
A VILÁG LELKIISMERETE
–
Visky
András marosvásárhelyi beszélgetése Székely Jánossal
–
János, az elmúlt időben
te úgy tudtál hallgatni, hogy hallgatásod jelenlét volt. A mi kicsi kultúránkban
több módja volt a történelem „átvészelésének”. Én úgy érzem, hogy az a fajta
modell, amit te képviseltél, hosszabb távra berendezkedő volt, s talán lassan el
fog következni annak az ideje, mikor látszani fog, felragyog, hiszen hatalmas
értékfelhalmozódás ment végbe az évek folyamán, amely – minthogy én nem hiszek a
mozdulatlan értékekben – mégiscsak hatott eddig is a világ dolgaira figyelő
emberek tudatában. A művészi és erkölcsi értékekre gondolok.
Nagyon meglep engem, hogy te
azt mondod, az én hallgatásom hatott valamiképpen. Én írtam két verset is a
hallgatásról, hogy most már nincs egyéb hátra, mint hallgatni. Mégpedig
1956-ban. De én azt vettem észre teljes életemben, hogy ha megszólalsz, arra sem
figyelnek. Én mindig olyan társaságban voltam, szerkesztőségi gyűléseken,
akárhol: bármit mondtam, alig várták, hogy vége legyen, és menjünk tovább.
Képzelj el egy asztalt: én leülök az egyik végére, emberek jönnek, helyet
foglalnak, de ahová én leültem, sohasem az asztalfő lesz, hanem a vége. Mondok
egy másik példát: én képes voltam a kísérlet kedvéért korán beülni a régen még
Kolozsvár és Vásárhely között közlekedő pullmankocsik valamelyik fülkéjébe, hogy
aztán később zsúfolásig megteljen a vonat, fél lábon álljanak az emberek a
folyosón, és az én fülkémbe mégse üljön be senki. Arra a következtetésre
jutottam, hogy én egy különlegesen ellenszenves ember vagyok. Erre más
magyarázatot nem tudok: aki akkor sincs ott, mikor ott van. Azért hallgattam,
mert semmit nem mondhattam, és az ellenkezőjét sem mondhattam, hogy igaz legyen.
Mert olyan koordináta-rendszerben folyt a diskurzus, amely premissza-rendszerbe
nem tudtam bekapcsolódni. Nem közéleti hallgatás volt. Nem is mentem soha olyan
helyre, ahol sokan voltak.
De te nem úgy gondolod,
hogy Kelet-Európában íróember hallgatása csak közéleti lehet?
Ha valaki író, az hallgasson
is a közéletben. Mert más a funkciója, mint hogy a porondra ugorjon, és részt
vegyen a politikában, amely nem más, mint dominancia-harc, mégpedig a
legocsmányabb fajta, ahol összeesküvések küzdenek összeesküvések ellen. Mi közöm
hozzá? Én nem ezt vállaltam az életben. Én azt vállaltam, hogy tudatosítsam a
világ dolgait.
A mi helyzetünkben
azonban vannak ilyen erkölcsi kiúttalanságok, mikor az alkotó embernek Európának
ezen a fertályán – Adytól Illyés Gyuláig és még tovább – sorsszerűén magára
kellett vállalnia a közéletiséget. Holott valószínű, írt volna inkább. És Havel...?
Tisztelem és becsülöm. Amit
olvastam tőle, nem rossz. Amíg ellenáll, addig az ő dolga a politika. A hatalom
nem. A létnek nincs tudata, ám mi tudatos lét vagyunk, és választani kell: vagy
tudatként szerepelsz a világban, vagy létként. Ha létként szerepelsz, akkor
vállalod az összes harcát ennek a világnak, de ha tudatként szerepelsz, akkor
nem. Van egy hosszú versem erről, az a címe: Ardzsuna kérdez. Ardzsuna a
Mahabharáta központi figurája. A Mahabharátában a jogos uralkodóház két ága
harcol egymás ellen a trónért. A pánduk vezére elveszti kockán – kockázik a két
herceg! – a hatalmat. Vele együtt Ardzsunát is száműzik, felkészül a háborúra.
És az utolsó percben jön a nagy konfliktus, mikor megkérdezi: miért? Mi értelme
van a hatalmi harcnak? Létezik egy ilyen dilemma: harcoljunk-e a saját
érdekünkért, vegyünk-e részt cselekvően a világban, vagy pedig nem ez a dolgunk.
De mindkét változat hamis játék. Mert én, aki nem cselekszem, teszem magam,
mintha nem volnék lét, csak tudat, s te, aki, mondjuk, cselekszel, teszed magad,
hogy csak lét vagy, és nem vagy tudat. Az ember minden vonatkozásában ilyen
meghasonlott lény. A vallás világában az eredendő bűn tanításában mutatkozik meg
ez. Mert embernek lenni azt jelenti, bűnösnek lenni.
