
Székely János *
AZ IGAZSÁGRÓL
Mi az, hogy „igaz”?
Miben különbözik egy helyes
és egy hamis ítélet? Nem formájában, nem nyelvi megjelenésében.
Valamely ítélet
érvényességéről a logikai vagy nyelvi analízis többnyire semmit sem mond. Nagyon
átlátszónak kell lennie annak a hazugságnak (vagy nonszensznek, vagy
tévedésnek), amely formailag is rajtacsíphető. Hogy már a hazugságnál maradjunk,
vegyünk egy ilyen kijelentést: „én hazug vagyok”. Ez a kijelentés nyilvánvaló
ellentmondást tartalmaz, már a logikai elemzés leleplezi, mert hiszen sem a
hazug ember nem mondhatja (mint igazat), sem az igazmondó (mint hazugságot).
Ilyesmit tehát senki sem mondhat, ez az ítélet egyáltalán nem mondható. A nyelv
lehetőségei között előfordulnak ilyen különös figurák, kivételek. De az ítéletek
igazsága logikai vagy nyelvi úton általában nem dönthető el. Egy kijelentést,
hogy érvényességéről nyilatkozhassunk, vonatkoztatni kell valamire. Mire kell
vonatkoztatni? Nos, a valóságra, természetesen, saját tárgyára, természetesen;
arra kell vonatkoztatnunk, amire az ítélet csakugyan vonatkozik. Minden ítélet
valamely tényállást rögzít. A helyes ítélet helyesen, a téves hamisan rögzíti
azt a tényállást, amire vonatkozik. Az igazság eszerint valamely felismert
tényállás hiteles rögzülése a nyelvben. Adva van egyrészt valamely valóságbeli
tény, adva van másrészt egy nyelvi jelenség – egy mondat. Ezek a figurák fontos
bizonyítékok arra, hogy valóság és nyelv, valóság és gondolkodás nem egyneműek.
Nem kölcsönös, hanem csak egyirányú a vonatkozás. A nyelvi jelenség a tényállást
szögezi le, arra vonatkozik; a tényállásnak nincsen vonatkozása a nyelvre,
egészen független attól. Amiből magától értetődően következik, hogy egy ítélet
érvényességéről csakis a tényállás pontos ismeretében nyilatkozhatunk; annak
ismeretében, amit leszögez, amire vonatkozik. A függő kontrollja csakis a
független lehet. Az igazság eszerint valamiféle megfelelés a valóságbeli tény és
annak nyelvi megjelenése között. Miben áll, hogyan jön létre a valóságbelinek és
a nyelvinek ez a megfelelése? Lehetséges-e egyáltalán? A nyelv is valóság, noha
csak megszorítással. Olyan valóság, amely csak a kultúrában, csak a fejünkben
van, amely jelentésében funkcionál. A szavak dolgokat, jelenségeket,
viszonylatokat: helyesen vagy helytelenül megalkotott fogalmakat jelentenek. A
mondat mintegy kimondja, szavak összefüggéseivel modellálja azt a valóságbeli
összefüggést, amire vonatkozik. Az ítéletben jelentések szerveződnek új
jelentéssé. Ha a szavak tényleges, valóságbeli tényeket jelölnek, mondatbeli
megszervezésük pedig tényleges, valóságbeli összefüggést modellál : az ítélet
igaz lesz. Akár a szavak jelentése hamis (ha például helytelenül megalkotott
fogalmakat jelölnek), akár mondatbeli összefüggésük tér el a valóságbeli
összefüggéstől, az ítélet hamis. Ott tartottunk tehát, hogy a nyelvileg
kifejezett igazság próbája a valóságbeli tényállásra való vonatkoztatás. Igaz
az, ami megfelel a tényeknek; az igazságról ennél több nem mondható. Minden
ítélet valamely tény pontos nyelvi reprodukálását ígéri. Ahhoz tehát, hogy egy
ítélet érvényességéről nyilatkozhassunk, birtokában kell lennünk a valóságbeli
tény pontos ismeretének. Csak az a bökkenő, hogy amit mi a valóságbeli tény
pontos ismeretének nevezünk, ami tehát az igazság egyetlen kontrollja volna: az
szintén nyelvileg jelenik meg, szintén szavak összefüggésében ölt testet. Az
ítélet kontrollja szintén ítélet. Egyazon tényre vonatkozó két külonböző ítélet
ugyanazzal az igénnyel lép fel.Hogy mi módon modellálhatnak grammatikai
összefüggések valóságbeli összefüggéseket, ez volna itt az igazi kérdés, de erre
csak az általános nyelvelmélet válaszolhat. mely tényállás hiteles nyelvi
modellje. Az igazság így aztán gyakran a nyelvi szféra belügyeként jelenik meg.
Azt akarom mondani, hogy az igazság (a legbanálisabb evidenciákat leszámítva)
mindig vitatható. A vita mindig a tényállás pontos ismerete körül forog. Mi
tehát a helyzet?
