
Barsi Balázs
A LÉLEK TEREMTŐ EREJE
Ki az igazán szentlelkes?
Nem az, aki magát
karizmatikusnak mondva nagy dérrel-dúrral nekiáll megújítani az Egyházat, hanem
aki a Szentlelket utánozva háttérbe húzódik, észrevétlenné válik, mégis
mindenütt ott van, mindenről gondoskodik, ahogy az édesanya teszi.
Mert az örök misztériumon, a
Szentháromságon belül a Szentlélek az isteni termékenység, mégsem ered tőle
egyetlen személy sem. A Szentlélek Isten alázata. Az Atyáé, aki benne adja magát
teljesen a Fiúnak, és a Fiúé, aki benne szereti viszont az Atyát. Ő a kulcs,
mely Isten titkát megnyitja, de nem ő az Atya képmása, hanem a Fiú, aki
megtestesült, s akinek képére az ember teremtetett. A Lélek az Atya és a Fiú
kapcsolatának kinyilatkoztatása, ő maga azonban kimondhatatlan marad. Az Atya és
a Fiú így szól az Ó- és az Újszövetségben: én. A Szentlélek ezt nem mondja, ő
mintegy inkognitóban működik
Az Atya küldi a Fiút és a
Fiú által a Szentlelket, a Szentlélek azonban nem küld senkit. Ő az ajándék, nem
az ajándékozó. Ő az örök dicsőség, mellyel az Atya megdicsőíti a Fiút, a Fiú
pedig az Atyát. Ő a közösség, a találkozási hely, az a közeg, atmoszféra,
amelyben az Atya és a Fiú, Isten és ember, valamint az Egyház tagjaként ember és
ember találkozik. Levegő, amelyből mindenki él, anélkül, hogy észrevenné.
Ki az igazán szentlelkes?
Aki mer levegővé válni az
emberek számára, és Isten életének örökké friss oxigénjét árasztani.
***
Ki az, akivel egy életen,
sőt egy örökkévalóságon át együtt kell lennem, ha akarom, ha nem? Ki az, aki, ha
mindenki elhagyna is, velem marad? Ki ez az én, akit cipelek, vagy inkább aki
engem hordoz? Ki az a személy, ez a valaki, aki én vagyok? Akit egy
megkérdőjelezhetetlen törvény kényszerít szeretnem, még mielőtt hallanám az
isteni parancsot: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!”?
A Szentlélekről való beszéd
egyeseknek talán nagyon távolinak, elvontnak és homályosnak tűnhet, holott
éppenséggel nagyon közeli, konkrét és megfogható. Az őspünkösdről szeretnék
beszélni, amely éppen az önszeretet tényében mutatkozik meg.
Mi foghatóbb annál, hogy
szeretjük magunkat? Az önszeretet olyan tény, amelyre a kinyilatkoztató Isten is
hivatkozik mint kétségbevonhatatlan, szilárd vonatkozási pontra, amikor azt a
parancsot adja: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!”
****
Az első ember Isten belső
életéből részesült, de még nem ismerte a Lelket, mégis kapott a Lélekből. Mert
azért teremtette Isten az embert saját képére és hasonlatosságára, hogy egykor
felvehesse örök, benső, isteni életébe. Isten az ember iránti szeretetét
kezdettől fogva kiárasztotta az ember szívébe a Szentlélek által.
Minden Istentől
elrugaszkodott hitetlen, önző és gonosztevő ember is csak azért tud élni, mert
működik benne a kezdetben adott Lélek. Mert amit mint végső ajándékot ad az
Isten, azt kezdettől fogva adja. Istennek az ember iránti szeretete a Szentlélek
titokzatos jelenléte által már Ádám szívében, személyében megjelent, mint
őseredeti, édes és végtelen vonzás.
A csigát gyerekkorunkban
hívogató énekkel próbáltuk házából előcsalogatni. Az első embert az örök,
feltétel nélküli isteni szeretet, a Szentlélek csalogatja ki önmagából. Erre a
vonzásra az emberi személy kilép önmaga csigaházából, és mintegy kívülről
pillantja meg önmagát. A teremtés művében ez a távoli képe az Atya, a Fiú és a
Szentlélek kapcsolatának.
Az embernek csak azért lehet
önmagáról képe, mert valaki szereti őt.
***
Az olyan humanizmus tehát,
amely az embert Isten nélkül szemléli, gyökereiben beteg, romlott és romboló.
