„A művészetnek sugároznia kell a szépet és a jót!”
MEDVECZKY ÁDÁM, A KARNAGY
(Beszélgetés Medveczky Ádám
Kossuth-díjas érdemes művésszel)
Jézust ábrázoló szentképet
őriz a legfontosabb iratai, gyermekei fényképei között. Kincs, mely véletlenül
csúszik ki a fotók közül. Reggeltől késő estig izzásban éli életét. Hol az
Operában dolgozik, hol a Zeneakadémián tanít, vagy épp a győri Filharmonikus
Zenekarral próbál. 61 operát, valamint a klasszikus zeneirodalom nagy
remekműveit végigvezényelte. Jelenleg Rossini: „A sevillai borbély” premierjére
készül.
– Akkor kezdtem igazán
hinni, amikor nem megszokott mechanizmusból és illemből mentem el az
istentiszteletre, hanem 19-20 éves koromban ért a váratlan találkozás, ahogy Ady
Endre írta: „csöndesen és váratlanul átölelt az Isten” – vallja Medveczky Ádám
Liszt-díjas karnagy.
– Volt-e már ilyen
helyzetben, jelentkezik egy újságíró és közli, hogy rokona Önnek.
– Nem, de nagyon örülök neki
- mondja mosolyogva Medveczky Ádám érdemes művész, aki „A sevillai borbély” esti
próbája után érkezik az Erkel Színház büféjébe.
– Kezdjük beszélgetésünket a
családi szálak közös bogozgatásánál! --Nagymamám nagyanyja, Basilides Ilona
testvére volt Basilides Máriának, a világhírű alt énekesnőnek.-
Nekem pedig még közelebbi
rokonom. Nagymamám testvére Basilides Mária. Szerintünk ebből az ágból származik
a család művészi vénája. Jól ismertem az összes Basilidest. Zoltánt, a
színművészt, Basilides Ábris filmrendezőt, Basilides Barna és Sándor
festőművészeket. Sajnos már nem él közülük senki. Kamasz koromban gyakran
jártunk a hűvösvölgyi Basilides villába.
– Szülei szintén örökölték a
művész hajlamot?
– Hogyne. Édesanyám, Érsek
Mária az Operaház korrepetítora volt. Ő sokat dolgozott együtt Manci nénivel. A
családban mi csak így hívtuk Basilides Máriát, édesanyám keresztanyját. Általa
ismertem meg közelebbről Kodály Zoltánt és Bartók Bélát, a Kodály-, és Bartók
népdalfeldolgozásokat. Édesanyám gyakran kísérte Manci nénit. Sokat dolgoztak
együtt, talán azzal a pedagógiai célzattal is, hogy édesanyámnak átadja a
stafétabotot.
Édesapám sajnos korán
meghalt. A háború után az oroszok elvitték „malenkij robotra”, ahol életét
vesztette.
– Hány éves korában
veszítette el az édesapját?
– Négy. 1948-tól Katona
Lajos, az Operaház magánénekese lett a nevelőapám. Szerencsére testvéreimmel
együtt mindannyian szerettük, barát- és apaként tiszteltük. Tőle is sokat
tanultam.
– Emlékszik-e, mi
irányította a zenei pálya felé?
– Gyermekkoromban
„megkínáltak” a zenével. Beleszülettem, nem hallottam mást otthon. Pedig
sokminden érdekelt. Nagyon szerettem a színdarabokat, az irodalmat, a
földrajzot, ám a reál-tárgyakhoz sosem vonzódtam. A sport mindig érdekelt, ma is
Fradi-drukker vagyok. De ma sincs autóm, és idegen számomra a kompjuter.
„A karmester legyen forró
szívű és hideg fejű.” Medveczky Ádám érdemes művész dirigálás közben
1947-48-ban, a háború után szüleim Boráros téri lakásában sok neves művész
megfordult: Simándy, Udvardy, Fodor János, úgy jártak fel hozzánk három-négy
naponta, mintha hazajöttek volna. Számomra a zene lételem, a nélkülözhetetlen
„oxigén”. 1956-ban pedig oly erős volt bennem a nemzeti érzés, a nemzet féltése,
hogy kimentem az utcára.
– Hogyan élte át a
forradalmat?
– Elindultam a Körúton, a
Rákóczi úton, voltam a Parlamentnél, a Bem szobornál és a Rádiónál. S hogy nem
maradtam ott, azt csak a stréberségemnek köszönhettem. 1/2 8-kor ugyanis eszembe
jutott, hogy a fizika leckét nem készítettem el. A Madách Gimnázium második
osztályába jártam, s akkor még nem tudtam, másnap nem lesz szükség a házi
feladatra.
– Szembekerült-e időnként a
hatalmon lévő „elvtársakkal” az 50-es 60-as években?
– 1958-ban mindenki belépett
a KISZ-be. Én voltam az egyedüli, aki ezt nem tettem meg. Az igazságérzetem
diktálta ezt a döntést. Furcsa módon, a legliberálisabb osztálytársaim is
tiszteltek ezért. Még a KISZ-titkár is azt mondta: végre egy őszinte ember!
