
ÉLETSORSOK:
APA és FIA
SZERVÁTIUSZ JENŐ ÉS SZERVÁTIUSZ TIBOR
Kolozsvár már hírt adott
Európának, amikor a két testvér, György és Márton 1373-ban, megelőzve az itáliai
mestereket, bronzba öntötte Szent György lovon ülő alakját.
Hasonló jelentőségű az a
tény, hogy Szervátiusz Jenő és a fia, Tibor közel 600 évvel később hasonló
hírnevet hoztak Erdélynek.
Szervátiusz Jenő,
az egyik legnagyobb erdélyi
szobrász 112 éve, 1903-ban született .

Esetében igaz a nomen est
omen mondás: latin eredetű neve szolgálattevőt jelent, s a magyarságnak, a
művészetnek tett szolgálat végigkísérte egész életét.
Kolozsvárott látta meg a
napvilágot bognár családban, egy ideig ő is kerékgyártóként kereste kenyerét.
Első, 21 évesen fából faragott szobrát ösztöndíjjal jutalmazták. Előbb egy helyi
szobrásznál tanulhatott, majd kijutott a párizsi École Libre esti tanfolyamára.
A francia fővárosban sokféle hatás érte, az ókori művészet mellett a modern
izmusokra - futurizmus, kubizmus, expresszionizmus, szürrealizmus - is
rácsodálkozhatott. Az ösztönös, népies indítékú fafaragóművész leleménye,
találékonysága így tudatos elemekkel társult, s egyre határozottabb irányba
bontakozott ki tehetsége. Megerősödött benne, hogy az egyetlen ihlető eleme a
szülőföld népének világa és annak rusztikus formája lehet.
1927-ben édesanyja betegsége
miatt kellett hazatérnie Kolozsvárra, ahol két évig a Belle Arte Művészeti
Iskolában folytatta tanulmányait. Első alkalommal 1929-ben a bukaresti szalon
tavaszi tárlatán állított ki, Barátom című szobra kitüntetést kapott.
Szervátiusz négy évvel később rendezte első önálló tárlatát Kolozsvárott, s
elindította szabadiskoláját. Budapesten 1937-ben már sikerrel mutatkozott be.
Az 1930-as évek végén
érdeklődése immár vállalt tudatossággal a népi témák, az erdélyi falvak világa
felé fordult. Bejárta Erdélyt, élt és dolgozott Nagybányán, Gyergyószentmiklóson,
Csíkménaságon és Csíksomlyón.
1941 és 1943 között a
Csíksomlyói KALOT Népfőiskola szobrászati tanfolyamát vezette. A második
világháború negyedik évében besorozták, ahol hamarosan hadifogságba esett.
Fogolyként az észak-német tengerpartig szinte gyalogosan tette meg az utat. A
„nyugati hadtest” mindennapjainak gyötrő életét élte, itt ismerkedett meg az
akkor kamaszkorú Székely Jánossal, a későbbi költő-filozófussal. Atyai barátja
és példaképe lett a fiatalembernek, ihletője Az egy láda agyag című későbbi
versnek. A hadifogságból hazatérve 1949-től 1965-ös nyugdíjazásáig a kolozsvári
képzőművészeti főiskola tanára volt.
Pályafutása az 50-es években
megbicsaklott, rövid időre még kedvenc anyagától, a fától is eltávolodott, de
hamarosan ráébredt, hogy nem térhet el az egyszer már megtalált plasztikai
nyelvezetétől. A kisebbségi művész számára a diktatúra szorításának átmeneti
enyhülése idején helyzete könnyebb lett.
1964-ben Bukarestben
gyűjteményes kiállítása volt, érdemes művész címet és állami díjat kapott. Élete
utolsó éveiben egyre több időt töltött fiánál Budapesten, de hivatalosan soha el
nem hagyta szülőföldjét, Erdélyt. 1983. szeptember 15-én, 81. évében Budapesten
hunyt el.
Örök álmát a Farkasréti
temetőben, a tehetségét továbbörökítő fia által készített síremléke alatt
alussza.

Műveinek száma ezernél
többre tehető, szobrai mindenkihez szólnak: a városi értelmiség és a székely
parasztember egyaránt megérti mondanivalójukat. Monumentális kőszobrai közül
kiemelkedik a fiával, Szervátiusz Tiborral együtt faragott Tamási Áron-síremlék,
mely Farkaslakán látható.

A Pápán felállított
Jókai-emlékkő szintén az ő műhelyéből került ki.

A Cantata Profana című
nagyhatású fa domborművét, amely Budapesten tekinthető meg Bartók Béla zeneműve, ill. a magyar mondavilág ihlette.

