
Emberi sors, isteni terv:
KERTÉSZ IMRE
(1929–2016)
Nyugosztalja Kertész Imrét a
közös Istenünk; de ezzel be is fejezném a tiszteletköröket, mert ennél fontosabb
közös dolgainkról lesz szó. A magyar és a zsidó élet meghatározó kultúrtörténeti
alakja távozott március utolsó napján: az első irodalmi Nobel-díjasunk.
Tudjuk, hogy a díjakat
adják, nem pedig kiérdemlik; de mind homogénebb, ezért szegényesebb globális
civilizációnk egyik közmegegyezéses etalonja, némi sznobizmussal átitatott közös
nevezője mégiscsak ez az ordó (a másik az Oscar), amelyet a XX. század hajnalán
egy méltán rossz lelkiismeretű svéd halálgyáros hívott életre.
Hajlamosak vagyunk
megfeledkezni erről a szeplős fogantatásról, hogy évről évre ne az ember
gyarlóságáról, hanem a kiválóságáról ringathassuk szép, rózsaszín illúziókba
magunkat – de mégiscsak csúfondáros, hogy az üzemszerű embertelenségből
kamaszként hazatérő Kertészt élete alkonyán egy olyan büdzséből díjazták
busásan, amelyet az üzemszerű embertelenség kamataiból töltenek fel immár több
mint száz esztendeje.
Kertész keserű öniróniájával
visszatérően reflektált arra az abszurd szituációra, hogy úgy került ebbe az
internacionális szcénába, mint Pilátus a krédóba. Álságosnak érezte a helyzetet,
s azt is, hogy a díj elfogadásával óhatatlanul ennek a kultúrpolitikai
celebgépezetnek a részévé vált; miközben persze gyermeki örömmel költött drága
kalapokra, mert végre megtehette.
Általában véve rettenetesen
szerette és gyűlölte magát, ő maga töltötte be a saját világegyetemét, s ez a
felfokozott érzelmi intenzitás időről időre kismesteri tehetségét is izzásig
átfűtötte. Szörnyen induló személyes és közösségi sorsa önkéntes
„sorstalanságba”, vállalt gyermektelenségbe hajszolta, s tudatosan vállalt
ontológiai önzését kéjesen részletezve, artisztikusan meg is indokolta.
Szakmai szempontból tudnia
kellett, hogy nincs a XX. századi magyar irodalom élvonalában: Jókaihoz, Adyhoz,
József Attilához képest labdába sem rúghat. Élő kortársakról itt ne essék szó
(noha a Sorstalanságot „felfedező” Spiró György is megszavazta a dupla
Nobel-díjat magának), de messze méltóbb lett volna erre az elismerésre például
Füst Milán is; Radnótinak pedig egyetlen kései verse is többet ér az egyébiránt
kompakt, remekműgyanús Sorstalanságnál és a szedett-vedett járulékos életműnél.
Mindezt szükséges leszögezni
a gyász pillanatában is, hogy Kertész roppant ellentmondásos, olykor
kifejezetten szeszélyes, de összességében tiszteletre méltó, az országimázs
szempontjából pedig több haszonnal, mint kárral járó emberi formátumáról
szólhassunk. Ez ugyanis még inkább közügy, mint írásművészetének tárgyszerű
megítélése.
Kertész Imre – mint közülünk
annyian – nem volt jellemóriás: kínos gyermekirodalmi plágiumügye vagy
Kádár-kori megélhetési darabírása (amiről Kardos G. György vetett papírra
emlékezetes csipkelődő mondatokat) nem része a hivatalos szoborfaragó kánonnak.
Életének
auschwitzi-buchenwaldi alapélménye, illetve ennek a minden egyebet árnyékba
borító élménynek az eredeti módon való, autentikus megformázása, az azonosulás
kísértésének elvetése azonban kiemelte abból a szürke, jelentéktelen életből,
amiben otthonosan rosszul érezte magát, ám amiből nem is túlságosan vágyakozott
el soha.
Le a kalappal előtte, hogy
futó divatokat és masszív tilalomfákat negligálva ment a saját feje után
diktatúrában és demokráciában egyaránt, s oly módon préselte ki magából a
Sorstalanságot az elismerés minden reális reménye nélkül, ahogyan kipréselte.
Mindaz, ami ezen túl van, csupán adalék ehhez az unikális opushoz, olykor
értékelhető, olykor kifejezetten kínos nívón és tartalommal. Ha a Sorstalanság
egy életszervező rögeszme igazgyöngyként kiizzadott terméke, ugyanennek a
rögeszmének a hordaléka soha nem emelte volna Kertészt a magyar ugar hepehupái
fölé.
A Sorstalanság legnagyobb
erénye az én értelmezésemben az, hogy szembemegy mindenféle dogmatizmussal.
Szembemegy a holokausztdogmatizmussal is, amely egy konkrét kataklizmából
abszolútumot, történelmen kívüli-felüli jelenséget próbál kreálni, holott a
logika és a racionális belátás törvényeivel szemben elfogadhatatlannak tartok
uniformizáló, retorzióval fenyegető normává emelni egy mégoly jogos fájdalmat,
amely – isteni törvénykezést vindikálva magának – lemond az azt megelőző és még
ezután bekövetkező emberi tapasztalások összességéről. Aki humanistaként és
demokrataként tagadja a kiválasztott népek létezését, az nem kardoskodhat a
kiválasztott népirtás mellett sem.
