
SOROK A GONDVISELÉSRŐL
Van ember, akit mindenki
segít, félt, pártol, akinek minden a kezére jár. Van, akinek semmi sem árthat.
Juthat a legnyomorúságosabb viszonyok közé, ő maga lehet a legnyomorultabb,
mégis minden a javára válik. Valamiféle konok szerencse szegődik hozzá,
varázskör veszi körül, maga a természet protezsálja; ezt nevezhették régebben
gondviselésnek. Vannak szerencsefiak, akikről úgy pereg le a baj, mint a víz a
rucáról, rosszul mondom: akiket tulajdonképpen nem is érhet baj, hanem csupa
áldás – mivelhogy burokban születtek.
Elmondhatatlan, engem is mi
minden ért kölyökkoromban, micsoda kudarcok, csődök, milyen szörnyű csapások;
kívülről nézve pokol volt egész fiatalságom! És aztán kitűnt: véges-végig a
szerencse markában éltem. Ott van mindjárt az az emberi ésszel fel sem fogható,
egészen valószínűtlen ostobaság, hogy a háború vége felé, amikor minden józan
eszű gyermek (de még a hülye is) jól tudta már, mi a helyzet; a háború negyedik
évében, mondom, a mindenfelől közelgő frontok szorításában, én még mindig
hivatásos katona akartam lenni: a hadapródiskolába felvételiztem. Ha
szántszándékkal nézem ki magamnak a legkilátástalanabb pályát, a legjövőtlenebb
hivatást, ha programszerűen tervezem meg életem derékba törését, akkor is
pontosan így kellett volna cselekednem. És mi lett belőle?
Hát először is beletanultam
a rendbe.
Lusta, lágy gyermek voltam
én addig; szétszórt figyelmű, ábrándos, tehetetlen; örökös káoszban éltem,
örökös időzavarban. Most, az újonckiképzés gyötrelmei közepette, a
legkülönbözőbb rendű és rangú fölötteseknek kiszolgáltatva, egyszer csak arra
ébredtem, hogy mindent idejében megoldok (s ezért mindenre jut már időm), mindig
a soron következő feladatra összpontosítok, semmitől meg nem hőkölök, le nem
török – szóval eredendő lustaságom ellenére mindig pontos vagyok és rendes. Arra
eszméltem, hogy amire bárki más képes, arra képes vagyok én is; amit ember el
tud viselni, azt én is elviselem. Tartásnak mondják ezt katonanyelven, s
körülbelül annyit jelent, hogy soha semmilyen körülmények között se hagyd el
magad. Nem játszva, nem könnyen (hanem vért izzadva és keservesen), ezt a
tartást tanultam meg én a katonaságnál, mégpedig végleg, úgyhogy ma is mindig
bevetem az ágyam, mielőtt otthonról elindulok, cipőm mindmáig fényes,
íróasztalomon mindmáig rend van; semmi sem állhat távolabb tőlem a
művésznépségre jellemző bohémiánál. Elmondhatatlan, mennyi időt és energiát
takarított meg nekem életem során ez a beidegződött rendszeretet, még ha azt,
amit megtakarított, természetem szerint többnyire nem is használtam egyébre,
mint ábrándos lustálkodásra.
De ezen kívül valami sokkal
fontosabbat is megtanultamén ott a katonaságnál.
Adva van az ember belső
világa, a maga erkölcsével, értékeivel, fogalmaival: egyetlen, senki máséval sem
azonosítható, külön világ. Abból érkeznek a sugallatok, hogy mi a jó és mi a
rossz; adott körülmények közt hogyan kell cselekedni.
Adva van másrészt a fegyelem
világa, az előírásoké, parancsoké, magyarán: a szolgálati szabályzaté, amely
egységesen és kötelezően írja elő ugyanezt – tudniillik, hogy mi a jó és mi a
rossz,adott feltételek közt hogyan kell cselekedni.
