ÉLETSORSOK

CZAKÓ GÁBOR, A „BEAVATÓ”
Czakó Gábort
legtöbben a televízió Beavatás című műsorából ismerjük, de emellett
számos témában jártas, már–már intellektuális polihisztor. Író, publicista,
képzőművész.Alapvégzettségét tekintve
nem bölcsész, nem hivatásos filozófus, nem afféle „művészember”, mégis minden
megszólalásában, munkájában a gondolkodás, a „ráció” fontosságáról és a művészet
erejéről tesz tanúbizonyságot.
Ki is ő?
A lexikon szerint teljes
nevén” Czakó Gábor Csaba Kossuth-díjas író, publicista, képzőművész, a magyar
katolikus újságíróképzés megszervezője. Dolgozott Antall József miniszterelnök
tanácsadó testületében. A Magyar Művészeti Akadémia Irodalmi Tagozatának tagja,
hat gyermek édesapja és tíz boldog unoka szólíthatja nagyapának.
Decsen született 1942. szeptember
14-én Czakó Sándor és Scherer Erzsébet házasságából. Édesapja Czakó Sándor, több
ipar mestere, 1943-ban hősi halált halt a doni ütközetben. Ismeretlen sír őrzi
örök álmát távoli, idegen földben. Édesanyja Scherer Erzsébet fényképész volt.
Az ifjabb Czakó-fiú
általános iskolai tanulmányait szülőfalujában végezte, a szekszárdi Garay János
Gimnáziumban érettségizett 1960-ban. Tanulmányait a Pécsi Tudományegyetem Állam-
és Jogtudományi Karán fejezte be 1965-ben.
Hivatalosan tehát dr.Czakó
Gábor Csaba jogász, de sokkal inkább a humántudományok és a művészetek művelője,
avatott ismerője, mindannyiunk „beavatója”, aki oly sok nézőt lekötött híresen
igényes és érdekes TV műsorával.
Több lap szerkesztőségében
dolgozott, dolgozik ma is: az Új Tükörnél, (1979–1983 között) a Mozgó Világnál,
majd a Négy Évszaknál, később az Olvasó Nép munkatársa. 1989 óta az Igen
főszerkesztője. 1992-től a Magyar Szemle társszerkesztője. 1966 óta publikál
országos lapokban. Somogyi Tóth Sándor, a Kortárs akkori prózaszerkesztője
fedezte fel Postáskisasszony című novella közlésével.
A renszerváltoztatás után
széleskörű műveltsége révén ő lett az igényes egyházi sajtóírás megalapítója.
2007 februárjától a ferrarai
olasz-magyar Osservatorio Letterario periodika levelezője, ahol azóta már több
prózája, esszéje, tanulmánya megjelent.
Az enciklopédikus
műveltségén túl valamennyi művében kimutatható Krisztusra való utalás, az
Evangéliumok és a teljes Biblia pontos ismerete, ezen ismeretek megosztásának az
igénye.
Számos kitüntetés
birtokosa: Arany János-, Babits Mihály-, Sajtótisztesség-, Kortárs-, Kossuth-,
József Attila-, Nagy Gáspár-, Prima-, Stephanus-, Székelyföld-díj, Árpád
pajzs-díj.
Gondolkodásmódjának egy
szeletéhez álljon itt a vele készült 2012-es beszélgetés a Prima Primissima díj
átvételekor:
„Rendkívüli fontosságot tulajdonít anyanyelvünknek, ami
egy szépíró estében nem is meglepő.
Ahogy öregszik az ember, úgy
előbb-utóbb minden író anyanyelve tanulmányozója, mit ne mondjak, bolondja lesz.
Ezt a szenvedélyt Mészöly Miklóstól kaptam el, aki állandóan bíztatott a
Czuczor-Fogarasi szótár tanulmányozására, ami nélkül valóban nem lehet nyelvünk
lényegét megérteni.
Mennyire határozza meg a nyelv általában a
gondolkodásunkat?
Minden ember gondolkodását
meghatározza anyanyelve – mondják az agykutatók. Tehát annál mélyebben tudunk
gondolkodni, minél inkább otthon vagyunk nyelvünkben. A miénk kimutatható
összefüggésben áll a mostanában kihaló népi kultúránkkal. Nem csak népdalaink és
táncaink jó része, de beszédünk is ereszkedő lejtésű, tudjuk Karácsony
Sándortól. Mégpedig azért, mert a szóhangsúly a „gyöktagra” esik, ami nálunk az
egyszerű – elöl nem toldott szavakban – az első szótagra esik. (Fogarasi János)
A gyök, a szónak a toldalék nélküli része, hordozza az egész szócsalád
alapjelentését. Pl. a ker-kör-gur-gör-kor gyökcsalád több száz tagja valaminő
kerekséget, körmozgást jelent. Ebből következik nyelvünk képisége,
szemléletessége, továbbá összefüggés-mutató, analogikus képessége – példánk
szerint a kerge, körző, guriga, gördül, korong kapcsolata. Továbbá innen a
lényeglátó hajlamunk, hiszen a szó lényege a gyök. A gyökrend szóbokrai
kapcsolják össze a nyelvet: egyrészt kiterjedtségükből eredő tehetetlenségükkel
lassítják a változásokat, másrészt mindenkinek megmagyarázzák az először hallott
szavakat. Ezért nem bomlott a magyar egymást nem értő nyelvjárásokra. A magyar
beszélő szabad. Bárki alkothat mások számára is értelmes szavakat, szerkeszthet
mondatokat, átjárhat a szófajhatárokon, nyelvünk képes bármilyen jelentés
megalkotására.
