
AMIT ÚJRA MEG
KELL TALÁLNI
/Beszélgetés
Török Endrével/
Nem
azért félek leírni: karizmatikus ember, mintha túlzó, felfokozott lenne itt a
jelző – hanem azért, mert olyanoknak is ajándékozzák, kiknek hatása nemcsak hogy
percnyi, de a gyors megváltódás ígéretében hamis is.
Török
Endre életre szólóan tanít. Útravalójában elveszíthetetlen, hatása mély – ezt
vallja mindahány egyetemista, aki szinte beavatottként járt egykor
szemináriumaira a budapesti bölcsészkar világirodalmi tanszékén. Pedig
„közléseit” nem hirdetik terjedelmes tomuszok: úgy tetszik, ami nemes,
cseppenként csordul alá. Egy beszerezhetetlen, már minden közkönyvtárból
eltulajdonított kötet a XIX. századi orosz irodalomról, egy, a Tolsztoj
világszemléletét és regényformáját elemző munkája, Pilinszky beszélgetéseinek
sajtó alá rendezése, terjedelmes esszé Hamvas Béláról, az orosz vallásbölcselet
virágkorának bemutatása, s mindezeken túl, meditációk sora: becses ritkaságok,
csak végső tökéletességükben kibocsájtott műtárgyai egy csendes és a ricsajos
külvilág számára érinthetetlen műhelynek.
Ugyanakkor a legnagyobb nyitottság és bizalom az, amivel ifjú emberek
eljuthatnak a személyes jelenlét, a beszélgetés révén egy másik világ, a tények
által elrejtett másik világ létezésének megfejtéséhez.
Ezt a
hatvanas évek óta – szinte kilel a hideg, ha belegondolok – a veszélyérzet
legcsekélyebb jele nélkül tette folyamatosan Török Endre professzor. Az
„intézményesített bűnösség”-ről beszélt Tolsztoj és Dosztojevszkij művei
kapcsán: s körülöttünk is az tombolt. Hamvas Bélát és Bergyajevet olvastunk,
látni kezdtük, hogy az „univerzum polgárai” vagyunk, hogy a szabadság Isten
nélkül csak káprázat: s közben, ha kiléptünk a kicsiny szobából, az élet éppen
ezeket a gondolatokat igyekezett megölni.
– Hogy maradhatott ennyire következetesen – divatos, de
ez esetben éppen a pontosság kedvéért használva a szót – „másként gondolkodó”?
Mi adott erőt ehhez az úthoz, ami nemcsak az elmúlt húsz év oktatási elveiben
volt – talán mondhatjuk – kivételes, hanem a független gondolkodást ért csapások
között is?
– Az ember lehetőleg ne
magyarázza magát. Ez mindig gyanús. Felkelti az önhittség képzetét. Engem
különben is zavar a „nyilatkozó” típus. Legtöbbször úgy beszél, mintha a dolgok,
az ismeretek birtokában lenne, holott ez nem igaz. De ha már válaszolnom kell a
kérdésre: nem tartom igazán szerencsésnek a „másként gondolkodó” kifejezést. Az
egyénnek nem az a dolga, hogy másként gondolkodó legyen. Legyen maga szerint
gondolkodó, vagyis ne engedjen a világ erőszakának. Próbáljon erősebb lenni a
világnál. Képességei szerint tettben és gondolatban az Isten által beleírt
lelkiismeretének igyekezzék megfelelni.
A „másként gondolkodás”
ismételgetése különben is kétes értékű: méltánytalannak tartom, hogy az elmúlt
két-három évtized literátor-értelmiségéről jószerivel csak becsmérlő szavakat
olvastunk. Ez az értelmiség – természetesen az önállósult szellemi embert értve
ezen – nem az állam alattvalójaként viselkedett, hanem kisebb részt nyíltan,
nagyobbrészt burkoltan az állam kihívójaként.
Ha manapság, mondjuk, a
sajtó kapcsán „átmentésről” beszélnek, nem gondolnak arra, hogy éppen a
publicisztikában – és itt most szándékosan nem a szépirodalmat hozom példának –
jelent meg így vagy úgy, mindenesetre az állami akarattal szemben, az emberi
méltóságért kiálló közírás. Ez a műfaj hosszú éveken át nem várakozó vagy
szolgai állásponton volt, hanem „készülődött” és felkészültté vált.