Műveidet olvasva az az
érzésem, hogy a tiszta formák, amelyeket nagy szeretettel és kiváló
stílusérzékkel alkalmazol, a leibnizi harmónia-alap közelítései. Valahonnan
elkallódtunk mi, emberek? Valamiből kiszakadtunk? Számodra, ha jól értem, a
szerkezet hitvallás.
Demonstrálom vele: 1. nem
tudok belemenni az újításelvű művészetbe. Mert korhoz kötött, manierista
vállalkozás. Szükségszerű következménye a kulturális fejlődésnek, amit azonban
én nem vállalok; 2. rendkívüli módon segít a fogalmazásban a versforma.
Kimondhatatlanul segíti a tömörítést, azáltal, hogy mondókaszerűvé válik. A
drámák esetében meg igen fontos szempont a memorizálhatóság. Aki tudja, mi a
jambus, az könnyebben tanulja meg, mint a prózai szöveget. Létezik egy
ritmus-séma, amire rá kell húzni a szöveget. De nem csak ez, egy dac is: engem
hagyjanak békén ezekkel a slendrián dolgokkal. Mindig a nehezebb út az igazi út.
Rend van a világban? Mindenesetre törvények vannak. Nem olyan rend, amit
képzelünk, nem egy kiegyensúlyozott emberi rend. Mert az talán nincs. De nekünk
az a dolgunk, hogy rendbe tegyük a világ dolgait. Mikor mi leülünk írni, az a
dolgunk, hogy a rendetlent rendbe tegyük. Ami pedig a kiszakadást illeti, nem ez
volt a genezise az én verseimnek. Én filozófus akartam lenni. Nekem az volt a
becsvágyam, hogy megértsem a világot. Ennél magasabbrendű feladatot el sem tudok
képzelni.
És megérthető a világ?
Meg. Kivéve a kezdeteket.
Hogy egyáltalán van, az nem érthető meg. Engem a filozófia szakon őrületes
csalódás ért: kitűnővel végeztem, és egy betűt sem tanultam Immanuel Kantról. El
tudod képzelni ezt az őrületet? Ő, aki egy olyan figurája a modern
gondolkodásnak, mint Kopernikusz a csillagászatnak: onnan fordul modernné a
filozófia. Számot vetettem azzal, hogy én művelhetek filozófiát, de azt soha
senki nem fogja olvasni, soha meg nem jelenik, el nem jut a másikhoz. Márpedig
ami nem jut el, azt minek leírni. És a filozófiai tartalmakat, amelyekre
rájöttem, költői képben verssé formáltam. Így tudtam elsütni gondolataimat.
Innen származik a mély konzervativizmusom. Mert nekem az volt a fontos, amit
mondok. A lehető legsimább formát választottam, a kitaposott magyar jambust,
amely olyan, mint egy rossz papucs, kilátszik belőle a lábad. És ezt is minél
közérthetőbben próbáltam csinálni, a legegyszerűbb köznyelven, mert nekem fontos
volt az, hogy ne rébuszt adjak fel az olvasónak, hanem hogy rögtön érthető
legyek. Ráadásul rekapitulatív módszerrel írtam, mindig megismételtem a könnyebb
érthetőség kedvéért azt, amit egyszer már leírtam. Ez egy költészetellenes
program! Én úgy írtam a verseimet, hogy a forma soha előtérbe ne tolakodjék.
Hogy soha ne kelljen arra gondolni, miként csinálja a költő, mindig csak arra,
mit mond. Ebből következik egy olyan konzervatív, az apáink költői köznyelvét
használó versfajta, amilyenek az én verseim. Terjengősek, laposan csattogó
jambusok – de ez nekem mind nem volt fontos. Az fontos, hogy amit mondani
akarok, azt kinyögjem. S amint kinyögtem, többet nem érdekelt.
A mindent kimondás
lehet-e magyarázata annak, hogy te sok műfajban – vers, esszé, dráma, próza –
otthonos vagy?
Abban a műfajban írom meg a
mondandómat, amibe kívánkozik. A mondanivalóknak természetük van. Írhattam volna
szonettet a Caligula helytartójából, csak az nem lett volna jó szonett. írhattam
volna drámát a Bolyai hagyatéka című szonettkoszorúból, csak az nem lett volna
jó dráma. Mert minden téma valamire való. feltéve, persze, hogy a sorsunkat
hordozza modellértékűen. Hogy ezt milyen műfajba lehet áttenni, azt a téma
természete határozza meg. Sohasem tiszteltem a műfajokat. Konvenciók: nincs
objektív értékük. Egy írás nem attól jó, hogy tiszta műfaj. Az anyag
meghatározza a műfajt. Hiába akarnál fából gömbszobrot formálni, a fa alakja nem
szívesen adja ki a gömböt, a hosszúkást adja ki. Ahogy az anyag meghatározza a
formát, amit belegondolsz, úgy a téma természete meghatározza, milyen műformát
választasz. Hogy nem lesz tiszta forma? Bánom is én?! Azért műveltem ennyifélét,
mert ennyifélét kívánt meg az anyagom.
