
A HATALOM MEGOSZTÁSÁRÓL
Roppant ingerült vagyok,
belátom.
Úgy érzem, becsapnak,
átejtenek.
Valakik, akik értenek ahhoz,
amihez én nem értek (adott esetben a joghoz), összeültek valamikor, valahol;
nagy, titkos összeesküvést szőttek; elhatározták, hogy addig hazudnak valamit,
míg végül elhisszük nekik – elhiszem én is, hiába látom az ellenkezőjét a saját
szememmel.
Világméretű hazugságkampányt
indítottak ellenünk a jogászok. Hangos és tolakvó propagandával befolyásolják
azóta is tudatunkat. Azt hiszik szegények, hogy éppen agyalágyultak vagyunk, nem
bízunk a józan eszünkben, s végül kénytelen-kelletlen magunkévá tesszük
hazugságaikat. (Vagy legalábbis – báva laikusokként – nem merünk ellentmondani a
„szakvéleménynek”.)
A jogászok kétszáz
esztendeje szemérmetlenül manipulálnak.
Rosszul mondom, nem a
jogászok, hanem a demokraták. Ők manipulálnak mindannyiunkat. A demokrácia
jogászai.
Bárki utánanézhet: a modern
demokrácia gyakorlati kivitelezői csaknem mind jogászok voltak. Ők lovagolták
meg egykor Párizsban a népfelkelést, számolták fel a rendiséget, a monarchiát –
mert hát enélkül hogyan is juthattak volna hatalomra? Önzetlen, népboldogító
jelszavaik (mint utóbb kitűnt) kizárólag arra voltak jók, hogy saját hatalmi
aspirációjukat megindokolják. Azért ölték meg a királyt, azért vádolták be,
irtották ki irgalmatlanul egymást (és minden lehetséges riválist) – mind, mind a
dominancia megszerzéséért, a hatalomért. A hatalom erőszakos újrafelosztását a
feudális rendiség megdöntésével demokrata jogászok végezték el maguk között.
Bárki utánanézhet. A francia forradalom története: a főhatalomért versengő
jogászok horrorregénye; végig is húzódik az egészen valamiféle vádaskodó,
pereskedő, ítélkező jogászi mentalitás.
Hogyan is ne lett volna
demokrata akkoriban valamely facér, de ambiciózus ügyvéd, amikor sehogy másképp
nem férhetett hozzá a hatalomhoz?
Számunkra, akiknek van némi
fogalmunk a társadalmat strukturáló dominanciaharc törvényeiről, ez még rendben
is volna. Az veszti el a hatalmat, aki nem képes megtartani, és az szerzi meg,
aki tudja. Az ürügy közömbös. Csakhogy azután, a kialakuló polgári társadalomban
– sajnos még abban is – kitörölhetetlen nyomot hagyott kezdeményezőinek jogászi
gondolkodása!
Az volt egyik fő tételük,
azon a címen döntötték meg a feudális monarchiát, hogy az megszegi „a társadalmi
szerződést”, intézményesíti az egyenlőtlenséget, elkerülhetetlenül zsarnoksághoz
vezet. Amiben igazuk is volt. Az a baj – állították –, hogy a hatalom minden ága
(talán a gazdaságit kivéve) maradék nélkül egyetlen kézben összpontosul, s
akinek a kezében van, az a „közérdeket” semmibe véve, minden társadalmi
ellenőrzés nélkül, bármit tehet. A megoldás tehát – sütötték ki a felvilágosodás
írói nyomán a demokrácia jogászai – „római mintára” szétválasztani a hatalom
három fő ágát; külön törvényhozó, külön végrehajtó és külön bírói hatalmat kell
instaurálni, amelyek függetlenek egymástól, s így ellenőrizni is képesek
egymást. Ez lesz a panácea.
És lőn.
Megosztották,
szétválasztották a háromféle hatalmat (a hajdani abszolút monarchia háromféle
hatáskörét), s azt állították, hogy ezzel a hatalom társadalmi ellenőrzését is
biztosították; ezentúl szabadon érvényesül majd, választott képviselői révén, a
szuverén népakarat.
És ezt az ostobaságot
szajkózzák a fülünkbe azóta is, annyian és olyan hangerővel, hogy már-már
illetlen ellene szólni.