Ez a bocsánatot kiiktató,
bosszúszomjas hozzáállás aztán nem ismer sem Istent, sem embert: nem véletlen,
hogy alkalmasint maga Kertész is megkapta a holokauszt-relativizáló jelzőt.
Kertész ugyanis – jóllehet
egymásnak is ellentmondó publicisztikai futamaiban messze nem volt mentes a
holokausztromantikától és az ezzel együtt járó permanens, vigasztalhatatlan
önsajnálattól – nem óhajtott idomulni a mindinkább farkasjegyeket öltő militáns
nyájhoz. Nyughatatlan kreativitása olykor afféle meglepő kijelentésekben
jegecesedett ki, mint amikor elkerekedett szemű interjúvolójának kijelentette,
hogy a Sorstalanságot a Kádár-rendszerről írta.
Ordító volt a dogmasértés,
és az őt leszenilisező felháborodók nem is voltak hajlandók belegondolni, hogy
Kertész belső értékvilágában (amúgy igen helyesen) semmiféle különbség nem volt
felfedezhető a náci és a kommunista szélsőség között. Párhuzamot talált a
koncentrációs tábor Köves Gyuri által érzékelt „boldogsága” és a Kádár-éra
álságos, kirakati kedélyessége között is, s ezt az „eltévelyedését” még a
Nobel-díj által ajándékozott tekintély-védőpajzs sem tudta megvédeni az
ideológiai vérfarkasok dühödt támadásaitól.
Mondott (s néha írt) persze
számtalan szamárságot is. Miközben megható volt a ragaszkodása egyetlen
lehetséges munkaeszközéhez, a magyar nyelvhez, jellembeli gyöngeségként éltem
meg elrugaszkodási kísérleteit a magyar kultúrától és államiságtól. (Időnként
megtette ezt a zsidó kultúrával és államisággal is.)
Megítélésem szerint az
ilyesmit semmilyen egyéni vagy közösségi sérelem nem szentesítheti, különösen
nem attól, aki helyzeténél fogva óhatatlanul többet jelent önmagánál,
visszavonhatatlanul szimbólummá válik. Senki nem merte megmondani neki, hogy
fölösleges a kafkai (német) hagyományhoz törleszkednie, mert egyrészt az a
villamos már elment, másrészt amúgy sem volna elég pénze villamosjegyre. (Ezt
képletesen értettem: amúgy Stockholm után nyilván bőséggel lett volna.)
Szellemi bakugrás volt az
is, hogy az őt lágerbe záró (majd lelkifurdalásból lobbierejük által a fáma
szerint Nobel-díjhoz segítő) németeknek lényegében megbocsátott, egészséges
periódusában szívesen időzve a „bűnös” Berlinben; míg magyar honfitársainak,
akik bevagonírozták, s akik aztán sokszor és folyamatosan megkövették, igazából
soha. Utolsó jegyzeteiben aztán mintha némiképp lekerekedett volna ez a
sarkosság (bár az őt szép cipőjében sáros pocsolyába kényszerítő, röhögő
építőmunkások lelkületéből azért logikailag simán levezethetőnek tartott egy
megismételhető holokausztot), s az is kiderült számára, hogy mégiscsak
Magyarország a legjobb hely a távozásra, ha már mindenképp meg kell halni.
Nem pártharcos lelkületre
vallott az sem, hogy minden előzetes intés ellenére elfogadta bocsánatért
esedező szülőhazájának az elképzelhető legnagyobb kitüntetését, a Szent
István-rendet, újfent magára vonva a szűk látókörű, engesztelhetetlen
szekértáborharcosok bősz haragját.
Talán érzékelhette még a
Saul fia dühödt német sajtóvisszhangját is: tévhit volt azt gondolni, hogy a
németek – a magyarokkal szemben – példásan vagy példásabban szembenéztek volna
történelmi felelősségükkel és bűneikkel. Nem, nem néztek szembe; mert akkor a
mai történelmi felelősségükkel és bűneikkel is szembe kellene nézniük. Inkább a
(magyar) tükröt törnék össze, ha nem azt látják benne, amit látni szeretnének.
A tabudöntő Saul fiának a
tabudöntő Sorstalanság törte az utat: a megrögzült, gondolattalan, kiüresedett
sematizmust ez is, az is a kétségbeesésbe kergeti, mert az arctalan dogmák
szajkózása helyett személyre szabott gondolkodásra, szembenézésre, katarzisra
késztet. Ha mást nem köszönhetnénk Kertész Imrének, mint azt a felismerést, hogy
az ideológiailag és társadalmilag programozott „sorstalansággal” szemben
mégiscsak a méltó emberi sors adja létezésünk értelmét, már nem élt hiába.
Kertész Imre minden
esendősége ellenére nem élt hiába: meggyőződésem, hogy terve volt vele a közös
Istenünknek.
/Csontos János/