
ÉLETSORSOK
CSÁNYI VILMOS
etológus
Csányi Vilmos etológus, az
akadémia rendes tagja, az ELTE Etológiai Tanszékének egyetemi tanára, a Magyar
Etológiai Társaság tiszteletbeli elnöke.
1935-ben született
Budapesten, 1958-ban végzett az ELTE-n kutatóvegyészként. 1965-ben védte meg
kandidátusi disszertációját, 1970-ben lett a biológiai tudományok doktora.
Etológiát, humánetológiát és evolúciós rendszerelméletet tanít. Kutatási
területe az állati és emberi viselkedés, valamint a biológiai és a kulturális
evolúció kérdései.
Május 18-án a New York
Művész Páholyban a kutyák legjobb barátját és ismerőjét, a Széchenyi-díjas
biológust, az etológust és szépírót, Csányi Vilmost ünnepelte 80. születésnapja
alkalmából számos kollégája, tanítványa, tisztelője.
Az emberi és az állati
elméről, szokásokról, viselkedési kultúráról oly sok ismerettel rendelkező
akadémikust bemutatandó álljon itt a vele készített interjú:
„Abban a
megtiszteltetésben volt részem, hogy személyesen beszélgethettem a
Széchenyi-díjas magyar biológus, biokémikus, etológus Csányi Vilmos
professzorral.
Miért döntött úgy, hogy az etológiával fog
foglalkozni? Jó döntés volt?
Életelvem, hogy ha már
eldöntöttem valamit, akkor sosem morfondírozok azon, hogy jó döntés volt-e, mert
nem tudom visszacsinálni. Döntöttem, vannak következményei, és az új helyzetnek
megfelelően kell válaszokat keresni.
Idegbiokémiával,
neurobiológiával kezdtem el foglalkozni és különböző szakmai harcokban kiderült,
hogy ez nem megy, így kerestem egy, az idegtudományokhoz közel álló területet.
Akkoriban az etológia látszott úgy, hogy pénz és felszerelés nélkül is lehet
vele valamit kezdeni.
Milyen hasonlóságokat fedezhet fel egy kutató az
ember a csimpánzok és a bonobók között?
Rengeteg hasonlóság van. Az
evolúciós fa oldalágai szerint a közös ős az Australopithecus aripidész volt.
6,5-7 millió éve váltunk el a csimpánzoktól. A közhiedelemmel ellentétben nem mi
másztunk le a fáról, hanem ők másztak vissza a fára. A közös ős már a talajon
járó nagytestű emberszabású majom volt, és a csimpánzok mentek a fán zajló élet
irányába, az emberi vonal, a Homo vonal pedig tovább fejlesztette a földön
járás lehetőségeit. A bonobók a csimpánzoktól 2,5 millió éve szakadtak le. Az
emberi fejlődés akkor már a Homo erectus-nál tartott, ami jelentősen eltért a
csimpánzoktól. Megfigyelhetők érdekes hasonlóságok, például a csimpánz, a bonobó
és az ember is területvédő tulajdonságokkal rendelkezik. A területvédelem akkor
jelenik meg, ha más igénylő is van a környéken a fajtársakból.
Mikor Amerikába kimentek az
első telepesek eleinte nem voltak területviták, mert annyi föld volt, hogy
mindenki talált magának megfelelő kies völgyet vagy területet művelésre,
legeltetésre. Amikor a cowboy-történetek keletkeztek, már majdnem mindenhol volt
valaki, és ebből adódtak az ütközetek a jobb földekért. Ez egy 50 éves periódus.
Az állam gyorsan erősödött, és a viták megszűntetésére bevezették a
telekkönyvezést. Az ember territoriális, de csak a konfliktus helyzetben az.
Amúgy nem különösebben érdekli a területbirtokolás.
