
„EVOLÚCIÓS BOLONDSÁGOK”
/Részletek Csányi Vilmos
gondolataiból/
Az emberi természet
... Az emberi csoportokat az
állati csoportoktól egy jellegzetes kettősség különbözteti meg. Az emberi
csoport autonóm individuumként jelenik meg, tervekkel, célokkal, saját
identitással és gondolkodással, és ettől elválaszthatatlanul mindezen
tulajdonságok belső differenciálódásával, tehát a csoporttagok egyéni
szerepeivel, funkcióival, kooperáló akcióival, önálló, személyes
gondolkodásával. Az állati elme izolált, egyéni tapasztalatain elgondolkodhat
ugyan, de minden ismerete kizárólag a saját tevékenységéből származik. Az emberi
kultúra tagja a nyelv, a tárgyak, a szokások révén állandó kapcsolatban van a
csoportja magasabb szintű akció- és gondolkodási folyamataival. Tehát
használhatja mások tapasztalatait, akár generációkra visszamenőleg is, de minden
csoportgondolatot, csoportakciót saját maga is feldolgoz a maga egyéni
elméjében, és a feldolgozás, az egyéni gazdálkodás eredménye a kommunikáció
révén visszahat a csoportelmére. Ez az organizáció egyébként feltűnően hasonlít
az agy és a neuronok közötti kapcsolatrendszerre.
Érdemes visszautalni az
emberi evolúció szelekciós mechanizmusaira. Amilyen mértékben kifejlődött a
csoportorganizmus, olyan mértékben változtak meg a szelekció feltételei. Ezek
egyfajta stabilizáló individuális szelekció mellett egyre inkább azokat az
emberi tulajdonságokat érintették, amelyek a csoportorganizmus minél hatékonyabb
működését szolgálták. Az evolúció során minden olyan esetben, amikor megindult
valamiféle individualitás kifejlődése, azonnal beindultak a megfelelő szelekciós
mechanizmusok, és ezt a kezdetben esetleg csak egészen kismértékű szerveződést
új, magasabb szerveződési szintre emelték. Így keletkeztek a sejtek és az
organizmusok is.
Ha a viselkedési komplexben,
az evolúciós folyamat végén megjelent új biológiai tulajdonságokat az emberi
individuum, az egyén és a csoport közötti viszony szempontjából vizsgáljuk, azt
állapíthatjuk meg, hogy lényegében öt döntő változás történt:
1.
Közös eszmék
Az ember elfogadja, kívánja
csoportja identitását, kritika nélkül hisz a csoportja „globális” eszméiben,
valamely mítoszban, vallásban, ideológiában, identitást kifejező kultúrában. Ez
lényegében megfelel az emberi moralitás megjelenésének.
2. Közös akciók
A második változás az, hogy
az ember képes lesz a csoportjához tartozókkal közös akciók végzésére, magas
rendű, kiegészítő kooperációra abban a keretben, amelyet a globális eszmék
meghatároznak.
3.
Közös konstrukció
A harmadik változás az első
kettő szerves kiegészítője: a globális eszmék és a globálisan vezérelt akciók
folyamatosan „lokális”, egyedi, érzelmi és racionális analízis alatt állnak,
amelynek eredményei folyamatosan visszatáplálódnak a globális szintre. Így lesz
az egyén egyidejűleg létrehozója és elszenvedője a csoportja által adott
szociális realitásnak.
4. Hűség
A negyedik változás az, hogy
eltérően az állatoktól, az ember hűséges a csoportjához, hajlandó a csoport
érdekében az egyéni és genetikai érdekeivel esetleg szöges ellentétben álló
magatartásra, képes lesz önfeláldozásra.
5.
Transzformáció
Az előbbi négy változás
teszi lehetővé az ötödiket: a transzformációt, a csoportot alkotó emberekből egy
új entitás, egy új létező, a magasan szervezett önálló csoportorganizmus
kialakulását. ...