A katonaság éppen az az
intézmény, amely megtanít különbséget tenni a személyiség belsőautonómiája és az
esküvel vállalt külső játékszabályok között. Hiába érkezik belülről
félreérthetetlen, biztos sugallat, hogy itt vagy ott, ekkor vagy akkor mi a
teendő, a katona mégis azonnal és reflexszerűen az előírások szerint cselekszik.
Tulajdonképpen sajnálni lehetne ezért, hiszen külső és belső indítéka a
legritkább esetben fedi egymást: a katona sohasem engedelmeskedhetik mivolta
parancsszavának, örökös tudathasadásban él, létformája a meghasonlottság.
Csakhogy ez nincs így. A katona előtt kétféle kiút is nyílik az egérfogóból:
Ha alkalmazkodó, praktikus
alkat, habozás nélkül feladja külön világát, a belsőt is a külsővel helyettesíti
(mintegy internacionálja az esküvel vállalt szabályzatot), úgyhogy ezentúl eleve
egyetért minden paranccsal: pontosan programált végrehajtó gép, közönséges
sakkfigura válik belőle.
Ha viszont ragaszkodik
önmagához, hát igen sok szorultság, vívódás és konfliktus árán végül is
elsajátítja a nagy tudományt (amely nemcsak a katonaság, hanem általában a
társadalmi lét alaptörvénye): mindig engedni a külső kényszerűségnek, betartani
mindig a szabályokat, de sohasem adni fel a jogot, hogy odabent ítéletet
alkossunk ugyanezekről a szabályokról, szóval hogy a gondolat erejével mintegy
úrrá is legyünk azokon. Az ilyen katona egyszerre két ember életét éli: teste a
játékszabályok szerint cselekszik (becsületesen betart minden előírást), értelme
viszont szuverén módon eszmél, értelmez, ítélkezik, ekképpen emelkedve jelül
akár tulajdon tettein is. És senki se higgye, hogy ez az állapot azonos az előbb
említett tudathasadással! Ellenkezőleg: a bensőség győzelme ez a külső világon;
az értelemé a kényszerűségen; úgy is mondhatnám: a szellem elfojt hatatlan
szabadsága ül itt diadalt a külsődleges (testi) fegyelmen. Tetteinket, szavainkat
előírhatják – gondolataink szabadok.
Hát ezt a roppant
lényegbevágó különbségtevést (ezt a modus vivendit) tanultam meg én a
katonaságnál – hogy mekkora hasznomra vált később, azt bárki elgondolhatja.
És még ennél is többet!
Hanyag, figyelmetlen, rossz
diák voltam én addig; ha bukásra éppen sosem került sor, az inkább tanáraim
jóindulatán, semmint igyekvésemen múlott. Nyakig merültem a kellemesbe, sőt
élvezetesbe, játékosan fantáziáltam reggeltől estig; arra, ami erőfeszítést
igényelt volna, valahogy sohasem futott időm. Most, a katonaságnál,
megtanítottak tanulni is.
Pedig hát nem volt azoknak
semmiféle külön módszerük erre. Egyszerűen betereltek az osztályterembe, s ott
napi két óra csendes tanulásra kényszerítettek. Ha most már azt kérdezné valaki,
miképpen kényszeríthető eleven ember olyan, természete szerint önkéntes
vállalkozásra, mint a tanulás, azt válaszolnám: le kell ültetni a feladat mellé,
s megakadályozni, hogy bármi egyébbel foglalkozhassék. Mivelünk legalábbis így
cselekedtek. Betereltek az osztályba, kirakatták velünk a könyvet a padra, s
aztán árgusszemmel őrködtek rajtunk, nehogy játszhassunk, levelezhessünk, vagy
kalandregényt csempésszünk a tankönyv alá. Mi tehát kénytelen kelletlen, már
csak unalmunkban is, átnéztük a leckét. És csodálatos: miközben csaknem
belerokkantam ebbe a napi kétórás unalomba, évharmad végén arra ébredtem, hogy
majd minden tárgyból jelesem van! A lecke egyetlen felületes átnézése, a feladat
játékos, unaloműző megoldása elegendőnek bizonyult, hogy kiderüljön: az összes
elméleti tárgyakból fölényesen megállom a helyem. Ha minderre akkor (már-már
erőszakosan) rá nem vezetnek, sohasem szerzek kellő türelmet a további
felkészüléshez – holtomig rossz tanuló maradok. Így azonban mindig minden
iskolában, ahová később beiratkoztam, könnyedén, erőfeszítés nélkül, mintegy
magától értetődően lettem a legjobb.
