
Török Endre
A SZEMÉLY MÉLTÓSÁGA
Ami az anyagi érdektől
vezérelt emberből majd egy évszázada a leginkább kihunyt, azt kellene
visszaszereznie: a személy méltóságát. Enélkül
tovább fokozódik önelvesztése, a lelki üresség, az unalom, a neurózis, amellyel
szemben gyakran már nem csak a puszta erőszakot állítja, hanem a patologikus
játékokat is. Az egyik ember a másik játékszere lesz, és a játékszer maga is
játékszerré tesz másokat. Az elfajultság halmozódásaként az ember sokszor nem
más, mint az élvezet tárgya, az egyik ember a másik tulajdona attól indíttatva,
hogy az élet a képzeletben kigondolható bármiféle gyönyör beteljesítése, mert
amit az ember elképzel, azt meg is teheti, senkinek nem tartozik számadással.
Felületes nézőpontból a patologikus játékok csak a
magánélet világában játszódnak, az intim viszonyokban, főként férfi és nő
között, a férfi fantáziája a nő leigázásában testi és lelki megalázásig
fokozódhat, a nő fantáziája pedig a bosszúállás végtelen változataiban, a
gyűlölet és a ravaszság, az álnokság révén a kifinomult zsarolásig.
De a magánéletet átszövő bűnösség nem önmagában létező,
szükségszerű betegség: a világ berendezkedése által kiváltott erkölcsi
fertőzöttség, amely minden érték viszonylagosságát sugallja vagy éppen a
megsemmisítésére tör. A létezés paradoxonba ez: az ember
bizonyosságot szeretne, biztos, megfellebbezhetetlen értéket, amely szerint
érdemes élnie, de közben a külső erők hatalmától megragadva alig képes
bármit kezdeni önmagával. És a végén nem is akar, megadja magát oly mértékig,
hogy nem is tudja, kicsoda, csak azt látja, ha látja, hogy játékszer, vagy még
ha ezt sem látja, akkor a rabszolga, aki nem él, csak létezik, hogy másokat is
rabszolgává tegyen.
✼
Rabszolgává pedig a
diktatúrák teszik az embert, méghozzá úgy, hogy kelepcébe csalva maga az egyén
észre sem veszi, mibe került, s amikor már feleszmél, a politikai hatalom
birtokában van, és választhat élet és halál között, ha választhat egyáltalán,
mert minden diktatúra a halál diktatúrája. Az egyénben felszámolja vagy
legalábbis felszámolni törekszik a személyest, a jogot önmagához.
Az
ideológiáknak alávetett ember, ha egy ideológia politikai hatalomra kerül,
halott ember, a képmutatás áldozata, aki a külső világtól várja élete
megváltását.
A képmutatás korában élünk, s csak elvileg vethető fel, hogy az
uralkodó erő a nyíltság látszatában nem éppen az egyén kijátszására törekszik,
mert alig volt még az életnek olyan berendezkedése, amely a csalárdságot
mellőzte volna. Márpedig a csalárdságnak, annak, hogy az egyén a politika
játékszere, csak a szolgálat, a személy méltóságának fejlesztése lehet az
ellentételezése, az élet szolgálata. Enélkül ugyanis alig
tekinthető transzcendens értelemben legitimnek bármely állami képződmény, mivel
az a legitimitás – a közjó alá van rendelve. A közjó pedig a személyben
érvényesülhet csupán, vagyis a központi akarat a személy által igazolja önmagát.
Ellenkező esetben ez az akarat bűnös akarat, mert leírja az embert mint
szabadságra hívott lényt. Maga az igazolás pedig azáltal mutatja meg a magát,
hogy az egyént kivonja a függés érzése alól anélkül, hogy szabadsága bűnre hívná
vagy felszólítaná, mert maga a vezető erő is elutasítja a bűnre való csábítást,
amely a hatalom kívánásában és kiélésében rejlik.
Lehet, hogy ez utópia, mégsem abszurd, mert az embernek a
lelke szerint mindig van esélye arra, hogy a külső lét, a tények világát
esetlegesnek tekintse.
✼
A magát valamire is adó ember nem teheti meg, hogy ne
vegyen tudomást az egyetemes függésről, amelynek a politikai akarat is
jószerivel alá van rendelve, a gazdasági világhálózattól. Nagyjából egységes
egészként kezelve a társadalmakat, a pénz totális uralmaként, szinte
befolyásolhatatlan erő. Transznacionális tényező, az „üzlet” uralma az emberen,
közömbösség az élettel szemben, amit még a totális rendszerek sem engedhettek
meg maguknak teljesen, sőt az élet heroizmusát állították, csak éppen a személy
mint önérték felszámolása jegyében.
A politikai összeesküvések azonban csak megrázták, de nem
tudták leigázni az egész földet, viszont a pénzügyi piacok terjeszkedése e
szerint megállíthatatlan. A világ „elnyelése” a globális gazdaságban magában
hordja a nemzeti szuverenitás felfüggesztését jobbik esetben regionális,
rosszabbik esetben, ami már kirajzolódni látszik, egyetemes méretekben. A
politikai hatalom még alá van vagy legalábbis alá lehet rendelve egy erkölcsi
viszonyítási pontnak, amely szerint eredendő természetét, az erőszakot mennyire
képes korlátozni, tekintve, hogy az erőszak mértéke, legyen az nyílt vagy
burkolt, meghatározza a társadalom, a nemzet állapotát, egyáltalán az élet
élhetőségét, mennyi működésében az önelvűség és mennyi ennek az önelvűségnek a
felülmúlása.
