
MAGYAR GOLGOTA
(Október
6. emlékezete)
.„Engem, ki nem
borulhatok le a magyar Golgota porába, engem október hatodika térdeimre borulva
fog hontalanságom remetelakában látni, amint az engem kitagadott haza felé
nyújtva agg karjaimat, a hála hő érzelmével áldom a vértanúk szent emlékét,
hűségükért a haza iránt, s a magasztos példáért, melyet az utódoknak adtanak…”
Kossuth Lajos szavai
ezek, nem csupán leírva, hanem a saját hangján elmondva. 1890. szeptember 20-án
nem létezett még rádió, így rádiós szózat sem – a fonográf viaszhengerére
rögzítette szavait a száműzött kormányzó. A turini remetétől ez az egyetlen
hangfelvétel maradt ránk – s aligha véletlen, hogy épp az aradi tizenhármakat
emlegeti benne.
A vértanúk kultusza akkorra
már nemcsak kiforrott, de a kiegyezést követő gazdasági felvirágzás ismeretében
sajátos mellékízt is kapott: manapság kettős beszédnek vagy tudathasadásnak is
nevezhetnénk, hogy a kor közvéleményében békén megfért egymás mellett Kossuth
tisztelete és a ferencjóskás porcelánbögrék divatja. Pedig az ifjú császár
kegyetlen volt a szabadságharc tisztjeivel és tábornokaival, akik az osztrák
seregben tettek esküt, így Bécsből nézve közönséges árulóknak számítottak. A
trónfosztott uralkodó azon pedig különösen felbőszült, hogy többségük nem az
osztrákok, hanem az oroszok előtt tette le a fegyvert. Miklós cár joggal
sértődött meg császári rokonára, amikor a tömeges kivégzésekről értesült – ám
egy bő évszázad múltán utódai „törlesztettek” Nagy Imre tőrbecsalásával, miután
kicsalogatták a jugoszláv követségről.
Hogy miért épp október
hatodika? Az időzítés is propagandacélokat szolgált. „Latour nyakán kötél” –
írta Petőfi időszerű versében az október hatodikán kitört bécsi forradalomról,
melyben a hadügyminisztert is lámpavasra lógatták. Az évforduló nemcsak a
rebellis magyaroknak volt intő jel, hanem a rebellis osztrákoknak is: a császári
udvar számára a nemzeti önállóságnál is nagyobb veszélyt jelentett a monarchikus
rendszer megkérdőjelezése. Az meg már a magyar lélek önsajnálatához szolgáltat
adalékot, hogy a vértanúkat épp a „szerencsétlen” tizenhármas számmal kapcsolta
össze. Kétségkívül nem tizenketten voltak, mint az apostolok – a számmisztika
fogságában így azonban jó néhány mártírunk kényszerűen kiszorult a nemzeti
emlékezetből.
Nem került fel Barabás
Miklós litográfiájára például Batthyány Lajos miniszterelnök sem, akit pedig
október hatodikán lőttek főbe – igaz, nem Aradon, hanem Pesten. Ormai Norbert
honvéd ezredest már augusztus 22-én kivégezték Aradon; Kazinczy Lajos honvéd
ezredest (a költő fiát) pedig csak október 25-én. De szóba lehetne hozni a
szintén kivégzett, eredetileg cseh Hruby Gyula bárót, továbbá Ludwig Hauk
alezredest, Bem tábornok hadsegédjét is, aki csak azért nem állt a bitó alá,
mert az aradi várbörtönben megtébolyodott, s ott is halt meg 1850 februárjában.
Az idők során sikerült a
megszállott Haynau tábornokra kenni az egész oktalan, túlméretezett
bosszúállást, csak hogy megóvják az atyáskodó császár imázsát, a „magyarimádó”
Sissivel az oldalán. Holott Ferenc József kívánsága volt az is, hogy négy
kivétellel a katonaembert vérig alázó akasztás legyen a kivégzési mód. Kiss Ernő
azért részesülhetett a főbelövés kegyelmében, mert nem harcolt császári csapatok
ellen; Dessewffy Arisztid és Lázár Vilmos azért, mert az osztrákoknak adták meg
magukat; Lázár Vilmos pedig azért, mert Pest városparancsnokaként jól bánt a
hadifogoly osztrák tisztekkel. Török Ignácot a hóhér elől az infarktus vitte el.
Mindez azonban a magyar Golgota mítoszán vajmi keveset változtat. S nem is fog,
míg csak egy magyar lesz a Földön.
/Csontos János
/