IRODALMI KITEKINTŐ

VERESS DÁNIEL
(1929. június 2. - 2002.
március 29.)
„Afelől hogy a talentumos
és jellemmel bíró férfiak közül kik legyenek nagyok, mindig a helyzet határoz. A
nagyság a sorsé; csak a tehetség az emberé” - olvashatjuk annál a Kemény
Zsigmondnál, akinek életét munkásságát senki nem ismerte jobban a 20. században
mint a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház néhai dramaturgja, Veress Dániel.
Székely Jánossal nem csupán
azonos esztendőben született, de egyetemi társak is voltak a kolozsvári Bolyai
Tudományegyetem filozófia szakán.
Születésétől haláláig
(tanulmányait kivéve) Sepsiszentgyörgyön - az erdélyi végeken - vívta az
anyanyelv, a magyar történelem és irodalom, a magyarság megtartásának
legtöbbször keserűen kemény harcát.
Drámáiban feldolgozta báró
Wesselényi Miklós alakját éppúgy, mint Mikes Kelemenét, és a nagy ideál, Kemény
Zsigmond életét is színpadra varázsolta.
Veress Dániel az erdélyi
Kovászna megyei - régi nevén Háromszéki - Sepsiszentgyörgyön született 1929. június
2-án.

A források szerint a 12
km-re lévő Dálnok településről származott a Veress-család, akik a XIII. századig
tudták visszavezetni sorsukat. A nemesi címet később II. Rákóczi Györgytől
kapták. A 20. századi családtörténet meghatározó egyénisége volt az az apai
nagybácsi, Veress Lajos magyar királyi honvéd vezérezredes, a 2. magyar hadsereg
parancsnoka, akinek 1944. őszén - a kiugrási kísérlet előtt -, a kormányzó
akadályoztatása esetére átadta a hatalmat.
(A háború befejezése után
kötél általi halálra ítélték, amiből életfogytiglan lett, majd 1956-ban
szabadult, és Londonba emigrált).

Veress Dániel gyermekkorát
majd egész életét is meghatározta ez a légkör, a családi neveltetés. A 30-as-40-es években a
hazáért elkötelezett katonatiszti világ, majd a bűnhődés és rettegés a hajdani
magasrangú katonatiszt, később emigráns nagybácsi miatt.
De a magyar történelem
nagyjainak tisztelete, az anyanyelv ápolása, a magyarságáért érzett
elkötelezettsége a kisebbségi sorsban is mindhalálig megmaradt.
A háború első éveiben még a
budapesti Magyar Királyi. Görgey Arthur Műszaki Hadapródiskola hallgatója
volt.

Hadapródiskolásként épp úgy
hadifogságba került, mint Székely János a marosvásárhelyi hadapródiskola
növendékeként. 20 évvel későbbi levelében erről így írt maga az író:
(Volt kettőnk között egy,
a világ felé különösebben meg nem nyilvánuló - minek is nevezzem? - néma
cinkosság. Az ugyanis, hogy azonos időben, lényegében azonos körülmények között
és hatások alatt, mindketten - a monarchiából átvett szóhasználat szerint - "cőgerek",
"kadétok" voltunk. Hivatalos megnevezés szerint János a marosvásárhelyi Csaba
királyfi Gyorsfegyvernemű Hadapródiskola, én a budapesti M. Kir. Görgey Arthur
Műszaki Hadapródiskola elsőéves növendéke. A tizennégy-tizenöt évesen katonai
egyenruhában és drill alatt töltött mintegy másfél évnek mindkettőnk életében
több negatív, de néhány pozitív hatása is volt. Így pl. János külleme,
következetes ápoltsága, mindig fényesre pucolt cipője, kopottas, de nagyon
rendben tartott öltönye, pontossága, szavatartása s hasonlók. Nem utolsósorban
az, hogy a háború vége felé kikerültünk nyugatra, ő lovon, én vonaton és
kerékpáron, végig a felperzselt Európán.)
Hazakerülve 1948-ban
tehetett érettségi vizsgát Sepsiszentgyörgyön a híres Székely Mikó Kollégiumban.

