TÖRTÉNELMI VÁROSOK
POZSONY
Elöljáróban szeretném
röviden elmesélni a pozsonyi koronázási domb történetét. Ez a hely pótolhatatlan
szerepet töltött be a magyar királyok koronázási ünnepségei során. Erre a dombra
lovagolt fel az újonnan megkoronázott király, és tett négy kardvágást a négy
égtáj felé, jelezve ezzel, hogy a hazát bármely irányból jövő támadással szemben
megvédi. 1897-ben itt avatták fel Mária Terézia márványszobrát, a pozsonyi
Fadrusz János nagyszerű alkotását, amelyet 1920-ban cseh katonák
felrobbantottak. A Csehszlovák Köztársaság megalapítása után Milan Rastislav
Štefanik emlékműve került ide egy, a cseh oroszlánt ábrázoló hatalmas szoborral,
amelyre később az ún. „szlovák állam” (1938-1944) nem tartott igényt, a
szocialista Csehszlovákia pedig a tábornok szobrát is eltávolította.
Ma az 1848/1849-es nemzeti
újjászületés szlovák triumvirátusának, Ľudovít Štúrnak, Jozef Miloslav Hurbannak
és Michal Miloslav Hodžának a szobra áll itt.
Pozsony városának több neve
is van, s ez Európában, főleg pedig Közép-Európában nem számít ritkaságnak. A
Preßburg, Bratislava és Pozsony elnevezések nemcsak politikai változásokról és a
város többnemzetiségű mivoltáról tanúskodnak, hanem a Duna-parti település három
különböző emlékezetére is utalnak. Már e nevek 19. és 20. századi használatában
is a közép-európai nemzetállami törekvések főbb vonásai figyelhetők meg. Elena
Mannová Pozsony historiográfiájáról a következőket írja egy közelmúltban
megjelent kötetben: „Már első látásra megállapítható, hogy valójában több
történet létezik, s ezek a városban élő etnikumok hierarchiáját felforgató
politikai és társadalmi változásoktól függően alakultak.” Bár e tanulmány a
város történetének magyar fejezetét és a magyar hagyományt tárgyalja, szeretném
leszögezni, hogy jómagam egy közös, nemzeteken átívelő, nemzeteket összekapcsoló
Pozsony-olvasókönyvnek vagyok az elkötelezett híve.
Az alábbiakban öt pontban
foglalom össze Pozsony történetének legfontosabb magyar vonatkozásait: Pozsony
mint koronázási város, másodszor mint az ún. „hungarus patriotizmus” központja,
harmadszor mint a magyar országgyűlés helyszíne, negyedszer mint a „magyar
múzsák városa”, továbbá mint a kraxelhuberek szülőföldje.
A város szemiotikájában a
magyar emlékezet számára a következő elemek bírnak nagy jelentőséggel: a négy
saroktornyú vár, amelynek egyik tornyában a Szent Koronát őrizték, a Szent
Márton dóm, ahol a királyokat megkoronázták, valamint a prímási palota, ahol
1848-ban V. Ferdinánd aláírta az áprilisi törvényeket, s ezzel helyet adott a
polgári reformtörekvéseknek. A magyar hagyományban Pozsony a koronázási város
jelzőjét kapta meg. 1526 decemberében I. (Habsburg) Ferdinándot a pozsonyi
ferencesek kolostorában választották magyar királlyá, majd (egyelőre még)
Székesfehérváron koronázták meg. Bécshez való közelsége nagy szerepet játszott
abban, hogy a 16. század közepétől 1848-ig gyakorlatilag Pozsony volt a Magyar
Királyság fővárosa, amelynek magyar elnevezése egy várispán nevéből, a korai
középkorból ered a magyar etimológia szerint.
A magyar emlékezetben a
középkori Pozsony fontos határerődítményként élt. A romantika nagy költője,
Vörösmarty Mihály (1800-1855), A búvár Kund című, népszerű elbeszélő
költeményében (1829) egy búvár történetét meséli el, aki 1052-ben
elsüllyesztette III. Henrik császár dunai flottáját. A magyarok Pozsonyt, a
„helyettes” fővárost mindig egy nyugati, az ország szélén álló városnak
tartották, nemcsak német lakossága és civilizációs fejlettsége, hanem politikai
elkötelezettsége, az itt élő arisztokrácia és polgárság miatt is.
A „hungarus patriotizmus”
fogalmát a modern nemzeti identitást megelőző azonosságtudat értelmében
használom, amelynek kiindulópontja a társadalmi osztálytól és anyanyelvtől
független, az egész Magyar Királyság iránt érzett lojalitás volt. A „hungarus
patriotizmus” egyik szimbolikus alakja a sokoldalú tudós, a pozsonyi evangélikus
líceum professzora, (Matthias/Matej) Bél Mátyás (1684-1749).
Pozsonyt északról a szlovák,
délről a magyar, nyugatról pedig az osztrák-német nyelvterület határolta.
