltött el, hisz hosszú esztendőket
fecséreltünk el holmi kétszintű érettségi vizsga olykor zavaros követelményeinek
kidolgozásával, alkalmazásával. Ahelyett, hogy meghagytuk volna a matura
tekintélyét, és elfogadtuk volna a felsőfokú tanulmányok előtt a kötelezően
előírt felvételi vizsgát. Nem kell ugyanis félteni a gyermekeinket a
megmérettetéstől, felelős szeretettel sokkal inkább hozzá kell őket szoktatnunk
a képességeik fejlesztéséhez, tudásuk gyakorlatban való bizonyításához . Hisz az
élet erről szól. Az iskolától (legyen az bármilyen szintű) ezt várja el a szülő,
a társadalom, a gazdaság, de maga a diák is.
Ezért a jóleső
elégedettségem most szeptemberben, amikor azt látom, hogy ha lassan is, de a
felsőoktatás nehezen fordítható tankhajója a leendő törvényeknek köszönhetően jó
irányba fordul. Felelős emberek rögzítették a minőségi egyetemi, főiskolai
képzés törvényszintű elvárhatóságát. Ha kell, a megszaporodott „képző
intézmények”, karok, semmire nem használható, csak éppen jól hangzó diplomát adó
szakok „gyérítésével”. A komoly minőségi képzést biztosítókat pedig kellő rangra
emelve, kiemelve (ugyanakkor egyértelmű különbséget téve a közösségi
főiskola, a főiskola, az egyetem és a kutató-vagy tudományegyetem között).
Ezen a területen már meg is történtek az első konkrét lépések, tehát
bizakodásra megvan a kellő ok. Lesz még újra híres és elismert a magyar
egyetemi, főiskolai képzés!
Messze nem látok ilyen
dicséretes, előremutató törekvéseket a középfokú képzésben, azon belül is a
szakképzésben.
Az tény, hogy már a 20.
század végétől baj van a szakképzéssel, de ez nem csupán hazánkban gond.
Divatosan szólva, globális probléma ez. Az ok csak részben keresendő a
pedagógiában, sokkal inkább a megváltozott ipari fejlődésben, a vele lépést nem
tartó társadalmi igényességben, elvárásban. Azaz igényeink megnőttek, mert a
technika megengedte, de csak a fogyasztást illetően, de nem a minőséget, a
minőségi munkamorált megbecsülő értékek felismerésében, annak megkövetelésében.
A technika ugrásszerű fejlődése, a modern ipari struktúrák kiépülése
megváltoztatta a szakember-igényeket is. Az ún. szakemberképző iskolák
pedagógiai elveiket, oktatási lehetőségeiket feladva igyekeztek lépést tartani a
gyorsan változó ipari kihívásokkal. Azaz kielégíteni a percnyi, napi vállalati
igényeket. Iskola és vállalat így fonódott össze.
A vállalati igényekre épülő
szakképzés, mai szóhasználattal duális képzés már a 90-es években
Európa boldogabb részén is csődöt mondott. Franciaország áthidaló megoldásként
90%-ban átadta a szakképzést a nagyvállalatoknak. Volt alkalmam meglátogatni a
Grenoble-i Szakmai Központot, ahol elmondták ennek lényegét. Példának okáért a
Toulousban működő híres repülőgyár maga képezi a mérnököktől a technikusokon át
a betanított munkásig szinte minden dolgozóját. Oklevelet, sőt diplomát is
adnak, de ezeket csak a Toulous-i gyárban fogadják el…
És így volt ez szinte minden
frankofón cégnél. Az általános műveltséggel, a közismereti tárgyakkal pedig nem
törődtek. Az néhány tucat jónevű lycé (gimnázium) és kiválasztott világszerte
elismert egyetem (Sorbonne) feladata, ahová csak a legkiválóbb tanulókat veszik
fel.
Ennek fonákságaira nagyon
hamar rádöbbentek még hazánkban is, hisz a magunk módján próbáltuk utánozni a
„fejlett Nyugatot” - amolyan magyar módra.
Az 1980-90-es években a
szakközépiskolák diákjai a nagyvállalatok műhelyeiben töltötték a szakmai
gyakorlatukat heti egy napban, nyáron pedig a kötelezően előírt összefüggő
heteket múlatták a leendő munkahelyüknek tűnő képző helyeken. Nem véletlen a
szóhasználat: ”töltötték és múlatták az időt”.
Azzal az iparban
megfogalmazott céllal, hogy ismerjék meg a vállalati körülményeket, hogy az
iskolából kikerülve ismerős közegben folytathassák az immár elkezdett munkát.
Nos, ennek a „gyári gyakorlatnak” előnyeire nem emlékszem, csupán munkamorális
hátrányaira. Az igazi mesterségbeli ismereteket nem tanulhatták meg a
műhelyekben (egyetlen okot említek a sok közül: munkavédelem), de a tartalmatlan
időhúzást igen.
Ma, amikor a
nagyvállalatoknál a termelés a legfontosabb, nem hiszem, hogy a szalagon dolgozó
vagy éppen az azt irányító vezetőnek, lesz ideje egész osztályok
foglalkozatására. Marad megint az idő tartalmatlan, jó esetben fegyelmezett
eltöltése.
Kételyeimet tovább
sorolandó, mi lesz azokkal az iskolákkal, ahol a térségükben nincsenek a
tanulókat alkalmazni képes cégek, vállatok?
Gondolom, az idő
természetesen megoldja ezeket a feladatokat is, mint ahogy az 1990-es évek
elején is helyére került a szakképzés egy időre. Hosszú pedagógiai harc után
nagy eredményként értük meg, hogy a szakmai képzés visszakerülhetett az iskolai
tanműhelyekbe, iskolai laborokba, ahol a pedagógiai elvek és értékek mentén
lehetett a szakmai tárgyakat is oktatni és nevelni, felkészítvén az ifjúságot
arra, hogy bárhová is kerüljön az országban, világban, a megszerzett szakmai
ismereteivel, konvertálható tudásával megállja a helyét.
Ezért a vissza-visszatérő
gondolat igazsága: „a világ nem előre
halad, hanem hátulról épül.”
/ZE/