Nem tudom, hittek-e annak
idején a hatalom megosztásának elméletében vagy más gyújtó hatású jelszavaikban
(szabadság, egyenlőség, testvériség) a francia forradalom egymással versengő
vezérei? Főleg Montesquieu-re, de Rousseau-ra is gondolok itt: ők voltak
Robespierre kedvenc szerzői. vezérei. Valaki azt mondta egykor: megismeritek
őket a cselekedeteikről. Nos, cselekedeteikből ítélve aligha hittek. De hogy még
ma is ebben a tévhitben élünk, hogy még ma is mímelhetik, tettethetik valakik
ezt a hitet, s másokat is manipulálhatnak mímelt hitükkel, az már tényleg
meghaladja az észt.
Mert mi a valóság? Mit
látunk a saját szemünkkel?
Azt látjuk, hogy a kialakult
polgári (parlamentáris) demokráciában nem személyek, hanem főleg politikai
pártok versengenek a választók bizalmáért, a népakarat képviseletéért – a
hatalomért. Hogy micsodák ezek a politikai pártok (dominanciaorientált
érdekszövetségek) s hogy milyen címen akarják képviselni a „népakaratot”
(ilyen-olyan ideológiák, illuzórikus jövőképek címén), arról másutt már bővebben
szóltam. Afféle összeesküvések a pártok az uralom megszerzésére; afféle
utópiákkal manipulálják a választópolgárokat, hogy elnyerjék többségük
szavazatát.
Mihelyt pedig valamelyik
párt szabad választás útján abszolút többségre tett szert (vegyük ezt a
legegyszerűbb, modellértékű esetet), ezzel a parlamenti többséget, s így
tulajdonképpen magát a törvén/hozó hatalmat szerezte meg. Azontúl abban az
államban csakis olyan törvényeket fognak elfogadni, amelyek egyértelműen
szolgálják a többségre jutott párt érdekeit. Minden más javaslatot – még ha
szociálisan előnyös is – többségi úton egyszerűen leszavaznak.
Kié tehát a törvényhozó
hatalom a parlamentáris demokráciában? A többségi párté.
De ugyanez a törvényhozás
jelöli ki aztán magát a kormányt, a „felelős minisztériumot” is. A kormányban
(abszolút többség esetén) eszerint csakis a többségi párt emberei kapnak helyet,
akik éppoly egyértelműen képviselik majd pártjuk érdekeit, mint a törvényhozók.
(Már csak azért is, mert a törvényhozásnak „felelősek”.)
Na már most, épp a
kormányhatalmat nevezzük mi végrehajtó hatalomnak.
Kié tehát a végrehajtó
hatalom a polgári demokráciában? Szintén a többségi párté.
Az előzőeket kiegészítve azt
is mondhatnók tehát, hogy mihelyt valamelyik párt szabad választásokon többségre
tett szert, tulajdonképpen a végrehajtó hatalmat (a tényleges puvoárt) szerezte
meg.
Megszerezte ezt is,
amazt is.
Az történik, hogy egyik
hatalom kijelöli (saját magából) a másik hatalmat. Ugyanaz a politikai erő
hajtja végre a törvényeket, amelyik megalkotja őket. Ugyanaz az érdekszövetség
kormányoz, amelyik megszabja a kormányzás szabályait. A többségi párt társadalmi
ellenőrzője: a többségi párt. És így dicsőségesen megvalósul a törvényhozó és a
végrehajtó hatalom szétválasztása – nem úgy, mint a kárhozatos monarchiákban.
Az embernek szinte az az
érzése, hogy gúnyolódnak vele.
Most már én nagyon jól
tudom, hogy ilyen modellértékű abszolút többség ritkán adódik (kivéve a
kétpártrendszerű államokat, ahol szükségképp előáll), sőt azt is tudom, hogy
ilyen-olyan szabályozók azért beépülnek ebbe az átlátszó mechanizmusba. Mint
például a „kétkamarás” törvényhozási rendszer, vagy a „kétharmados többségű”
alaptörvények szabálya, amely kizárja a rivális pártok érdekeinek (a rendszer
működésének) végképp ellentmondó alaptörvények elfogadását. Viszont ha
kétharmados többsége van, bármely párt azt tehet, amit akar; konzerválhatja
magát a hatalomban, bevezetheti akár a diktatúrát is – hiszen tapasztalhattuk!