Tartásomat –
belső autonómiámat –
szellemi képességeim
felismerését –
nagyjából ezt a három nagy
áldást köszönhetem én a katonaságnak; hát mondják meg, kérem: kaphattam volna-e
hasznosabb útravalókat bárkitől is? És figyelmet kérek, mert a legérdekesebb még
csak ezután következik. Amikor már úgy látszott, hogy a kezdeti bajok ellenére
nemcsak megállom, hanem meg is találom helyem a katonaságnál, amikor tehát az a
veszély fenyegetett, hogy mindenestül (belsőleg is) katonává leszek, akkor
egyszerre, mintegy magamagától elmúlt a veszély. Megérkezett hozzánk a
keleti-front, a háború végét járta, majd befejeződött, s én máris megszabadultam
a katonaságtól nem kellett megfizetnem adományaiért; ott maradtam a tiszta
nyereséggel.
Így vált javamra az óriási
ostobaság is (hogy háború idején katonának mentem), az óriási csődtömeg is
(mármint a háború elveszítése), így változott áldássá akkor minden egyéni és
kollektív tragédiám!
Persze még közben is
számtalan tragikus szerencseért. Mi egyébnek nevezzem például azt, hogy
menekülés közben, a dunántúli táborozáson, amikor parancsnokságunk megpróbálta
újraszervezni a tanítást, de én a zaklatott körülmények miatt már nem tudtam
odafigyelni feladatomra - s egymás után kaptam a négyeseket – hogy ebben a
válságos helyzetben egyszerre ágyúszót, géppuskaropogást kezdett felénk sodornia
szél, a keleti front megint utolért, nekünk megint szaladnunk kellett, s az én
önérzetem megint csak megmenekült a bukdácsolástól? Ez az állandó átok (az
örökösen közeledő keleti front) rám nézve különben is szüntelenáldásnak
bizonyult. Mikor jutok el én Lengyelországba, a Hanza-városokba, a Keleti-, majd
az Északi-tenger partján, fel Dániáig és Ditmarschenig, mikor járom be én
Európát – méghozzá lóháton, sőt gyalogosan! –, ha nem üldöz mindig a front? Az
üldöztetés lett az én tanulmányutam, a menekülés a neveltetésem; minél több baj
és csapás ért, annál kiváltságosabb lettem.
Hogy egyebet ne mondjak, ott
a menekülésben (illetve hát a rákövetkező hadifogságban) fanyalodtam rá a
könyvekre is.
Egyetlen könyvet sem
olvastam én addig, még kalandregényt sem; az ifjúság csodavilága, Verne Gyula, May
Károly, Jókai Mór mindmáig hiányzik műveltségemből. A legelső könyv, amelyhez
hozzájutottam, s amelyet idő bővében el is olvastam – no, találják ki, kérem,
melyik volt az a könyv? Torkom szorul el a hálától, meghatottságtól, amikor
rágondolok: Tolsztoj Háború és békéje volt az! Nem tudom, miképpen jutott be a
fogolytáborba, ki lehetett a megszállott, aki becipelte, hiszen hat súlyos
kötetet tett ki (ugyanabban a csúf, piros vászonkötésben, amelyben most nekem is
megvan), de ott kölcsön is adták szívesen, s ez lett életem legelső olvasmánya.
Hát mondják meg, kérem, hogy lehet ez? Hogy valaki az elképzelhető legrosszabb
körülmények között mindjárt a legjobbhoz jusson?
Mindig mindenből a legjobb
jutott nekem, sohasem a hitvány vagy közepes. És minden épp idejében! Nem túl
korán, amikor még semmit sem érthettem volna belőle, nem is túl későn, amikor a
megromlott ízlés már csak fanyalogva fogadta volna, hanem pontosan akkor, amikor
megérthettem, magamévá tehettem –amikor szükségem volt rá. Röstellem, de néha
csakugyan olyan érzés fog el, mintha valaki gondomat viselte volna!
