Életsorsok...
„Imádom
a színházat, de nem ott élek.”
CSAVLEK ETELKA
Szerencsés ember, hiszen két múzsa
csókolta homlokon, így a kerámiaművészet a mai napig ugyanolyan fontos az
életében, mint az operaéneklés. Kerámiafiguráit gyakran ihletik az operai
hősök, ugyanakkor az agyagfigurák lendületét, mozdulatait építi bele a
szerepeibe.
– Mi mutatkozott meg előbb az életedben, a
zene vagy az agyag iránti vonzalom?
– Ahogy visszaemlékszem,
gyerekkoromtól kezdve énekes akartam lenni. A Gellérthegyen laktunk egy
villában, ahol a nagy belmagasságú szobákban kitűnő volt az akusztika. A
sarokban állt a pianínónk – egy gyönyörűen faragott, bécsi mechanikás
pianínó, ami ma is lakásom dísze –, s én zongorázni ugyan nem tudtam még,
de ütögettem billentyűket és fújtam a nótát, sokszor édesanyámmal együtt
énekeltünk. Anyunak gyönyörű hangja volt, de annak idején nem tanulhatott
énekelni. Azt szerette volna, ha én megvalósítom az ő be nem teljesült
álmát. Ezért ő nagyon is támogatta az énekesi ambíciómat. Az általános iskolai
évek alatt zongorázni tanultam, szolfézsra jártam, hogy az alapjaim meglegyenek
az énekesi pályához. Ugyanakkor szépen rajzoltam, a kézügyességemet édesapámtól
örököltem. Az ő családjában mindenkit megáldott a jóisten manuális tehetséggel,
nagyapám asztalos volt, a nagynéném grafikus, a nagybátyám faszobrász, tehát a
génjeimben benne volt ez a képzőművész hajlam. Apukám a
mai Képző-és Iparművészeti
Gimnázium elődjének, a háború előtti Iparrajz Iskolának volt a bútor
szakosztály vezetője. A háború után estin végezte el a Műszaki Egyetemet és
építészmérnök lett. Amikor észrevette a kézügyességemet, elkezdett a
képzőművészet felé terelgetni. Gyakran rajzoltatott minket a bátyámmal – ő Csavlek András Munkácsy-díjas festőművész –, s mindig azt
kérte, hogy rajzoljuk le, amit gondolunk vagy érzünk. Emlékszem, esténként apu
nekem állandóan mesélt. Ő maga talált ki varázslatos meséket, és azokat
gyönyörűen le is rajzolta, s ez mind hatott rám és gazdagította a későbbi
művészeti alkotásaimat. Vasárnaponként pedig apu a bátyámmal együtt elvitt
minket múzeumokba, amit én eleinte nem nagyon élveztem, de mivel állatkertbe
vagy cukrászdába mentünk utána, én is végignéztem a kiállításokat. Így aztán
valahogy finoman, szinte észrevétlenül, kinyílt előttem a képzőművészet világa
is.
Kerámiafigura:
Colline
– Édesapád „terelgetésének” köszönhetően a
Képző- és Iparművészeti Gimnázium kerámia szakán folytattad tanulmányait,
ugyanakkor a zenei képzésed sem maradt abba.
– Amikor el kellett
dönteni, hogy merre tovább, anyukám támogatta az énekesi törekvéseimet, apukám
azonban féltett a színház fertőjétől. Másrészt 14 évesen énekelni még korai,
így aztán nem volt ellenemre, hogy a képzőművészeti gimnáziumban tanuljak
tovább. Beleszerettem a kerámiába, Kovács Margit volt a példaképem. 16 évesen
kezdtem el az énektanulást, párhuzamosan folyt a képzőművészeti és zenei
képzésem. Úgy éreztem, ezt a két művészeti ágat össze tudom hangolni az
életemben, s a mai napig jól megfér bennem ez a kettősség. A gimnáziumból
egyenes út vezetett az Iparművészeti Főiskolára, ahol Csekovszky
Árpád keramikusművész tanítványaként szereztem diplomát. Magánúton továbbra is
tanultam énekelni, hiszen az operaénekesi pályáról nem mondtam le, de úgy gondoltam,
hadd érjen be a hangom, az Iparművészeti után megyek a Zeneakadémiára.