Számodra a decemberi
események teremtettek-e új helyzetet, és miképpen? Arra gondolok, hogy a
Caligula helytartójában rendkívül lesújtóan beszélsz a hatalom természetéről.
Egyik zsarnok után jön a másik...
Szó szerint ez történt.
Meghalt Caligula, és most Petronius, aki vállalta az örökös ellentmondást és
ellenzékiséget, ugyanott van. Ez lesz a feladatunk: vállalni az örökös
ellentmondást és ellenzékiséget. A világ lelkiismeretének kell lennünk.
Mindenfajta hatalommal
szemben ellenzékiséget jelent?
Igen. A hatalmat, a
társadalmi gúlát nem tudom elismerni erkölcsileg. Nem vagyok én naiv, ez egy
szükségszerű történelmi alakzat. Nem állítom, hogy az lenne a legjobb, ha nem
volna, mert nem lehet olyan, hogy ne legyen. Csak nincs közöm hozzá.
A Caligula helytartójában
két irányból közelíted a hatalom kérdését. Az egyik a Petroniusé, amely
kezdetben nem más, mint a légiókkal megtámogatott birodalmi rezon, a másik a
Barakiásé, amely egy magasabb perspektíva birtokában értelmezi a hatalmi
szférát, az egyetemesség felől, mondanám.
Feltéve, ha elfogadjuk, hogy
van egy olyan isten, aki ígér a népnek. A zsidó népben élt egy ilyen isten.
Őbennük: nem kívül, csak a hitükben. Ezért abszolút racionális, abszolút
érvényes Barakiás érvelése. Mihelyt ezt az istent nem ismered el, az egész egy
fantazmagória, egy szamárság, egy kultúrának önvédelmi érvelése egy másik
kultúrával szemben. Nemrégiben jelent meg románul Heidegger. A könyv
függelékében van egy tanulmány arról, hogy mi a teológia. A teológia a hit
tudománya, tehát azt vizsgálja, ami a hitben van, s ezt tudományosan
feldolgozza. Ez egy abszolút plauzibilis álláspont, mert ha jól tudom, még maguk
a keresztények is mindig azt mondták, hogy Isten a hitükben van. Ez egy olyan
álláspont, mely nagyon jól össze tudja egyeztetni a belülről tekintett hitet és
a kívülről tekintett vallást. Ez azért jutott eszembe, mert a drámában egymáshoz
képest pont így vitatkoznak. Két kultúra képviselője: s mindkettő kívülről látja
a másikat. Belülről mindkettőnek igaza van, de kívülről senkinek sincs igaza.
Petroniusban van annyi éleslátás, hogy belátja a másik öntörvényű igazát. A
dráma hőse, így, Petronius. Barakiás egyértelműen képviseli egy kultúra
álláspontját, noha a végén ő is belát egyet s mást, de Petronius belátja a másik
kultúrának az önmagában tekintett érvényességét, és ennek enged. A humánum
nevében. Azért, mert félti önnön lelkiismeretét, félti az álmát. Egymást
kívülről nézve és betekintve a másikba. Barakiás is betekint Petroniusba.
Valamiről ő is meggyőződik, nem merev és egyazon az álláspontja végig. Petronius
rávezeti őt, hogy ez az Isten, akit Barakiás érveiben emleget, a hitben van, ez
a nép önarcképe, és a Petronius szempontjából tulajdonképpen nincsen. Tehát mind
a ketten meggyőzik egymást, és ezért nem hiszem én, hogy ez a munkám érvényes.
Mert ez egy valódi vitát tartalmaz, ahol mindkét fél meggyőzi a másikat, és így
a vita eredményre vezet, holott a viták, amelyeknek én életemben tanúja voltam,
az mind másfajta volt. Beszélnek el egymás füle mellett, mindenki mondja a
magáét, és legfeljebb kompromisszum jöhet létre, de sohasem megértés és
meggyőzés. Nem érvényes, mert irreális premisszára épül, hogy ember embert meg
tud győzni. Nem tud. Mindenkiből ömlik az ő érdekének és önigazolásának
elmélete, és semmi módon nem győzhető meg.
Petronius és Barakiás
személyében két kultúrkör találkozik egymással, kétfajta gondolkodásmód
szembesül, és megpróbálják a lehetetlent. Ez pedig a kommunikáció, ami azt
jelenti: én elmondok valamit, te próbáld megérteni, és megértvén tulajdonképpen
megértesz engem. A kommunikáció aktusában feloldódik az én meg a te. Ha én én
maradok, és te te, akkor a válaszfal lerombolhatatlan. Mindazonáltal, hitem
szerint, akkor, amikor feladom önmagamat, hogy a másikat megértsem, nem veszítem
el önmagam, hanem mintegy megnyerem magam a másikban, [...] gazdagszom a
másikkal. Ez olyan, mint az idegennyelvismeret: aki ismer még egy nyelvet, az
gazdagabb.
