Szórványban...

A KÁRPÁTALJAI REFORMÁTUS EGYHÁZ
A Kárpátaljai Református
Egyházkerület három egyházmegyéből áll: beregi, máramaros-ugocsai és ungi. Az
ezredfordulón 107 gyülekezetében több mint 60 lelkész szolgált.
Története az első világégést
lezáró trianoni döntéssel kezdődött. Kárpátalját elcsatolták az anyaországtól, a
református gyülekezeteket pedig elszakították a Magyarországi Református
Egyháztól. A csehszlovák állam, melynek része lett Kárpátalja, minden lehetséges
eszközzel akadályozta az 1921-ben létrehozott Kárpátaljai Református
Egyházkerület működését: államosították az egyházi iskolákat, szlovák nyelven
való oktatásra kötelezték a református tanítókat, nehezítették számukra a
csehszlovák állampolgárság felvételét, mely nélkül nem lehettek lelkészek,
tanárok, a gyülekezeteket semmilyen állami támogatásban nem részesítették.
Csehszlovákia sem politikai, sem egyházi értelemben nem adta meg Kárpátaljának a
szerződésekben garantált önrendelkezési jogot. Ennek következménye lelkész- és
tanárhiány lett, a hitoktatás visszaszorult az iskolákban.
Minden nehézség ellenére
mint Magyarországon, mint Kárpátalján óriási missziós munka és ébredés indult.
Ebben a Szentlélek munkája mellett a "Baráti Kör" missziós lelkészei vettek
részt legnagyobb mértékben. Losoncon Református Teológiai Szemináriumot hoztak
létre, Nagyszőllősön Református Árvaházat alapítottak, a hitoktatás
visszaszorításának ellensúlyozására "vasárnapi iskolákat" indítottak, folyt a
szórványgondozás, megalakult a lelkipásztorok érdekvédelmét szolgáló
Lelkészegyesület. A müncheni és a bécsi döntés magyarellenes támadásokat váltott
ki a csehszlovák állam részéről. A rendőrség és a hadsereg lelkészeket és
tanítókat tartóztatott le, parókiákat dúlt fel. 1939 márciusában a Kárpátaljai
Református Egyházkerület visszakerül anyaegyházához. Nem tartott sokáig a békés
építőmunka. háborús évek következtek, majd a szovjet megszállás és ateista
uralkodás.
A szovjet csapatok
bevonulása után pánikszerűen terjedt a félelem és kétségbeesés. A háború idején
tevékenykedő mintegy száz lelkész egy része elmenekült, többeket politikai
tevékenység vádjával letartóztattak és elítéltek, sokan sohasem tértek haza a
fogolytáborokból. A parókiákat elkobozták, a lelkészcsaládokat kilakoltatták, az
egyházi iskolákat és templomokat bezárták. 1944 őszén "málenykij robotra"
hurcolják a 18 és 55 év közötti magyar férfiakat. Az otthon maradt, főleg idős
lelkészeket megfigyelték, róluk adatokat gyűjtöttek és közülük besúgókat
szerveztek be. Több lelkészt szovjetellenes propaganda , a szovjethatalom
megdöntésére irányuló szervezkedés vádjával letartóztattak, elítéltek, és volt,
akit a KGB börtönében egyszerűen agyonvertek. Ennek az egyházellenes
tevékenységnek a következménye volt. hogy a hetvenes évek közepére a lelkészek
száma Kárpátalján ötödére csökkent. 1974-ben mindössze húsz lelkész szolgált a
megmaradt több, mint nyolcvan református gyülekezetben. Ezekben az időkben a
kárpátaljai reformátusságnak az istentiszteletek és a nyilvános temetések
jelentették a megtartó erőt. Erre korlátozódott ugyanis a lelkészi tevékenység.