Mennyire járul hozzá ez a kontinensünkön szigetszerűen
létező nyelv ahhoz, hogy mi magunk is kicsit idegenül, sokszor alig-alig
megértve élünk itt, Európában?
Korunk fő törekvése nem az
értés, hanem az érdekérvényesítés.
Ön szerint valóban létezik a magyar észjárás? Ebből
fakadhatnak a mi sajátosan magyar megoldásaink – és ezért nem ért meg minket
gyakran a bennünket körülvevő világ?
Minden nép a maga nyelve
szerint tanul meg gondolkodni, és a nyelv alakítja az agyat.
A beszéd bal féltekés, ám a
képi látás, vagy a humor jobbos. Mi két féltekésen gondolkodunk, ha
Nyelvédesanyánk útmutatását követjük.
Mi a lényegből, a nagyobb
egységből kiindulva, deduktíve számolunk, nevezzük magunkat, címezzük
leveleinket. Más népek fordítva, és így más eredményre jutnak.
Szent-Györgyi Albert mondta
hajdanában: mi ugyanazt látjuk, mint önök, csak mást is észreveszünk. Magában a
nyelvben rejlik egy bizonyos világértelmezés. Éljük át alaposan szavainkat:
magyaráz: nyelvünket bocsátjuk a homályosra! Micsoda kapcsolatok, sőt ellentétek
rejlenek köz, költ, bánt, szab stb. szavainkban! És tényleg: létezhet szabály
nélkül szabadság? Csilicsala – filozófia lecke óvodásoknak!
Természetesen a nemzeti
gondolkodásra számos természeti, néplélektani, történelmi stb. körülmény is
hatást gyakorol.
Hogy nyelvrégészeti példát
mondjak: a magyarban csaknem hiánytalanul kimutatható az ún. püthagoreus
számelmélet. Ez a számokat „mennyiségszerű minőségnek” tekintette. Pl. az egy a
mindent egyesítő szám: erre nálunk 500-nál több példa akad. A három a
tökéletesség száma: ennyi nap egy esztendő, de a vicceinknek is három
hősük-fordulatuk van.
Hol lesz a helye Magyarországnak a jövő Európájában?
Érdemes-e, szabad-e – akár részben is – feladni nemzeti szuverenitásunkat az
uniós illeszkedés során, vagy járjuk inkább a saját utunkat? Van-e választásunk
ebben az ügyben? Érdemes önképünk megtartásáért súlyos áldozatokat vállalni?
Említettem, hogy a mi
gondolkodásunk deduktív: az egészből indulunk, s haladunk a részek felé. Így
keltezünk – no erről éppen most mondott le kormányunk az EU javára. Kis belső
Trianon…
Súlyosabb baj, hogy a magyar
nyelv természetéről semmit nem taníthatnak az iskolákban, következésképpen a
nyelvtant diák és tanár együtt utálja, mellőzi.
A vezető hírek manapság szinte kizárólag a válságról, a
gazdaságról szólnak. Ez már az Ön által megjósolt gazdaságkor vagy inkább már
annak a vége?
Gazdaságkorban mi másról
szólhatnának a hírek. Legföljebb bűncselekményekről. E kor a reneszánsz idején
kezdődött, s azóta gyorsul. Forrása a kereszténység: a többi vallás, vagy
kultúra nem ismeri a szabadságot, az istenazonosság lehetőségét, vagyis a
személyt, a magántulajdont sem. Az újkor mindezt átvette, de Isten nélkül. Jézus
azt tanítja, hogy Ő az igazság, és azt is, hogy az igazság tesz szabaddá. Nos,
Gazdaságkor Istent csak egy sajátos fogyasztási-időzési formaként ismeri el. Az
igazsággal sem tud mit kezdeni – jogászok kezére adta. A szabadságból így lett
szabadosság.
Képesek leszünk-e valaha is átlépni önnön
kapzsiságunkon, azon a tulajdonságon, amely minden eddiginél mélyebb gazdasági
és társadalmi válságba sodort minket?