És akkor még könnyebben
megismeri a harmadikat. A tekintetben mégiscsak vitatkoznék veled, hogy a
kétfajta világkép, a Petroniusé és a Barakiásé azonos szinten volna. Korábban
egyetemesnek neveztem azt, amit Barakiás képvisel. Maga Petronius is döbbenten
fedezi fel újszerűségét. Nem érti, miként oldódhatott meg a hasonló konfliktus a
Birodalom valamennyi tartományában, kivéve Jeruzsálemet. A barakiási
egyetemesség-tudatban még a (nép)halál is értelemmel bír. Petronius számára nem.
Nem, mert ateista. De te
azt hiszed, hogy az ateista halálának nincs értelme?
Van értelme, ám egyfajta
öröklét-tudat hiányában rendkívül problematikus neki magának értelemmel
felruháznia.
Az én nézetem szerint a
valódi létező, az igazán létező nem a konkrét emberi egyed, hanem a génállomány.
A génállomány a kétneműség következtében folyton újrakombinálódik, és az emberi
egyed, amit a génállomány maga köré növeszt, nem egyéb, mint eszköze az
újrakombinálódásnak, mely megvívja a maga dominancia-harcát a társadalomban,
önnön stabilitása végett. Tehát egy öntudatlan léttényező. A lét, az öntudatlan.
A lét csak az emberben tudatos. Az ember csak egy mellékhajtása, csak eszköze a
génállomány folytonos létének. Éppúgy vagyunk kezdettől fogva, ahogy az amőbák:
osztódunk újra meg újra, csakhogy újrakombinálódunk. Az egyéni halál, az nagyon
szükségszerű és nagyon logikus, mihelyt az egyénnek megszűnik az a funkciója,
hogy a génállományt továbbadhassa. Az egyén viszont tudatos, és megszenvedi
halálát, de a génállomány evvel semmit sem törődik. Az én szempontomból a halál
logikus következménye mivoltomnak, nevezetesen annak, hogy hordok egy
génállományt, és ezt továbbadom, és nem csudálkozom, hogy mihelyt alkalmatlan
vagyok a progenitura termelésére, akkor meg kell szűnjek. Ez csak természetes!
Nem hiszek a halálban, mert az emberi életvonal éppoly halhatatlan, mint az
amőbák, az egysejtűek életvonala, amelyek nem tudnak meghalni, csak osztódni
tudnak. Történetesen meghalhat az egysejtű is, de nem szükségszerű a halála.
Derűs látása ez a
humánumnak?
Inkább derűs, mert bizalmam
van az emberi életvonalban. És aztán csak természetes, hogy ezek a
függelékszervek, amelyek hordozol a génállománynak és a közeledési eszközei és
óvó edényei, idővel kihullnak, mihelyt már nem alkalmasak a továbbadásra. Nem
tudom, hol itt a probléma? Hogy mi ez a megrendültség a halállal szemben? Tudod,
mit hiszek én? Azt hiszem, az ember nem is a haláltól fél, hanem hogy megszűnik
a tudata. A tudatunkat féltjük, mert mi a tudat által vagyunk emberek. Féltjük,
ragaszkodunk hozzá, azt hisszük, mihelyt mi nem vagyunk többé, valami
visszavonhatatlan történt. Semmi sem történt. Megtette a mór a kötelességét.
Valamiféle reád vonatkozó
öröklét-tudatod van?
Az én személyemre nézve
semmi. Nekem van folytonossági tudatom az emberi létvonalat illetően.
És az alkotás?
Ez nehéz dolog. Az embernek
van valamire hajlama, és azt csinálja, s nagy elégtételt szerez neki. És ezzel
talán még másoknak is. Befolyást gyakorol, de ez nagyon mellékes. Nagyon igényes
szó: alkotás. Hogy az ember azt csinálja, amire való, ez a legnagyobb boldogság
a világon.
Visszatérve egy kicsit az
előbbi történelmi szituációhoz: mi az, ami ezt a vitát mégiscsak eldönti?
Petronius kész elmenni az út végéig...
Sőt, addig megy el, hogy
inkább öljék meg...
...a teljes önfeladásig…
Dehogyis önfeladásig! Hiszen
ő megnő ebben a vállalásában; nemhogy feladná magát, megsokszorozza magát
azáltal, hogy belátja: itt egy manipulatív ideológiát akar fegyverekkel
alkalmazni egy ártatlan nép ellen, amelynek megvan a maga kultúrája.
Tömeggyilkossá válok, mihelyt én ezt megteszem. Nem teszem meg. Mert fontos
nekem, hogy az örökkévalóság égisze alatt a római névnek milyen visszhangja
lesz. Van ebben a drámában egy ilyen kijelentés: Isten az ember önarcképe. Ezért
nem viszem be a szobrot, és kivonom a légiókat Júdeából is. És mikor Decius
rákérdez, ember, mit teszel, azonnal jön a parancs Caligulától, hogy öld meg
magad. Akkor Petronius azt válaszolja: te magad neveztél embernek most e
pillanatban is, gondold meg, milyen istenarc modellje lehetünk mi, hogy
hitványságunk árán mentjük meg puszta életünket, ő sokkal inkább vállalja a
vértanúságot, semhogy tömeggyilkossá váljék, és kirobbantván a háborút Izrael
ellen, elsöpörje a népet. Mert erről van szó: ő ebben az elhatározásában megnő,
és a római történelemnek egy ragyogó figurája lesz, amitől kezdve a rómaiakat
már nem lehet oly gonosz állatoknak tartani, mint előtte lehetett volna. A
rómaiak istenarcát szépíti meg, a római nép, a római istenek humánumát emeli meg
vele.
