BÚCSÚ CSOÓRI SÁNDORTÓL
Azok nevében is jöttem el
Csoóri Sándor ravatalához elhozni a szeretet és a nagyrabecsülés kifejezését,
akik földi valóságukban már nincsenek velünk. Helyettük is tehát, akik csak
szellemükben lehetnek itt, hadd idézzem föl életük néhány közös mozzanatát.
Illyés Gyula halálának
másnapján, Csoóri Sándor anyámhoz indultakor leírta, hogy tudta: ezt az utat
neki egyszer meg kell tennie. Mert úgy van rendjén, hogy az idősebb megy el, s a
fiatalabb marad.
Sándor is megjárta a maga
útját, nem hirtelen ment el, és nekünk, az ittmaradottaknak szintén volt időnk
gondolkodni az eltávozásán. Mert egy író esetében a halála része az életének.
Egy korszak záródott le, azt
már tudjuk, de még nem fogalmaztuk meg sem a jellemzőit, sem meghatározó
szereplőinek jelentőségét.
Illyés és Csoóri
megismerkedése egy kicsit úgy hangzik, mint valami legenda. Azokban az ötvenes
években, amikor apám okkal húzódott vissza a közélettől, és viselkedett
tartózkodóan a kor lelkes ifjoncaival szemben, egy írószövetségi alkalommal
fölkérték, hogy patronáljon ő is egy fiatal költőt. A teremben szétnézve egy
sápadt, fekete fiúra esett a választása. Mint utóbb bevallotta, azért, mert a
vézna, sárgás bőrű és nyúlánk gyerek a lányára: énrám emlékeztette. Pedig, úgy
gondolom, itt másról volt szó: egy belső megérzés követéséről.
Az ösztön szava, amelyet mi
a modern korunkban jobbára elfojtunk, rejtélyes erejű szó: benne van a múltnak
is és a jövőnek is a hangja.
Hiszen, mint ahogy a
későbbiekben apám megtudta, ez a vidékről érkezett és gyorsan kiemelt tehetség –
akárcsak ő maga – szintén kiskamaszként jött el a családi házból egy városi
gimnáziumba, majd pedig a háború borzalmait megismerve lelkesen azokban kezdett
hinni, akik kiemelték a Dunából a hídroncsokat, helyrehozták a vasúti síneket és
újjáépítették a kórházakat. Csoóri minderről verset is írt.
És mint Illyésnek, neki is
vissza kellett mennie oda, ahonnan elszármazott, hogy lássa, milyen szörnyűségek
történnek a falu életében. „Az itthoni helyzetről sokat tudnék írni – idézem
egy 1953. januári leveléből –, nemcsak a hiba sok, hanem a baj is... és
eszméimre már nem, csak a fülemre és a szememre hallgatok.” És Csoóri
elsőként kezdett számot adni a történtekről, hogy szembeszállhasson velük.
Illyés is hasonlót tett, csak éppen először húsz évvel korábban.
Számítani lehetett arra,
hogy Illyés Gyula, aki többször is részese volt fiatal tehetségmentő
mozgalmaknak, és vezette az akkor már megszüntetett Népi Művelődési Intézetet,
komolyan vette a szerény sorból származó Csoórival a törődést. Látta a
tehetségét, verseket kért tőle, személyes beszélgetést javasolt: „nemcsak az
esett jól, hogy szívesen fogadta a versemet, hanem az is, hogy többször
érdeklődött sorsom iránt – írja Csoóri – ... nem mertem fölkeresni... pedig de
jó lett volna elbeszélgetni úgy, mint az Írószövetségben azon az emlékezetes
estén...”
Ha lesz valamikor figyelem
és igény a 20. század második felének valóban tárgyilagos földolgozására, sem
Illyés naplói, sem Csoóri szikrázóan okos tanulmányai nem lesznek
nélkülözhetőek.
Minden le van írva. Ha nem
tudhatta is előre, de Illyés Gyula megérezte, hogy a kórházból ki-be járó,
tüdőbetegséggel küzdő Csoóri nemcsak testi-lelki izomzatát, hanem a költőit és
az erkölcsit is meg tudja erősíteni. Olvasom apám naplójegyzeteit, ahol a
hatvanas évek végétől, amikor a magyar társadalom az 1956-os kataklizma után
lassan ráébredt arra, hogy meg kell keresnie a továbbélés – a fönnmaradás –
módozatait, Sándor egyre gyakrabban tűnik föl a lapokon. Illyés Gyula ekkor már
többfajta betegségtől sújtottan, az intézményi fórumoktól tisztes távolságban,
de élénk érdeklődéssel az irodalom és a köz ügyei iránt, Csoóri Sándort mint egy
ifjabb nemzedék képviselőjét a külső világ bennfentes hírhozójaként fogadta és
várta. De Sándor szerepe ennél több volt: Illyés Gyula általa is lett aktív
részese közösségi: irodalmi és társadalmi ügyeknek, és vállalt ezekben gyakran
döntő szerepet.