Csak az Isten szeretetének mélységes megtapasztalása tehet képessé a helyes
önszeretetre, de a felebaráti szeretetre is. Szeresd felebarátodat, mint
önmagadat!, vagyis ha Istentől szeretve elfogadtam, megszerettem önmagamat,
akkor odafordulhatok a többi teremtett személy felé is, akik hozzám hasonlóak, s
úgy szerethetem őket, mint saját magam, mert a Szentlélek képessé tesz rá.
***
Mindez fényévnyi, sok ezer
fényévnyi távolságnál mélyebben van bennünk, mint az a réteg, amelyet a
pszichológia tudománya képes feltárni. Persze ennek a valóságnak elfogadása
feltör a pszichológia által már kutatható rétegekbe, sőt a tudatos és gyakorlati
életszférába is, de mindennek a történésnek a helye személyiségünk központja,
amelyet a Biblia színnek nevez. Ez az ember legmélyebb mélye, amelyet csak Isten
Lelke ismer. De azért, mert nagyon mélyen van, és mert természetfeletti, ne
mondjuk, hogy nem konkrét, mert a legéletbevágóbb az, ami ott történik. Minthogy
azonban egyedül Isten Lelke ismeri az emberszív mélységeit és Isten mélységeit
egyaránt, a mélység a mélységet hívja (vö. Zsolt 42,8).
***
Nem elég tanulni a
hitigazságokról, hanem életünket keményen és következetesen hozzájuk kell
igazítanunk. így ahhoz az igazsághoz is, hogy Isten lelke bennünk lakik.
Mindezt Urunk, Jézus
Krisztus megígérte az utolsó vacsorán. Az ember, ha utoljára szól szeretteihez,
a lényeget mondja. És Jézus ezen a vacsorán végig a Szentlélekről beszél: A
Lélek mindörökké veletek marad, mert bennetek marad. Bennünk, vagyis a
szívünkben, abban a mélységben, amelyben a feltámasztás művét már elkezdte
bennünk.
A Szentlélek mintegy az
Isten szíve, legmélyebb valósága. A szív az ember számára azt a mélységet
jelenti, ahol identitásunk, önazonosságunk valódi forrása rejtőzik, ahol egyre
inkább önmagunkká válunk, vagyis a személyt a maga felfoghatatlan valóságában.
***
Annak tehát, aki a
Szentlélek misztériumához kíván közeledni, tudnia kell, hogy a Lélek az ember
szívében, lelkében, személyében beláthatatlan mélységben lakozik. Az a
Szentlélek, aki nemcsak az ember legvégső titka, hanem az Istené is. Aki csak
erre gondol, az a szemlélődő. Mert ezt nem lehet értelemmel „végiggondolni”.
Valahogy, azt hiszem, itt a gyökere annak a parancsnak, hogy szüntelenül
imádkozzatok. A Szentlélek Isten kimondhatatlan titkának mélysége, ő a valóság,
a realitás. Istenben a legvégső titok a Szentlélek. Rajta kívül minden csak
árnyék, látszat, halálra szánt, értelmetlen a földi világban is. Igazi
valóságunk olyan realitás, amelyhez képest minden csak árnyék, s csak annyiban
létezik, amennyiben ehhez köze van.
***
A minden: Isten végső titka,
hogy ő maga a Szeretet, és a mi legvégső titkunk, hogy Lelkét, szeretetét
árasztotta belénk. Enélkül viszont semmit sem tudunk és semmink sincs.
***
Akinek pedig nincsen, attól
még azt is elveszik, amije van. Ha vallásosságunk, keresztény hitünk, nem ennek
a végső misztériumnak boldog birtoklása, akkor szerencsétlenebbek leszünk egy
nap mindenkinél, mert magunkban is csalódnunk kell, és abban az Istenben is,
akit elképzeltünk magunknak. Pontosabban: képtelenek leszünk tovább szeretni
magunkat, mert elveszítjük azt az Istent, aki feltétlenül és érdemek nélkül is
szeret minket.
***
Ki az tehát, akivel egy
életen, egy örökkévalóságon át együtt kell lennem, ha akarom, ha nem? Ki az, aki
ha mindenki elhagyna is, mégis velem marad? Ki ez az én, akit cipelek, vagy
inkább aki hordoz engem? Ki ez a személy, ez a valaki? Ki az, akiről azt
állítom: „én vagyok”, akit egy megkérdőjelezhetetlen, kényszerítő törvény
szeretnem parancsol, még vagyok”, akit egy megkérdőjelezhetetlen, kényszerítő
törvény szeretnem parancsol, még mielőtt hallanám Isten szavát: „Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat!”?
A válasz: Isten Lelkétől, a
Szentlélektől átjárt nyomorult létező, akit a végtelen Isten megmagyarázhatatlan
módon öröktől fogva és mindörökké szeret.