Amikor például a hammi
laktanyában tengődtünk, sűrű szögesdrót mögött, már hadifoglyokként, amikor
társaimmal együtt már-már belehülyültem a tétlenkedésbe, egyszer csak kinyílt
szobánk ajtaja, s egy kese bajszú, gyámoltalanul pislogó hadastyán lépett be
rajta, öregnek láttam, pedig – bárki kiszámíthatja – éppen csak negyvenéves
volt: hadapród őrmesteri rangjelzést viselt; zubbonya gyűrött, ő maga fáradt,
kedves szemében nagyfokú tanácstalanság. Most érkezett az új szállítmánnyal,
magyarázta, nincs még kijelölt szálláshelye, igen szépen kér, fogadjuk be, míg
szállása elrendeződik. Amúgy is zsúfoltan éltünk (negyvenen egy üres szobában),
de azért szűkebbre vontam parkettes fekhelyemet, s helyet mutattam neki. Akkor ő
bemutatkozott:
– Szervátiusz Jenő
kolozsvári szobrász vagyok – mondta.
Hát szóljanak hozzá! Ezentúl
persze szó sem lehetett többé tétlenkedésről, unalomról; ezentúl reggeltől estig
sürgős és fontos tennivalóm volt; megtanított rajzolni, majd később mintázni is;
ha most, harminchárom év múltán van némi fogalmam formákról, konstrukciókról, ha
egyáltalán használni tudom a szememet, az végső soron őneki köszönhető.
Mindenből a legjobbat adta
nekem a sors, és mindent épp idejében! Hiszen ha akkor, taknyos kölyökkoromban
egyenesen a képzőművészeti főiskolára iratkozom be, akkor sem juthatott volna
nekem különb mester, mint Szervátiusz!
De a legfrappánsabban,
leghátborzongatóbban a gyűjtőkörzetben éreztem megnyilvánulni ezt a
gondviselést. Odafent Ditmarschenben esett meg, ahová minket, magyar
hadifoglyokat az angolok mind összetereltek, hogy aztán zárt táborokba
dughassanak. Ott történt, egészen közel a Tönningi-öbölhöz (másfelől
Wesselburenhez, Hebbel szülőfalujához), pontosan azon a tájon, ahol Storm
viharlovasa kísértett valamikor. A vidék eredetileg tengerfenék volt; két
gigászi gáttal szorították ott vissza az Északi-tengert, akárcsak Hollandiában,
hogy földet hódítsanak tőle. Mint valami nagy, szürke tengernyújtózott az a
lapály, mint valami szeszélyes körvonalú, zöld szigetek lebegtek rajta a messzi
tanyácskák téglavörös tetejükkel, bozontos szilvásaikkal s a tetők és lombok
fölé tornyosuló, hatalmas, ónémet hárskoronákkal. A tanyák között, dróttal
körülkerített kis parcellákon feketetarka tehénkék legeltek. Más parcellákon
katonás rendben, magasan, hamvas kéken feszített a rozs; itt-ott egy-egy
búzavirág hunyorgott közte, elegáns sirálycsapatok navigáltak fölötte – s olyan
pompás volt mindez, olyan megrendítően békés és jellegzetes, hogy szépsége
láttán én bizony nemegyszer sírva fakadtam.
De csak a gát, csak a gátak
voltak ott igazán szépek! A hosszú, emeletmagas földgátak, amelyek nagyjából
párhuzamosan kanyarogtak sok-sok kilométeren át, a ködbe vesző horizontig, s
amelyeken érintetlenül, szabadon, istenadta rendetlenségben tenyészett a fű.
Termett, tenyészett, szépen hullámzott, illatozott, minden széllökésre
készségesen tárta fel virágzásának sokszínes emeletét, s ha olykor hanyatt
vágódtam benne, s karomra támasztott fővel jobbra is, balra is elnézelődtem, hát
egyfelől a nagy, szürke tenger, másfelől az örök német táj tárult elém.