Ahhoz hogy ez
megtörténjen, léteznie kell egy identitás-élménynek. Petronius esetében ez akkor
körvonalazódik, mikor látszólag teljesen nem odavalóan Barakiás rákérdez: milyen
ember ő? Hiszen őróla vitáztunk mindig!
És Petronius teszi magát,
hogy nem érti… Próbálna elbújni a válasz elől, mert ki kellene, hogy mondja: ez
egy szerencsétlen őrült zsarnok, aki értelmetlenül pusztít.
Csakhogy ahhoz, hogy ezt
Petronius meglássa, neki kellett egy ablak a világra. Ez az ablak számára
Barakiás volt. Neki ezt a Caligula-jelenséget élesen másképp kellett látnia
ahhoz, hogy az elhatározás szintjére emelkedjen számára a nem-cselekvése.
Ő már régen tudja, hogy ez
egy demenciás hatalmi téboly; mindjárt az elején látja, ez nem egy normális
császár. Most azonban ráébred arra. hogy teljhatalmával milyen szörnyűségeket
képes véghez vinni, s milyen kulturális következménye van annak, hogy népek
tűnnek el teljhatalma miatt. Barakiás nem arra vezeti rá, hogy Caligula, az
Caligula, hanem hogy a császárnak való engedelmesség milyen következményekkel
jár más népek életében.
Igen ám, csakhogy
mindannyian vagyunk/voltunk olyan helyzetben, mikor tudván tudjuk/tudtuk azt,
hogy a császár őrült, de ez a tudás nem elegendő ahhoz, hogy nyíltan megtagadd a
parancsot, és megtisztulva azt mondd, jöjjön inkább a halál. Van úgy hogy egy
egész nép „tudja”…
…és elég egyetlen konok pap,
hogy azt mondja: nem, és összedől az egész. Elég egyetlen konok helytartó. Nem
ettől dől össze, persze, de mondhatja, és voltak sokan, akik mondták. Mi is
láttunk ilyeneket. Azért választottam jelképnek ezt a figurát, mert az erkölcsi
dilemmát olyan beszédesen hordozza: legfelül van a császár a társadalmi
piramisban, és a következő lépcsőn már ő, Petronius, és ezért tud példaszerű
lenni: van lehetősége azt mondani: nem. Sőt Petronius Publiusnak lett volna
lehetősége venni a kardját és elmutatni Róma felé. Nem olyan figura ez, aki ki
van szolgáltatva, ahogy, mondjuk, én voltam kiszolgáltatva. Én annak idején
sokszor gondolkoztam, mit tehetnék én? Arra a konklúzióra jutottam, hogy
elmehetnék a Kemény Zsigmond utca sarkára, és elkezdhetnék beszélni a falaknak.
Jönnének és elvinnének. Mert már a portás sem engedett be semmilyen kompetens
helyre. Ezért választottam kezdettől fogva a szellemi ellenállást.
A két ellenállásban, a
Barakiáséban és Petroniuséban megmutatkozik két elgondolás az emberre
vonatkozóan. Szerintem ez a kettő gyökeresen más. Nem vall túl sok józanságra és
óvatosságra azt kijelenteni: az ember az isten. A következő lépésnél gyötrelmes
igazságok derülhetnek ki, nemde. Metafizikai óvatosság kérdése ez. A te
gondolkodásodnak központi fogalma az erkölcs. Hogyan gondolsz erre a két ember-,
illetve cselekvésaltematívára? Egyáltalán számodra mihez kötődik a tisztaság
imperatívusza?