A csimpánzoknál 30-40 fő
tart közös territóriumot. A hímek négy-hatfős, véletlenszerű csoportokban
járják körbe a területet. Céljuk, hogy figyeljék a szomszédokat, hogy nem jár-e
valaki arra. Ha kisebb létszámú szomszédos társasággal találkoznak, akkor
megtámadják őket. Ha egyedül van a szomszéd csapat tagja, akkor elkapják,
megkínozzák és gyakran meg is ölik. Ha nagyobb csapattal találkoznak, akkor
csendben lelépnek. Ez a hímekre vonatkozik, a nőstényeket beráncigálják a saját
területükre, tudniillik a nőstények ivaréréskor elvándorolnak a saját
területükről, (ezzel a beltenyésztést küszöbölik ki), a hímek 2-3 hétig védik az
új nőstényeket saját agresszív nőstényeiktől. Mivel ezek a csoportok
hímrezidensek, az új nőstényeket előbb-utóbb befogadják.
A bonobók viselkedése az
emberi vonalon megjelent tulajdonságokra is emlékeztet. A bonobóknál sokkal
alacsonyabb az agresszió szintje. A hímek alig veszekednek, bár a területvédelem
megjelenik. A nagy különbség az, hogy megjelent az élvezeti szex (ez az embernél
is fontos, de ott a párkötő szex is megjelenik, ami a bonobóknál nem). Ezzel
együtt a bonobó nőstények jobban szabályozzák a csoport életét, míg a
csimpánzoknál semmiféle ilyen szerepük nincs. Nagyon ritkán az alfa hím mamája
beleszól a vitákba, és azt elfogadják. A csimpánzoknál a nőstények rangsora a
hímek rangsora alatt van, azonban a bonobóknál az élvezeti szex miatt ez
megváltozik. A nőstények mindig kérnek valamit, levelet vagy gyümölcsöt
szexuális szolgáltatásukért. Mikor két hím összeveszik, akkor a nőstények szexre
ajánlják fel magukat. A csimpánzoknál 4-5 évenként van megtermékenyítési
periódus, mert a kölykök addig szopnak. Intenzív szexuális periódus egy hónap. A
piros fenekükkel jelzik, hogy bárkivel szexelnének. A hímek között „sperma
kompetíció” indul, ami azt jelenti, hogy az apaság valószínűsége annál nagyobb,
minél több spermát képes valaki a nősténybe juttatni. Agresszió nincs, egymás
után akár 10-15 fő is meghághatja az éppen termékeny nőstényt. Ezért nincs
értelme verekedni. A bonobóknál az élvezeti szex enyhíti a csoporton belüli
viszonyokat. A hímek és a nőstények viszonya kiegyenlítettebb.
Az ember rendkívül szexuális
lény. Ezt a társadalmak próbálják eltusolni. Statisztikai adatok alapján
átlagban kétezer aktus kell ahhoz, hogy egy gyermek szülessen. A kultúra ezzel
szembe ment, nem lehet pillanatonként megállni, és szexszel enyhíteni a
konfliktusokat. A vadászó, gyűjtögető embernél megjelent a párkötődés
viselkedése, ami lehetővé teszi a munka szerinti differenciálódást. Ennek az a
feltétele, hogy ne legyen a hímek között vetélkedés a szexért, mert ha van,
akkor nem mennek el vadászni. A nőknek az ivarzási ciklusát nem lehet kívülről
látni, mint a csimpánznál. A vetélkedés kiküszöbölése úgy oldódott meg, hogy
kialakult a párkapcsolat, ami azt is biztosította, hogy négy évig, amíg a gyerek
szopik, addig az apja segítsen a családnak. Négy éves periódusra egy stabil
párkapcsolat jött létre. Természetesen a valóságban ezek a viszonyok sosem
tiszták, tehát az ember nem lett teljesen monogám.
Mi az ember sikere?
