/Madarat tolláról, iskolát, tanárt érettségi tételsoráról…/

A MINŐSÉG ELLENFORRADALMA
avagy
a pedagógushivatás elárulása?
„Azzal becsüljük meg
legjobban az embert, ha a maximumot követeljük meg tőle.”
/A. Sz. M./
„Minőség”…
„ellenforradalom”… hogyan kerülnek ezek a fogalmak egymás mellé?
Nos, A minőség forradalma,
ez a szóösszetétel Németh László 1933-as tanulmánya óta ismert ebben a formában.
(Félek, a mai diákok még így az érettségihez közeledvén sem tudják, miről van
szó, és az őket tanító magyartanárokért sem teszem a tűzbe a kezem.)
Pedig tudjuk jól, minden
tevékenységünk alapja a minőség követelménye. Egész életünk a minőség elvárása.
Valljuk be, mi magunk is
minőségi autóba szeretünk beülni (vakon megbízunk az autó gyártójában), minőségi
tudást várunk a minket gyógyító orvostól, a gyermekünket tanító-nevelő tanártól,
de a piacon megvásárolt gyümölcsöt is a legjobbként szeretnénk elfogyasztani. Minőséget pedig csak kellő odafigyeléssel, kitartó munkával, a feladat
szeretetével, a követelmények szigorú betartatásával lehet elérni.
Mindez annak kapcsán jutott
eszembe, hogy így március idusa táján a középiskolákban közzéteszik
tantárgyanként az évi szóbeli érettségi tételeket. Mielőtt egy-egy szélsőségesen
kirívó esetre hívnám fel a figyelmet, el kell mondanom, hogy a 2005-ben
bevezetett „kétszintű érettségi vizsga” emelt szintű tételeit maga az Oktatási
Hivatal teszi közzé. Ez utóbbit tehát tekinthetjük valamiféle központi
elvárásnak, zsinórmértéknek is (nagy úr az internet világa, egy kis kereséssel
sok iskolát össze lehet hasonlítani).
Megnézvén ezeket a
tételsorokat, sajnos nem a minőség az első fogalom, ami a szakember szemébe
ötlik.
Természetesen mindenkinek
arról legyen véleménye, amihez ő maga legalább olyan szinten ért, mint amit
kritizál - ez is a demokrácia feltétele! -, így én, mint közel negyven éven át
gyakorló magyar-történelem szakos középiskolai tanár, megmaradok a
szakterületemen. Elszomorító, már-már pesszimista következtetéseimet a magyar
nyelv és irodalom érettségi tárgy irodalmi tételeiből vontam le.
Vajon miféle tanárok azok,
akik ma a diákok „túlterheléséről” beszélnek? Az érettségi követelmények nem
jelzik ennek okát, inkább az ellenkezőjét olvashatjuk ki azokból. A manapság oly divatos
kompetenciafejlesztés, amolyan „abrakadabra”, amivel jól el lehet tölteni az
időt az iskolában úgy, hogy se a tanárnak, se a diáknak ne jelentsen nagy
erőbefektetést. Ahhoz, hogy bizonyos képességeink, készségeink kialakuljanak,
először nagyon szilárd és alapos tárgyi tudást kell szereznünk, ami egyáltalán
nem könnyű időtöltés. (Agykutatók kimutatták, hogy a tanulás a legnehezebb
fizikai munka – a favágás - energiáját veszi el a szervezettől.) Tehát a játékos, könnyed, „avatar-módszerű”
alternatív iskola nem a minőségi munkára nevel, az élet ugyanakkor ezt követeli
egyre inkább, ha csak nem a segédmunkás szintet célozzuk meg.
Tapasztalatom szerint minden
szülő azért igyekszik gyermeke számára a legjobb iskolát választani, hogy az úgy
adjon neki szárnyakat, hogy közben kellően terheli tudással, felkészültséggel,
jellem- és szellembeli példaadással, hogy az érettségi küszöbére érkezvén
kellően intelligens, sokoldalú tudással, ha kell kompatenciakész fiatalember
legyen belőle. Olyan, aki megállja a helyét a felsőfokú tanulmányokban, vagy
amennyiben kétkezi mesterséget választ, annak megbízható tekintélyű, elismert
szakembere legyen.
Ehhez képest mit kap ma az
átlagos középiskoláktól?