Itt sátoroztunk mi negyvenöt
nyarán hetekig, hónapokig, itt, ezen a tengerfenéken, nem messze a gáttól,
valamely sűrű szilvásban, valamely piros tetejű tanyácska mellett. Egy-egy tetű
felbukkanása fehérneműnkben, egy-egy váratlanul ránk törő tengeri orkán,
amelytől beáztak (s néha el is repültek) a sátrak – íme, egyhangú életünk
szenzációi! Két kézzel kaptunk a szórakozás vagy legalább a változatosság minden
lehetősége után.
Így eshetett meg, hogy
amikor a közeli Hemmerwurth templomában hangversenyt hirdettek, mi szívesen
ellátogattunk oda is, noha a zenéhez kevés közünk volt, én például elképzelni
sem tudtam, mi fán teremhet egy templomi koncert. Afféle jámbor ájtatosságra,
csendes zsoltározásra számítottunk, egyébre nem, mindamellett vígan baktattunk
az embermagas rozsba-taposott ösvényeken, csak úgy, toronyiránt, mert a
hemmerwurthi templom alacsony halomra (talán egy hajdani szigetre) épült, s
minden irányban messze ellátszott a tengerfenéken.
Milyen halom volt az,
istenem, micsoda templom!
Derekas kőfal vette körül,
zuzmós, mohos fal, mint valami várat. Azon belül faragott, régi sírkövek álltak,
vagy inkább tántorogtak, mint valami becsípett gyülekezet. Rózsák futottak fel
rájuk: pirosan, fehéren virágzó rózsák – rózsazuhatag, rózsaözön! – tetőtől
talpig beborították, folklorisztikus násznéppé változtatták az amúgy is tántorgó
sírköveket. Fent a ponkon pedig, a becsípett násznép körében, messze kimagasodva
s mintegy áldását osztva, ott állott a templom.
Senki se gondoljon persze
valami pompás székesegyházra; ilyesmiről azon a szegény vidéken szó sem
lehetett. Eléggé magasra rakták ugyan (szépen faragott terméskövekből), de szűk
volt, öreg volt, mohos volt – afféle közönséges kis falusi kegyhely. Óromán
stílusban épült az alja; ahogy most visszaemlékszem, még a bejáratát is nehézkes
bolthajtás ívelte át. De fentebb, az ablakait már gótikus csúcsívek, könnyed
kőfaragások ékesítették! Odabent szintén magasba törő csúcsívek bordázták a
mennyezetet, de például a szószék már hamisítatlan német reneszánsz volt.
Óriási, színes barokk feszület lógott a mennyezet közepéről, mint valami
csillár; csakúgy vérzett, csak úgy vonaglott rajta Krisztusmeggyötört teste! De
a karzat, a padsorok már lapos, nehézkes polgári ízlésre vallottak
kétségtelenül.
Nem, a hemmerwurthi
templomban aztán igazán nem lehetett stílusról beszélni. Illetve hát nagyon is
lehetett, hiszen külön-külön minden zuga makulátlanul tiszta ízlésre vallott,
csakhogy alig akadt ott két zug, ami összeillett volna stílusában! Ráadásul
mindezek a zugok, bútorok, tárgyak nem is voltak mesterművei saját koruknak,
hanem csak afféle falura szánt iparosmunkák, már amilyeneket egy földszegény
eklézsia mindenkor meg tudott engedni magának. Kicsi volt, szűk volt, vidékies
volt az a templom, mondhatnám akár szedett-vedettnek, de Isten a tanúm, sohasem
láttam még szebbet.
Mert lehetett akármilyen
szűk, akármilyen másodlagos és vidékies, mégis ott volt, együtt volt benne
mindaz, ami ezer év óta szép és nemes Európában. Jöttek az új nemzedékek,
egymásután tízszer is, hússzor is jöttek, s a lassacskán épülő templomot
mindegyik a maga ízlése szerint építette tovább. Mindegyik hozzáadott valamit,
mindegyik beletoldotta a maga életérzését, szemléletét (a maga világát), úgyhogy
mire elkészült, már együtt is volt benne az egész nagy stílustörténet. Maga a
nép, az idő, maga az organikus lét volt jelen benne; aki oda belépett, nem
annyira szentélybe lépett, mint inkább a történelembe.