Az evolúcióban mindig azt
lehet látni, hogy bizonyos viselkedési formák együtt sikeresek. Párkötődés,
élvezeti szex, közösség, alacsony belső agresszió, ezek együtt hozták az ember
sikerét. Ebből bármit kihúzunk akkor az egésznek nincsen értelme. Az ember nem
agresszív. Érzékenyek vagyunk az agresszióra. Azért nézzük az akciófilmeket,
mert a végén várjuk, hogy a jó megmenekül-e. Ezzel lehet minket odaültetni a
televízióhoz. De ez nem jelenti azt, hogy agresszívak vagyunk. A háború az egy
kulturális agressziós forma. Az a csimpánztulajdonság, hogy a másik csoport
tagjait szívesen agyon csapjuk, megkínozzuk, ez megmaradt, nem változott. Az
evolúcióban a természetes szelekció nem úgy jelentkezik, hogy valamit kiemel,
hanem úgy működik, hogy eltünteti a káros dolgokat, és minden megmarad, ami nem
káros. Az is megmaradt, ami egy adott szituációban teljesen érdektelen már, és
később, akár 1 millió év múlva kiderül, hogy egy ilyen funkció nélküli
tulajdonságra lehet építeni valamilyen más, akkor szükséges új tulajdonságot.
Erre jó példa a dinoszauruszoknál a toll, mely nem a repülés elősegítésére
fejlődött ki, hanem szigetelésre, a hőveszteség megakadályozására. A toll a
szőrnél is jobb szigetelőanyag, és mikor már a repülés kezdett kialakulni, akkor
már a toll, mint szerkezet készen volt. Preadaptáció ennek a neve. Nem tűnt el,
valamiért megmaradt, és később új szerepe lett.
A négyéves stabil párkapcsolat kialakítását hogy
kezeli a ma embere?
Rosszul. Minden országban
kimutatják, hogy a válások négyévente mutatnak kiugró számot. Ez egy ősi
tulajdonság, de sok ilyen tulajdonság van még. Az archaikus közösségekben férfi
többlet volt. 1,3:1 volt a férfi - nő arány. Ez tudatos születésszabályozás
volt. Időnként a lánycsecsemőket agyoncsapták. Ennek az volt az oka, hogy a
vadászatnál a sérülések száma és a háborúban a veszteségek elsősorban a
férfiakat érintették. Az 1.3-1 arány szükségessége a mai napig megjelenik a
közgondolkodásban. Országokon átívelő kutatásokból kiderült, hogy az éppen
összeházasodó párok 1.3-1 arányban szeretnének fiút, vagyis 30 százalékkal
szeretnének többen fiút, mint lányt. Beépült az ember viselkedésrendszerébe,
hogy a közösségbe több fiú kell.
A férfi agresszió azért is
csökkent, mert a vadászat közös férfi együttműködést kívánt. A férfi barátság
kimutathatóan intenzívebb, mint a női barátság, és itt jelenik meg a
homoszexualitás. A homoszexualitás a társadalmak 60 százalékában elfogadott,
másik 20 százalékában megtűrt, de nem üldözött, és a kultúrák kis százalékban
élesen elítélik. Ilyen például a zsidó, keresztény kultúra.
Visszatérve a
párkapcsolatokra, a több millió éves ősök poligámok voltak, és ma is vannak
poligám és monogám társadalmak, de a monogám társadalmakban vannak „kurvák” és
barátnők, ami a poligámia egyik formája. A poligám társadalmakban csak a
gazdagoknak van több felesége. Itt megjelenik az első feleség, kedvenc feleség
fogalma. Ha nézünk egy skálát, ahol a nulla a monogámia és száz a poligámia
akkor az ember értéke számítások szerint körülbelül tizenöt. Leginkább az
úgynevezett szeriális monogámia működik, ami azt jelenti, monogámok vagyunk
mindig egy partnerrel, de életünkben öt, hat, vagy még több is lehet.
