
A hagyományőrzők küldetése
Minden ember tudni akarja,
mi miért, milyen okból és célból történik, jön létre, mi az értelme valaminek. A
kérdés jogos, fontos: mi a hagyomány, miért kell azt őriznünk?
Hagyományon most nem a
reánk maradt anyagi dolgokat értjük, hanem a műveltségbelit, a kulturális
hagyományt. Így az első további kérdésünk az, hogy mi a kultúra, mit jelent a
műveltség? A néprajztudomány ezt úgy határozza meg, hogy a kultúra az
ember szükségleteinek kielégítésére létrehozott eszközök és módok összessége.
De mit kell szükségleten értenünk? Egyszerűen mindazt, ami nélkül nem élhet az
ember, a társadalom: anyagok, eszközök, cselekedetek, módszerek, kapcsolatok,
körülmények. Nehéz lenne felsorolni ezeket; élelem, levegő, lakás, ruházat,
kapcsolat, és ezeken belül például az élelemben kell legyen fehérje, zsír,
szénhidrát, vitamin, nyomelemek, rostanyagok, s mindez kellő hőmérsékleten,
tisztaságban, hozzáférhetőségben és mennyiségben. A történelem során lassanként
ismerte fel ezeket a tudomány, de a népek, anélkül, hogy tudatában, ismeretében
lettek volna az összes létfontosságú szükséglet kielégítésének módjával,
öntudatlanul, a hagyományt követve, kielégítették azokat. Azok a népek, melyek
nem tudták kielégíteni szükségleteiket, már nem léteznek, elpusztultak már. A
tudomány ugyan felismert sok létfontosságú szükségletet, de ugyanakkor számos,
fel nem ismert szükséglet kielégítetlen maradt, mert feleslegesnek ítéltek sok
mindent, ami azelőtt kielégített volt. Ezek közé sorolhatók többek közt az
emberi kapcsolatok is. Kapcsolat az ember és a másik ember, ember és az
Isten, ember és a természet között.
A kielégítetlen szükséglet
megrontja az embert, beteggé teszi, meg is ölheti. Minden betegség, baj abból
adódik, hogy valami fontos szükséglet kielégítetlen maradt. Ha megvizsgáljuk a
magyarországi embereket, a magyar társadalmat, meg kell állapítanunk, fel kell
ismernünk, hogy fontos szükségleteink kielégítetlenek, hiszen betegek vagyunk,
beteg a társadalom, rossz a közérzete sok embernek, és ami legfeltűnőbb;
fogyunk. Kevés a gyermek, sok a felbomlott család, sokan másutt a Világban
keresik boldogulásukat. A statisztikai adatokat ismerve, kiszámítható, mikor fog
kipusztulni a magyar, ha nem változik meg valami velünk, bennünk, ha nem
találjuk meg fogyásunk okát, és a kielégítetlen szükségletet nem tudjuk
kielégíteni.
Valóban, tudományos
vizsgálatok bizonyítják, hogy Európa egyik legbetegebb népe Magyarország
lakossága. Kopp Mária és férje Skrabszki Árpád könyvet írt a magyar társadalom
egészségi állapotáról, „Magyar lelkiállapot” címmel (1995).

Ebben sokezer ember
kikérdezésével és minden hozzáférhető egészségügyi statisztika összehasonlító
vizsgálata alapján megállapítják, hogy bizonyos betegségekben, például a szív és
érrendszeri, emésztőszervi megbetegedésekben, rákban sokkal többen halnak meg
Magyarországon, mint másutt Európában. Kimagasló az erőszakos halállal
meghaltak, az öngyilkosságban, gyilkosságban, balesetben elhunytak aránya.
Mindezt tükrözi a magyarországi várható életkor alacsony volta, mind a
férfiaknál, mind a nőknél.
Ennek legfőbb oka,– írja a budapesti orvostudományi
egyetem magatartástudományi tanszékének immár nyugdíjas professzornője,– az,
hogy az emberi kapcsolatok alapvető szükséglete kielégítetlen, vagy nem kellően
kielégített. Más szavakkal; a magyarországi ember társadalmi, emberi kapcsolatai
gyengék, hiányosak, vagy egészen hiányoznak. A kapcsolatok, megtartó közösségek,
a társadalmi tőke hiányában élő ember elmagányosodik, szorongóvá lesz, nem látja
élete értelmét, értékét, célját.
„A szorongás lényege a veszélyeztető,- vagy
annak ítélt – helyzetek feletti cselekvő ellenőrzés hiánya, ennek átélése, a
tehetetlenség a közelgő veszély elhárítására.” A szorongó ember minden bajjal
szemben kevesebb ellenállást tud kifejteni, lehet az rák vagy szívet
veszélyeztető bármilyen baj, hiányosság, baktérium, vírus vagy érzelmi vihar.
