
"Van ó-magyar és új
magyar,
Nemes-magyar és nemtelen
Van ál-magyar és mű
magyar,
Szemes-magyar és
szemtelen.
Engem hazám nagy gondja
mar:
Van- még, aki csak
magyar?"
/Palágyi Lajos/
Ki a magyar?
Nem Illyés Gyula az első, nem ő az utolsó, aki megfogalmazta a kérdést: ki a
magyar?
Herder baljós jövendölése, amely a környező népek tengerében az idegen törzsű
magyarság közeli pusztulását, eltűnését jósolta, mélyen belegyökerezett
gondolkodásunkba. Volt, aki beletörődött fáradt-mélabús hazafisággal. Volt, aki
tiltakozott, s turáni birodalomról álmodott. Sorvasztó beletörődés, romboló
álom: múlt, jövő nélkül.
Nyelvünk, nemzetünk megmaradt ezer éven át Európában messziről idetévedt
idegennek. Rokonokra, sógorokra, atyafiságos baráti szóra minden ember vágyik,
támaszra a bizonytalanságban, s nemcsak a magányos ember keresi rokonait, komáit
- nemzet is örül, ha nem egy szál magában él, idegen nemzetektől abroncsoltan.
Rokont keresni ezer éve szokás a Duna-Tisza mentén. Legszebben fénylett
képzeletünkben a hun-magyar rokonság, vérünknek tudni Attilát, Isten ostorát,
megdobogtatta minden magyar szívét. Sajnos a tudomány e szép álmot nem igazolta.
Látványosabb s bódítóbb álom: sumér ősök, négyezer éves múlt, magyar birodalmi
ókor. Képzelt múlt: képzelt jövő.
Finnugor őseink halásztak, vadásztak az Urál lejtőin, Szibéria folyói mentén;
történelmünk ott kezdődött.
Ki a magyar?
Mordvinokkal beszélget Illyés Gyula 1934-ben Moszkvában. Orosz tolmács segíti a
társalgást, egymás nyelvét a rokonok nem értik. Szavakat mondanak, felsejlik a
hasonlóság, a közös eredet. A mordvin arcok egyike-másika dunántúli vagy alföldi
magyar parasztember arcvonásait idézi. Aztán felcsendül egy népdal, mordvin
nóta, s mintha Somogyszobon hangzana a dal, olyan ismerős. E motívum közös
kincsünk a mordvinokkal, másfél évezred távolából rokonságunkra emlékezteti a
beszélgető, dúdolgató társaságot; amikor a hajdani ősök énekelték Ázsia vad
pusztáin e dallamot.
Máskor finnekkel találkozik s beszélget Illyés Gyula a berlini pályaudvar
éttermében. Közös szavakat morzsolgatnak, amelyeket megőrzött mindkét nyelv
valamikori halászó-vadászó mindennapjainkból. Nyelvünk emlékezetében él hajdani
közös életünk.
A finnek északra mentek, népek sokaságán verekedték keresztül magukat,
megtelepedtek északi hazájukban. Mi délre indultunk, ezer éve letanyáztunk a
Kárpát-medencében. Süvített itt a szél, jöttek-mentek a népek, tatárok, törökök,
németek, mások. Hoztak, vittek, magukéból is itt hagytak, itt felejtettek
ezt-azt.
Ősi dallamvilágunk, szavaink, szokásaink egy része elporladt az időben. Új
szavak, új dallamok, új szokások rétegződtek valamikori kincseinkre. Ázsiai
ugorokból európai magyarok lettünk.
Ki a magyar?
Amikor Illyés Gyula 1939-ben leírta és végiggondolta e kérdést, sokan hajlamosak
voltak hazánkban hinni, hirdetni: az magyar, akinek egyenes ági őse Árpád
apánkkal érkezett Ázsiából.
S mert anyakönyvi kivonat, apák, nagyapák talmi vérvonala alapján őrültek
döntötték el, ki magyar, ki nem - sokak számára csengett gyanúsan a kérdés: ki a
magyar?
Nem a kérdés elhibázott vagy felesleges. A hazug válaszok vastag rozsdája
rámerevedett gondolkodásunkra: a sokféle rozsdát kellene magunkról levakarni.
Hányan értették 1939-ben Illyés Gyula rozsdamentes válaszát? "Ha egy indián
kisdedet egynapos korában egy kecskeméti tanyára hoznának, az is a magyar
testvériséget örökölné."
Hogyan? Ereiben csipetnyi ázsiai vér nélkül, kardforgató végvári vitéz vagy
harcsabajszú magyar paraszt ős nélkül, csupán mert egy kecskeméti tanyán
nevelődött, magyarrá lehet egy idevetődött indián?
Lehet - mert nem
szükségszerűen lesz azzá. A falra aggatott, kiglancolt ősi kard s kutyabőr nem
tesz magyarrá senkit, ha gondolkodásában, érzelmeiben nem magyar. A rézbőrű
indiánporontyból lehet magyar
ember; a harcsabajszú, Amerikába kitántorgott magyarból jenki.
"Egy-egy népet nem a testi hasonlóság, hanem a közös múlt, a hasonló gond, az
egy haza levegője egyesít s választ el egy más múltú és más jelenű néptől."
Közös múlt: finnugor
rokonságunk, nyelvünkben, mozdulatainkban, dallamainkban megőrzött ősi
kultúránk, a kalandozások emléke, a honfoglalás, az államalapítás, Szent István,
a tatárjárás, Mátyás király, a mohácsi vész, a három részre szakadt ország,
Bocskay, Zrínyi, Rákóczi, március idusa, a szabadságharc, Világos... Ezer év
Ázsiában, ezer év Európában.
Hasonló gond: elkötelezett
tartozásunk egy nép halálához, feltámadásához.
Egy haza: nem csupán a föld, a
Kárpát-medence, ahol éltünk és élünk; a haza: létezésünk az időben. Az emberiség
általunk megélt, reménytelenül boldog évszázadai, a magyarság története, amivel
mi tettük gazdagabbá az emberiség egyetemes történelmét.
Magyar, aki vállalja, megtartja életében, halálában a közös múltat, a hasonló
gondot, az egy hazát.
Ki a magyar? - kérdezte Illyés Gyula 1939-ben. [...]
Pengevillanású a válasza: "Magyar énelőttem az, aki nem bírja a homályt,
sem a börtönben, sem a gondolatban."
/Szigethy Gábor/