Irodalmi
kitekintő:

PALÁGYI LAJOS
(1866-1933)
Palágyi Lajos kevésbé ismert
alakja a magyar poétai panteonnak. Pedig epigrammái arról tanúskodnak, hogy
tökéletes hallása volt nem csupán a költészethez, de látta a történelmi
sorskérdéseket is. Jóhiszeműsége olykor elvitte az ideál világába, így sem a
saját kora, sem az utókor nem láttatta a kellő helyén, olykor hamis bélyegeket
sütöttek rá.
Óbecsén született, ahol
édesapja tanító volt - aki közben bölcselettel és irodalommal is foglalkozott és
számos pedagógiai cikket írt. Palágyi öt éves volt, mikor atyja Temesvárra
került tanítónak, majd Abaúj-Szepsibe, innét Kassára, Budapestre, azután
Szikszóra, végre 1878-ban állandóan Budapestre.
A gyermek Palágyi tizenhárom
éves korában kezdett verseket írni. Egész gyermekkorát betegeskedés közt
töltötte, így első versei is már az élet sötét oldalait mutatják be. A
fővárosban egészen elhagyatva, barátok nélkül, mondhatni az utcán nőtt fel, és
ismerkedett meg az élet mindennemű sanyarúságaival.
1879-ben kezdett a lapoknak
verseket küldözgetni. Az első lap, melyben neve alatt vers jelent meg, Ábrányi
Emil Magyar Népbarátja volt. Egy ízben összes írott verseit a Vasárnapi Újságnak
küldte be; Szász Károlynak buzdító levele bátorította, s ezután sűrűn jelentek
meg költeményei a Vasárnapi Újságban; majd a Magyarország és a Nagyvilág, később
az Ország-Világ hozták költeményeit; ezen utóbbi lap szerkesztője magához vette
munkatársnak, hol két évig dolgozott, miközben több szépirodalmi lapnak is írt.
Ezen állását is elveszítve, nevelőnek ment vidékre; de csak két hónapig bírta ki
a falusi magányt, visszavágyott a fővárosba, ahol a Pesti Napló szerkesztője
lett.
Az aradi vértanúk szobránál
elszavalandó 100 aranyas pályadíjat ő nyerte el.
1898-ban kinevezték
hódmezővásárhelyi polgári iskolai tanárnak, 1899 szeptemberétől a sárospataki
állami tanítóképző intézethez helyezték át.
1909-ben lefordította Goethe
Faustját. Költői munkássága kezdetén baloldali eszméket és megszólaltatott, de
ezek leginkább a vox humána hangján szóltak.
Ezért azonban bűnhődnie
kellett évtizedekkel később is, amikor már csupán emberi részvéte állította a
világ minden nyomorgója és megalázottja mellé. Amikor hatvanhét éves korában
meghalt, már rég nem kellett a polgári világnak, mert „szocialista” volt, és rég
nem kellett a szocialistáknak, mert elfordult ifjúságának eszméitől; nem kellett
a konzervatívoknak többé-kevésbé mégis haladó eszmevilágáért, de nem kellett a
Nyugatnak sem, mivel forma- és kifejezésvilága túlontúl a XIX. század
örökségéhez kötötte. Magányosan, nyomorúságban, már életében szinte elfeledve
halt meg, noha az irodalom néhány értője akkor is tudta, ma is tudja, hogy
egyéni hangú igazi jó költő, fontos irodalomtörténeti jelenség volt.
Élete nyomorral kezdődött,
nyomorral végződött; ami közötte volt, az is örökös küzdelem a szerény
kenyérért, hiszen társadalmi "karrierjének" csúcsa a tanítóképzői tanárság volt.
Palágyi Lajos költészetének jó részében is pedagógus, a nép nevelője és oktatója
akart lenni.
Már egészen fiatalon
egyetlen reménye a pedagógia volt, ami - hite szerint - lassanként megjavíthatja
az emberiséget.
Tanítani akart, és végre
viszonylagos gondatlanságban élni, írni, gondolkozni. Megfelelő tanári állást
nehezen kapott, de tanári hite nem csüggedt. Végül kezébe vehette a kinevezését,
méghozzá oda, ahová kívánkozott: tanítóképzőbe, hogy nevelje azokat, akik
szétszéledve az országban, az egész népnek továbbadják, amit tőle hallottak.
Polgári mértékkel mért
jólétet ugyan ez sem adott, de az addigi nyomorúság után mégis gondtalan életet
biztosított számára.
A tanári munka mellett a
költészete azonban egyre kesernyésebb. Magányos úton című verseskönyvében
nyíltan vállalta a sehová nem tartozást, a pesszimizmust. Számos verse egyre
inkább csattanóra kiélezett, azaz rátalált az epigramma műfajára. Kezdetben néha
bőbeszédű megfogalmazásai egyre jobban tömörítettek, s végül eljutott odáig,
hogy csak a csattanókat írta meg, vagyis szellemes epigrammaköltő lett belőle.
Van három olyan kötete is, amelyben kizárólag epigrammák olvashatók.
A Trianon utáni helyzet
egyre komorabbá, ugyanakkor őszintén gondolkodó hazafivá tette. Verseiben a
magyarság, a magyarsághoz való tartozás, az identitástudat példaerejűvé vált,
ezekkel a műveivel immár bekerülhetett az elfogadott és elvárt irodalmi kánonba.
Az egyre divatosabbá váló
globalizálódó kultúránkban talán nem időszerűtlen ma is Palágyi Lajos sorait
olvasgatnunk:
"Magyar, ki honát megveti,
És mindent, ami nemzeti
Mindegyre szid mindegyre mar:
Oh, az még nem nemzetközi,
Csak rossz magyar."
/PPL/