(Arról is tudok, hogy az
úgynevezett európai modellen kívül vannak más rendszerek is, például Amerikában
az elnöki rendszer, ahol az államfőt személy szerint választják – noha a
politikai pártok jelöltjei közül, természetesen –, s így elvileg előfordulhat,
hogy a tényleges puvoár birtokosának nem lesz többsége a törvényhozásban.
Kínlódhat majd eleget, míg valahogy mégis keresztülviszi akaratát!)
Vannak ilyen játékszabályok,
tudom én jól. De azt is tudom, hogy megvan az ellenszerük; nem változtatják meg
alapvetően a képletet. Abszolút többség híján koalíciókat, paktumokat kötnek a
pártok, kompromisszumokat kötnek (alku tárgyává teszik saját népboldogító
programjukat), úgyhogy a törvényhozó és a végrehajtó hatalomban végső soron
mégis egyetlen politikai erő, a többségre jutott párt vagy pártszövetség hatalmi
érdeke fog érvényesülni. Nem kivételes, hanem átlagos, normális helyzetekre
gondolok végig. Tanulságos eset volt, amikor az olasz kereszténydemokraták még a
miniszterelnöki tisztséget is átengedték koalíciós partnerüknek (Craxinak), csak
hogy hatalmi pozíciójukat megőrizhessék.
Tetszetős ígéretét a
törvényhozó és a végrehajtó hatalom szél választásáról a polgári demokrácia nem
tudta beváltani. Azért nem tudta, mert eleve illúzió volt. Ha nem lett volna
illúzió, ideológiává sem válhatott volna. Az emberi társadalom organikus,
funkcionális struktúra: semmiképpen sem lehet megbontani kezdettől adott (még az
állatvilágból örökölt) hierarchikus szerkezetét. Egységes hatalmi struktúra
híján egyszerűen felbomlik az állam. A domináns, az domináns, az alávetett:
alávetett, akár parlamentáris demokráciában élünk, akár monarchiában.
Eljutottunk tehát odáig,
hogy a formálisan kettéválasztott törvényhozó és végrehajtó hatalom valójában
ugyanaz a hatalom.
De hát a bírói hatáskör az
már csak tényleg független; azt már csak tényleg sikerült leválasztani az
egységesnek bizonyult törvényhozói-végrehajtói hatalomról! Így hát az egységes
hatalomnak mégiscsak van valamiféle kontrollja is.
A francia forradalom
vésztörvényszékei jó példák erre! De azóta is nemegyszer voltunk tanúi, hogy a
legfőbb bírói tisztségek betöltésére a miniszterelnök tett javaslatot, s az
államelnök hagyta azt jóvá. Annak is tanúi voltunk (már persze a „média”
közvetítésével), miképpen építette be hajdan Reagan elnök az Egyesült Államok
Legfelsőbb Bíróságába saját embereit, úgyhogy abban a bírói testületben
mindmáig, kizárólag (és elmozdíthatatlanul) az uralkodó párt jelöltjei ülnek.
Hát csak nem várható el, hogy a végrehajtó hatalom olyan jogászokat juttasson
bírói tisztségekbe, akik nem az uralkodó párt érdekeit képviselik; és nem
várható el a bírótól, hogy – a tisztesség határain belül vagy kívül – ne annak a
politikai erőnek érdekeit képviselje, amely őt tisztségébe juttatta!
Amíg a végrehajtó
hatalomnak, a tényleges puvoárnak befolyása van a bírói tisztségek betöltésére
(amíg a bírókat az igazságügy-miniszter nevezi ki), addig a bírói testület a
végrehajtó hatalom érdekeit fogja szolgálni.
És így a lehető legrövidebb
úton oda jutottunk, hogy a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói hatalom –
ugyanaz a hatalom.
Egyazon politikai erő
gyakorolja.
Három különböző fazék, de
egyazon leves fő bennük.
Amikor egy politikai párt
szabad választások útján többséget szerez a törvényhozásban: az egységes,
oszthatatlan államhatalmat szerzi meg. Ennek biztosítéka, hogy végrehajtói
minőségében az egész államapparátussal, s így magukkal a fegyveres erőkkel is
rendelkezik.