Megkapja azokat a tanárokat,
akik - tisztelet a kivételnek - a munkájukat szakmának és nem hivatásnak
tekintik. (Szakma és hivatás ugyanis két különböző dolog. Az utóbbihoz teljes
odaadás és főképp lélek szükségeltetik.) Nos, megkapja azokat a
tanárokat, akik még ösztönösen sem érzik, hogy a sikeres tanári munka lényege:
szeretni a saját tudományunkat, és szeretni a tanítandó gyermekeket.
/A mai középiskolák tanári
kara jórészt azokból a 90-es években végzett, majd az ezredforduló után kikerült
egyszakos tanárokból áll, akik nem elhivatottságból, hanem „jobb híján” mentek a
tanári pályára. A bolognai rendszernek köszönhetően az értelmiséget jelentő
felsőfokú intézmények közül oda lehetett a legkevesebb tudással a legkönnyebben
bekerülni. Természetesen számos kivétel van, ők jelentik a mai napig a minőségi
kisebbséget./ Még rosszabb a helyzet a
szakközépiskolákban, ahová a rendszerváltoztatáskor munkanélkülivé lett műszaki
emberek – mérnökök - (akik a versenyszférában a legkevésbé voltak képesek
megállni a helyüket) elmehettek tanítani - később elvégezve a kiegészítő tanári
szakot. A többség azonban szemléletében
soha nem lett pedagógussá, a tanár ethosza fogalmát talán mai napig sem értik.
Valójában ez nem is bűnük, hisz fiatalon nem tanárnak készültek, az élet
kényszerítette a katedrára őket. /Nyilvánvaló, hogy közülük is többen váltak
tudományukat és a tanítványaikat egyaránt szerető elhivatott pedagógiai
szakemberekké, de jelenlétük nem igazán meghatározó a szakoktatásban./
Nos, nem meglepő, hogy ezek
a tanárok - kivételt képeznek talán az egyházi iskolák elhivatott tanárai -
soknak tartják a megtanítandó tananyagot, a diákok zöme pedig a könnyebb
ellenállás felé tartva, ezt örömmel veszi.
Az értelmesebbek különórákra
járva zenét, néptáncot, idegen nyelveket tanulnak, sportolnak magas szinten - ők
lesznek a jövő igazi értelmiségei. Ők a különórákat sem érzik tehernek, mert
komoly céljaik vannak. A szüleiktől, a családi környezetükből tudják, hogy
eljövendő életük alapja a minél több tanulás, a konkrét ismeretek megszerzése,
és nem a happy hangulatú „avatar-szerű” iskolai kreatívkodás. Tudják, hogy az
életben - már az érettségi vizsgán is, majd az egyetemi felvételein, a többiről
már nem is beszélve - a saját szerepükben, saját személyiségükkel, a saját tudásukkal kell helyt
állniuk. Ők ezt pengeélesen tudják.
Vajon a tanáraik miért nem?
Vagy ha tudják, és mégsem erre készítik fel tanítványaikat, akkor tudniuk kell,
hogy komoly etikai
bűnt követnek el a maguk kényelme érdekében.
Rátérve az irodalmi
tételsorokra, követelményekre, illetve azok hiányára, felmerül a kérdés: hogyan
lehet az, hogy a mai középiskolásnak nehéz az évfolyamonkénti 200 sor
memoriter? „Ember- és diákkínzató” valamint szörnyen elavult az érettségire
megtanulandó mintegy 800 sornyi citátum - hallom újabb időkben. És le is tudnak
érettségizni a jelen diákjai úgy, hogy nem tudnak Petőfitől, Aranytól hosszan
idézni, és nem mindenki tudná elmondani a Szózatot elejétől a végéig. De az
előírt tételsorok sem kívánják meg, hogy akár legnagyobb magyar írók, költők
teljes pályafutását ismerjék a maturandusok.
Azt mondják az
„alternatívok”, ott a digitális lexikon, ott a Wikipédia.
Az tény, hogy a fejünk nem
arra való, hogy szecskával megtömjük, hanem gondolkodásra. De semmiből nem lesz
semmi! Gondolkodni is csak az tud, akinek gondolatai, ismeretei vannak. Ha
Radnóti nem lett volna tisztában az antik irodalommal, az időmértékes verselés
szabályaival, soha nem írhatta volna meg eclogáit. Arany Jánossal sem együtt
születtek azok a verstani alapismeretek, amelyekkel oly szemléletesen meséli el
Toldi Miklós tetteit. Isten adta tehetsége mellé szorgos tanulmányok során
megtanulta a poétika tudományát éppúgy, mint tette Balassi Bálint, Berzsenyi
Dániel, Áprily Lajos vagy Szabó Lőrinc (Legalább itt szerepeljen a nevük, ha
egy-egy tételsorba már nem kerülhettek be!).
