
CZINE MIHÁLY HŰSÉGÉBEN
„Czine Mihály-napi”
köszöntőnk gyanánt
álljon itt Máté
Lászlónak, a Felvidék.ma portál szerzőjének
2013 tavaszán kelt ünnepi
tudósítása Hodászról
Czine Mihály
irodalomtörténész és egyetemi tanár neve nemcsak az irodalommal foglalkozó
szakmai körökben hangzik ismerősen, hanem tájainkon is, mert Pozsonytól
Nagykaposig több helyen is részt vett emlékezetes találkozókon.
A hatvanas-hetvenes években
az elsők között volt, akik igyekeztek megtörni a határon kívül rekedt magyar
közösségek körüli bűnös hallgatás csöndjét, és a határon túl keletkezett magyar
irodalmi alkotásokat betagolni az egyetemes magyar irodalom vérkeringésébe. Nem
volt ez akkor veszélytelen cselekedet, aminek következményei voltak az otthon
iránta foganatosított retorziókban; a szomszédos országokban pedig
titkosszolgálati megfigyelések objektuma lett és besúgók nyüzsögtek körülötte.
Ő mindezek tudatában végezte
a határon túli kisebbségi magyar közösségek és irodalmak érdekében végzett
munkáját – mondhatni: küldetését -, előadásain népes hallgatóit meggyőzve
arról, hogy irodalomról, közösségi dolgainkról lehet úgy is beszélni, hogy az az
értelem mellett szól az emberi lélek mélyebb regisztereihez is. Mert Czine
Mihály gondolatai elválaszthatatlanok voltak személyiségétől: amolyan
aranyfedezetként igazolták az egységes magyar nemzetben és egységes magyar
irodalomban fogalmazott téziseit.
De Czine Mihály varázslatos
egyénisége megmutatkozott az előadásait követő kötetlen beszélgetések, közösségi
és baráti találkozók alkalmával is. Lenyűgöző volt a kommunikációja; széleskörű
műveltsége, tudása (óriás termete!) nem hatott lehengerlőn, gátlást kiváltón a
kérdezőre, vitázóra, hanem inkább bátorítón, felemelőn.
Ismert gesztusa: -
Szólítsatok Miskának! – feloldotta az utolsó gombócot is a torkokban. Arról
pedig szinte a legendák szólnak, hogy táborozások, borozgatások és más kötetlen
találkozók alkalmával hány népdallal lepte meg a vele nótázókat, dalolókat;
egyszer sem ismételve meg azt, amely már elhangzott. Tanúsíthatják mindezeket az őrsújfalusi, somodi táborozások résztvevői, de a nagykaposi, gombaszögi,
rozsnyói, tornaújfalusi, buzitai, vagy éppen a szilicei találkozók.
Szülőfalumban kétszer is
megénekeltette a sziliceieket. Egyszer a hetvenes évek végén, amikor még éltek
annak a nótás-dalos generációnak a képviselői, akik azért is jártak a kocsmába,
hogy ott találkozzanak, megbeszéljék ügyes-bajos dolgaikat,
jókedvükben-bánatukban énekeljenek-daloljanak barátaikkal, rokonaikkal,
szomszédjaikkal. Egy ilyen társaságba csöppentünk mi is bele: Édesapám, Czine
Mihály és jómagam. Amikor az asztaloknál ülőkhöz eljutott a suttogó hír, hogy
egy budapesti professzor van a szilicei kocsmában, az én atyámfiai még
erőteljesebben énekelték, jól megnyújtották (amúgy sziliceiesen: rezegtették!) a
fülbemászó hallgatókat egymás után. Czine Mihály kezdetben hallgatott, aztán mi
is a nótázókhoz csatlakoztunk. Majd mintha mi sem volna természetesebb, felállt,
a dalolókhoz ment, és elkezdte azt, hogy: Amott legel, amott legel hat pejcsikó
magában... A volt lovasgazdák és kocsisok már a második sor után együtt
énekeltek vele. Aztán jött a többi népdal. A harmadik után a kocsma vendégeinek
„a Tanár Úr" rendelt egy kört azzal, hogy őt mindenki Miskának szólítsa. A végén
még a zárórát is meg kellett hosszabbítani, mert a sziliceiek is egymás után
jöttek újabb és újabb népdalokkal, katonadalokkal.
A fergeteges dalolásban
született Czine Mihály alábbi rögtönzése egy ismert magyar népdalra:
Ha
bemegyek, ha bemegyek a szilicei kocsmába,
Rózsa
nyelű kisbicskámat vágom a gerendába.
Aki
legény, az vegye ki, szilicei Máté Laci megteheti,
Még ma
éjjel, még ma éjjel, zsandár vérrel írom a nevemet ki...