Egyébként a diplomamunkám is zenei témájú volt: Kodály Zoltán: Kis emberek
dalai (amit a mester az óvodásoknak írt) című szerzeményét álmodtam meg
egy 15 négyzetméteres kerámia faliképre, ami ma is ott van a Bogdánfy utcai óvodában. Az iparművészeti az énekórákkal
együtt tökéletesen kitöltötte az életemet.
[…]
– Hogyan folytatódott az életed ?
– Megismerkedtem a
férjemmel, nagy szerelem alakult ki kettőnk között. Akkor voltam 23 éves, így
el kellett döntenem, hogy tanuljak-e még hat évet a Zeneakadémián, vagy
családot alapítsak. Nekem természetes volt, hogy ha férjhez megyek, gyerekeket
szeretnék, nem tudtam volna elképzelni másképp az életem. Úgy gondoltam,
zsebemben a keramikus diplomámmal, hátam mögött egy sikertelen felvételivel
befejeztem a tanulást, maradok a kerámiánál. Sosem felejtem el azt a
pillanatot, amikor ezt a döntésemet anyuval is közöltem. Láttam a döbbenetet az
arcán, csak nézett és annyit kérdezett: hát nem mész? Nyilván fájt neki, hogy
amire egész életemben készültem, arról most ilyen egyszerűen lemondok.
– Nem lehetett könnyű döntés. De gondolom, a
család és a kerámia kárpótolt.
– Úgy érzem, akkor nagyon
jól döntöttem, mert szép és boldog a családi életem. Házasságkötésem után
megszülettek a lányaim, így hét évig egy hangot sem énekeltem. Ennek ellenére
teljesnek éreztem az életemet, a kerámia csodálatosan beindult, a Képcsarnok
boltokba és az Iparművészeti Vállalatnak exportra dolgoztam.
– Tehát hét évig nem énekeltél, de aztán
mégiscsak utat tört magának a másik múzsa.
– Elkezdett hiányozni az
éneklés. Akkoriban felkérést kaptam egy önálló kiállításra, s arra gondoltam,
milyen jó lenne a megnyitón elénekelni egy népdalt. A barátnőm ajánlott be
meghallgatásra Pauk Anna tanárnőhöz, aki rögtön
felismerte a tehetségemet, így nála kezdtem el tanulni 1977-ben. Neki
köszönhetem, hogy a pályára kerültem. Ő azt mondta, hogy két év alatt
felkészít, ez valóban így is lett, 1979-ben megkaptam a hivatalos működési engedélyemet
a Filmharmóniától. Ugyanabban az évben rendezték életem első kiállítását a Paál
László-teremben, ahol énekeltem is, ezt a tévé is rögzítette. Ezen a megnyitón
azokat a népdalokat adtam elő, amelyek kerámiatálaimat ihlették, például
az Egy gyenge kismadár hozzám kezde járni címűt.
– Hamarosan próbát énekeltél az Operaházban,
és attól fogva egy éveken át tartó meghallgatássorozat
kezdődött.