Gazdaságkor természete a
válság, hiszen csakis a kapzsiság, a szakadatlan növekedés állapotában képes
létezni. Az eddigi legirracionálisabb rendszer, amely maga a rák: kénytelen
fölfalni a bolygó életfönntartó képességét. Ennek közgazdasági oka a kamatos
kamat. Minden áru egyenlő a piacon, tehát ki van téve a természetes enyészetnek,
ám a pénz egyenlőbb, mert a kamatos kamat jóvoltából állandóan gyarapszik. Ennek
következménye az értéktelenségi törvény: Minél közelebb áll valaki az
értékalkotáshoz, annál kevesebbet, minél távolabb áll, annál többet keres. Lásd
a paraszt és a tőzsdés esetét.
Mi következik a gazdaságkor után?
Az Antikrisztus idejét
éljük, tehát számíthatunk egy általános összeomlásra, de nem a világ végére.
János Jelenései eligazítanak.
Merre tart 2012-ben Magyarország?
A világ kormányainak zöme a
lefolyó felé tülekszik, a miénk megpróbálkozik ellen-evickéléssel.
Van-e az írónak olyan közösségi felelőssége, feladata,
amit csak közéleti/politika szerepvállalással lehet teljesíteni? Nem elég az, ha
a szépíró csak a művein keresztül üzen?
Az író nemigen alkalmas
politikusnak. Próbáltam. A művész mindenért felel. A lehető legtökéletesebb
gondolatot igyekszik megérteni és megformálni, a politikus a legkevésbé
kellemetlen koalíciós társat keresi.
A bennünket körülvevő „médiazajban” eljutnak egyáltalán
az üzenetek a címzettekhez? Képes-e a szépirodalom felvenni a versenyt a hírek,
információk mindent uraló hatalmával?
Természetesen nem. De az
irodalom és általában a művészet nem is próbálkozik a kereskedelmi versennyel.
Más kérdés, hogy a gazdaság és a politika gyarmatosította a művészetet, s akit
lehetett, izmusok, vagyis politikai-kereskedelmi szabványok követésére
kötelezett. Így keletkezett pl. a szocreál, a náci művészet, vagy a posztmodern.
Semmi közük a kultúrához. Valaha minden társadalom kultúrában létezett, mert
életében, viselkedésében, tárgyaiban kereste azt, ami igaz, jó, szép,
szeretetteljes, és volt civilizációja, hisz öltözött, épített, gazdálkodott,
hadakozott. A civilizáció a kultúra árnyéka. Léteztek kultúrák rövid
civilizációs árnyékkal, meg hosszúval. Például a gyarmatosítók hosszú árnyéka
ledöntötte a kisebb civilizációjú magaskultúrákat.
A hétköznapjainkban – a médiában, a közéletben –
tapasztalható értékválság összefügg-e a keresztény etika háttérbe szorulásával?
Szent Ágoston azt mondta,
hogy szeresd az Istent és az embert, s tégy, amit akarsz. Ennyi a keresztény
etika. Mivel Gazdaságkor tökéletesen érdekelvű, tehát értékmentes – milyen
érdekes, hogy e két szó az érttel együtt az ér gyökből ered! – nincsen
értékválságban. Ám ebből következően állandó és fokozódó érdekválságban szenved,
ezért az eddigi civilizációkat követve
Mit jelentett Önnek a Príma Díj?
Jól esett, mint minden
elismerés, ami élő emberektől való.
Mi a legfőbb díj, amit az élet adhat?
Az, hogy az ember
félig-meddig haldokolva is képes imádkozni.”
***
PS.:
A Duna Televízió a
műsorstruktúra megváltozására hivatkozva 2015-ben megszüntette a Beavatás
című műsort.
Ez volt az a tradicionális,
egyszerre evangéliumi és magyar műsor, amely érzékenyen figyelte történelmünk és
életünk eseményeit, megpróbált felszín mögé pillantani, és e „széttört világ”
cserepei közt az összefüggéseket megkeresni. Ezért folyamatosan merített a
legkülönbözőbb korok, népek, tudományok, művészeti ágak, bölcseleti irányzatok
kincseiből. Természetesen nem maradt ki ebből a gondolati szemléből a sport vagy
a konyha sem, hiszen ezek is az emberi élet fontos színterei. Valószínűleg a
Beavatásban szerepelt eddig a Duna Televízió legtöbb vendége: Lao-ce-től
Hitleren, Leninen át Fukuyamáig, Homérosztól Csontváryn keresztül Hamvasig és
Heisenbergig. Fel sem lehet sorolni az írókat, művészeket, tudósokat, történelmi
alakokat, akiknek eszméi a műsorban megütköztek egymással. Az eddig elhangzott
több mint 300 beszélgetés egyelőre szünetel a műsorrendben.
De könyvformában elérhető
valamennyi.
Olvassuk tehát minél többen
e kincseket érő gondolatokat! Garantáltan minőségi olvasmányokat veszünk a
kezünkbe.
