
"Vadócba rózsát oltok,
hogy szebb legyen a
Föld..."
MÉCS LÁSZLÓ
Mécs László 1895. január
17-én született a Sáros megyei Hernádszentistvánban, Martoncsik Endre
kántortanító ötödik gyermekeként.
A szülőfalu osztatlan
iskoláját elhagyva a 4. osztályt már Kassán végezte el. Bejáróként naponta
vonatozott. Szívesen teljesített szolgálatot az oltár körül, családi örökségnek
számított a szegények iránti szolidaritás. Életét az iskola és az egyházi
ünnepek rendje fogta mederbe. 1905-től a kassai premontrei gimnázium növendéke.

1913/14-ben Budapesten
magyar-latin szakos egyetemi hallgató. 1914-ben lépett be a premontrei rendbe.

A László szerzetesi nevet
rendi beöltözésekor kapta. 1915 novemberétől az Élet című folyóiratban már Mécs
László néven közli verseit. (Sík Sándor 1912-es verskötetének címe: A belülvalók
mécse.)
1918 őszén premontrei
tanárjelöltként folytatta egyetemi tanulmányait. Vészterhes időben, 1918.
október 2-án szentelték pappá Jászóvárott.
Az 1918/19-es tanévben a
kassai premontrei gimnáziumban kisegítő tanárként tanított. A felvidéki
premontrei gimnáziumok megszüntetését követően egy évig a jászóvári anyaházban
volt könyvtáros. Apátja 1920-ban bízta rá az Ung megyei Nagykapos plébániáját. A
rendi élet védett elefántcsonttornyából „a dúseseményű világba” került, azok
közé, akiknek szolgálatát hívatásának tekintette. Az 1921-23 között a
Pozsonyban, majd Bécsben kiadott Tűz című lapban jelentette meg a Hajnali
harangszó, A nyomor balladája, a Vadócba rózsát oltok... című verseit. Nevének
legszebb szinonimája lett legismertebb versének refrénje: „Vadócba rózsát oltok,
hogy szebb legyen a föld!”
Pályakezdésének fontos
eseménye: óriási sikert aratott Ungvárott, amikor Petőfi születésének 100.
évfordulóján, a költő emlékét idéző Szellemidézés című versét elszavalta. A
kisebbségi magyarság gondjainak hiteles megszólaltatóját ünnepelték benne.
Útjára indult a „fehér barát” „vándor-lantos” népszerűségének sikersorozata,
amely ünneplésben Petőfi népszerűségét is felülmúlta.
Már az Ungvárott megjelent
első verskötetével,
1925 márciusában mutatkozott
be először Budapesten. Olyan frenetikus sikert aratott, hogy a szlovákiai
hatóságok miatt betiltatták további fellépéseit.
1926-ban a Zeneakadémia
nagytermében lépett újra budapesti közönsége elé. Költői és előadói célja az
emberek lelki nevelése, hogy megmutassa „nekik az egyetlen keresztény utat a
lelki káoszból”: Vigasztaló(1927). /…/

Tudatosan Tinódi
Lantos Sebestyén és az Assisi Poverello örökségét vállalta: Isten magyar
joculátorának, igricének tartotta magát. Mindenütt reményt, bizakodást
sugárzott.
Erőteljes változás állt be
életében, amikor rendfőnöke 1930 januárjában Nagykaposról Királyhelmecre
helyezte plébánosnak.

Egyre erősebben élte bele
magát küldetéses szerepébe. Közönsége ünnepelte, rajongott érte, tombolt a friss
élmények hatására./…/ Költőként és verseinek előadójaként is folytatta
diadalútját.
A nagy vonzerőt jelentő
költő jótékonysági estjeinek bevételét gyakran templomok, iskolák, kultúrházak
építési költségeire fordították. Nagy távolságokat utazott be rövid időközökben.
Újabb erdélyi körútján jelentőségét Dsida Jenő méltatta. A szeretet és
megbecsülés feléje áradó ezernyi jelét így értékelte: mindez világnézetének és
küldetésének szól./…/
Az Athenaeumnál látott
napvilágot 1933-ban a Legyen világosság, amelynek alapérzését forradalminak
tartotta a kritika egy része, míg mások a nemes, mértéktartó konzervativizmust
méltányolták benne.