Vallásfelekezetek tekintetében a katolikus többség mellett viszonylag nagyszámú
evangélikus kisebbség és zsidó diaszpóra is élt a városban. Bél Mátyás
munkásságát nyelvi és vallási tolerancia jellemezte, az országban használt
mindegyik anyanyelvet tiszteletben tartotta. A Magyar Királyságról latin nyelven
írt nagy enciklopédikus sorozatában az ország történelmi, politikai, gazdasági
és etnográfiai sokszínűségét mutatta be.
A többnyelvűségnek
Pozsonyban nagy hagyománya van. Egy pozsonyi polgár vagy értelmiségi legalább
három nyelven meg tudta értetni magát. A történetírások nemzeti narratívái
általában mostohán bánnak ezzel a tradícióval. Érdemes lenne például olyan
újságírók és tanárok munkásságát feltárni, mint a Pressburger Zeitung alapítója,
Karl Gottlieb von Windisch (1725-1793), a magát „hungarus”-nak nevező, és ezzel
együtt a szlovák és a magyar kultúra eseményeiről tudósító Tobias Gottfried
Schröer (1791-1850), vagy a szlovák származású professzor és lelkész, a szlovák
népdalokat magyar nyelvre fordító Szeberényi Lajos/Ĺudovít (1820-1875).
1825 és 1848 között összesen
kilenc alkalommal Pozsonyban ült össze az országgyűlés. Kis túlzással azt
állíthatjuk, hogy itt jött létre a modern magyar nemzet. Az akkori rendi
parlament képviselői között a magyar történelem olyan kiemelkedő egyéniségeit
találjuk, mint gróf Széchenyi István, Kölcsey Ferenc, báró Wesselényi Miklós,
Deák Ferenc és nem utolsósorban gróf Batthyány Lajos (1807-1849), aki született
pozsonyiként később a magyar liberális kormány első miniszterelnöke, majd az
1848/1849-es forradalom vértanúja lett.
Így ír ezekről az évekről
Jókai Mór az Egy magyar nábob című regényében: „Nagy eszmék, messze terjedő
reformok merülnek fel a nyilvánosság terén, a kávéházakban falják a hírlapokat
(…). Nappal a közönség oly kíváncsisággal és kedvvel jár az országgyűlési
karzatokra, mint a színházba...”.
A magyar irodalom olyan
alakjai éltek és alkottak a koronázó városban, mint Jókai Mór (1825-1904) és
Petőfi Sándor (1823-1849). Jókai három éven át az evangélikus líceumban tanult
„cseregyerekként” – az egykori Magyar Királyság többnyelvű területein bevett
szokás volt a gyerekeket egy időre másnyelvű családhoz küldeni, hogy ott
elsajátítsák egy másik nyelvet. Petőfi katonaként Sopronból gyalog érkezett
először Pozsonyba, később pedig színészként próbált szerencsét a Duna másik
oldalán.
Pozsony iskolavárosként is
nagy nevet vívott ki magának. 1465-ben itt hozott létre Mátyás király „Academia
Istropolitana” néven egyetemet. 1606-ban alapították meg az evangélikus
líceumot, amely évszázadokon át kiemelkedő szerepet játszott a magyar, a német
és a szlovák kultúra fejlődésében. A pozsonyi katolikus gimnázium 1714 óta
működik, és tanára volt pl. a jezsuita Káldi György (1572-1634), a katolikus
Biblia magyar fordítója. Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni az
1784-ben alapított Királyi Jogakadémiát, amely szintén nagy hatással volt a
magyar és a szlovák kultúrára.
Pozsonyt ugyanakkor a
magyarországi sajtó szülővárosának is tekinthetjük. 1764-ben jelent meg először
a német Pressburger Zeitung, ezt követte 1780-ban a „Magyar Hírmondó”, majd
1783-ban a szlovák Prešpurské Noviny ('Pozsonyi Újság').
De kik is voltak azok a
kraxelhuberek? A pozsonyiakat, akikre erős hatással volt a bécsi kultúra, a
Habsburgok hű alattvalóinak tartották, és némi iróniával kraxelhubereknek
nevezték. A szó eredetileg a szőlőben végzett munkára utal. 1890-ben a város
lakóinak kb. 60%-a német nemzetiségű volt. Kraxelhubernek azt a magyarországi
identitású, konzervatív beállítottságú pozsonyi német polgárt nevezték, aki a
magyar nyelvet használva nevetségessé vált feltűnő akcentusával – e figura
egyébként a 19. század utolsó harmadában állandó szereplője volt a magyar
élclapoknak.
A 20. század elején, a
magyar nemzetállami víziók időszakában Pozsony a magyar utcanevekkel és
feliratokkal színre magyar várossá vált. 1914-ben megkezdte működését az
Erzsébet Tudományegyetem. A Habsburg Monarchia bukása és a régi Magyar Királyság
fölbomlása után Pressburg/Bratislava/Pozsony az újonnan alapított Csehszlovákián
belül Szlovákia fővárosa lett.
A két világháború között,
az első Csehszlovák Köztársaság idején pedig a magyar kisebbség kulturális
életének fontos központja volt.
/Kiss Gy. Csaba/