Fiatalok oktatásáért, keresztelésért szigorú büntetés járt. A vasárnapi
istentiszteletekről besúgók írták jelentéseiket. A hetvenes évek közepétől
valamelyest enyhült az állami elnyomás, kétévenként két-két lelkésztanulót
képezhettek, amely a kihaló lelkészek pótlására volt elegendő. Így érték el,
hogy a kilencvenes évek elejére nem csökkent tovább a lelkészek száma.
1990 új korszak kezdete volt
a Kárpátaljai Református Egyház történetében. A kommunista uralom összeomlott.
Elviekben mindent megengedtek, amit a szovjethatalom börtönbüntetés terhe
mellett tiltott. Megújultak és kinyíltak a bezárt templomok, újak épültek,
megindult a hitoktatás, megteltek a templomok, élénk ifjúsági munka kezdődött. A
szovjet birodalom felbomlása hatalmas anyagi károkat okozott a lakosságnak,
melyet csak növelt Ukrajna kiválása az unióból. Az ország gazdasága összeomlott,
fizetőeszköze elértéktelenedett, felütötte fejét a munkanélküliség. Akárcsak az
első, majd a második világháború után, ismét megnyilvánult a hit megtartó ereje.
Következett az "építkezés" tízéves korszaka.
Az ezredfordulóra már négy
Református Líceumot, elemi iskolákat és óvodákat működtet az Egyház minden
állami támogatás nélkül. Két szeretetintézményében a Sámuel Alapítványon
keresztül árva, testi- és szellemi fogyatékos gyerekeknek biztosítanak családias
jellegű nevelést. Megélénkül a missziós tevékenység, amely kiterjed a cigány
misszióra (cigány templomok, gyülekezetek, iskolák és nappali foglalkoztatók
működnek megyeszerte) és a szenvedélybetegeket mentő misszióra. Az ifjúsági
munkában fontos szerepet kapott a hitoktatóképzés és a kántorképzés, nyári
táborok szervezése református fiatalok részére. A legkisebb gyerekekkel a
Gyermek Evangelizációs Közösség foglalkozik. Tíz év alatt a szolgáló lelkészek
száma megduplázódott.
Az elmúlt években sok-sok
kihívás elé nézett a Kárpátaljai Református Egyház. A társadalom, az ország
gazdasági helyzete egyre csak romlik. A lakosság tűrőképessége a határokat
súrolja, a háborús helyzet kiüríti a falvak és városok férfilakosságát. A
mozgósításoktól való félelem "elüldözte" otthonaikból a családfenntartó
férfiakat. Ilyen sanyarú körülmények között munkálkodik napjainkban is az
Egyház. Kárpátalján a magyarság háromnegyed része református. Fogyásával
párhuzamosan fogy a reformátusság létszáma is. Az otthon maradt idősek, nők,
gyerekek és tehetetlen öregek között nagy szükség van az egyház jelenlétére,
ugyanakkor az egyház meg van fosztva annak a lakossági rétegnek a jelenlététől,
amely segítené és támogatná ezt a munkát. Félő, nehogy a tanárok és tanítók után
a lelkészek is "vándorbotra" kényszerüljenek. A kötelező gyülekezeti munka
mellett hétköznapi istentiszteleteket, bibliaórákat, ifjúsági órákat tartanak és
hittant oktatnak. Ezért van szükség anyaországi anyagi és lelki-erkölcsi
támogatásra. Zán Fábián Sándor, a Kárpátaljai Református Egyház Püspöke erről
így beszélt: "A jelenlegi kilátástalanságban a reménysugárt az isteni
gondviselésen túl a biztonságérzetet a református testvérközösség adja. Nagyon
sokat számít az, hogy a kárpátaljai magyarok tudják azt, hogy van egy
anyaország, van egy hazánk, amely keblére ölelhet, ha nagy bajban vagyunk. Jó,
hogy van egy Kárpát-medencei Református Közösség, amely kész segíteni. Ez erőt
ad, reményt és biztonságot"
/Kiss Béla/