Megszaporodtak a kritikai
hangok: költészetének kiüresedéséről, modorosságáról szóltak a bírálók. A
kisebbségi magyarok tájain és az anyaországban pedig szinte minden várost és
falut bejárt. Sándor László hiteles tanúként írja róla: „A reverendában fellépő,
megnyerő külsejű, kellemes orgánumú költőt a közönség elragadtatva ünnepelte,
valósággal bálványozta.” Előadói művészetét magasra értékelték: „annyit tud,
mint a legjobb színészek”. „Fehéren és kéken”, vagyis a premontreiek kék
cingulussal övezett fehér reverendájában lépett a pódiumra. /…/

Mécs László esetében azonban
rendkívüli sikereit is mérlegelni illik, mert irodalmon túlmutató, nemzetmentő
küldetést is vállalt. A két háború közötti magyar katolikus megújulás részese,
közvéleményt formáló költője volt. Reményt, bizalmat, életszeretetet sugárzott.
Sikeres szavalóestjei hozzátartoznak életművéhez éppúgy, mint költői eszközei,
stílusa, mondatfűzése, amely valóban nemritkán modoros, sőt pongyola.
1933-ban holland nyelven
jelent meg első idegen nyelvű verseskönyve. Közben megszaporodnak az ellene
irányuló kritikák, főleg a nyugatosok részéről./…/
1935 május 12-én a budapesti
Zenekadémián a Mécs-esten jelen volt a költő édesanyja is, a közönség őt is
felállva ünnepelte A királyfi három bánata című verset elszavaló költőfiával
együtt.
1938-ban látott napvilágot
első francia nyelvű verskötete, amellyel újabb franciaországi szereplését
készítették elő. 1938 márciusának végén, áprilisának elején felkereste a
franciaországi, hollandiai és belgiumi magyar „szórványokat”.
1941. február 21-én botrányt
okozott Új magyar szívvel című előadásával a Zeneakadémián, amelyet a rádió
egyenesben közvetített. Azt fejtegette, hogy keresztény forradalomra volna
szükség, akkor majd végleg leáldozna a liberalizmus napja. A rádió megszakította
adását, arra hivatkozva, hogy a költő eltért az előzetesen beterjesztett és
jóváhagyott szövegtől.
Utolsó önálló verskötete
Forgószínpad címen jelent meg 1940-ben.

A háború már Magyarország
területén dúlt, a közeledő front miatt Mécs Lászlónak el kellett hagynia
szolgálati helyét. Jászói főapátja tanácsára 1945 után nem tért vissza az újra
Csehszlovákiához csatolt Királyhelmecre. A szlovákiai magyarság életében ekkor a
négy esztendeig tartó teljes jogfosztottság időszaka következett. Rokonainál,
barátainál húzta meg magát. Győrött, Csornán, Türjén, a bakonybéli apátságban
élt. Végül Pannonhalmán talált menedéket..)
1945 után a költőt végleg
elhallgattatták. 1943-tól 1971-ig idehaza nem jelenhetett meg verskötete.
1961-ig a nevét sem írták le. Erkölcsi bátorsága vitathatatlan: rámutatott az
ifjúságra, és kimondta: „E fiúkért valaki felelős!” Vétkének számított, hogy
„Trianon után” a Felvidéken nemzetmentő küldetést vállalt és odakiáltotta a
nemzetnek: Anya kell! /…/
1945 után a szlovákiai
magyarság négy éven át jogfosztott állapotban, bűnbak-szerepben élt.
Lakosságcsere, kitelepítés következett. Az anyaországban a költő „vendég- és
vándor”-korszakában, alkotóerejének teljében asztalfiókjának irogat. 1953.
augusztus 22-én, Pannonhalmán házkutatást tartanak nála. Letartóztatják,
celláját lepecsételik. Hónapokig tartó vizsgálati fogság után zárt tárgyaláson
ítélkeztek felette. Koholt vádak alapján tíz évi börtönbüntetésre ítélték. A
kiagyalt vádak közt szerepelt például: „többszörös okirathamisítás”, mert ekkor
újra eredeti családi nevét használta a bejelentő lapokon. Vádpont volt ellene a
„lázító röpiratok terjesztése”, pedig csak vendéglátóit szokta saját kézírású
verseivel megajándékozni.
1956 szeptemberében, 62 éves
korában amnesztiával szabadult. Budapesten vállalt lelkipásztori munkát. 1958
áprilisától három éven át rendszeresen prédikált az óbudai plébánia-templomban.
(Özönlöttek hozzá az emberek. A villamosvezető azt kiabálta: „A Mécs-megálló
következik”.)

Majd visszatért
Pannonhalmára. Mindig is vendégnek és vándornak tudta magát. Szent Márton hegyén
a méltatlanul elfeledett költőt a bencések fogadták szeretetükbe, ahol 1978.
november 9-én bekövetkezett haláláig élt.
/Cs.
Varga István/