Ha világirodalomból elég
Franz Kafka ismerete az Odüsszeián kívül - az igényesebbeknél még talán Tolsztoj
bekerülhetett -, akkor kívülálló számára is elszomorító a kép.
És hogy van az, hogy nagyon
bölcsen több millió forintot és nemes szándékot áldoz a magyar kormány, hogy
minden iskola minden osztálya eljusson a határainkon túli területekre,
ugyanakkor az általam áttekintett irodalmi követelményrendszerben/tételsorokban
- a 2016-os emelt szintűt is megnézve - se Wass Albert, se Nyírő József, se
Reményik Sándor, de még Tamási Áron vagy Dsida Jenő sem szerepel. A magyarság
megmaradásáért a félszemét is kiverető marosváshelyi drámaíróról, Sütő Andrásról
nem is beszélve.
Ismeret vagy jószándék
hiányának a következménye, hogy az oly gazdag kortárs magyar irodalom témakörébe
elképesztő „alkotók” kerülhettek be érettségi tételként.
(Semmi bajom Tóth
Krisztinával mint hölggyel, de mint meghatározó író/költő, akinek a
„Pillanatragasztó” című regénye önálló érettségi tétel, kissé abszurd és
groteszk. Egy egyperces erejéig még Örkény István is megrezdülne a tényre,
Székely János az általa megjósolt művészet halálát látná beigazolódni, Németh
László pedig megbocsátó irgalommal a fejéhez kapna.)
Tudni kell, hogy az a
bizonyos NAT (Nemzetei Alaptanterv) meglehetősen nagy szabadságot ad az
érettségiztető pedagógusnak, mert ab ovo a minőségi válogatást, a minőségi
oktatást feltételezi minden jószándékú szaktanártól, mindenkit kellően
felkészült kollégának tekint. (A NAT-ban ugyanis benne vannak a fent hiányolt
lehetőségek, és a szaktanár minden ellenkező panaszkodás ellenére, válogathat
bizonyos keretek között. Ám a választás egyben a stílust, a szakmai igényt, az
ízlést, a pedagógiai odafigyelést vagy éppen annak hiányát is megmutatja.
Mert mindeközben (álságosan)
mindenki arra hivatkozik manapság is, hogy a legutolsó kisiskola tanulóját is
minőségi oktatásban kell részesítenünk az egyenlő esélyek jegyében, mert ez
lehet az egyetlen záloga az európai kitörésünknek, felzárkózásunknak, azaz a
jövőnknek. (Klebelsberg Kuno volt az, aki ezt pontosabban megfogalmazta, és meg
is valósította a két világháború között kultuszminiszterként, de ma már ott
tartunk, hogy neve „szitokszó” lett.)
Nos, addig, amíg azért lehet
„berzenkedni” egy-egy iskolatípusban, hogy sok a tananyag, hogy a diákok
túlterheltek, és az érettségi tételsorok követelményeit lefelé szállítjuk mi
magunk, mert ez kevesebb munkát igényel tanártól, diáktól egyaránt, addig ne is
várjuk, hogy a legtöbb középiskolát az átlagemberek minőségi iskolának tartsák!
A minőségi iskola ugyanis a
minőségi tanári kar által lesz azzá, élen a mindenben példát mutató és követelő,
hivatásának elkötelezett tanári ethoszú igazgatóval. Ha elérjük, hogy a
középiskolákban is tudós tanárok, kutató tanárok - netán akadémikusok -, de elég,
ha „csak tanári hivatással megáldott” tanárok - és nem megélhetési pedagógusok,
netán mozgalmárok - tanítsák a gyermekeinket, akkor nyugodt lélekkel adhatjuk át
az iskolának a jövő nemzedékét.
A tapasztalatom nem túl
optimista, de a Németh László-i elvet vallva pedagógiai hitem azt sugallja, hogy
az egykor Nobel-díjasairól híres Magyarországon újra feltámad és győz a
minőség forradalma.
/ZE/