Második alkalommal pedig
akkor énekeltek a sziliceiek Czine Mihállyal, amikor a kilencvenes évek kezdetén
előadást tartott a magyar forradalomról és szabadságharcról. Az előadást
követően a kultúrházban szólt a Kossuth-nóta, a szabadságharc dalai, ismert
népdalok, majd végezetül a XC. zsoltár (Tebenned bíztunk eleitől fogva...) és a
Himnusz.
Mindezeket pedig azért írtam
le, mert egy héttel ezelőtt Magyarország észak-keleti csücskében, a
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Hodászon jártam, ahol az ottani nyugdíjas klub
Czine Mihály nevében hagyományőrző napot szervezett. Tudnivaló, hogy a neves
irodalomtörténész Nyírmeggyesen született, de a család hároméves korában
Hodászra költözött. Czine Mihály mindkét települést egyaránt vallotta
szülőhelyének, ahogyan szélesebb pátriáját is: a Nyírséget és Szatmárt. A
hodászi szervezők 16 nyugdíjas klubot hívtak meg a találkozóra, amelyekből 14 el
is jött.
Tizenhárom a megyéből, egy a
határon túlról, Kárpátaljáról, Beregdédáról. Amikor megláttam az összesereglett
népes sokadalmat a hodászi Kölcsey Ferenc Általános Iskola sportpályáján, azt
hittem, hogy valamiféle új mozgalom zászlóbontására csöppentem, netán valamilyen
megújuló eszméket hirdető népgyűlésre. Kiderült, egyikre sem, hanem egy jól
sikerült találkozóra, ahol a résztvevők tisztelegtek Czine Mihály emléke előtt,
és megidézték szellemét.
Czine Mihály nemcsak
irodalmi rendezvényeknek volt gyakori vendége, megfordult más kulturális,
történelmi és hagyományőrző találkozókon is. Például a Csemadok nyári művelődési
táboraiban vagy a gombaszögi Országos Kulturális Ünnepélyen.
Irodalomtörténészként, a népi hagyományok tisztelőjeként egyaránt a minőség
elvét vallotta fő kritériumnak, óvott a belterjességtől, a provincializmustól és
a minden időben egyaránt burjánzó divatok majmolásától.
A határon túl keletkezett
magyar irodalmi alkotásokat az otthoni irodalmi alkotások mércéjével mérte,
számára az erdélyi magyar irodalom csúcsait Tamási Áron és Sütő András
jelentette, a (cseh)szlovákiai magyar irodalom jelesei közé Fábry Zoltánt, Tőzsér
Árpádot, Dobos Lászlót, Duba Gyulát és másokat sorolt. Hasonló volt az
értékrendszere a kultúra más területén is. Megértéssel nyugtázta a sokszor ránk
ömlesztett divathullámokat, de egyszer sem felejtette kihangsúlyozni, hogy az
igazi érték: a népdal, a néptánc és a népi hagyományaink, amelyek megtartásával
és továbbadásával felelősséggel tartozunk elődeinknek és utódainknak egyaránt.
A Hodászon fellépő csoportok
közül erre a szellemiségre hangolódtak a beregsurányiak, tákosiak, nagyecsediek,
csengeriek, vajaiak, szabolcsveresmartiak, beregdédaiak és mások.
Az egész napos program része
volt a tiszteletadás mellett a kegyelet is. A résztvevők néma csönddel adóztak
az áprilisban férjét követő Czine Mihályné, Erzsébet asszony emlékének, aki
tiszteletbeli tagja volt a férje nevét viselő hodászi nyugdíjasklubnak.
Helyette, Czine Mihály leányát, Czine
Erzsébetet fogadták tiszteletbeli tagjuknak. A részvevők a református
templomkertben megkoszorúzták Czine Mihály mellszobrát, majd elénekelték a XC.
zsoltárt, utána Czine Mihály és Dobos László kedves dalát: Megkötöm lovamat...
Czine Mihály mindig hűséggel
emlegette a szatmári tájat, különösen Nyírmeggyest, Hodászt, Nyíregyházát és a
többi számára otthoni kedves helyeket, mert számára a gyökerekhez való
ragaszkodás volt a hűség megnyilvánulása.
De Hodász község is példával
szolgálhat neves fia iránti ragaszkodásból. Emléktábla őrzi nevét volt iskolája
falán, a nagyközség könyvtára az ő nevét viseli, hasonlóképpen a nyugdíjas
klubhoz. Mellszobra áll a templomkertben, és a község polgármestere arról is
tájékoztatta a résztvevőket, hogy a Czine család volt házát Czine Mihály
tájházzá tervezik átépíteni..
A hodászi találkozó
szervezői nem rejtették véka alá, hogy rendezvényükkel hagyományt szeretnének
teremteni. Az alapozás, az első leütött hang tiszteletreméltó és felemelő.
Innen, Kassáról is csak azt
üzenhetem: Tisztelet és köszönet a kezdeményezésnek, a kezdeményezőknek. És még
azt is, hogy: Maradjanak meg Czine Mihály hűségében!
/Máté
László/