Számos kortársa alakját,
arcát megidézte vésője, de a történelem nagyjai is életre keltek keze nyomán.
Az emberi alakokról
mintázott szobrok mindegyike (Körösi Csoma Sándortól kezdve számos síremlékig) a
mély fájdalom kifejezőjévé vált. Szervátiusz Jenő maga így vallott erről:
"Végig kellene böngészni
szobraimat, s az elsőtől az utolsóig sok szenvedést lehet találni bennük. Az
mentette át életemet a sok szenvedésen, hogy dolgoztam és dolgoztam (...) -
mentül jobban rúgtak, annál többet dolgoztam."
Szervátiusz Jenő múzeumát
1996-ban avatták fel a kolozsvári Szent Mihály plébánia udvarán, 2003-ban
posztumusz Magyar Örökség-díjjal tüntették ki.
Fia, a Kossuth-díjas
szobrász Szervátiusz Tibor édesapja születésének 100. évfordulója alkalmából
hozta létre a Szervátiusz Alapítványt és a Szervátiusz Jenő-díjat, amelyet
minden évben egy, a nemzeti kultúráért elkötelezett képzőművésznek ítélnek oda.

* * *
Szervátiusz Tibor
1930.
július 26-án szintén Kolozsvárott látta meg a napvilágot, és szobrász
édesapjával, a legendás nevezetességű Szervátiusz Jenővel együtt hasonló
szobrászi tettet véglegesítettek, mint magyar reneszansznyitó elődeik. Hajdan
két testvér, most két nemzedék, apa és fiú varázsolta újra Európává Erdélyt és
Hungariát. Többször hangoztatta, hangoztatja Szervátiusz Tibor, hogy ő magyar
anyanyelvű szobrászatot szeretne létrehozni. Létezhet ilyen cél, s ha igen, ő
megteremtette ezt az érzéseinkre, sorsunkra hangolt szobrászi magaslatot? Kettős
igen a válasz. Népi típusokat hívott plasztikai formákba, figyelte és szobrokká
alakította a történelem érverését, asszonyaink anyákká magasztosuló szépségét, a
mozdulatokban is fellelhető eurázsiai örökséget.
Távol áll tőle minden
művészkedés, ő Kolozsvárott a szobrászati akadémián mesterséget tanult.
Állhatatosan, kemény szívóssággal. Nem pazarolja, művekre összpontosítja az
időt. Ismeri, szereti az anyagot. Engedelmeskedik neki a bodza, a szil, a
gyertyán és az eperfa, megadja magát szobornak, mert a mester megküzd ezért
becsülettel. Szövetségese a homokkő, az andezit, a márvány, a bronz és a vas.
Szervátiusz Tibor eszméket, felismeréseket, áhítatot, megrendüléseket közvetít
általuk.
Művészete korszerű és
magyar. Izsó Miklós, Fadrusz János és Medgyessy Ferenc, s még előbbről a
Kolozsvári testvérek: Márton és György folytatása. Ugyanaz a lelkület, ugyanaz a
minőség, ugyanaz az elhatározás... „
„Az, hogy elűzték
szülőföldjéről, Erdélyből, kincses Kolozsvárról nem az első, de a legnagyobb
megpróbáltatása életének. Az első a szülei válása volt, majd a mellőzések,
üldözések, s végül szülőföldjéről Magyarországra érkezett, de ez sem lett igazi
édes hazája. Kisebbségi sors ott is, itt is, miközben ő mindvégig izzó
magyarságot igényelt, igényel. Szervátiusz Tibor több mint egy ember, több mint
egy szobrász: ő Erdély, nem is az, ami volt, nem is az, ami van, hanem ami lesz:
az örök Erdély. Ezt vállalta szomorúsággal, szilárd erővel, szívóssággal,
méltóságteljesen: a holnapreménységű eszményt…”

„Szervátiusz Tibor arra
vállalkozott már művészi magára találása pillanatában, hogy megteremtse a magyar
anyanyelvű plasztikát, s állandó vágya, hogy újjáteremtse a nemzeti
szobrászatot. Ebből adódik, hogy a XX. század magyar karakter testesítő
személyiségeit sűrítette arcmássá: Adyt, Móricz Zsigmondot, Szabó Dezsőt,
Bartókot.

Mindezt kozmikus
összefüggésben, hiszen alkotásai egybefűzik ég és föld látóhatárát. Ő úgy
magyar, úgy nemzeti, úgy erdélyi, hogy a világot kozmikus egységében akarja,
tudja látni és értelmezni. Szervátiusz Tibor nem túloz, a lényegre összpontosít,
alapmegállapítása: ”mindenki annyit lát egy
műben, amennyi saját lelkében van.”…
„A mosoly művészetének
sorshiánya, természete igényelné, de élete nagyon ritkán, csak egyes madonnák
tekintetében engedélyezi, akkor is csak nyolcad törtséggel csupán - a teljesség
száműzésével. A valóság sziklafala szab gátat az eufóriának - innen, hogy
művészete merő dráma -, többször idézett, ismételt, árnyalt Krisztusában Erdély
testesül. A fájdalom a Dózsa, a Megváltó, a Krisztusok, a Petőfik, a pieták
legkisebb közös többszöröse. E rokonságban érzékeny árnyalat, hogy a kolozsvári
pieta drámaibb, mint a nagymarosi.
A carrarai márványból
mintázott Hídoltalmazó Boldogasszony arcán már-már születik a mosoly - a kínból
keletkezett öröm.