Az ember rendkívül
variábilis a viselkedését figyelembe véve, így különböző kultúrákban is
életképes, ez az evolúciós előnye. Az állatok közül a kutyánál található még ez
meg, aki az ember háziasítása után lett ilyen.
Miért a kutya lett az ember legjobb barátja?
Mert az emberi környezet
védett ökológiai fülkét ad a háziállatoknak. Ebben él a kutya is, alkalmazkodott
az emberhez. Sokféle dologra lehet használni, és társas kapcsolatra is alkalmas.
Sok tízezer éves a háziasítás, de a kutyafajták néhány száz évesek, így a kutya
alaptulajdonságaiban nincs különbség.
Eric Zimen svéd farkaskutató
készített a kutyákról egy filmet, anno még a Magyar Televízió is bemutatta,
melyben Konrad Lorenz is megszólalt. Megnézték, hogy különböző afrikai
társadalmakban mire használják a kutyát. Nagyon érdekes volt. Voltak helyek, ahol
az asszonyok használták a kutyákat, és a férfiakat nem érdekelte. Mikor
megkérdezték tőlük, hogy miért tartják a kutyákat, eleinte csak nevettek, majd
bemutatták, hogy ha a gyerek popsijára tejet csurgatnak, a kutyák rohannak oda
lenyalni azt. Vízhiányos sivatagi vidék volt, ez fontos szolgálat. Ugye, nem
csak a tejet nyalják le, hanem a székletet is. Illetve még a hölgyeknek is
szolgálatot tesznek havonta. Ezen törzsek közelében kevés a víz, növényi levelek
sincsenek bőségben, így ez a leghigiénikusabb megoldása a fertőzés
elkerülésének, a legyek elleni védekezésnek. Egy másik helyen a férfiaknak volt
saját kutyája, és vitték vadászni. De nem vadászhattak a kutyák, hanem lelki
okokból voltak a férfiak mellett. Simogatták őket, barátok voltak. Teljesen más
érzelmi funkciót látott el itt a kutya.
A kutya háziasításának ideje
lassú folyamat volt. Egyes feltételezések szerint százezer évvel ezelőtt
kezdődött, mikor is a nagy afrikai kivándorlás történt.
Miért tud tökéletes összhangban dolgozni egy
vakvezető és vakvezető kutyája?
Mert a kutya nagyon figyel
és alkalmazkodik az emberhez. A kutatások során pontosan kiderült, hogy a kutyák
tisztában vannak azzal, hogy a vak nem lát. Olyan helyzetekben is ugranak
segíteni, amikor hivatalból nem kellene. Például egy nem várt építkezéskor
gödröt ástak a megszokott útvonalon, ahol a vak a kutyáját sétáltatta. A kutyát
elengedte, hogy végezze dolgát, de észleli a közelgő veszélyt és odarohan
elterelni a vak gazdát a gödör mellől. Sok ilyen történetet meséltek egymást nem
ismerő emberek. Nehéz ezt kísérletileg igazolni. Nem igaz minden vakvezető
kutyára. Az is nagymértékben meghatározza, hogy a vak személy milyen viszonyban
van a kutyájával. Van, aki nem szereti a kutyát. Utálja, mert büdös, és csak a
szükség miatt tartja. Mikor hazamegy, csak enni ad neki, és kész. Ez nem
kapcsolat. Az a vak ember, aki szereti a kutyáját, az sokkal többet kap vissza.
A kísérletek ezt igazolták.