Az „Isten kegyelméből”
uralkodó hajdani monarchiák teljes és leplezetlen hatalmát a mai, demokratikus
államokban az uralkodó párt teljes, de leplezett hatalma váltotta fel.
Igaz: most már nem egyetlen
személy hozza a törvényt, hajtja azt végre és védelmezi szuverén bíráskodással,
hanem egyetlen politikai párt. De mert a pártok szintén hierarchikus
szervezetek, azt kell mondanunk: a teljes hatalmat, annak mindhárom ágát ma is
az uralkodó párt vezérkara, sőt éppen vezére – szóval szintén egyetlen személy
gyakorolja.
Oda jutottunk, ahol mindig
is voltunk.
Csak persze közben a
demokratikus jogászoknak alkalmuk adódott összeesküvést szőni (színhelyét
legjobb ha a párizsi Konventben lokalizáljuk); alkalmuk volt kifőzni a hatalom
megosztásának népboldogító elméletét, s ezen a címen versengeni, ölni meg
egymást – a hatalomért. Harmadszor ismétlem: hogyan is aspirálhattak volna ők
enélkül a főhatalomra, s hogyan aspirálhatnának mai utódaik? Ezért mondtam már
régen, s mondom el újra: a modern demokrácia elméletében nem más, mint
manipulatív ideológia, utópia; valóságos mivoltában pedig az államhatalom
megszerzésének újfajta (kollektív) játékszabálya.
Megengedem most már, hogy
egyes gazdag államokban (ahová évszázadokig ömlött a világ zsírja és verejtéke)
a demokratikus játékszabályok jobban érvényesülnek, mint ahogy én itt,
Kelet-Európában, a saját szememmel látom. Ahol több jut a javakból, ott több jut
a jogokból is. Mégis azt mondom: a modern parlamentáris demokrácia afféle
jogászi találmány; porhintés; ködösítés; a szabadságfikció politikai
kihasználása valami egészen másra, mint a szabadság; Churchill szavával: nagyon
rossz rendszer – noha jobb nincsen. Semmi mást nem tesz, mint törvényesíti az
érdekszövetségeket, a dominancia harcát, a szervezett politikai karrierizmust,
más szóval a hatalomra jutott pártok, pártvezérek tényleges uralmát leplezi el.
Ahogy a teokrácia nem
istenuralmat, hanem klérusuralmat, éppúgy a demokrácia sem népuralmat, hanem
csak párturalmat jelent.
Azt mondhatná valaki: igen,
de az uralkodó párt elveszítheti többségét, megbukhat egyszer.
Én erre azt mondom: igen, de
jön helyette egy másik.
A modern demokrácia:
egymással versengő politikai érdekszövetségek közös megegyezése (összeesküvése)
avégett, hogy csakis közülük választhassunk dominánst. A szabadoknak nevezett
mai „pluralisztikus” társadalmakban a szabadság éppen csak annyit jelent, hogy
egyetlen szavazat erejéig tényleg kifejezhetjük opciónkat: melyik hatalmi maffia
uralkodjék ezentúl rajtunk. És ezenkívül, persze, még ugrálhatunk is,
szájalhatunk is – noha egészen hasztalanul.
A parlamentáris demokrácia,
amíg demokrácia, addig még nem nyílt diktatúra – ez bizonyos. Hanem kivételesen
képmutató hatalmi rendszer, amely a maga bonyodalmasan leplezett hierarchiáját
„közjónak”, „szabadságnak”, sőt „egyenlőségnek” nevezi el. Pontosan azok uralmát
nevezi „népuralomnak”, akik uralkodnak a „népen”!
Ne hazudozzanak, ne
ködösítsenek olyan tolakodóan ezekkel a demokratikus fikciókkal (népfelséggel,
hatalommegosztással, egyenlőséggel, jogállamisággal), tisztelt demokrata
jogászok, mert igen sok ember becsapható, de azért mégsem éppen mindenki
tökkelütött.
És ne büntessenek túlságosan
az ingerültségemért, kérem, hiszen láthatják: nem vagyok riválisuk; a józan
eszemen kívül soha semmilyen hatalmam nem volt és nem lesz.
De azért, ugye, még
szájalhatok?!
Kimondhatom, amit igaznak
vélek? Szabad?
/Székely János/