
SZEGÉNY DZSONI KARÁCSONYA
Egy tettvággyal teli ifjú
egyszer felkereste a bölcs Mestert, azt kérve tőle, tanítsa meg a világ minden
tudására, hogy ő is bölcs lehessen.
Ám a Mester csak annyit
válaszolt, hogy sajnos nem lehet, és udvarias mosollyal elhárította a kérést.
Az ifjú egyre nagyobb hévvel
kérlelte tovább, míg nem végül türelmetlen indulattal azt kérdezte, hogy de
miért nem lehet, hisz te vagy a világ legbölcsebb embere.
- Azért nem tehetem -
válaszolta szelíd mosollyal a Mester -, mert színültig vagy saját magaddal, így
már semmi nem férne beléd abból, amit én adhatnék neked.
A magyar nyelv csodálatos
szakrális mélyszerkezete, mint mindig, most is pontosan adja vissza a lényeget.
Azt mondja, önteltek vagyunk, vagyis telis-tele vagyunk önmagunkkal,
önmagunk önző és többnyire hamis vágyaival, így már semmit nem tudunk befogadni
abból, ami a létezés annyira vágyott legmélyebb rétegeit tenné elérhetővé
számunkra.
Hasonlóan megrendítő
pontosságú telitalálat az önfeledtség kifejezés is nyelvünkben. Amikor
valami végtelen boldogságot élünk át, akkor azt mondjuk, hogy önfeledtek
vagyunk, vagyis szelídséggel, türelemmel, alázattal elengedjük önző vágyainkat,
és így elfeledve ezt a hamis önmagunkat, átélhetjük legmélyebb valónkat.
Igazából tehát, és éppen ezt mutatja meg ez a két csodálatos magyar szó, ahhoz,
hogy átélhessük a boldogság vágyott mámorát, önteltből önfeledtté kellene
lennünk.
Igen ám, de hogyan?
Ilyenkor karácsony táján
olyan nagyon jó volna picit lelassulni, majd talán meg is állni, hogy a
megállás-megpihenés ünnepélyes csendjében csituljon kicsit önteltségünk, és
táruljon ki az önfeledtség csodás világa. De miért olyan végtelenül nehéz ez, és
miért adjuk fel reménytelenségbe süllyedve e vágyunkat oly hamar? Miért loholunk
űzött vadként a karácsonyt globális marketingeseménnyé züllesztő világ hamis
díszletei között botladozva egyre kimerültebben és ingerültebben telis-tele
önmagunk egyre lehangolóbb ürességével, ahogy a sláger mondja „mindenki siet,
mindenki megy, mindenki senkije mindenkinek”? Miért nem sikerül ezt a hamis
önmagunkat legalább percekre elfeledve átélni az önfeledtség csodás mámorát?
A válasz valójában készen
van bennünk, csak kimondásához túl nehéz már a hamis valónkkal színültig megtelt
szívünk. Amikor Jézus a hegyi beszédben azt mondja, hogy „boldogok a lelki
szegények, mert övék a mennyeknek országa”, egyszerű, szép és tiszta
szavakkal beszéli el a lényeget. A boldogság és az üdvösség egyetlen útja, ha
megszabadulván az egész belső világunkat megtöltő hamis, marketingönmagunktól,
merünk „szegények” lenni.
A lelki szegénység a mai
hamis beszédünkben az ostobaság és naivitás, de legfőképpen a „lúzerség”
szinonimája, ami persze sokat elárul arról a világról, amelyben élünk. Jézus
példázatában a lelki szegénység a hamis vágyaktól való megszabadulás utáni
„szegénységet” jelenti, ami valójában éppen a végtelen gazdagság.
Lázár Ervin tündérmeséje, a
„Szegény Dzsoni és Árnika” főhőse, Szegény Dzsoni ezért lehet a világ
legboldogabb embere, hisz semmi, ami anyagi, nem köti ehhez a világhoz.
Befejezésül, mintegy
személtetéséül önteltségünk szegénységének és önfeledtségünk gazdagságának,
álljon itt e csodás kis mese legizgalmasabb pontja, Szegény Dzsoni megkísértése
a Százarcú Boszorka által, aki a száz alakban megjelenő kísértése globális „szép
új világunknak”.
„Tele volt a kamra
kincsekkel. Aranypénz, igazgyöngy, ezüsttál, drágakő. Szikrázott, fénylett a sok
kincs. Ravaszul pislogott a Százarcú Szegény Dzsonira.
– Ez mind a tied –
mondta. – Csak három napot kell érte szolgálnod.
Na, és mit gondolsz, mit
mondott erre a világ legszabadabb embere?
– Mi az ördögöt csinálnék
én ezzel a sok kacattal?
Ezt mondta. A Százarcú
alig tudta palástolni mérgét.
– Ez neked kacat?
Válogatott kincs ez, nem kacat! A világ leggazdagabb királya is táncot ropna
örömében, ha ez a kincstárában lehetne… Na… háromnapi szolgálatért mind a tiéd.
Szegény Dzsoni rázta a
fejét.
– És mit kezdenék én
ennyi kinccsel? Azon kezdem, hogy el se bírnám. Ha meg elbírnám is, a nyelvem
lógna a cipekedéstől.
– Jaj, de ostoba vagy! –
mondta a Százarcú. – Veszel magadnak lovat, kocsit, arra rakod a kincset. Magad
is kocsin utazol, nem kell gyalogolnod.
– Először is – mondta
szegény Dzsoni – szeretek gyalogolni. Másodszor, ha kocsim, lovam lenne,
emészthetne a gond, hogy a lovaknak mindig legyen enni-innivalójuk, a kocsival
is törődni kéne, új kerék, új lőcs, ajaj, más nem is hiányozna nekem! Harmadszor
meg ott vannak a rablók, őriztethetném tőlük a kincset, kocsit, lovat. Haha, még
fütyörészni is elfelejtenék. Edd meg a kincsedet, öreganyám!
– Jaj, de élhetetlen
vagy, nem viszed te semmire! – mondta a boszorkány. – Még hogy gond a kocsival
meg a lóval! Hát majd szolgákat fogadsz. A rablók ellen meg építesz egy nagy
várat. Kitelik ebből a pénzből. Jó vastag falú várat, semmilyen rabló nem tud
oda betörni.
– Aztán kuksoljak örökké
a várban, mi? Hogy ne tudjak egy jóízűt csavarogni, mert mindig az járna a
fejemben, hogy jaj, a váramba nem csapott-e be a ménkű, jaj, a váram, így meg
jaj, a váram úgy. Nem kell a kincsed, öreganyám. De nagyon szívesen segítek
neked saját jó szántamból. Mondd meg, miben segíthetek.”

+ Lázár Ervin
Talán nincs még minden
veszve, amíg vannak Szegény Dzsonik meg Lázár Ervinek (sajnos evilági valójában
már csak volt szegény, de meséje örökre velünk marad), és van karácsony, nem
odakünn, de mélyen legbelül, az önfeledettség végtelen csodás mámoros
szabadságában.
Áldott, békés karácsonyt
mindenkinek!
/Bogár László/