– Én mindig is operaénekes szerettem
volna lenni, de az volt a meggyőződésem, hogy operaházi tag csak az lehet, aki
elvégezte a Zeneakadémiát. Arról nem is tudtam, hogy az “utcáról” be lehet
menni és van meghallgatás. Ani néni győzködésére
elmentem, de mondtam, hogy nekem ez úgysem fog sikerülni. A meghallgatás még a
régi énekkari teremben volt, az első sorban ott ült a vezetőség színe-java:
Mihály András igazgató úr, Kórodi András, Medveczky Ádám, Lukács Ervin, Erdélyi Miklós. Miután
elénekeltem a Giocondából a Méregáriát, Kórodi András azt mondta, köszönjük szépen, de ez nem
felelt meg! Nem voltam elkeseredve, Ani néninek
mondtam, hogy na ugye, minek jöttünk ide…
Eltelt egy év, s rendeztek egy
hangversenyt a Kaffka Gimnázium Dísztermében, ahol két áriát énekeltem. Erre a
koncertre eljött Ani néni unokaöccse, Polgár László
is. Másnap izgatottan felhívott Ani néni, hogy Laci a
következőket mondta neki: „Anikám, hogy képzeled, hogy ezt a hangot
véka alatt rejtegeted! Majd én beszélek Mikó Andrással, hogy hallgassa meg.” Ekkor
éreztem először, hogy tétje van az eseménynek. Az érdekesség az volt, hogy a
házi színpadon zajlott a meghallgatás, és Mikó András mögött bevonultak az
akkor végzős operatanszakosok is. Hát erre nem számítottam! Elhatároztam, hogy
fel-alá fogok sétálni a színpadon, merthogy közönség is van. Miután
La Wally
és Constanza B-dúr áriáját előadtam, Mikó András
félrehívott, és megkérdezte: „Hol volt maga eddig?” Mondtam, „én
itt voltam a múlt évben is, csak a tanár úr éppen külföldön tartózkodott”. Kivett
a selejtezőből, így csak a végső, a nagyszínpadi meghallgatásra kellett mennem,
ahol Traviata és Constanza áriáját énekeltem. Mihály
András igazgató úr és Mikó András behívtak az igazgatói szobába, és
dicsértek: „Fantasztikus muzikalitás, fantasztikus atmoszféra-teremtő
erő van magában!” Majd közölték, hogy ha felkészültem megint néhány
áriával, ismét meghallgatnak. Attól kezdve évente rendszeresen visszahívtak, és
találgatták, mit kéne énekelnem. Hol egy kicsit líraibbat,
hol drámaibbat kértek, s én mindig felkészültem. Azokban
az években sokat segített az áriák betanulásában Patkó József korrepetitor,
akihez rendszeresen bejártam az Operába gyakorolni. Ő volt az én „két
lábon járó Zeneakadémiám”, hatalmas tudásával rengeteget segített nekem.
Nagyon jó barátság alakult ki köztünk, később ő tanította be nekem a szerepeim
90 százalékát, koncerteken is kísért. Sokat köszönhetek későbbi
énekmesteremnek, dr. Sipos Jenőnek is, aki tüneményes ember volt. Sajnos már
egyikük sincs közöttünk, s nagyon hiányoznak.
Tosca-kerámiák
– Hogyan kerültél be végül az Operába?
– 1981-ben, a következő
nagy meghallgatáson elénekeltem Elza álmát és Lady Macbeth őrülési jelenetét.
Mihály Andrásék ismét megdicsértek, de azt
javasolták, hogy most már tanuljak meg egy teljes operát, és ez az Aida lett.
Attól kezdve én naponta kétszer-háromszor hallgattam meg az Aidát magnóról, a
lakásban, a kerámiaműhelyben, bárhol voltam, reggeltől estig szólt az Aida.
Erről van egy jópofa történetem is. Legtöbbször lent hallgattam az operát a
tömbház alagsorában lévő műhelyemben. A pincében más helyiségek is ki voltak
adva, dolgozott ott még műanyag-hegesztő, lakatos. Egyik nap, ahogy ott
korongozom, egyszer csak a műanyag-hegesztő hölgy megtámasztja az ajtófélfát,
és megszólal: „Te Etus, nem tudod még ezt az ajdát? Mert mi már tudjuk!”
Na, gondoltam, akkor itt az ideje,
hogy Mihály Andrásnak is bemutassam. Végül 1982. február 12-én egyhuzamban
elénekeltem az egész Aidát az igazgatói szobában, Patkó József kísért zongorán.
Az igazgató úrnak nagyon tetszett, és felajánlotta, hogy 1-2 előadást tud csak
biztosítani egy évben – mert akkor az Operaház bezárt
rekonstrukciós okok miatt. S hozzátette, attól fél, hogy ha a többi szoprán
megtudja, hogy ezekben a nehéz időkben felvett egy keramikust, ráborítják az
asztalt. Nagy örömmel mondtam, hogy nekem bőven elég ez az egy-két előadás. Így
1982. augusztus 2-ától a Magyar Állami Operaház tagja lettem. Hálás vagyok
Mihály Andrásnak, hogy felvett és szépen elindított a pályán.