Jó viszonyban voltunk a
rendőrkutyásokkal Dunakeszin, és kértem tőlük 10 rendőrkutyát 10 rendőrrel, majd
elhívtam 10 vakot a kutyájukkal és 10 családi kutyás gazdát. Gödön volt egy
vizsgapálya, ahol akadályokat kellett kerülgetni. A vakvezető kutyák jól
vizsgáztak, majd bekötöttük a rendőrök és a családi kutyás gazdák szemeit
kendővel. A rendőrök mentek először, és röpködtek az akadályok, mert a kutyák
nekivitték őket mindennek. Két kutyát kivéve, ők az első akadálynak való ütközés
után leültek, és csodálkozva nézték a rendőröket. Ezután elkezdte vezetni majdnem
olyan sikerrel, mint a vakvezető kutyák. Következtek a családi kutyások. Ott is
először röpködtek az akadályok, de ott 10-ből 8 kutya ült le, és kezdett el
vezetni. A családi kutyásoknál kiderül, hogy az a kettő, amelyik nem vezetett,
kerti kutya volt. A gazdák szeretik a kerti kutyájukat is, de nincsen velük
közeli, belsőséges viszonyban.
A két rendőr, akinek a
kutyája ügyes volt, bevallotta, hogy szeretik ezt a két kutyát, így mikor nincs
szolgálat, akkor visszamennek, és visznek nekik enni, meg elviszik őket sétálni.
Ezt a kutyák azzal viszonozzák, hogy vigyáznak a gazdára.
Hogy van Janka? Konrad
Lorenznek igaza volt a Sárákkal kapcsolatban? Tapasztalatai szerint ugyanis „a
szuka sokkal hűségesebb, érzelemvilága bonyolultabb, gazdagabb, finomabb, sőt
legtöbb esetben intelligencia tekintetében is túlszárnyalja az egyébként
egyenértékű kan kutyát."
Janka kicsit másabb, mint Jeromos. Szuka kutya. Neki
udvarolni kell, érzelmes, megsértődik.
A huskyk szeretnek egymással
összebújni, nem agresszívek. Fontosabb az önállóság számukra. Jeromos egy pumi
anya és husky apa szülötte. Az X kromoszómája, ami a kutyáknál egy nagy
kromoszóma, pumi volt. Jeromos egy fantasztikusan okos, nagyon önálló kutya volt,
de egyezkedni lehet vele. Én meg akartam még egyszer csinálni, ezért lett Janka,
aki szintén egyedül született, de szuka lett. Neki van egy pumi és egy husky X
kromoszómája. Tehát a husky irányba van kicsit eltolva. Sokkal huskysabb a
viselkedése, mint amilyen a Jeromos volt, és a szőre is más. Nógrádban, a
kertünkben kezdett velünk élni nyolc hetes korától. Ott voltunk egy hónapig, majd
Pestre jöttünk, és amikor visszamentünk, akkor nem volt hajlandó bejönni a
lakásba éjjel, hanem kint akart maradni. Ami azt jelenti, hogy madarakat,
macskákat üldözött, kiásta a hagymákat. Nem igényelt olyan kontaktust, mint
például egy golden retriver. Én azt gondoltam, hogy a pumi meg a husky
tulajdonságok egyidejűleg jelen vannak, és hol az egyik, hol a másik nyilvánul
meg. Beparancsoltam éjjelre. Az első három nap elbújt, aztán nem bújt el, de nem
akart bejönni, majd két hét múlva ott állt az ajtóban, és elfogadta, hogy éjjel
bent kell lenni. Eleinte nem tűrte el, ha dögönyözik, de ez most már
nagymértékben megváltozott, kifejezetten szereti. Kezd barátságos, emberszerető
kutya lenni. Ha idegenek megfogják és megsimogatják, azt tűri, de ha bizonyos
testtájai felé nyúlnak, akkor odakap, ilyen a fara és a hátán egy bizonyos pont.
Mindent összevetve Lorenznek
igaza volt a Sárákkal kapcsolatban. Habár Janka nő, hisztis és egyéb női dolgai
is vannak. Udvarolni kell neki. Nekem mindig kan kutyáim voltak, és hozzá vagyok
szokva, hogy racionálisan alapon működünk, például dobom a labdát, hozza, a
kezembe adja, nem csak ledobja. Járunk kutyaiskolába, ahol az oktató észrevette,
hogy én csak dobálom a labdát, és Janka meg visszahozza, nagy ugrándozások
közepette. Ezt helytelenítették, le kell ültetni a kutyát az utasítás előtt.