Igaz az, amit mi igaznak
tartunk? Szubjektív, önkényes minden ítélet?
Igazság voltaképp nincsen?
Aki ilyesmit állít, vagy azt vonja kétségbe, hogy a nyelv modellálni képes
valamely tényt, vagy azt, hogy a valóság összefüggésrendszere egyáltalán
átlátható. Az agnosztikus vagy szemantikai, vagy ismeretelméleti alapon
agnosztikus. Ez az álláspont azonban önellentmondó, mert hogyan tarthatnánk
igaznak egy ítéletet, amely éppen az igazság lehetőségét tagadja?
Olyan ez éppen (ugyanaz a
nyelvi figura), mintha valaki azt mondaná: én hazug vagyok. Minden igaz ítélet
tényállást szögez le, ennek ellenére az igazság nem bármely tényállás puszta
megállapítása. Az, hogy „a fenyő lombja zöld”, magán viseli ugyan az igazság
minden szükséges jegyét, mégsem ilyesmit szoktunk igazságnak nevezni. Az igazság
túlmegy valamely tapasztalati tény nyelvi leszögezésén; a valóság rejtettebb
tényeit, távolabbi összefüggéseit modellálja. Hogy teheti ezt? Az emberi ész
csodálatos képessége folytán, hogy induktív úton fogalmakat alkot, s ezekkel
logikai műveleteket végez, vagyis azáltal, hogy absztrakció és következtetés
útján képes feltárni a valóság általános és törvényszerű vonásait.
Ami méltó az igazság névre,
az olyan ítélet, amely a világfolyamat törvényeit szögezi le. Könnyű belátni,
hogy minél általánosabb érvényű valamely igazság, annál nehezebb összevetni a
valóságbeli ténnyel, tehát annál könnyebben vitatható. Az ilyen ítéletek
egyetlen lehetséges kontrollja a pozitív tudomány. De mert a pozitív tudomány
ítéletei szintén nyelvileg jelennek meg: minden tudományos ítélet tudományosan
vitatható. Egyetlen kivétel ez alól a matematika, éspedig azért, mert
evidenciákból kiinduló deduktív tudomány.
„A matematika az igazság
privilegizált nyelve.” Mihelyt (helyes) matematikai formulát öltött, a
tudományos ítélet továbbépíthető ugyan, de tovább nem vitatható Az „igazság”,
mihelyt nyelvileg fejeződik ki, mint látjuk, tényleg roppant problematikus. De
élek a gyanúperrel, sokan csak azért tagadják, mert nem szeretik. Egyes ítéletek
azonban olyan tényállást szögeznek le, amelyről valóban nem lehet semmiféle
ismeretünk. Ezeknek érvényéről vagy érvénytelenségéről csakugyan nem mondhatunk
semmit.
Szokott példámat idézem.
Kant pompás fogalmi spekulációval arra a következtetésre jutott, hogy a világ
öröktől fogva létezik. Aztán meg arra, hogy a világnak kezdete volt. Minthogy az
adott tárgyra vonatkozólag nem rendelkezünk ismeretekkel, nem is nyilatkozhatunk
arról, hogy a két ellentmondó ítélet közül melyik igaz. Hiába vitatkoztak rajta
évszázadokig, ez a probléma egyáltalán nem vitatható. A kanti antinómiák
összességükben éppen azt mondják: erről a tényállásról nincs ismeretünk, nem
alkothatunk róla érvényes ítéletet. Nem alkalmas rá a nyelv, a fogalomrendszer –
nem alkalmas rá az agyunk. Az igazság biológiai szempontból: információ. A
viselkedés hatékony megszervezését, magát az alkalmazkodást teszi lehető- vé.
Ezért abszolút biológiai érték. Az igazság az emberközösség kohéziójának
legfontosabb feltétele. Ezért abszolút kulturális és erkölcsi érték.
Fogalmi rendszerünk nem
mindig teszi lehetővé a valóságbeli tényállás pontos nyelvi modellálását.
Sohasem voltunk és nem is
leszünk a teljes igazság birtokában. De aki az igazságnak legalább az elvi
lehetőségét nem ismeri el: az ész és a nyelv hatékonyságát, az emberi lét és
kultúra lehetőségét tagadja.
Lehet, hogy igaza van?
* Tájékoztató információ:
Székely János (1929 Torda - 1992 Marosvásárhely)
erdélyi filozófus, drámaíró, költő,
aki megélt 62 éve alatt számos - hazánkban is
bemutatott - drámát,
több kötetnyi verset, kisregényt, novellát és
esszét írt.
(Caligula helytartója, Semmi—soha, A nyugati
hadtest, A valódi világ… stb.)
Nem tévesztendő össze az 1964-ben született
budapesti illetőségű
Esztergomban szolgáló Székely János,
római katolikus teológussal, címzetes püspökkel!
A névazonosság csupán a véletlen műve.