Ezzel szemben a gazdasági folyamatok, a tőke
„élete” sem nem erkölcsös, sem nem erkölcstelen, független
az erkölcstől. Ezért erősebb a politikai akaratnál.
Az egyén ilyenformán kétszeresen van kitéve a külső
függőségnek, a politikainak, de még inkább a gazdaságinak – nemcsak a fejlődő
országokban, s végzetes módon a szegény régiókban, hanem általánosan is. Aki
élete hangsúlyát a külső életnek adja oda abban a feltevésben, hogy csupán ennek
érdemes élni, annak a félreértésnek teszi ki magát, hogy valóságos életet él,
mert a szerzés öröme elfedi előle a rabság, a materiális kiszolgáltatottság
tényét. Azzal az önámítással takarja el tévedését, hogy mennél inkább részesedik
a javakból, annál több másoknál. Hiúság, gőg és gonoszság férkőzik
gondolkodásába, nem ismervén fel, hogy maga is ki van szolgáltatva a külső
eseményeknek.
✼
A gyűlölet ideológiáitól nehéz megszabadulni. Bűnösségük
többek között azért bűn, mert megfosztják az embert szellemi lényegétől, holott
azt isteni képmásként ajándékba kapta. Ez az isteni képmás – ha jól értelmezzük
– a föld megszentelésére van teremtve, de a szerzésre összpontosított külső
világban a bűnösség hálójában vergődik, ideológiák nélkül is a gyűlölet
kíséretében.
Mit lehet tenni, ha belátjuk, hogy a világ átjárt a
gyűlölettől, amely féltékenységből születik, a másik megsemmisítését kívánja, és
gyilkossággal végződik. Úgy látszik, hogy a játékot a sátán irányítja. Aligha
tagadható ugyanis, hogy a világ elrontott világ. Az ember a politikai függésnél
is védtelenebb a gazdasági függéssel szemben, amelyet maga hozott létre, és
abban a feltevésben, hogy ura a folyamatoknak, a folyamatok rabjává vált. Az
individuum, önmagát állítva, a saját és mások zsarnoka, felmorzsolja belső
értékeit, egyedisége kitüntetésével látszólagos ellentételezéseként annak, hogy
maga is a külső élet zsarnoksága alatt ál. A zsarnoksággal éppen
individualizmusa révén nem tud mit kezdeni, bukást bukásra halmoz: az
individualizmus a lélekbe férkőzött rontás.
✼
De a reménytelenség
érzésével szemben az ember mégiscsak isteni képmás, még ha a gonosz működése
gyakran erősebbnek látszik az isteni törvényeknél. A képmás ugyanis a rab
individuummal szemben a személy méltóságát állítja, az individualizmus helyett
az individualitást. Az individualizmus embere egzisztenciálisan rab, az
individualitás embere egzisztenciálisan szabad, amennyiben a szellem erőit
mozgósítja, a személynek egy lehetséges önmegvalósítást, amely a mások iránti
szeretetben megszabadul az önző éntől és a világnak alávetett nem-éntől. A
személy a legvalóságosabb valóság, mert benne rejlik a titok, amiért az ember
egyáltalán létezik. Az individuummal ellentétben nem önmagához viszonyítja
magát, tekintve, hogy ez a viszonyítás önkényes, többnyire csaláson, álságokon
nyugszik, hanem a magasabb, isteni elvhez, amely nem földi találmány, és az
egyénbe van írva, még ha téveszméitől elragadva tiltakozik is ellene. Márpedig
az egyén dolga éppen az, hogy individuumból személlyé váljon, különben képtelen
kitörni a külső élet nyomása, a függés érzése alól, mivel minden ember által
alkotott törvény törékeny törvény, a jog mindig magában hordja a jogtalanságot,
az individuum folyvást ki van téve önléte bukásának. Hogy személy lehessen,
ismét fel kell fedeznie isteni lényegét.
A föld csak a személy elnyert méltósága
révén változik, változhat lakható világgá. Ha az emberi életnek van célja és
értelme, márpedig lennie kell, különben semmi nem indokolná a létezését, akkor
éppen ez lehet: helyrehozni az általa megfertőzött teremtést.
A kérdés azonban
az, meddig kell engednie a gonosz csábításának ahhoz, hogy az isteni képmás
felülmúlja, letörje az emberben eltévesztett szabadságban rejlő rabság
állapotát, élete tűrhetetlenségének érzését? Ha nem is minden kétség nélkül, de
talán feltehető: valószínűleg éppen ez a tűrhetetlenség fogja rávenni majd az
embert, hogy szellemi lényként terjeszkedjék az érvényes életet adó szabadság
irányába, mert a végső fejlemények nem a sátán, hanem Isten kezében vannak,
amennyiben az ember nem a gonosz, hanem Isten gyermeke. „A Teremtő tette
önmaga urává az embert, aki az is marad egész létezése folyamán, mert Isten
uralma transzcendens uralom.” (Bergyajev).
Fel kell végre fogni, hogy Isten nem avatkozik
állandó közbelépésével az emberi történelembe!
Ellenkezőleg: Isten az egész történelem tartamára
szabaddá tette az embert. De csak a szellemi személy
tudja, hogy szabadsága akkor valóságos, ha képes kitörni a világi
hatalmasságok szolgaságából.
Ebben rejlik a méltósága.
/1998. DECEMBER 24./