Kipróbáltam, amikor rászóltam, hogy üljön le, teljesen hisztériásan elkezdett
ugatni. Fel volt háborodva. Erőszakkal le tudom ültetni, de akkor elvész a
játék. Teljesen igaza van. Én elfogadom ezt, de nem rabszolgát akarok, hanem egy
társat, és ha annak nincs kedve bizonyos dolgokat megcsinálni, akkor nem kell. A
kutya egyénisége sajnos sokakat nem érdekel. Jeromos is teljesen fel tudta
mérni, hogy mikor kell szót fogadni.
Egyik tanítványom egyszer
elvitte egyedül Jeromost sétáltatni. Egy óra múlva megjöttek vigyorogva. Majd
elmesélte, hogy elengedte Jeromost, de attól félt, hogy elmegy. Kiderült, hogy
Jeromos is attól félt, hogy Bence elmegy, és szorosan egymás mellett mentek.
Ezért érdemes önálló kutyát tartani, mert akkor az ember a kutya gondolkodását
sokkal jobban megismeri, mint ha egy engedelmes rabszolgája lenne.
Többször említi az embert állati fajként. Talán ezért
is pusztítja mértéktelenül környezetét az ember, mert elfelejtette, hogy honnan
is származik?
Nem ezért pusztítjuk a
környezetünket, mert elfelejtettük a származásunkat, hanem mert saját
kultúránkat tekintjük a legfontosabb környezetnek. Egy nagyon racionális és
intelligens kultúrának kell kinőnie, hogy felfogja: van a bioszféra, és ő annak
része, ha elpusztítja azt, akkor ő is elpusztul. Ez nagy közösségek kollektív
belátásán múlik. Ami sok generációs folyamat. 70 évvel ezelőtt az én
gyerekkoromban a gyerekek nagy vadászok és hadvezérek akartak lenni. Mára ez
alaposan megváltozott. Három, négy, vagy akár tíz generáció is kell bizonyos
dolgok kulturális változásához. Egy generáció 35 év. Környezetvédelem terén
szerintem nagyon pozitív irányba változnak a dolgok, csak nem kell
türelmetlennek lenni.
A kutyákkal való viszony is
gyökeresen megváltozott. 20 évvel ezelőtt a Belgrád-rakpart tele volt
kutyapiszokkal. Ma, ha végigmegyünk, egy-kettőt lehet találni. A Gellért-hegyen
is rengeteg kutyás van, és nincs kutyapiszok. A gazdák felszedik. Változik a
társadalom.
Mikor válik károssá egy tradíció követése? Milyen a
magyar oktatási rendszer?
Attól függ, hogy miről szól
a tradíció, némelyik már rég károssá vált hazánkban. Az iskolák szemlélete sem
korszerű. Régen az iskola feladata az volt, hogy valamilyen tudást adjon a
gyereknek. Tanítsa írni, olvasni, számolni. Tudást kell átadni. Régen volt
körmös is, ami rossz nevelési eszköz. A tanár akkor tud jól tanítani, ha
domináns személyiség. Nem veréssel, mert az egy primitív dominancia. A gyerek a
tanárra tudásforrásként tekint. Ha a tanár nem tudja ezt a kulturális
dominanciát megszerezni, mert nincs elég ideje, nincs eléggé megfizetve, mert a
társadalom fiatalabb tagjaiból nem azok mennek tanárnak, akik a
legintelligensebbek emberek, mert azok jólfizetett szakmát választanak, akkor az
lesz, ami most itthon van. Finnországban bő negyven évvel ezelőtt ezt
felfedezték, és tudatosan megváltoztatták. Ma ott a tanárok a legjobban fizetett
közszolgák. Érezhető javuláshoz két generáció szükséges. Mi már húsz évet
elvesztegettünk. A parlamentbe bekerülnek átlag képzettségű emberek. Az ország
átlag képzettsége nagyon alacsony, most ezek az emberek döntenek arról, hogy
oktatásra adunk pénzt, vagy valami másra. De az nem érdekli őket, hogy a
jelenleg működő társadalom szerkezetét megvizsgálják, és annak ismeretében
hozzák a döntéseket. Például a nők jelenléte nagyon fontos az oktatásban, de nem
80 százalékban, hanem 50 százalékban! Ez csak pénz kérdése. Megfelelő fizetéssel
férfiak is jönnének a tanári pályára.