* * *
Evolúciós bolondságok
... A legőrültebb dolog
azonban az, hogy az ember a kitalációkkal nem elégszik meg, hanem mindjárt meg is akarja
csinálni. Különböző anyagokból tárgyakat, szerszámokat, gépeket hoz létre
elképzelhetetlen mennyiségben, és azután ezekről is mindenféle eszébe jut, amit
szívesen elmesél. A legtöbb tárgynak csupán az az egyedüli értelme, ha ezt a
szót szabad a tárgyakkal kapcsolatban használni, hogy valakié legyen, hogy
birtokolni lehessen, legfőképpen gyűjteni, mutogatni, venni, eladni, cserélni. A
beszéd és a tárgy konstrukciók egymást serkentő körfolyamatának az lett az
eredménye, hogy a tárgyak mint új, képtelen fajok egyedei benépesítették a
földet, kiszorították jó részéről a bioszférát és lakóit, sőt ma már az embernek
magának is csak pici lyukak jutnak egy-egy rosszul konstruált
beton-tákolmányban.
Hova vezet ez?
Súlyosbítja a helyzetet a
szabály-követés esztelen tulajdonsága. Az állat mindig érzi, tudja, hogy számára
mi a jó, és cselekedeteit ez határozza meg. Nem így az ember. Kitalál valami
baromságot arról, hogy egy adott esetben hogyan kell eljárni, ami esetleg akkor
és éppen ott némi hasznot hajt egy csoportnak, vagy talán csak lehet róla
beszélni, és a többi bolond ezt azonnal szabálynak tekinti, lehet, hogy ők
maguk sohasem jöttek volna rá a kitalációra, de ész nélkül másolják, a szabály
utasításait megtartják. Szabály szerint élik életüket, építik házukat, nevelik
gyermekeiket, még akkor is, ha a körülmények már rég megváltoztak. Valaki
például istent talált ki, amit senki se látott, és még sok száz generációval
utána is azt hiszik, hogy van isten, vannak ördögök, van kezdet és van vég, mert
a régi szabályok ezt állítják. A sok régi, elavult szabályt pedig tradíciónak
tekintik, és gondosan őrzik, nehogy véletlenül megváltozzék. Ez a
tradíciókövetés legalább akkora bolondéria, mint az ellenkezője, amikor új,
kipróbálatlan haszontalanságokat gondolnak ki, és azonnal alkalmazni kezdik. Ezt
nevezik reformnak, haladásnak, modernnek. "Ami új, az jobb", hirdetik ezt az
evolúciós és logikai képtelenséget. Képtelenek belátni, hogy mindkét bolondéria
pusztulásukhoz vezet, vagy azért, mert a régi szabályok az új helyzetben már
nem megfelelőek, vagy azért, mert a hirtelenében kigondolt új nem biztos, hogy
beválik.
Az ember, aki szerényen
sapiensnek, bölcsnek nevezi magát, noha bolondok bolondja, képtelen korlátozni
populációjának méreteit, képtelen megakadályozni a haszontalannak ítélt anyagok
felhalmozódását, képtelen alacsony szinten tartani az energiafelhasználását, és
képtelen békésen együtt élni a bioszférával, amelyből vétetett.
* * *
Kivel lehet még
beszélgetni?
... Ma még nem teljesen
világos, hogy milyen mechanizmusok tették lehetővé, hogy az őskutya viselkedése
"feldarabolódott", a mi szempontunkból azonban a jelenség maga az érdekes,
hiszen ez jelenti a továbblépéshez szükséges alapot. Egyrészt feltehető, hogy a
kutya esetében a végső viselkedési formák megjelenésében sokkal nagyobb szerepe
van a környezetnek, másrészt az állítás fordítottja is igaz, a kutya viselkedése
sokkal érzékenyebb lesz a környezeti hatásokra. A korábbiakban elmondottak
értelmében tehát a kutya egy olyan magatartáselem-készlettel rendelkezik,
amelynek elemei között csak nagyon gyenge (sok esetben persze fajtától függő
mértékben) előre meghatározott kapcsolat van. Az egyed szempontjából ez azt
jelenti, hogy a helyzettől függően tág határok között képes alkalmazkodni az
emberi szociális közösséghez. Ebből következően a kutya-ember kommunikációban
nemcsak az ember rendelkezik variábilis jelrendszerrel, hanem a kutya is.
A kutya viselkedésének
variabilitása megnövelte az egyediség fontosságát kutya-gazda viszonylatban, ami
azt jelenti, hogy a közös élet során a kutya és gazda (gazdák) között egyedi
ritualizáció révén olyan kommunikációs kapcsolat jön létre, amely megőrzi
rugalmasságát az időben, s melynek kibontakozása során egyes jelek
"elveszthetők" vagy éppen új jelek alakíthatók ki. Mindehhez "mindössze" az
szükséges, hogy a kutya és az ember közös szociális térben tevékenykedjen.