A pieta valóságkörében
Szervátiusz Tibor több felismerést tár fel. A nagymarosi pietában azt, hogy a
halál nem végleges, van feltámadás,. a kolozsvári változatban azt, hogy
„mindannyian Erdélyben ismert falusi emberek vonásait őrzik. ”Azt a szobrászi
szépséggel teremtett igazságot, hogy a csángó madonna ősibb kultúra, mint a
kalotaszegi.” …
„Nőalakjai, ha lehet még
erőteljesebbek a férfiaknál. Hordozzák a jóságot, a holnapot, a megnyugvást, a
harmóniát. Törékenységükben ők a legerősebbek, gömbölyded teljességükkel építik
a jövőt, Szervátiusz madonnái egyetemesek, mint Illyés Gulya versének készülődő
édesanyja, aki Szekszárd felé utazik a nyugalom, a béke csöndes és
szótlanságában oly fenséges gazdájaként…”

…” Ábrázolásai értelmezések:
- Kós Károly Erdély oszlopa, az Ady arc titokzatossággal telített, a homlok
ritmikus redőzése az óceáni lélek hullámmozgása, tágra nyílt szemeiben „álcás
sirály” lobog. Nem elégedhet meg az anatómiai pontossággal, Szervátiusz Tibor
érzi, tudja, követeli önmagától, hogy ne arcot, sokkal inkább sorsot ábrázoljon.
Mindazonáltal igen választékos a formálás változataiban, ahogy azt a modell és a
jelenvaló társadalmi igénye meghatározza. Sokrétűen szabatos, összetett hűsége
megindító az anatómia és a közösség törvényeit illetően. Ráncok, repedések
jelennek meg a szobor Németh László arcán - súlyos töprengései, a magányos
emésztődés, amely a gondolat eredményeként immár a mi győzelmünk ….”
„…Szervátiusz Tibor mértékei
- Bartók leginkább, szobrásznak egy muzsikus. A művészeti ágak eltérése nem okoz
gondot szellemiségük találkozásában, a minőség és szellemiség titokzatosan
valóságos kézfogásában. A szervátiuszi Bartók-fej simított tisztasága a csönd
aszkézisét sugallja, a személy személytelenítésében a „népi maszkok” tiszta
forrása, ahogy a szobrász szavakkal is érzékelteti a véső munkájának
teljességét: „Sugárzó, fehér éterikus fejében a két szem ürege sötétlik,
hangsúlyozván a belső feszültséget. ”Az izzófehér mészkő és a gondolat, a nemes
anyag és a felsőfokú lélek egybevágó találkozása a szobor, a gondolkodás útja és
a szépség végeredménye…”

„Szervátiusz Tibor modelljei
összetett eszmények, Dózsa alakjában Krisztus is szenved, diadalmaskodik, a
művészet a kibontakozáshoz hozzájárulás. Ezt a komplexitást jelzik a szobrász
szavai is: „S így kínoztam, kalapáltam, ütöttem én az anyagot, s mire
elkészültem vele, úgy éreztem, kicsit le is győztem a gonoszt”. …
„…Mint mindenkinek,
Szervátiusz Tibornak sem sikerült minden monumentális terve. A budai várba
elképzelt 1848-as emlékművéből nem született nemzeti emlékhely, és nem valósult
meg a leonardói nagy koncepciója, amelyben „a Dunán átívelt volna a Hadak útja
acélból, fölötte a Szent Korona pontos aranyozott mása”. Hamvába hullt ez az
álom, nem az első a világon. Michelangelo se tudta megvalósítani II. Gyula
pápáról mintázott szoborcsoportját, megfojtotta az emberi irigység. Szervátiusz
Tibor sorsa is ez, de a vereségben mégis övé a pálma: a létrejött alkotások
győzelme. Egyik szobor kezdeményezi a következőt, Szervátiusz munkássága is
szerves, szünet nélküli teremtő tevékenység, ahol minden opus összefügg
egymással, egység a határtalanságban.
Szervátiusz Tibor az
összmagyar nép szobrásza, szózatként ismerik fel Moldvában, Székelyföldön,
Budapesten és Párizsban szoborrá nemesült faoszlopainak, fémvázainak, égetett
tölgyeinek, robusztus és kecses íveit, mozdulatukban az együttérzést és a
gondolatot. Ő nemcsak tizenöt millió magyar, hanem az univerzális emberiség
szobrásza is. Művészete azért maradandó érték, mert a magyar szobrászat és
népművészet éltető hagyományait lendíti korszerű eszközökkel és technikával,
egyszemélyes törvényeivel előre és magasra. Értelmezi és bővíti a magyar
sorsközösség szobrászattá sűríthető távlatait. Kifogástalan lelkiismeretességgel
végzi ezt a szolgálatot, olyan formarenddel, mely képességeit számba véve
küzdelemmel kivívott felsőfok, az adott időben, az adott térben, az adott
személyiségre vonatkozóan optimális tökély. Ezentúl a haza óvása, a jövő felelős
féltése, a haza szeretete. Ennél is több. A magyarság fáradhatatlan építése
kemény, határozott és összetett emberséggel. Szobrokkal.”
/Losonci Miklós
nyomán - ZE /