Az ember egy olyan lény,
akinek tudata van, és ítéleteket tud alkotni önmagáról. Mihelyt ez így van, az
ember szükségképp erkölcsi lény: ítéleteket alkot, s ezeket viszonyítani tudja
elvárásokhoz, normákhoz, mások érdekeihez. Van egy ilyen biológiai szubsztrátuma
az emberi lénynek, amely erkölcsöt generál. Az erkölcsnek semmi meg nem felel a
természetben. Az erkölcs az kulturális jelenség, az embernek erre a biológiai
adottságára ráépül a kulturális erkölcs, az, amit az elődöktől tanul, amit a
társadalom, a közösség neki hagyományoz. Ily módon nem hiszek abban, hogy van
erkölcstelen ember. Vannak olyan emberek, akiknek más az erkölcse. Vegyünk egy
jellegzetes figurát: Nietzsche. Ő volt az erkölcsi emancipációnak a
legszélsőségesebb képviselője, és nincs egy mondata, amit meg tudnánk cáfolni,
mert amit mond, az úgy van. Csak azt felejti el, hogy az erkölcs olyan
kulturális produktum, amely előnyös az emberi fajnak. Az emberi társadalomban
dominancia-harc érvényesül, s a dominancia-harc piramis alakúvá teszi a
szerkezetét. Ennek az ellenkezőjét próbálja elérni az erkölcs. A dominancia-harc
szelektál, ezt a szelekciót akarta Nietzsche elősegíteni, de amit ő elősegíteni
akart – az emberfaj biológiai tökéletesedését –, az nem más, mint a
dominancia-harcban élvezett előny. Az emberi társadalomnak nemcsak a szelektált
génállományra van szüksége, nemcsak azokra a génekre, amelyek előnyösek a
dominanciaharcban, hanem az emberi társadalom igénye, vitális érdeke a teljes
génállomány fennmaradása. És ezt szolgálja az erkölcs. Az erkölcs a természeti
törvénynek az ellentétes princípiuma, az emberi társadalom szabályozását végzi
el, oly módon, hogy elősegítse a teljes génállomány fennmaradását. És itt az
őrületes tévedése Nietzschének, mert ezt a vitális érdeket éppen az erkölcs, a
kereszténység szolgálja. Az európai kultúrának az előnyét a többi kultúrához
képest Krisztus biztosította azáltal, hogy azt mondta: szeresd a te
felebarátodat. Mert egy plusz kohéziós tényezőt vezetett be az emberközösség
életébe. Nagyobb a keresztény társadalom kohéziója, mint a nem keresztény
társadalmaké. Ezért lett a keresztény európai kultúrkör domináns az egész
világon.
Kicsoda neked Jézus
Krisztus?
A legfontosabb eszmei újító
a világtörténelemben. Van is egy darabom róla, a Profán passió. A
világtörténelem legfontosabb eszmei karrieristája. Felfedezte azt, hogy nem
szemet szemért, fogat fogért, hanem: szeresd a te felebarátodat, mint önmagadat.
A közösség, amelyik elfogadja ezt a tant, élvezi a plusz kohéziós erőt. Nem
fogják kinyomni egymás szemét, hanem megbocsátanak egymásnak ezentúl. Nem
hiszem, hogy ez így volt valaha is. Az eszményiben van ez. Tudjuk, hogy így
kellene cselekednünk.
Odatartva a másik orcánkat,
az erőszak láncreakcióját szakítjuk meg...
A legtöbbet az emberi
társadalomról az állatszociológiából tanultam. Egy kutyafalka elszánt, ádáz
dominancia-harcot vív, amíg kiderül, hogy ki a vezér, és ki eszik utoljára. De
van egy különös tényező, a meghódolás mozzanata: mihelyt az egyik erősebbnek
bizonyul a másiknál, a gyengébb odatartja a nyakát. És a másik attól kezdve nem
tud odaharapni. Nem, mert nem akar: reflex akadályozza. Ezt fedezte fel Krisztus
az erkölcs síkján: tartsd oda, és nem fog beleharapni. Vagy ha bele is harap,
rajta múlik. Te ne állj bosszút! Egy társadalom, amely ezeket az elveket
vallja, sokkal harmonikusabb. Tudjuk, mi a jó és mi a rossz. A jó ez: tartsd oda
a másik orcádat.
Mi az, ami erőt ad
odatartani? Mert ez egy dráma. Amikor engem ütnek, az én reakciómtól függ a
világ sorsa.
A vallás ad erőt a
kereszténység síkján. De nem kell vallás ehhez, elég a racionális belátás is. A
társadalomra nézve az az előnyösebb, hogyha eszményeinkben nem harapunk vissza.
A te életedben hogyan
realizálódott ez, hogy odatartottad a másik orcádat?
Kevéssé múlott rajtam.
Lenyeltem mindent, amit le lehetett, le kellett nyelni. Volt nekem egy nagy
mentsváram, hogy hazajövök, és azt írom, ami jólesik. Én kezdettől fogva kontrát
mondtam mindabban, amit leírtam, ezzel igazoltam azt. hogy politikai
cselekedetekbe nem bonyolódom. A politikát eleve gonosznak tartom, abba nem
szabad belebonyolódni, függetlenül attól, milyenek a körülmények. Ez volt a
mentségem. Kivéve három évet. Édesapámat letartóztatták, és nyolc évre ítélték
nyolc darab mondatért. Én abban a három évben, ’59 és ’62 között, mindent
megcsináltam, amit mondtak, mert ki akartam szabadítani édesapámat. És
kiszabadítottam.
Mi volt az az inkriminált
nyolc mondat?
Rettenetes mondatok voltak,
én sem vállalom őket. Végül egy év és nyolc hónap után kiszabadítottam a
börtönből. De tudod, mit mondok neked? Megint megtenném. Ezt a három évet
leszámítva én mindig kontrát mondtam.
