LAUDÁCIÓ

CZINE MIHÁLY, a lovag
Nem voltak daliás idők, amikor Czine Mihály
tanári, irodalomtörténészi pályáját befutotta. Az ő daliás alakja és egyénisége
túlnőtt a korszak kisszerűségén, ezért szövődött köré már fiatal tanár korában
legenda. Ki Czine tanár úrnak szólította, ki Czine Miskaként emlegette, de ez
utóbbiban sem volt tiszteletlenség, bár tanítványai is többnyire így mondták.
Czine tanár úr ugyanis szerette magáról lelökni a professzori pózokat, nem az
óvatos, kimért távolságtartás, hanem a barátkozás fakadt a természetéből és
hagyta, hogy a szerep helyett a saját természete irányítsa.
Munkásságára, tanárként, irodalomtörténészként is
ez volt jellemző. Két „földije”, a 20. század két klasszikusa, Krúdy és Móricz
olyasféle vonzást jelenthetett számára, mintha önnön természetének két
összetevőjét látná bennük: a nyírségi dzsentrit és a szatmári magyar parasztot,
de mindkettőjükben elsősorban a magyar ember, a magyar sors nagy megjelenítőjét.
Szécsi Margit mondta egyszer egy beszélgetésünk
során: „Miska az utolsó magyar lovag”. Ám ez a tömör jellemzés korántsem
jelentette csupán a férfiúi lovagiasságot. Inkább egy már akkor is kiveszőben
lévő erkölcsi tartásra utalt. A valós értékek, a magyar kultúra melletti kiállás
erkölcse volt ez, amit Czine Mihály irodalomtörténészként vállalt, a maga tudósi
előmenetelének kockáztatásával is. Azt a „népi” irodalmat és azt az
utódállamokban élet-halál harcot vívó magyar kisebbségi irodalmat karolta fel,
amely nem volt kegyeltje sem a hatalomnak, sem az úgynevezett „urbánus”
köröknek. Ennél fogva a hatalmi szó, a kritika, ha a „népiek” köréhez sorolt
írókról volt szó, szinte mindig rájuk ütötte a „nacionalizmus” vagy a
„korszerűtlenség” bélyegét. Ha a Népszabadságban jelent meg ilyen vád, annak
többnyire egzisztenciális következményei is voltak. Czine vállalt misszióját
ehhez a helyzethez kell mérni.
Nemcsak a maga paraszti családi kötelékei,
neveltetése, nemcsak a hodászi kis ház emléke, de a tízgyermekes családból –
tanítója segítségével - egyedüliként diplomás értelmiségivé lett Czine Mihály
érezte talán erkölcsi kötelességének a képviseletet és azt a védelmet, amivel
életútján szolgálhatott a magyar irodalom ügyének. Tanítványai emlékezhetnek
arra, hogy nemcsak Illyésről, Németh Lászlóról, Veres Péterről beszélt
előadásaiban a hivatalostól merőben eltérő értékítélettel, és hangnemben, de
tőle hallhattunk csaknem egyedül például Szabó Dezsőről vagy Sinka Istvánról.
Iskolateremtő tanár volt. Ő volt az kritikusként is, aki nem azon fáradozott,
hogy az írói alkotásban minden áron találjon kivetnivalót, hanem azon, hogy
meggyőzően tegye közkinccsé a benne foglalt erkölcsi és esztétikai értékeket.
Ezzel is példát adott a hatalmi szempontú ledorongoló bírálatokkal szemben egy
más fajta kritikusi magatartásra. Ott állt a nagy öregek után érkező, vele
egykorú vagy nála fiatalabb tehetségek mellett és kiállt értük következetesen.
Nagy László, Szécsi Margit, Sánta Ferenc, Fekete Gyula, Csoóri Sándor, Ratkó
József és sokan mások tudhatták képviselőjüknek a korabeli irodalmi élet
különféle viszontagságai közepette. Támogatta az együtt induló fiatalabb
tehetségek csoportosulásait, a „hetek” vagy a „kilencek” indulását, és
figyelemmel kísérte pályájuk alakulását.
Czine Mihály nem ontotta magából a sok száz
oldalas monográfiákat. E helyett írásaival és előadásaival, személyes hitelével
és vonzásával híveket toborzott a magyar irodalomnak. Voltak pályatársai, akik
ezt meg is jegyezték, olykor képességeinek elherdálását vetve a szemére, máskor
mások a személyével szemben felgyűlt idegenségük kifejezéseként, lekicsinylően
emlegetve ”vándorprédikátori” szerepléseit.
Valóban, akár kiváló képességét, akár
munkabírását tekintve, könyvtárnyi tanulmányt, monográfiát írhatott volna össze
egymaga. Csakhogy tőle valami mást és alighanem többet követelt a sorsa. Az
ország és az elcsatolt területek magyar íróit látogatva vagy otthonában vendégül
látva/Czine Erzsike a megmondhatója, milyen családi áldozatokkal/, könyvtárakat,
iskolákat és művelődési házakat járva a rendszer kulturális politikájával,
erkölcsi, esztétikai ítéleteivel szemben építette a másik Magyarországot.
Nemcsak azzal, amit mondott, azzal is, ahogyan mondta, példátlanul szép magyar
mondatokban, valóban talán egykori protestáns prédikátorok emelkedettségével és
szónoki igényességével. Azon kevesek közül való volt, akikben akkor maga a
magyarság érezhette megbecsülve magát. Önálló magyar kulturális politika terhét
vette a vállára és vitte életútján végig, rendületlenül.
Állítólag Aczél György egy alkalommal ilyenformán
figyelmeztette: ”Czine, magának még a mosolya is kihívó”. És Aczélnak ebben
igaza volt. Kis túlzással mondhatjuk, hogy a világ magyarsága ismerte ezt a
mosolyt és szerette. Természetes hát, hogy az a hatalom nem szerette. Ám Czine
Mihály egész élete, munkássága volt a kihívás, jellegzetes mosolya és fejtartása
kíséretében, mert minden mondatával és gesztusával magyar népe öntudatát
szolgálta. Ez voltrendelt és vállalt küldetése.
Czine Mihály misszióját és személyiségét méltán
tekinthetjük magyar örökségünk részének, azzal a bizonyos, mindig szelíd és
mégis kihívó mosollyal együtt.
2012. december
/Bíró Zoltán/