Az éhezés, a sátorozás, az
értelmetlen tengődés heteiben ismét egy óriási ajándék – kinek köszönhetem meg?
Hogy először nyíljon szemem egy idegen tájra, s az mindjárt Schülpe-vidéke,
először csodálkozzam rá egy emberkéz emelte épületre, s az mindjárt ez a csoda
legyen! Mit mondjak: én Velencében is, Chartres-ban is jártam azóta, de
megrendítőbbet azóta sem láttam; alapvető építészeti élményem mindmáig a
hemmerwurthi templom maradt.
Hát ebbe a templomba
tódultunk mi be porosan és kihevülten, Schülpe felől jövet, háromnegyedórányi
vidám gyaloglás után. Ezekbe a padokba ültünk mi be illedelmesen (ám mégiscsak
dübörögve); ezekre a faragványokra, sarokkövekre függesztettük mi tekintetünket,
hálásan élvezve közben a zimankós évszázadok alájuk rekedt hidegét.
És ahogy leültünk, már el is
kezdődött a műsor.
Fogalmam sincs, ki volt a
koncertező művész; addig sem, azóta sem hallottam róla. Mindazonáltal nem
lehetett egészen jelentéktelen muzsikus: úgy hírlett, civilben a kölni dóm első
orgonistája. Ő is hadifogolyként tengődött itt, aditmarscheni tengerfenéken,
akárcsak mi, magyarok, de miután felfedezte a kis falusi templom csöpp
orgonáját, miután kipróbálta, és igen jónak találta, nem volt már lelke parlagon
hagyni a lehetőséget: meghirdette ezt a hangversenyt, csak úgy időtöltésből,
ingyenesen, fogolytársai tiszteletére. Tudnia kellett (tudta is bizonyára), hogy
lent, a padokban egyetlen zeneértő sem ül. játékában éppen ezért nyoma sem volt
becsvágyó erőfeszítésnek. Amint kézzel-lábbal munkálkodva előállította
világrengető hangzatait, amint szőke feje eközben ki-kibukkanta karzat mellvédje
mögül, hát ámulva tapasztalhattuk: ez a kicsi ember könnyen és szívesen végzi
óriási feladatát, hiszen játékosan bólogat hozzá, sőt dúdol, sőt mosolyog is.
Rendkívül spontánul
játszott, rendkívül felszabadultan – mintegy a saját örömére. Kottája sem volt,
kitervelt műsora sem, azt vette sorra, ami éppen eszébe jutott. És hallgassák
meg, kérem, mert csakugyan szerfölött különös ez: csupa Bach-mű jutott az
eszébe! Két óra hosszat játszotta nekünk Sebastian Bach fúgáit, toccatáit,
prelúdiumait; ahogy most visszaemlékezem, talán a D-mollal kezdte, úgyhogy
valósággal beléremegtünk, aztán csendesebbekkel folytatta, úgyhogy valósággal
elringatott; könnyedén terelt át minket a magasztosból a bensőségesbe, a
meghittből a felemelőbe, majd ismét az áhítatosba; úgy játszott velünk, úgy
formálgatott minket kerek két óra hosszat, mint valami demiurgosz.
Valószínűnek látom:
zeneértőkre korántsem tett volna akkora hatást az a koncert. Mi azonban vadak
voltunk, naivak voltunk, először hallottunk valódi zenét! Elementárisan,
gyökerestül rázott meg minket; úgy hatott, ahogyan laikusokra hatnia kell; ahogy
Bach is akarta, hogy hasson. Valamiféle szuggesztió alá vont, és pedig nem
tisztán zenei, hanem főleg emberi tartalma által – mint később bevallottuk,
valóságos látomásaink támadtak tőle. A barokk feszület meglódult, s könnyedén
szálldosott föl–alá a mennyezet hosszán, mint valami repülőgép. A reneszánsz
oltár megnyílt, kivirágzott; a gótikus kőfolyondárok tovább növekedtek, akár a
rózsák, felkúsztak a bordázaton, elborították a csúcsíveket. Két óra múlva
megrendülten és lenyűgözötten, mintegy berúgva támolyogtunk ki a
templomhomályból, a szintúgy berúgott sírkövek rózsakoszorús násznépe közé,
amelyeket most még vörösebbre, népiesebbre festett az alkony. És messziről,
szemből, a gátakon túlról odafémlett az alkonyi tenger.