Ismét egy erkölcsi
konfliktus küszöbére érkeztünk. Számomra, amit elmondtál, gyakorlatilag még a
hetvenes években is hétköznapjaimat alkotta. Meghurcoltatások, házkutatások,
örökösen újrainduló családi könyvtárunk elkobzása. Ebből a távlatból mondom: az,
amit megvásárolhatok erkölcsi önelvesztésem árán, az nem az, amit megvásárolni
vélek. Ez nem így van?
Én megvásárolhattam édesapám
szabadságát. Az volt a tét, hogy most én ezentúl úgy viselkedjek és úgy írjak,
hogy az öreg kiszabaduljon. Kiszabadult. Ez a legnagyobb irodalmi kitüntetésem,
amit valaha is kaptam. Nagyon furcsa, hogy éppen azokért az írásokért, amiket
abszolút nem vállalok. Soha nem voltam semmire ennyire büszke. Megalkuvásom árán
azt kaptam, amit kértem.
Apám sokszor elmesélte
nekünk szörnyű konfliktusait, amelyeket fogsága idején élt meg. A
legválságosabbak akkor voltak, mikor a börtönben az elítéltek jelenlétében
lejátszattak foglyokkal megtérési jeleneteket, aminek eredményeként mindenki
füle hallatára a „megtért” fogoly ítéletét lecsökkentették a felére. A hatalom
legsátánibb mechanizmusa lépett olyankor működésbe: ezekben a megtérőkben
lerombolták önbecsülésük, méltóságuk minden maradványát. Azt, ami miatt a
politikai fogoly embernek érezhette magát. A kísértés, persze, óriási volt: 22
év börtönbüntetés – amennyire apámat ítélték – nem átlátható, annyira hosszú. A
fele azonban… Meséli, milyen sokan támadták őt konokságáért, s ezek a
fogolytársak puszta jóakaratból a legfájdalmasabb érvekkel is előhozakodtak,
köztük a kilakoltatott és deportált hét gyermekével. Apám úgy gondolta, hogy
éppen a gyermekei érdekében nem szabad ,,megtérnie” politikailag.
Kanosszát jártam én is…
Megírattak velem egy dolgozatot, melyben ki kellett mutatnom, milyen helyes
dolog a dialektikus materializmus és az osztályharc.
Soha nem hittél a
dialektikus materializmusban?
Soha. De én úgy értek hozzá,
ahogy a vallói közül kevesen. Én filozófiára iratkoztam be, és ezen a címen
dialektikus materializmust adtak elő. Olvastam Marxot, olvastam Lenint, de soha
egy pillanatra sem vettem komolyan. Abban a bizonyos dolgozatomban nagyon
érdekes felfedezést tettem magamnak: minden filozófia deduktív. Nyílt vagy
rejtett axiómatikára épül. Az axiómák nagyjából Kant transzcendentális
problémáira adott válaszok, és eszerint lehet ellentmondásmentes
axióma-rendszereket felállítani, és azokból logikus filozófiát levezetni.
Esküszöm neked, hogy a dialektikus materializmus egy logikus, deduktív
filozófia. A mélyére néztem. Az én kanosszajárásom ebből indult ki: ha
elfogadjuk az axiómákat, erre logikusan ez a filozófia épül fel. És ezért nem
akarták elfogadni a kanosszámat. Persze minden ilyen gyűlés eredménye előlegezve
van. Ezek rítusok voltak, látszat-szertartások.
Rólad az olvasók, azt
hiszem, nem alaptalanul feltételezik, hogy sok fiókodban rekedt – hiszen a
diktatúra utolsó éveiben szinte semmit sem publikáltál – műved kerül az
érdeklődők asztalára, irodalmi lapokban, könyvek formájában egyaránt. Most min
dolgozol a legszívesebben?
Korábban az axiomatikáról
beszéltünk. Olyan filozófiát akarok írni, amiben nem fontos az, miből indulsz
ki, milyen módszerekkel, s milyen szép az épület, hanem csak az, hogy ne írj le
egy szót sem, ami nem igaz. Nem a kultúránk, vallásunk véleménye szerint igaz,
hanem a tárgyi valóságnak felel meg. Nem tudom kitalálni a nevét. Egészen
csodálatos dolgokat olvastam. Itt van például Hegel. Olyan épület, amilyen nincs
még egy a világon. Semmi sem igaz belőle. Semmi. Óriási épület, az ember csak
bámul, és valahány gondolkodó kiindult belőle, mind őrültségre jutott. Olyan
filozófiát akarok csinálni, ami megfelel a tényeknek.
Megírható egy ilyen
filozófia?
Szempontokat lehet adni
hozzá. Hogy mennyire bízzunk fogalmiságunkban, egyáltalán fogalmainkban; hogy
mit nevezünk valóságnak; mit nevezünk konkrét dolognak; mi az, hogy lehetőség.
(Időközben Székely János a Helikon hasábjain sorozatosan közli a Szempontok az
illúziótlan gondolkodáshoz című esszéfüzérét – V. A. megjegyzése.)