– Az első szereped a Parsifal egyik viráglánya
volt, 1983 februárjában, a legendás Ferencsik–Mikó-féle felújításban.
– Ferencsik Jánosnak ez
volt az utolsó dirigálása, nekem pedig az első színrelépésem. Ehhez kapcsolódik
egy bájos történet. A hat viráglány jelenete nagyon nehéz énekelnivaló, 20
percet vannak talán a színpadon, de összevissza futnak, hajladoznak, próbálják
bűvölni, elcsábítani Parsifalt. Rövid zenei mondatokat, dallamocskákat
énekelnek, és egymásnak adják át mindig a szólamot. A főpróbán nagyon
elcsúsztunk, nem voltunk együtt a zenekarral. Ferencsik feljött a szünetben a
színpadra, és kifakadt: „Hölgyeim, maguk úgy énekelnek, mint a máriabesnyői kántálóasszonyok!
Vegyék tudomásul, hogy a zenekar velem van!” Majd elvonult, mi meg
álltunk ott, hat leforrázott virág: Farkas Kati, Szűcs Márta, Temesi Mari, Maria-Teresa Uribe, Póka Eszter
és én. Utána még Mikó Andrástól is megkaptuk a magunkét. Közeledett a premier,
és ebből az alkalomból szokás megajándékozni a karmestert és a rendezőt. Törtük
a fejünket, mit adjunk Ferencsiknek. Megtudtuk, hogy a másik csapat viráglányai
herendi porcelánrózsát vesznek, s kértek a kolléganők, hogy találjak ki
valamit. Készítettem egy nógrádi kántálóasszony
figurát, aminek a talpára ráírtam: „Ferencsik János fő-zeneigazgató
úrnak sok szeretettel a kántálóasszonyok”, és alá
a hat név. De nem mertük átadni neki, letettük a portára. A következő előadáson
a szünetben megkeresett minket Ferencsik, megköszönte a szobrot, s mondta, hogy
lakása dísze lett a kántálóasszony.
Első
szerepében, viráglányként – Molnár Andrással
– Hamarosan megkaptad első főszerepedet, A
lombardok Giseldáját.
– Giseldát
annak köszönhetem, hogy a szerep addigi alakítói, Sass Sylvia és Tokody Ilona rengeteget énekeltek külföldön, így Pitti Katalinnak és nekem osztották ki. Amikor megkaptam a
kottát, kissé megijedtem, mert olyan hosszú és nehéz volt a szólam. De
szerencsére megbirkóztam a feladattal, a premier csodálatosan sikerült, dicsérő
kritikákat kaptam. A drezdai fesztiválon, az Opera vendégjátékán is nagy
sikerrel énekeltem.
– Giseldát további
főszerepek követték: Donna Anna, Melinda – utóbbi meghatározó szereped lett, a
kritikák is méltatták alakításodat.
[…] 1984-ben megkaptam Melinda szerepét,
s az a megtiszteltetés ért, hogy Ilosfalvy Róberttel
együtt állhattam be. Neki a külföldről való hazatérése után Bánk volt a második
nagy szerepe. Fantasztikus élményt jelentett egy ilyen nagy művésszel együtt
énekelni, hála istennek, a Bánkban még sokszor lehettem Melindája. Később az
Otellóban is partnere voltam.
Melinda szerepében
– Úgy tudom, ennek a Bánk-előadásnak
köszönheted első külföldi meghívásodat.
– Valóban, a Bánkban
hallott engem Pierre Chapaud, aki a Párizsi Nagyopera
Művészeti Tanácsának volt a tagja. Melinda-alakításom annyira megragadta, hogy
úgy határozott, engem ajánl a párizsi Traviata címszerepére második
szereposztásban. Ez mesébe illő volt, sokan nem akarták elhinni, hogy ilyen
“egyszerűen” kaptam meg ezt a lehetőséget. Pedig én semmit nem tettem ennek
érdekében, „csak” énekeltem. 1985. december 25-én kellett kiutaznom
Párizsba a próbákra. (Ugyanakkor ezt megelőzően itthon a Rózsalovagra
készültem, amelynek december 23-án volt a premierje.) Párizsban egy olyan
produkcióba kerültem, ami maga volt a csoda. Olyan óriásokkal dolgozhattam,
mint Franco Zeffirelli rendező, Rico Saccani és Zubin
Mehta karmesterek. Germont-t Miller Lajos és Giorgio Zancanaro énekelte.