Az alkotási folyamattal
közvetlenül összefüggő gondolatairól apám viszonylag keveset beszélt
társaságban, esztétikai véleményének kifejtését inkább írásban fogalmazta meg.
Annál több szó esett – Csoórival is – az irodalmi életről, annak
visszásságairól. És a közösség életét érintő legégetőbb fájdalmakról, arról hogy
a felelősséget viselők mennyire nem ismerik föl a felelősség érzését, a nemzet
egységének fontosságát, az egységet létrehozó tudat kialakítását, a külföldön és
a határokon túl élő magyarok sorsát és jövőjét.
Apám Szellem és erőszak című
könyve, a felvidéki Janics Kálmán tanulmányához írt előszava, a Magyar Nemzetben
megjelentetett írásai – nem lehetne itt fölsorolni mindegyikét a hetvenes évek
konok küzdelmeinek, mindazoknak – amelyekben Illyés Gyula föllépett, és
amelyeknek Csoóri Sándor vagy katalizátora volt, vagy szervezője, és amelybe
szűkebb családomat, férjemet, Kodolányi Gyulát is bevonta, mozgósította.
De a másik oldalról nézve:
Csoóri Sándornak eszébe jutott volna-e, hogy apámat a népi kultúra
fölélesztésének lehetőségéről, a táncházmozgalom fontosságáról meggyőzze, ha nem
ismeri Illyés 1930-as évekbeli tanulmányait, nevezetesen a népdalról is, vagy ha
nem látja, hogyan menti meg apám, és őrzi maga körül a 20. század végén
fölöslegessé vált, kidobott népi használati tárgyak maradékait?
Ez az ízlésbeli és
véleménybeli hasonlóság kiterjedt a küzdelmek megvívásának módozataira is:
mindig a legszélesebb kör bevonására. Mert a küzdőtársak esetében az ember volt
fontosabb, nem pedig az ideológia, nem a viszály lehetséges okai, hanem az
egyetértésé a közös célban. Mint ahogy apám a Magyar Csillag szerkesztésében
tágra nyitotta a kapukat, ezt a magatartást választotta Csoóri Sándor is a
magyar tudatformáló körökben, az úgynevezett népiek táborában, vagy a Belvárosi
Kávéházban összegyűlt társaságban, sok évtized mozgalmain át nem restellve
megkeresni a – siker reményével és néha eredményével – a legfelsőbb hivatalosság
közreműködőit sem.
Úgy adódott, hogy egy
környéken laktunk, viszonylag közel egymáshoz, és a megtervezett és megbeszélt
találkozások mellett a véletlen összefutások az utcán, az autóbuszban, a
villamoson spontán betekintést adtak a fiatal Csoóri, a fiatal házas, a fiatal
édesapa hétköznapjaiba is, így követhettük végig élete stációit az évtizedek
során. Apám és anyám Sándor iránti bizalma és szeretete mindvégig töretlen
maradt.
Hogy én hogyan láttam
alakját? Mint egy üvegprizma kettős fénytörésében. A nála bő évtizeddel
fiatalabb egyetemista társaim számára valódi hős volt. Nemcsak a költő, hanem
akkor már a prózaíró és a filmek alkotótársa. A filmeké, amelyek mindegyikét
valamilyen áttörésként értékeltük. Ha megjelent valahol, a Bercsényi klubban,
vagy másutt, a lányok csillogó szemmel súgtak össze, a fiúk irigy csodálattal
nézték. Mert akkor még mindenki készült valamire, és úgy érezték, hogy Csoóri
Sándornak sikerült. Otthonról azonban én tudtam küzdelmeiről, az őt ért
támadásokról, eltiltásokról, kudarcairól, elkeseredettségéről, fájdalmairól.
És Csoóri Sándor e földi
elvesztésénél még fájdalmasabb számomra, hogy fájdalommal ment el. Nem fizikai
szenvedés miatt, nem is egyéni elmúlása okán. Mint apám, ő is úgy érezte, hogy
életének mozgatóereje, a világ jobbításáért folytatott harca nem volt eléggé
sikeres. Ha van méltó utókor, lesz mit helyrehoznia.
Úgy illő, hogy a gyász
pillanata a reményé is legyen. Életműve most áll össze abba az egységbe,
amelynek meg kell kapnia a méltó figyelmet. Most kerülhet tisztább levegőbe,
ahova az evilági mindennapok sallangja már nem éri el, és amelyben - hitem
szerint -, emelkedni fog. Hiszen ha elvesztettük is a közös együttlétek és
nekikeseredések, a felemelő beszélgetések és a nagy nevetések erőt adó
alkalmait, Csoóri Sándor szelleme ebben az emelkedő műben velünk marad.
/Illyés Mária/