Nem szótárszerűen. Mit lehet
kimondani úgy, hogy adekvát legyen a valósággal. A filozófiáknak az a bajuk,
hogy egy adott ponton elrugaszkodnak a valóságtól.
Szerinted van ilyen: a
valóság?
Igen. Amit Isten teremtett,
az a világ a valóság. Az van. Egy illúziótlan filozófiát akarok. Olyan
gondolatrendszert, amelyben csak arról nyilatkozunk, amit tudunk. Amit csak
hiszünk, arról nem beszélünk.
Hogyan gondolkozol ebben
a gondolatkörben az Isten-fogalomról?
Kezdetben vala az ősnyelv.
Az, ahogyan nagyon régi emberek egymással érintkeztek. Ez a nyelv velejéig
antropomorf, sőt animisztikus lelket tulajdonít a világ dolgainak. Ez a
nyelv fejlődött ugyan, de alapstruktúrájában mindig maradt. A mi
fogalomhasználatunkban olyan világ jelentkezik, aminek mintha értelme volna,
mert egy értelmes lény alkotta ezt a nyelvet, s ez olyan világot fog mutatni,
mintha annak is értelme volna. De nincs értelme. A mi nyelvünk, a mi fogalmi
gondolkodásunk gondolatszerűvé teszi a világot, és azt olvassuk ki belőle. Egy
értelmet, egy magasabbrendű értelmet, amit mi vittünk bele a nyelv által. Ez az
én végső konklúzióm a világ értelme felől, Isten létére vonatkozólag. A világ
nem gondolkozik, nem érez, a világ senkinek nem teremtménye, az egy rideg és
konok térszerkezet, és ebbe mindenfélét beleviszünk, amit szeretnénk, hogy benne
legyen. A nyelv által. Miért célszerű nekünk Isten léte? Azért, mert
kommunikatív kapcsolatba léphetünk ezáltal a világegyetemmel. Beszélhetünk a
világhoz Isten személye által, hozzá fordulhatunk, ő intéz minket. Emberszerűvé
tesszük a rideg univerzumot, mert gyámoltalanok vagyunk. Mert szükségünk van
erre. Maga a bensőséges, misztikus áhítat, az egy párbeszéd Istennel – és erre
nekünk szükségünk van, mert iszonyatos helyzetben vagyunk.
A filozófia, amit
kutatsz, azonos azzal az ősnyelvvel, amelyben minden azonos önmagával?
Nem. Ez csak kritikája az
emberi nyelvnek, amennyiben ez antropomorfizálja a világot. Meg is próbálok
néhány szempontot felsorolni, hogy mi által. Például a jövő-képzet. Mi úgy
tudjuk, van jövő. A világban nincs. Mert a jövő az az idő, ami még nem
következett be. Minden fogalmunk, amibe ez beépül, az mind értelmesíti a
világot. Hová? Merre? Haladás, előre, hátra. Mind antropomorfizált fogalmak – és
melyik filozófia tudja nélkülözni őket? Minden, amiről sok ezer éve
gondolkozunk, azt mind mi visszük bele a világba. Azáltal, hogy tudatunk és
nyelvünk van. Nem hiszem, hogy ez új gondolat. Én a haladás-fogalommal
kapcsolatban jöttem rá. Mi fejlődhetik? Például a tudomány. Egyik felismerésre
ráépül a másik felismerés. A technika. De az emberi társadalom nem fejlődhetik.
Mert nem halmozódik. Itt fejlődésről beszélni eleve csalás. Az összes
jövőképzetet tartalmazó fogalmunk oda vezet, hogy a nyelvben tükröződő világ
gondolatszerű legyen. Az öreg Goethe, aki a világ legokosabb embere volt – ez
tény! – találkozott az ifjú Hegellel. Goethe nem úgy volt művelt, hogy mindent
összeolvasott, hanem hogy hordta hozzá a világ a tudását. Első kézből értesült
mindenről, és ezért tudott mindent. Mint a méhek, úgy hordták neki a
mézcseppeket. Megkérdezte Hegeltől, hogy maga mit mond tulajdonképpen? Hegel
elgondolkozott, és azt mondta: én az emberi gondolkodás törvényeit alkalmazom a
világra. Ilyen tisztán. Ez nagyon okos fickó volt. De borzasztó gazember! Mert
fordított a viszony. Az észnek kell tükröznie a világot, nem a világnak az észt.
Ő megfordította, és az emberi fogalmak rendszeréből vezette le a valóság
rendszerét. És ezt tudta magáról. Így vagyunk a fogalmainkkal. Alkalmazzuk az
ész törvényét a világra. És nem stimmel. Hányszor döbbenünk rá, hogy a világ nem
racionális?! Miért is lenne racionális? Az észnek kell világszerűnek lenni, és
nem a világnak ésszerűnek. Nem pontos a reflexió, amit az ész nekünk a világról
mutat. Az emberiesítve van. Ezt szeretném most bemutatni: milyen egy nem
emberiesített világ.
/Visky András;
Látó, korábban Igaz Szó című
folyóirat
1990. június/