– Később nem érezte e bátor kiállás retorzióját?
– Nem. Bármilyen rendszerben
éltünk, mindig tudták, hogy a „nemzeti” oldalhoz tartozom. Persze időnként
kaptam megjegyzéseket. Talán icipicit jobban dédelgetnének, ha a pénzemberek
oldalára állnék. Ám így tükörbe nézhetek.
– Mely művésztanárokra
emlékezik szívesen vissza?
– Két embernek köszönhetem a
pályámat. Egyikük Schwartz Oszkár, legendáshírű ütőse és üstdobosa a XX. századi
zenei életnek. Hál' Istennek, még most is él. Nagyszerű muzsikus. Nemcsak sokat
tanultam tőle, hanem ő indított el a pályán. Ő protezsált be az Állami
Hangversenyzenekarba, ahová felvettek.
Kórodi Andrásnak köszönhetem
a másik állásomat. Amikor felvételiztem a karmesterképzőre az ÁHZ tagjaként,
megkért, ha van kedvem, – ilyen udvariasan – menjek át az Operába. Sejtette
velem, a úgy alakul, rövidesen vezényelhetek. Közvetve is sokan hatottak rám.
Együtt dolgoztam a világ legnagyobb karmestereivel. Csak néhány név közülük:
Giulini, Mazel, Stokowsky, Mehta.
Aki pedig főnököm is volt:
Ferencsik János. Sokat tanultam tőle, anélkül, hogy tudott volna róla.
– Kirobbanó sikert ért el a
karmesterverseny győzteseként 1974-ben...
– Valóban. Hazai
népszerűséget, foglalkoztatottsági gyakoriságot jelentett számomra, külföldre
is.
– Mindenki emlékszik Önre a
televízió képernyőjéről is. A szilveszteri himnuszokat vezényelte hosszú éveken
át.
– Ütős koromban, 1964-ben
készült a felvétel és körülbelül 15 évig sugározták minden szilveszterkor.
1964-ben nem nagyon szerették a himnuszt a hatalmon lévők, a szövege miatt:
„Isten áldd meg a magyart”. Ezért csak úttörők énekelhették, piros nyakkendőben.
Díszletként pedig a Parlament látszott a vörös csillaggal.
– Végigvezényelte a nagy
klasszikusok zeneműveit. Vannak kedvencei?
– Ha beszámítom a tanuló
éveket is, – 1968-ban kerültem a Zeneművészeti Főiskolára – immár 34 éve
vezényelek, ez idáig 61 operát.
Számomra három stílus
meghatározó. A bécsi klasszicizmus: Mozart, Haydn, Beethoven, az olasz
romantikus opera világa: Verdi, Puccini valamint a magyar klasszikus zene:
Bartók és Kodály muzsikája. Három nagy „hitvallás”. Emellett csodálója vagyok
Bach művészetének. Megközelíthetetlen, csodálatos hegycsúcs. Három nagy
világcsoda: Bach, Mozart és Verdi. Megajándékozták az emberiséget egy-egy
„aranyröggel”
– Január 16-án mutatták be
Rossini: A sevillai borbély című vígoperáját az Erkel Színházban. Sugárzik-e
egy-egy zenemű szereplőinek története az ön életére vagy fordítva?
– Ami velem történik az
életben, nem viszem be a munkámba. Sokszor előfordult, hogy válságos időszakban
vígoperát vezényeltem, a legörömtelibb pillanatban pedig Toscat dirigáltam, ahol
négyen-öten meghalnak. Mindenféleképp él a mű bennem. Erdélyi Miklós kollégám
csodálatosan fogalmazta meg hivatásunk lényegét: a karmester legyen forró szívű
és hideg fejű. Ez nagyon fontos.
– Érezte-e nehéznek időnként
a pályát vagy a körülményeket?
– Hullámvölgyben éreztem
magam túlterheltség miatt. De végeredményben boldog, szép, örömteli életem van.
Természetesen nehezebb periódusok is adódtak az életemben, de ezeket sikerült –
nem mindig könnyen – áthidalnom. Amit kaptam felülről, csak örömmel és hálával
tartozom.
– Említette, egyértelműen a
„nemzeti” oldalon áll. Nehezebbé tette-e ez a „vállalás” adott pillanatban az
életútját? Juthatott-e volna előbbre, ha másképp látja a világot?
– Egy kicsit talán igen, de
nem mérvadó. Több munkahelyemen – az Operában, a Zeneakadémián, vagy a győri
Filharmonikus Zenekar vezetőjeként –, ha kapok is egy-egy finomabb megjegyzést,
végülis zavartalanul dolgozom. A köznapi életben néha meglep egy-egy névtelen
telefon, vagy mogorva megjegyzés a buszon. De ez inkább a „megfélemlítés
tavaszán” történt.
– Miért fontos Önnek, hogy
ne csak művészként, hanem gondolkodó emberként is véleményt formáljon?
– Legfontosabb, hogy az
ember hová születik. A hovatartozás tudata nélkülözhetetlen. Az az elvárás, hogy
a művészet politikamentes legyen: egy elv. Ám az ember nem lehet politikamentes
és a művész sem függetlenítheti magát a politikától.