Csakhogy még mindig
„kizökkent időben” élünk – még ha másként is, mint valójában hatvan-nyolcvan
éve. A hataloméhes, harácsoló, kártékony bulvárlapok diadalt ülnek a nemes
publicisztika felett. Az eligazodni nem tudó közönség pedig inkább hisz a
látványos hazugságnak, mint a szerény igazságnak. Ezért, hogy visszatérjek a
kérdéshez, igazából nem tudom, mennyire voltam következetes és mennyire
következetlen. Arra kétségkívül törekedtem – de ha jól meggondolom, inkább csak
törekedtem –, hogy a lelkiismeretem ellen végzetes bűnt ne kövessek el.
S hogy mi adott, legalább
ehhez, erőt? Ez már megválaszolhatatlan, nyilván nem is rajtam múlt, hogy volt
és még van is mint ajándék. Az életem – akár mindenkié másé – veszteségek
sorozata elsősorban. Nincs más bizonyosság csak a saját halálunk. Ezért a lehető
legkisebb bűntudattal kellene meghalni. Mindennél jobban talán ez adhat erőt a
lelki helytállásra. Mert „nem külső, hanem belső ítélőszék vár az emberre”,
ahogyan Tolsztoj is mondja.
– Ön mindig tanított. Ma is ezt teszi. Jól tudja, és
nyugodtan kimondhatom, rajonganak Önért, ahogy mi, ugyanúgy a maiak is. Ám
köztünk húzódik tíz-tizenöt év éles határsávja: többet lehet tudni, de tudnak-e
többet valóban a maiak? Nem hiányzik-e belőlük a kiéheztetettek fogékonysága,
ami akkor oly érzékennyé tett jó néhányunkat a metafizikai, a transzcendens
kérdések iránt?
– A helyzet érdekes.
Tíz-tizenöt évvel ezelőtt a bölcsészkaron – amennyire ezt akkortájt egyáltalán
érzékelni lehetett – eléggé szűk volt az a kör, amelyet áthatott a metafizikai
szomjúság. Viszont mostanság, amikor különösebb akadály nélkül lehetne meríteni
a tiszta forrásból, inkább zavart, némi összevisszaságot lehet tapasztalni.
Egy-két generációval korábban, akik küzdöttek magukban, valóban küzdöttek
Istenért vagy Isten ellen, lemerültek a lelkükbe. Ma ez a küzdés, ha nem is
szűnt meg, sokszor megáll a felszínes, hideg bölcseleti vagy dogmatikai
kérdéseknél, amelyek nem nagyon segítenek nekik abban, hogy értsék az Írás
szavát: „A világosság világít a sötétségben, de a sötétség nem fogta fel”. És
akkor még nem is szóltam a hamis prófétákról, akik úgy szaporodnak, mint a
gomba. Főleg a fiatal nemzedékre hatnak, melynek egy része – okkal, ok nélkül –
elfordult a történelmi egyházaktól. Úgyhogy Isten helyzete az embernek szívében
nehéz. És nemcsak minálunk. A technika forradalma kitermelte a természetfeletti
rögeszméket abban a feltevésben, hogy az univerzum valahol, valamiképpen,
valakik által már meg van fejtve, csak még nem jutott a tudomásunkra. Persze, az
egészből az derül ki, hogy okoskodni lehet ugyan, de végül is semmit sem tudunk.
– „Az írók ihletett
pillanataikban a szép szavak áradatát ontják, de a tettet, a felebaráti tettet
felejtik. Pedig amikor Isten előtt megjelennek, ezt a szeretetet kéri számon az
úr, és a sok papírt, ami csak „irodalom” volt, mint szemetet kisöpri”. Ön idézte
egyszer ezt a Claudel-bekezdést. Érvényes-e most ez az idézet? Éppen most,
amikor áhítoznánk már az „irodalmat” is?
– Érvényes, kiváltképp
akkor, ha látjuk, hogy az emberből előbújt szörnyeteg mintha korunk brutális
civilizációjának bukását adná hírül mintegy előjelként, az irodalom pedig –
ritka esetektől eltekintve – valójában nem tesz mást, csupán e szörnyeteg
„természetrajzát” tárja elénk. Vagyis nem képes semmit hozzátenni ahhoz, ami
van, sőt kevesebbet mond, mert a szörnyeteg az emberben találékonyabb az írói
fantáziánál. Az írónak ugyan az a dolga, hogy írjon, de csak a kiválasztottak –
mint, mondjuk, Kafka vagy Pilinszky – vannak kiszemelve arra, hogy áldozatként
mutassák fel magukat, életművüket a világnak, hogy belepusztuljanak a világba,
amely „bűnében fetreng”. A többi a tömeg, az arctalan lény, aki íróként adja el
magát, jobban tenné, ha legalább egyetlen felebarátját felemelné a földről,
legalább egy valakiért tenne valamit, ami Istennek tetsző, ahelyett, hogy
szintén szörnyeteg legyen, s erre még feljogosítva is érezze magát. Mert arról,
hogy az ember eredetileg: csoda, mindenek ellenére az, nemhogy nálunk, de a
világban másutt is alig tud írni valaki, arról pedig, hogy áruló, az isteni
képmás árulója, már éppen eleget tudunk. Az emberben a csoda az, amit újra meg
kell találni.