Betegek vagyunk, mert elmagányosodtunk, közösségeink megromlottak vagy gyengék.
„…a modern társadalomban a szorongáskeltés új lehetőségei alakultak ki, amelyek
az önkényuralom hatékony eszközeivé váltak. A kapcsolataitól, értékeitől,
életcéljaitól, önértékelésétől megfosztott, magányosan szorongó ember tetszés
szerint felhasználható a szükséges funkcióra, kicserélhető, manipulálható. Fel
kell tehát ismernünk, hogy a technikai fejlődés csupán az előfeltételeket
teremtette meg a szorongáskeltés olyan formáihoz, amelyek ellen a korábbi
történelmi koraszakokban természetes védettséget nyújtott az ember és
környezetének szerves egysége. A XX. század történelme és mindennapjai
tragikusan bizonyítják ezt a tételt… Mivel a szorongáskeltés pénzben, haszonban,
hatalomban kifejezhető, eredményes stratégia, óriási erők állnak szolgálatában.
Mindazok a manipulációk, amelyek a családot, a közösséget, az emberi
kapcsolatokat bomlasztják, ezek értékeit kicsinyítik, vagy éppen tagadják, a
hétköznapi önkénynek kiszolgáltatott, szorongáskeltéssel terelhető tömeget
formálják, még akkor is, ha céljaik éppen ellenkezőek,”—írták a szerzők.

A művészet is szükséglet,
nem gazdag emberek szórakozását szolgáló, „haszontalan” fényűzés. Az egymásra
épülő állandósult kapcsolatok, közösségek megélésének formája, eszköze az
együttesen létrehozott művészi alkotás. Ésszel alig felfogható, kimondható, a
gyakorlatban megoldhatatlan bajok, sérülések, problémák egy nagyobb közösség, a
nép, a nemzet sajátos formáival, nyelvével való „kezelésének” egyetlen
lehetséges módja: a művészet, a költészet.
A közösség élményét, az
összetartozás bátorító tudatát is adja, miközben gyógyít, vigasztal,
gyönyörködtet. „Az az ember, aki gyermekkorában nem
tanult meg szépet és jót alkotni, az egész életében az erőszakban, a mások
feletti hatalomban keresi kielégülését,”- írta Adler, a bécsi pszichológus. Mi szépet és jót tud alkotni egy kicsi gyermek?
Tud, ha megtanulja édesanyjától a mosolygás, a szép szavak, dallamok, mozdulatok
anyanyelvét és tud játszani édesanyjával, gyermektársaival, barátaival,
énekelni, táncolni, zenélni, együtt mozdulni egy ünnepi szokás megjelenítésében,
megformálásában. Kodály Zoltán írta ezekről az énekes, táncos gyermekjátékokról:
„Egyrészt valóságos tárházai a tudatalatti
magyarságnak. Tudatalatti elemeknek eddig még alig méltatott szerepe van a
nemzeti jelleg (talán inkább öntudat, nemzeti lélek szó használata lenne itt
jó!) kialakulásában. Aki nem játszotta
gyermekkorában e játékokat, annyival is kevésbé magyar. Benne a nemzethez
tartozás sokágú, bonyolult érzése feltétlenül szegényesebb, hiányosabb. Egy
csomó jellegzetesen magyar testmozdulat, szólás, hanglejtés, forma, dallam
kimaradt lelki életének építőanyagából. A nevelésnek oda kell törekednie, hogy
ez a "magyar vagyok" minél gazdagabb tartalmat, minél több életet, színt
jelentsen mindenkinek, egyénileg is, különben vajmi könnyen üres frázissá
szárad. Másrészt nagy e játékok tisztán emberi értéke is, fokozzák a társas
érzést, életörömet.”
Igen, mert a népi játékokban
nincs versengés. Az örömöt nem a másik legyőzésében, hanem a vele való
együttműködésben találják meg a résztvevők. Ez a közösségépítő erő, a közösség,
a valakikhez tartozás minden más örömnél nagyobb élményét adja. Most, amikor az
egy nemzethez való tartozás örömét már nehezebben és elégtelenül tanítja
élményeivel a család, az iskola, a társadalom, a hagyományőrzők küldetése
visszaadni az embereknek a közösségbe, a családba, a nemzetbe tartozás örömét,
mindenkinek a lelki egészséget, az Élet értelmét és szeretetét.
A népi játékokat,
szokásokat, táncot, énekeket, meséket, kézimunkát, hímzést, szövést, faragást,
nemezelést, vagyis a szép alkotásának hagyományait kutató, feljegyző, ápoló, a
gyermekeknek a teremtés örömét tanító hagyományőrzők a boldogabb élet kovácsai,
a mai, szorongóvá lett ember orvosai. A jövőt formáló
nemzetépítők.
/Andrásfalvy
Bertalan/