Óriási élmény volt Zeffirellivel együtt dolgozni, ő a
híres filmje alapján vitte színre a Traviatát. Soha nem erőltette rá a
művészeire az akaratát, ha nem tudták megcsinálni, amit kért, felment a
színpadra, és egyszerűen megmutatta, mire gondolt. Ugyanakkor elfogadta az
énekesek ötleteit is.
– A párizsi sikernek köszönhetted a San
Franciscó-i Opera meghívását is.
– A premierre a világ
minden tájáról érkeztek az intendánsok, operaigazgatók. A Traviatában látott a
San Fransiscó-i Opera igazgatója, Terrence
A. McEwen, akinek beajánlottak próbaéneklésre.
Megkérdezte, nem tudom-e Paminát. Mondtam, dehogynem,
csak magyarul. Nem baj, mondta, énekelje el, a korrepetitor tudja fejből a
darabot. Elkezdtük, egyszer csak hallom ám, hogy a zongorista félreütöget.
Gondoltam, biztos, hogy nem én tévesztek, énekeltem tovább, vártam, hogy majd
csak visszatalál az eredeti hangnembe. Szerencsére így történt, s amikor
befejeztük, megjelent McEwen úr, és nevetve
mondta: „Maga nagy művész, nem hagyta magát eltéríteni! Alig várom,
hogy üdvözölhessen San Franciscóban!” Ez 1986 januárjában történt, és
1987-ben már A varázsfuvola Pamináját énekeltem ott,
az előadás a kritikusoktól az évad legjobb produkciója címet kapta. A következő
évben a Cosi fan tutte Fiordiligijét alakítottam, Ponnelle
rendezésében, Ferrando kedves kollégám, Gulyás Dénes
volt. Annyira megszeretett engem McEwen úr, hogy tíz
évre akart szerződtetni, minden évben új szerepre. Sajnos ez a terve nem
valósult meg, mert két év után a betegsége miatt leköszönt az igazgatói
posztról. Amikor egy interjúban búcsúzott a színháztól, megkérdezték tőle, mi a
véleménye az opera műfajáról, mire ő azt válaszolta, hogy amíg ilyen énekesek
vannak a világban, mint Csavlek Etelka, addig hisz az
opera jövőjében. Ezek gyönyörű emlékek az életemben.
Traviata
– Párizs
– Lehet, hogy ha McEwen
nem betegszik meg, akkor a nemzetközi karriered is másképpen alakul….
– Biztosan, de ezen nem
érdemes gondolkodni, mert nyilvánvaló, hogy ha az ember többet van külföldön, akkor
többet van távol a családjától. Esetleg a gyerekeim sínylették volna meg a sok
külföldi fellépést. Nekem szerencsésen alakult az életem, volt egy csodálatos
anyukám, aki segített nekem a hétköznapi teendőkben és a gyerekek nevelésében,
amikortól elindult az éneklés. Mellettem állt a férjem – dr. Németh Zoltán,
okleveles vegyész, egyetemi docens –, aki támogatta énekesi
ambícióimat. Sőt minden előadásomat megnézte. Egyébként nálunk ugyanúgy ment
tovább az élet, és én sem változtam meg a sikerek hatására. Végiggondoltam,
hogy elénekelhetek én bármilyen szép főszerepeket, de semmi sem pótolja az
anyaság csodálatos érzését, a családot. Most, mikor látom, hogy körülöttem
rendben zajlanak a dolgok, hogy a lányaim – Viki és Zsuzsi – is családot
alapítottak és megtalálták a boldogságukat a szakmájukban is, hogy négy
gyönyörű unokám van, ez mind olyan öröm, amit nem pótol más. Ezért is kár azzal
foglalkozni, hogy mi lett volna, ha… Különben sem szeretek a múlton rágódni,
mindig a jövőbe tekintek. […]
Kelen
Péterrel a Don Carlosban
– Jó kedélyed, optimizmusod áthatja a műveidet
is: harmónia, humor és játékosság árad a kerámiafigurákból. Inspirálják-e
operaszerepeid kerámiafiguráidat és fordítva?