– Nemrég Lettre
Internationale című folyóirat bemutatkozó beszélgetésén két író
összeszólalkozott, vajon apokaliptikus időket élünk-e, vagy éppen ellenkezőleg,
a józan, építkező „reáliák” korát. Dosztojevszkij, Hamvas, Pilinszky
értelmezőjeként Ön autentikus személyiség e kérdésben megszólalni.
– E kérdésben megszólalni
senki sem autentikus. Tudatlanok vagyunk. Mindenesetre, ha nem akarjuk becsapni
magunkat, kellő óvatossággal talán afelé hajolhatunk, amit Heidegger mondott: –
mutatis mutandis – éreznünk kellene, s olykor talán érezzük is, hogy isteni
kegyelem nélkül semmire sem megyünk.
– Mi tanítványai voltunk,
ilyen-olyan módon továbbadjuk, amit megtudtunk (legjobb lenne, persze, élni a
teremtettség tudatával). De az egyetemen belül helye van-e az ilyen,
életművekkel hitelesített, és tantárgyakba nehezen illeszthető szellemi
árnyalatoknak? Egyáltalán, hogyan érzi magát ebben a lepusztult, elsilányult
„szerkezetben”, ami ma a felsőoktatás?
– Rosszul, – ha nem
lennének az élet „ügye” iránt érzékeny és hivatásukat tekintve tehetséges
tanítványaim. Amúgy e pillanatban a tanszékek és a tanárok magukra vannak
hagyva, bár ebben azért jó is van. Csak az ELTE magyar nyelv- és irodalmi
tanszékeit nézve, ez a helyzet a jelentős tudósoknak és tanároknak inkább
használ, mint árt. Közülük mindenki a maga „iskolája” és követelményei szerint,
egyszemélyes egyetemként működhet, vagyis saját világot teremthet maga körül,
hogy saját világuk legyen majd azoknak is, akikhez szól. Mindez nyilván csak
átmenet egy feltételezhetően jó intézményesség felé. De ez még messze van, s
így, aki képes rá, maga válhat – sőt, váljon is – érvényes szellemi intézménnyé.
– Műfajt alkotott. A
Vigíliában, a Ligetben, az Újhold Évkönyvekben – már ez a kör is sokat jelentő –
publikálja esszéit, meditációit. Miféle megszólalási mód ez? Hallatszik-e, s
mennyire?
– Nem alkottam
semmiféle műfajt. Legfeljebb arról van szó, hogy a meditáció és az esszé között
próbáltam és próbálok valamelyes egyensúlyt teremteni. A meditációt ebben az
esetben úgy tekintem, mint a személy kísérletét arra, hogy meglássa magában a
közös emberi lényeget (Isten arcát), az esszét pedig úgy, mint a világ
megszólítását e közös emberi lényeg szerint. Az előbbiben az egyén önmaga felé
törekszik, az utóbbiban a világ felé. Szerencsés esetben, ha e két szándék
találkozik, a világból a létezés mint isteni ajándék jelenik meg az ember előtt.
Nagyjából tíz éve próbálkozom ilyen értelemben ezzel a műfajjal, s örömmel
látom, hogy elsősorban a Vigília jóvoltából több, némileg hasonló célú „mai
meditáció” jelent meg az elmúlt három-négy évben, s ez már válasz is arra:
hallatszik-e s mennyire ez a megszólalási mód. Végül is úgy gondolom, hogy ebben
a műfajban joggal lehet beszélni arról, amit újra meg kell találni, az ember
isteni lényegét, de éppen ezért a műfaj sok veszélyt is rejt magában:
mesterkéltséget, üres okosságot, lélek és szellem helyett stílust, hamis
párhuzamokat és ellentéteket égi és földi között, s nem utolsó sorban az alázat
gőgjét.
Bűneit az ember még akkor
sem tudja végképp levetni, ha művei által szabadulni szeretne tőlük, sőt talán
ekkor hordja leginkább a bűnösségét, mert a képmutatásban nem ismer határt.
/Budai Katalin/
MAGYAR NAPLÓ, 1991. június
28.