
A mester
Valamennyiünknek voltak,
vannak tanítói, akiktől ezt-azt fölcsipegettünk. Fellengzősen mestereinknek
szoktuk nevezni, néha így is szólítjuk őket. Természetesen hencegésből, mert
akinek mestere van, az nem akárki, hanem komoly tanítvány. Maga is mesterjelölt.
Jézus ilyeneknek tartotta a farizeusokat, s óvta tőlük tanítványait. „Ti ne
hívassátok magatokat rabbinak (azaz mesternek), mert egy a ti mesteretek, ti
pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyának se szólítsatok senkit a földön, mert
egy a ti Atyátok, a mennyei. Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti
tanítótok, a Krisztus. A legnagyobb köztetek legyen a szolgátok. Aki
fölmagasztalja magát, azt megalázzák, aki pedig megalázza magát, azt
fölmagasztalják.” (Mt 23. 8-12.)
Minden mesterben Krisztus
él. A helyükre tolakodó sztárokban, celebekben és hasonlókban a Semmi.*
Az igazi mester szolgálja
tanítványait, és – ezt is tőle tudjuk – a jó pásztor, aki életét adja juhaiért.
Akitől tanulni lehet, az egy sem tartogatja, hanem föltette életét valamire,
hiszen az élet értékét az adja, amiért odaadjuk. Más szóval a szolgálat.
Első mestereink általában a
szüleink. Apránként adták életüket értünk, amikor az ágyunk mellett
virrasztottak, és átvették fájdalmainkat, félelmünket. Tőlük tanulunk
mosolyogni, beszélni, járni, szeretni, imádkozni. Weöres Sándor írja
édesanyjának: „benned kaptam első / fészkemet, / szívem a szíveddel / lüktetett, //
én és nem-én közt nem volt / mezsgye-hegy, / benned a világgal / voltam egy.”
Az én édesanyám egyszerű
asszony volt, akit a kor szokása szerint édesanyának neveltek. Úgy adódott, hogy
apánk elveszett a fronton, és rászakadt két kisfia neveltetésének gondja.
Vagyonként egy kicsi ház, némi adósság, pár mesterlevél maradt rá. Meg a
fényképész műterem. Mit volt mit tennie, a talált eszközökkel, pár halovány
emlékkel, tanáccsal nekifogott, és föltalálta a fényképészetet.
Holtáig szerette édesapánkat
és bennünket, ezért a legjobb kérőket is visszautasította. Azt mondta, hogy soha
nem tudta elképzelni magát más férfi oldalán.
Még pár sor a Weöres
versből: „A kamaszkor tőled / elkuszált, / szemem a szemedbe / nem talált. // Így
tűnődtem: ’Miért szült, / miért szeret, / ha örökké élni / nem lehet?’ / (…)
Férfi-szívem a szívedre / rátalált, / megköszön most percet, évet / és halált.” (Egybegyűjtött írások, Bp. Magvető, 1975.)*
* * *
Második mesteremet Tóthnak
hívták. Kicsi, jelentéktelen emberke volt; a keresztnevére sem emlékszem.
Agronómusként nyomorgott a sárpilisi téeszben. Fényképezkedni jött hozzánk,
aztán valahogy ott ragadt; beszélgettünk. Tőle hallottam először olyan
mellőzött, sőt tiltott írókról-festőkről, mint Németh László, Szabó Dezső,
Fekete István vagy Egry József és Csontváry. Később is el-eljött olykor hozzám,
a kis gimnazistához, könyveket is hozott, például egy fekete-fehér Egry-füzetet.
Faggattam, hogy miért jött
éppen a mi vidékünkre, miért lakik a régi uradalmi cselédház földes szobájában.
Önmagáról ritkán beszélt, de valahogy mégis elkottyintotta, hogy a felesége
szabados életet élt. Úgy hogy ő, a kislányukkal együtt kénytelen volt otthagyni.
A kislányt a szüleire bízta. Egyre erőszakosabban kérdeztem: "ha az asszony ilyen
cemende, akkor lehet, hogy a kislánynak nem is ő az apja?" Nyugodt pillantást
vetett rám, s azt mondta: „Ugyan, mi van abban? Fölneveltem egy gyereket.”
* * *
Harmadik mesterem az
iregszemcsei útkapró volt. Akkoriban már jogra jártam Pécsett, és nyaranta
autóstoppal csavarogtam az országban. Az útkaprói hivatal abból állt, hogy
viselője hatalmas, sűrűágú villával, melynek minden ágán egy vasgomb ült,
végigballagott az útja mellett, és a kátyúkat elegyengette, a gödröket az árok
mellé készített kőzúzalékkal föltöltötte. Összeszedte az útra hullott miegymást,
kaszálgatta a füvet, rendben tartotta az árkot, az út menti fákat.
