
SZEMLÉLŐDŐK
A mai ember egyik
legmeghatározóbb élettevékenysége a szemlélődés. Életünk nagy részét ez a
foglalatosság tölti ki. Mintegy cselekvés-pótló tevékenység számunkra. Nem
kívánunk részt venni az élet eseményeiben – szinte nem is akarunk élni -, mert
az kockázattal jár. Megsérülhetünk – testileg és lelkileg is -, így inkább úgy
éljük az életünket, hogy mások életét, cselekvéseit szemléljük, és büntetlenül
átéljük a szenvedés látszatát, a sérülés gondolatát, sőt, magát a halált is.
Ezért járunk football-mecsre – ahelyett, hogy magunk rúgnánk a bőrt -, járunk
moziba, nézzük a tévét, utazunk az internet segítségével, mert így bár átéljük
az élményt, de nem kockáztatunk semmit. Kényelmes megoldás ez mindenképpen, csak
éppen semmi köze a valódi élethez.
Annak idején Krisztus
golgotai útján is nagyon sok szemlélődő ember vett részt. Izgalmas dolog volt
már akkor is egy nyilvános kivégzés. Mi lenne, ha én vinném a keresztet? Mit
tesz az elítélt, amikor keresztre verik hatalmas szögekkel? Borzongató érzés, de
milyen jó, hogy nem én vagyok ott.
Egy ilyen szemlélődő ember
volt a sok közül Czirénei Simon is. Éppen csak belecsöppent az eseményekbe, és ha
már ott volt, szemlélődött.
Aztán egyszer csak - mielőtt
igazán észbe kapott volna – már a vállán is volt Krisztus keresztje, vagyis akarata
ellenére a szemlélődőből aktív cselekvővé vált, részese lett az eseményeknek.
Ezáltal közelebb került Krisztushoz, és kénytelen-kelletlen hordoznia kellett
annak keresztjét. És ez a Krisztus-közelség felnyitotta a szemét; olyasmit
látott meg, amit a szemlélődés távolából soha nem látott volna meg: a vállalt
élet méltóságát. És mire a Golgota hegyére értek Czirénei Simon már nem ugyanaz
az ember volt, mint aki egy órával azelőtt ott szemlélődött az utca szélén.
Krisztus közelségének megtapasztalása új emberré változtatta.
De szemlélődni nemcsak
kivülállóként lehet, lehet szemlélődni – mondhatnák úgy is – az események
szereplőiként is.
A Golgotán keresztre
feszítettek ugyanakkor két latort is, akik valóságosan is megélték mindazt, amit
Jézus is elszenvedni kényszerült. Ez a két lator eleve Jézus közelében volt, de
nem látta, amit látnia kellett volna. „Egyenlőek vagyunk – gondolták
joggal – hisz’ vele is azt teszik, amit velünk, tehát Ő is ugyanolyan, mint
mi.” Még
gúnyolták is, amiért szótlanul tűrte, hogy meggyalázzák.
Aztán történik valami, ami
megdöbbenést kelt még az egyik latorban is. Jézus megszólal, és imádkozik: „Bocsásd
meg nekik, mert nem tudják, hogy mit cselekszenek!” És ekkor ennek a bűnöző
embernek a már szinte teljesen kiégett lelkében zavar támad: „Mi van, miről beszél ez?
Megbocsátani az ellenünk vétkezőknek?” Elméje nem tudja feldolgozni ezt az
őrült ellentmondást – ma úgy mondanánk: nem így szocializálódott. De valamit
megérez a szomszéd keresztfán függő elítélt emberi/isteni nagyságából, és
rádöbben a saját lénye jelentéktelenségére, arra, hogy dehogyis egyformák ők. És
ha az utolsó percben is, de a krisztusi közelség hatása immár minőségi
átalakulást hoz ennek az embernek az életében, aminek eredményeképpen ő maga is
krisztusi emberré változik. (A másik lator viselkedése arra a jó példa, hogy
Jézus közelében sem válik mindenki krisztusi emberré.)
Az idén is közeledik húsvét.
Kérdés, hogy szemlélődő részesei leszünk-e a nagypénteki és a húsvéti
eseményeknek, vagy megérint bennünket – akarva-akaratlanul is - a feltámadás
megújító szellemisége, aminek hatására olyan emberré válhatunk, akiről már
messziről sugárzik a krisztusi közelség, a vállalt élet méltósága?
Ez az idei húsvét alapvető
kérdése mindannyiunk számára.
Áldott ünnepeket!
/PPL/