Ma már nem tudást kell adni
a gyereknek, mert a környezet már olyan tudásrészletekkel látja el, ami nem
létezett 50 évvel ezelőtt, és a gyerek nem úgy jön be az iskolába, hogy a tanító
néni fogja neki felfedezni a világot, ma már neki csak egy kis eligazítás
kellene. Sajnos azonban úgy tekintenek rá, mint aki semmit sem tud. Így nem
megy.
Az iskolának nem az a
funkciója, hogy felkészítsen valamire. Ma az iskolák feladatának annak kellene
lennie, hogy tanítsa a generációk közötti kommunikációt. Ha leülünk egymás
mellé, akkor tudjunk miről beszélgetni. Egy alapvető európai kultúra elemeit
kellene elsajátítani.
Mi a közösségek szerepe a mai társadalomban?
A mai bolognai oktatási
rendszerben megszűntek a közösségi kapcsolatok, például a tanuló csoportok, ami
hihetetlen hátrány. Később nem fogják érteni, hogy mi baj az emberekkel.
Mindenki egyedül van, ez a legfőbb baj.
Ezért nem tudunk közösség
szinten tevékenykedni Magyarországon. Mindenki egyénileg szeretné ugyanazt, de
nem tudnak összefogni. Ez nem most kezdődött, hanem a rendszerváltás előtt.
Minden spontán szerveződést tiltottak a ’80-as években. A lakótelepi házak
alagsorába kimeszelve, fűtve, üres helyiségek százai álltak a fiatalok
rendelkezésére. Elindult egy mozgalom, rövidesen közel kétezer klub jött létre.
Ekkor ébredt fel a pártközpont, és betiltották ezeket a klubokat. Ha ez akkor nem
történt volna meg, akkor a rendszerváltáskor nagyon erős civil társadalom
alakulhatott volna ki. De sajnos csírájában elfojtották. A rendszerváltáskor
pedig az emberek vagy magukra, vagy az államra számíthattak, a közösség eltűnt.
Amerikában az a fantasztikus, hogy a családi és iskolai barátok olyan kapcsolati
hálót képeznek, ami nálunk elképzelhetetlen. Akár évtizedek távlatából is
segítenek egymásnak, csak ezért mert együtt jártak iskolába.
Újra kell, hogy legyenek
baráti társaságok, akik összeülnek beszélgetni és nem tévét nézni. Sajnos téves
eszme, hogy az egyén a legfontosabb a világon. Fontos, legyen szabad, de a
közösség érdekei fontosabbak.
Mit üzen az ifjú etológusoknak, ifjú
értelmiségieknek?
Az ifjú etológusoknak azt
üzenem, hogy hajrá, ez egy küzdelmes pálya, de megéri.
A nem etológusoknak pedig…
Az embereket a megélt események során kialakult hiedelmek vezérlik a
legtöbbször. Az én generációm, hamarosan eltűnik, és a rendszerváltás óta
született fiatalok kerülnek pozícióba, nekik kell a változásokat kialakítani.
Ne az öregek sérelmeiből, bűneiből, rossz példáiból adódjon a jövő, hanem
ifjúságból, szabadságból és új közösségekből.”
/Lenner Ádám/