Az enyém közben boldog volt.
Órák hosszat beszélgettünk. Én okoskodtam, ő hosszasan gondolkodott, és rövid
mondatokkal elmondta, hogy az élet gyönyörű, az ő hivatása tökéletes.
Szorgalmat, figyelmet, ötletességet kíván, és az arra járóknak örömet szerez.
Közben a táj. Igen, a táj,
az ő otthona. Harminc éve rója az utat Iregszemcse és a környező falvak között.
Minden lépést, minden fát, távoli dombot ismer. Tudja, hogy melyik emelkedőn
milyen látvány tárul a szeme elé. Ez az, ami megunhatatlan, a teremtés tökéletes
biztonsága.
* * *
Negyedik mesterem Somogyi
Tóth Sándor volt. A hatvanas években a Kortárs prózaszerkesztője, kitűnő író:
Próféta voltál szívem, Hogy állunk fiatalember, Gabi. Kevés, de hibátlan könyvet
írt. Idejét, erőit ifjú pályatársak fölfedezésére, nevelésére fordította.
Előttem-utánam legalább három nemzedék írót bocsátott szárnyára. Ahányan
voltunk, annyiféleképpen láttuk a világot, s mégannyi módon próbáltuk leírni.
Sanyi az apró géphibáktól a világmegváltó gondolatig mindent észrevett
művünkben. Szeretett, éppen ezért irgalmatlanul bírált. Írtam egyszer egy
kisregényt, azt hittem, világcsúcs. Ő mondatról-mondatra kimutatta, hogy itt
lapos, ott zavaros, amott önellentmondásos.
Gyűlöltem.
Egy hét múlva elolvastam a
remekművet, s igazat adtam neki. Kihúztam jó harmadát, a maradékot átírtam.
Elolvasta, kimutatta, gyűlöltem.
Egy hét múlva újra igazat
adtam neki. Felét kihúztam, a maradékot átírtam.
Elolvasta, kimutatta,
gyűlöltem.
A végén lett a regényből egy
tűrhető novellácska.
* * *
Ötödik mesterem Medve Bandi
bácsi. Orvos, tíz évet töltött a Gulágon, ennek zömét a Kolimán, a sarkkörön
túl. Fogsága elején kilátásba helyezték, hogy hazaengedik, ha kémkedik a
Szovjetunió javára. Megtagadta, mire kémkedés vádjával halálra ítélték.
Hazatérése után levelezésbe kezdett Bulganyin szovjet elnökkel előbb
rehabilitálása, majd kártérítése végett. Mire bíróság elé állították a
Szovjetunió elleni izgatás vádjával. Magyarországon! Írtam róla a Képmás múlt
számában.
* * *
Hatodik mesterem Hamvas
Béla. Az Úr Pilinszkyvel, Weöressel, Kodolányival s másokkal együtt megóvta
attól, hogy kompromisszumot kelljen kötnie Rákosival. Vagy Kádárral. Belső
száműzöttként szabadon írhatta azt, amire küldetése szólt. Az ő útja az
istenkeresésé: a kereszténységtől az őshagyományon át vissza a kereszténységhez.
Mindent megtanult, amit érdemes, és meggyőződött róla, hogy Jézus valóban Isten
fia.
Visszautasította, hogy
mesternek tekintsék: „A történeti kor egyetlen igazi mestere Krisztus.” Szintén
a Silentiumban írja a tanítványról: „ezt a szót a magam számára szeretném
fenntartani; csak akkor lehettem volna boldog, ha egy lettem volna a tizenkettő
között, és őt hallottam volna.”
Vegyük tőle a tanítványság
lényegét, az alázatot: a mester előtt „meg kell hódolni, hogy az emberben az
alázat fölébredjen, mert anélkül nem tud tanítvánnyá lenni, külső marad.”
Soha nem találkoztunk, de
amikor életművének szótárán dolgoztam, akkor közel egy évig vele keltem és
feküdtem, rajta kívül semmi mást nem olvastam, és boldog voltam.
Hamvas tanítása a derű és a
normalitás: a gondolat, a szó és a cselekedet egysége, a mű és az élet
szétválasztásának tilalma.
* * *
Hetedik mesterem Llanos
Manolo. Akárcsak apámat és Béla bácsit, őt sem láttam soha. Nevét a körmendi
Cursillo lelkigyakorlaton hallottam először. A spanyol Actio Catholica elnöke
volt. A polgárháborúban a kommunisták mint klerikális elemet, a nép, az új
világrend többsége nevében halálra ítélték. Az utolsó szó jogán ezt mondta:
"Krisztus és én, mi ketten, abszolút többségben vagyunk veletek szemben."
/Czakó Gábor/