Elmondtam már, most elmondom
ismét: énnekem addig sejtelmem sem volt a zenéről. Ha jókedvem támadt,
katonanótát, népies műdalt, legfeljebb operettmuzsikát fütyörésztem. Nem tudtam,
mi a zene, most találkoztam, vele először – és mindjárt Bachhal, és mindjárt a
fúgáival! Hát mondják meg, kérem, ki intézte ezt? Gondolhatok-e másra, mint a
gondviselésre? Ahogy az irodalomban vagy az építészetben, éppúgy a zenében is
azonnal a legjobb jutott nekem; amint Tolsztoj után, azonképpen Bach után sem
elégedhettem meg már kevesebbel. Nincs az az úrfi, az a lord, az a keleti
herceg, aki igényesebb nevelést kaphatott volna exkluzív kollégiumában, mint
amilyent én kaptam hazátlan földönfutóként, az elvesztett háború poklaiban!
Mindenből a legjobbat – és
mindent épp idejében! Most, ahogy negyedszer-ötödször is elgondolom, miféle
gondviselés intézhette mindezt, kijózanító felismerés vesz erőt rajtam. Hogy
talán nem is érvényesült itt semmiféle külön szerencse; nem pártolt, nem
féltett, nem segített engem személy szerint soha senki; nem születtem én
semmiféle burokban; még csak a véletlenhez sem fordulhatok, hogy megköszönjem
pótolhatatlan útravalóit, mert azon sem múlott itt semmi. Hanem csak a
fiatalságon.
Fiatal voltam, fiatal.
Minden szerencsémet, minden áldásra forduló átkomat ennek az egyszerű ténynek
köszönhetem; annyit kaptam én csupán a sorstól, amennyit becsületesen megad
minden fiatalnak. Mert, ahogy az éhező ember, aki jobb híján a labodából, a
fűből, a konyhai szemétből is kiszűri, amire szervezetének szüksége van,
akképpen él meg a fiatal is. Mindenre éhes, mindent hasznosítani tud, semmi
sincs a világon, amire szüksége ne volna. Ha csődben él éppen, hát a csődből, ha
nem jut, csak nyomorúsághoz, hát magából a nyomorúságból szűri ki tápláló
élményeit – és minden a javára válik, mindentől növekszik, mindentől több lesz
és jobb lesz! Úgy is mondhatnám: akármi éri – csupa jó éri; s akármikor éri –
mindig idejében.
Énhozzám a háború, a
katonaság, a mindenfelől szorongató üldöztetések képében juttatta eláldásait.
Igaz: Tolsztoj helyett adhatta volna Jókait is, Bach helyett Kacsóh Pongrácot,
első és utolsó mesterem, Jenő bácsi helyett Biás vagy Biális (vagy hogyan is
hívták?) basszusgitárost– ott volt az is a fogolytáborban, ott fortyogott,
nyüzsgött, tolakodott körülöttem mindenféle hatás! Hogy mi okból vettem én
észre, s szűrtem ki magamnak mégis Tolsztojt és Bachot, miért hoztam magammal a
katonaságból éppen a tartás, a tanulás, a belső autonómiaigényeit (holott
egészen mást is hozhattam volna), azt már nem tudom megmondani. Valamiféle
gondviselés lehetett ez csakugyan: az én külön, személyre szóló, belülről működő
gondviselésem. Nem voltam én soha szerencsés, ellenben fogékony voltam mindenre,
ami súlyos és fontos.
Holtomig szeretem magam ezért.
/Székely
János/