Végezetül álljon itt egy
példa arra, hogy a kutya mennyire könnyen képes a közös szociális térben való
kommunikációra és együttműködésre. Kubinyi Enikő és Virányi Zsófia fiatal,
szocializált farkasok és kutyák viselkedését hasonlította össze egy ún. gátolt
problémamegoldási helyzetben. A feladat lényege, hogy az állatok először egy
olyan feladatot kapnak, amelyet könnyen elsajátíthatnak (például egy madzagot
kell kihúzni a ketrecből, amelynek a végén egy darabka hús van), aztán a
helyzetet úgy változtatjuk, hogy a feladatot ne lehessen megoldani (a madzag
végét az állat számára láthatatlanul hozzákötözzük a rácshoz). E "gátolt" teszt
során a farkasok mindenképpen maguk szerették volna megoldani a problémát, azaz
minden ügyességüket felhasználva, kitartóan igyekeznek megszerezni a jutalmat.
A kutyák viszont egy
alternatív szociális stratégiát választanak: ha nem válik be a szokásos módszer,
elkezdenek az emberre nézegetni. Elképzelésünk szerint ez a magatartásforma
képezheti az emberrel való kommunikáció alapjait, hiszen az ember is a
szemkontaktus felvételével kezdeményez kommunikatív interakciót. Ezzel a kutyák
teljesítik a fajközi kommunikáció harmadik feltételét, amennyiben kifejezik
szándékukat a kommunikációra. Végezetül érdemes
hozzátenni, hogy a kommunikáció csak az egyik fontos aspektusa a kutya-ember
kapcsolatnak. A csoportban való hatékony együttműködés, amelyet bizonyos
értelemben nevezhetünk szociális megértésnek is, számos más, további
mechanizmuson is alapszik, mint a kötődés, figyelmiállapot-felismerés, szociális
tanulás, szabály-követés és kooperáció.
* * *
Miért hasonlít a kutya
egyben-másban az emberre?
Amikor gazdájukkal
összeszoknak, szépen mérhető, mennyire sajátították el a tanultakat. Megállnak a
járdaszegélynél, jelzik, ha akadály vagy jármű közeledése fenyegeti a gazda
biztonságát, stb.
Mi arra voltunk kíváncsiak,
hogyan vezetnek a nagyon régen, mondjuk 4-5 éve kiképzett kutyák, tehát azok,
amelyek már jól összeszoktak a gazdájukkal, és rutinból vezetnek. Kiderült, hogy
ezek az állatok alig tartottak meg valamit az iskolában tanultakból, de nagyon
hatékonyan, gyorsan és biztonságosan vezetik gazdájukat. Sok száz órányi
videófelvételt vizsgáltunk át, és kíváncsian kerestük az "öreg" kutyák titkát.
Csak nagy sokára derült ki, hogy miről van szó: a vakok is elég jól kiismerik
magukat az utcán, és sokféle csatornán át kapnak jelzéseket (az utca zaja, sőt a
házfalakról sugárzó hő is segíti a tájékozódásukat). Persze, minthogy látásuk
korlátozott, a távolban zajló eseményekről nincs tudomásuk. Ehhez kell a kutya.
Első pillantásra csupán annyit látni, hogy a vak gazda és a tapasztalt kutya
gyorsan halad a forgalmas utcán. Tevékenységük finomabb elemzése azonban azt
mutatta, hogy felváltva vezetnek: hol a gazda, hol a kutya dönt arról,
menjenek-e, vagy megálljanak, netán forduljanak. A döntés tehát felváltva hárul
a kutyára és a gazdára.
A kutya képes arra, hogy
átengedje a gazdának a döntést. Ez még nem volna nagy csoda, de képes ezt
határozottan vissza is venni, ha úgy látja, hogy erre van szükség. Az akció irányítása
váltakozva kerül a két együttműködő kezébe, és éppen ez a komplementer
kooperáció sajátsága. Ma úgy tudjuk, hogy a kutya az egyetlen olyan állat, amely
képes az emberhez hasonló módon részt venni kooperációs feladatban...