A kolozsvári Bolyai
Tudományegyetem filozófia–lélektan szakán kezdte meg tanulmányait (valószínű
ekkor még nem tudtak a származásáról). Az 50-es évek elején „osztályidegen
származása” miatt kizárták az egyetemről, majd néhány év kihagyás után 1957-ben
magyartanári diplomát szerezhetett, de katedrát soha nem kapott. Közben a
legkülönbözőbb, sokszor igen méltatlan körülmények közötti munkát is kénytelen
volt elvállalni.
A diploma megszerzése után
már újságíróként tartotta el magát és családját, majd 1970-től 1992-ig,
nyugdíjazásáig a Sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház - későbbi nevén Tamási
Áron Színház - dramaturgja volt.

2002. március 29-én
bekövetkezett haláláig dolgozott azért, hogy a szélesebb olvasóközönséggel
olvasmányosan is megismertesse és megszerettesse magyar történelem és irodalom
nagyjainak az életét.
Róla is elmondható, hogy
alkotóereje teljében, bartóki hasonlattal: ,,tele bőrönddel" ment el, noha élete
utolsó, viszonylag nyugodtabb évtizedében sok mindent megvalósított nagyra törő
elképzeléseiből, amelyek oly kitartóan foglalkoztatták.
Voltak nagy, visszatérő
témái, mindenekelőtt Mikes Kelemen életműve, akiről drámát, kismonográfiát, egy
Magyarországon kiadott, gyönyörűen illusztrált, sikeres biográfiát és több
kötetre menő résztanulmányt írt, bábáskodván a hazai Mikes-kiadásoknál is.

Másik nagy visszatérő hőse
Kemény Zsigmond volt; drámát és kismonográfiát írhatott róla.

Élénken foglalkoztatta a
politikus és író Wesselényi Miklós életműve, a dráma után néhány évtizeddel,
halála előtt, már nyugodtabb körülmények között írhatta Wesselényi-könyvét.

Érdekelte az erdélyi
memoárirodalom is, a Vékára tett mécses című könyvnyi esszéje
emlékirat-irodalmunkról szintén élete utolsó éveiben jelent meg a
Pallas-Akadémia Kiadónál, akárcsak fontos, sok levelet, dokumentumot tartalmazó
Németh László-könyve, a Benned rovom erdélyi adómat…
S ugyancsak a kilencvenes
években, életének az alkotás szempontjából bizonyára legnyugodtabb évtizedében,
jelentette meg levelezését és emlékezéseit.
Noha írt nagy sikerrel
játszott drámákat, és egy időben, a hatvanas években elbeszéléseket is, sőt, van
egy fiókban maradt regénye is, elsősorban mégis esszéírónak hitte magát, és
joggal. Első nagy esszégyűjteményével, a Vándorútonnal tette le
névjegyét.
Irodalomtörténettel is
foglalkozott, visszatérő kutatási témái az erdélyi emlékiratírók, a
reálpolitikus Wesselényi Miklós, vagy a világirodalomban Martin du Gard. Több
könyvet írt és szerkesztett Mikes Kelemenről, az ő gondozásában és előszavával
jelent meg a Törökországi levelek román nyelvű fordítása.
1996-ban Látó-nívódíj
elismerésben részesült. Baráti kapcsolatban állt választott mesterével, Németh
Lászlóval, Cs. Szabó Lászlóval.
Magyarországi méltatói
szerint is „írói munkásságának az adott karaktert, hogy elkötelezetten
ragaszkodott szülőföldjének hagyományaihoz, ez írói nézőpontját is meghatározta,
ugyanakkor széles látókörben fogta át a magyar és európai kultúra értékeit,
emellett mindig megkereste azt a kifejezésmódot, legyen az színpadi alkotás,
esszé vagy irodalomtörténeti tanulmány, amely által a leghitelesebben
nyilváníthatja ki mondanivalóját.”
Befejezésül álljon itt az
író születésének 80. évfordulóján elmondott emlékbeszéd részlete:
„Amikor Dálnok község az
emelt fővel élő ember alkotásának emlékszobát rendez be és nyit meg
mindannyiunk gazdagodására, sepsiszentgyörgyiként egy kicsit szégyellem magam,
hogy a Bod Péter nevét viselő könyvtárban ezt nekünk nem sikerült
megvalósítanunk. De az Erzsébet-parkban kialakítandó, Sepsiszentgyörgy
szülötteit ábrázoló szoborgalériában ott lesz Veress Dániel mellszobra, hiszen
amint a várostól 1999-ben elnyert Pro Urbe-díj oklevelének szövegében olvasható:
Zord időben szülővárosába visszavettetve, Mikes Kelemen hűségével, Kemény
Zsigmond szigorával és Németh László minőségmércéjével végezte alkotómunkáját.”
/ZE/