– Említette, hogy nagy
családban él. Mutassuk be a gyermekeket!
– Legkisebb gyermekem a
közbülső házasságból született. De számomra minden gyermek egyforma és
csodálatos. A legidősebb Attila, majd Rita, Szabolcs és Zoltán következik, a
legifjabb Balázska. Ő mindössze tízéves. Ma már büszkélkedhetünk egy kis
unokával, Leventével. Mi is négyen voltunk testvérek, bátyám, húgom és az öcsém.
Bátyám kürtös, húgom, Katona Anikó az Operaház karigazgatója. Együtt dolgozunk
az Operában. Ő is négy gyermeknek adott életet. Balázs öcsémet hamar
elvesztettem. Remélem, gyermekeim is folytatják a nagy családi tradíciót.
– Nagy családja ritkán
láthatja, hisz reggeltől estig próbál, tanít, utazik. Gyermekei követik önt a
pályán?
– A gyermekek már felnőttek.
Szabolcs gyermekem profi muzsikus, most diplomázik a győri Zeneakadémián. Attila
28 éves, a Pannon Rádiónál dolgozik, és a Bocskai Szabadegyetem szervező
dékánja. Rita humán-menedzser tanszakon végzett, most gyesen van. Zolika
harmadéves jogász-hallgató a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Balázska
negyedik osztályos tanuló.
– Ha már eljutottunk a
Pázmány Péter Katolikus Egyetemig, talán nem veszi tolakodásnak, ha rákérdezek a
hitvallására: hívő?
– Igen. Feltétlenül. Annak
örülök, hogy ez belső izzásból született. Sok család megfélemlítve élt 1945 után
hite és a hitoktatás miatt. A szülők 90 százaléka nem merte hittanra járatni a
gyermekét, nehogy bajuk származzon belőle. Édesanyámék ezzel nem törődtek, így
az egész hetedik kerületben talán nyolcan jártunk hittanra. Evangélikus vallású
vagyok, feleségem pedig katolikus. Gyermekeim szintén katolikusok. Akkor kezdtem
igazán hinni, amikor már nem megszokott mechanizmusból és illemből mentem el az
istentiszteletre, hanem 19-20 éves koromban ért a váratlan találkozás, ahogy Ady
Endre írta: „csöndesen és váratlanul átölelt az Isten.”
– Mit tart fontosnak az
életben?
– Mindenről beszéltünk.
Sorrendbe is állíthatom: a hit, a nemzeti érzés és a család. Csak ezek után
jöhet a pálya. Ha ez a három valahol ingadozik, süllyed, nem végezhetném
nyugodtan a munkámat. A művészetnek sugároznia kell a szépet és a jót.
Felháborítónak tartom, ami ma a médiában: televízióban, rádióban, mozikban
folyik. Sőt, a „diszkó-kultúra” is rossz irányba tereli az ifjúság ízlését.
Hamis bálványokat csodálnak. Az értéktelent emelik fel. Az lesz bálvány, aki
gátlástalan és elvtelen. A művészetnek épp ez ellen kell hatnia a maga erejével.
– Borlói Rudolf, a 2. magyar
hadsereg emlékére komponált Rekviem című zeneművét ön vezénylte január 12-én,
Győrben. Édesapjára is emlékezett ezen a napon?
– Édesapám nem ekkor halt
meg. Ő átvészelte a háborút. Vagy jelentkezett annak reményében, hogy lisztet és
cukrot kap a családnak, vagy elfogták és elvitték. Ezt mai napig nem tudjuk.
Később értesültünk róla, valamelyik málenkij robotnál egy vonatban felrobbant,
38 évesen. Három képet „őrzök” róla az emlékezetemben. A házudvaron
hógolyóztunk, rám mosolygott. Ez 1944 telén lehetett, a halála előtt néhány
hónappal. A másik kép: valami miatt nagyon sírtam, szigorúan nézett rám. A
harmadik emlék: a szobában ülök mellette. Édesanyám elmesélése szerint nagyon
szerettem őt, apás voltam. Természetesen rá is gondolok a doni katasztrófa
napján.
– Mi a véleménye a
háborúról, a háborús rémtettekről, az emberi gonoszságról? Megbocsáthatunk-e más
helyett?
– Vannak honvédő és hódító
háborúk. Igazságos és igazságtalan csaták. Embert ölni azonban mindenféleképp
igazságtalan. Más persze, ha valaki védi a hazáját az ellenséggel szemben. Nem
szeretem, amikor békét hirdet az, aki hatalmon van. Tiborc is tiltakozik
panaszában a „tűrj békességgel!” parancsra, hisz emögött az ő elnyomatása
rejlik.
Jézus szeretetet hirdetett,
de amellett erős egyéniség volt. Harcolt a gonosz ellen és kiűzte a kufárokat a
templomból. A keresztény hit a szereteten és megbocsátáson alapul, de nem a
gyengeségen. Ezt ne tévesszük össze soha.
/Frigyesy Ágnes/