– A két mesterség hat
egymásra, kiegészítik egymást. Azok az élmények, amelyek engem a színpadon vagy
az életben érnek, szépen elraktározódnak a lelkem mélyén, és amikor visszatérek
a koronghoz, akkor életre kelnek. Az operaszerepek gyakran kínáltak ihletet, az
operai figurákat fantasztikusan élvezem. Az egyik kedvencem a Tannhäuser. Köpenye egyik oldalán Vénusz domborodik ki,
mint egy akt, a másik oldalon az imádkozó Erzsébet alakja látható. A
másik kedvencem Colline a Bohéméletből. Őt
abban a pillanatban örökítettem meg, amikor búcsúzik a kabátjától, s úgy öleli
magához, mintha a barátja lenne. A kerámiáim témája igen színes, a népmesék
világa, az anya–gyerek kapcsolat, az állatok, az operafigurák – olykor
parodisztikus formában is. […]
Kerámiatál
– Egy gyenge kismadár hozzám kezde járni
– A sors kegye, hogy
életemben kétszer is felléphettem Őszentsége, II. János Pál pápa előtt. Először
1991-ben az assisi fesztiválon, a pápai rezidencián Mozart C-moll miséjének
szopránszólóját énekelhettem. Majd 2000-ben ismét felléphettem a Szentatya
előtt, akkor Rómában, a kongresszusi teremben adtuk elő Liszt Esztergomi
miséjét magyar énekes kollégáimmal és a Danubia
Ifjúsági Zenekarral. Felemelő és megható élmény volt, örök emlékként őrzöm.
– Mi a véleményed a napjainkban zajló, az élet
minden területén jelentkező fiatalításról, ami az Operaházat sem kerülte el?
– Tudomásul veszem az évek
múlását, azt, hogy csökkent az előadásszám, és át kell adni a helyet a
fiataloknak. Az idősebb korosztályt azonban nem volna szabad csak úgy elsöpörni.
Lehetőséget kéne adni nekik néhányszor, hogy mutassák meg, mit tudnak, mit
lehet tőlük tanulni. Nem távoznának sokan olyan szívfájdalommal, ha megtalálnák
számukra azokat a szerepeket, amelyekben még tudásuk legjavát tudják adni. Meg
kéne becsülni, használni azokat az értékeket, amik bennük vannak. Ha valaki
művész, és varázsolni tud, az varázsol 25 évesen és 60 éves korában is. Hogy
szükség van rám vagy nincs, a mindenkori vezetőség szíve joga eldönteni, legyen
az ő lelkiismeretük problémája. Próbálok, amennyire lehetséges a mai világban,
optimistán előre nézni. Életfilozófiámmá vált egy fohász: „Istenem, adj
erőt, hogy elviseljem mindazt, amin nem tudok változtatni, és adj bátorságot
ahhoz, hogy változtassak azon, amin tudok változtatni, és bölcsességet, hogy
össze ne keverjem a kettőt.”
– Irigylésre méltó ember vagy, hiszen a
kerámiában és az operaművészetben is kibontakoztathattad a tehetségedet.
Nemcsak operafelvételek, hanem kerámiafigurák is őrzik majd a művészetedet az
utókor számára.
– Sokan mondják, hogy
milyen szerencsés vagyok, mert nekem két művészeti ágban is tehetséget adott a
Jóisten. Ez igaz, de sokkal többet tudtam volna énekelni, ha 24 éves koromban
kerülök a Zeneakadémiára, vagy sokkal több kerámiát tudtam volna készíteni, ha
csak azzal foglalkozom. Bár ezen nem is gondolkodom, mert visszafelé nem
szeretek nézni. Sok szépséget, értéket kaptam minden oldalról, szerető családom
van, a kerámiában és az éneklésben is sikereket értem el. Kitüntettek
Liszt-díjjal, Székely-plakettel, Érdemes Művész-díjjal, a modern zene
előadásáért is kaptam elismerést. Kerek az életem, s várom az új kihívásokat.
/Jánosi Ildikó 2008-as
beszélgetése nyomán/