IN MEMORIAM...

CSEH TAMÁS
(Budapest, 1943. január 22.
– Budapest, 2009. augusztus 7.)
Ez év januárjában még csak
74 esztendős lett volna, de már nyolc éve nincs közöttünk.
A rajztanár végzettségű „népénekes”
- a már-már regős -, gitárján és jellegzetes rekedtes hangján
megénekelte a 20. századot. Akinek értelme és szíve volt a hallásra, az
megértette ezeket a dalokat már a 70-es években is. Sajátos egyéniségével a
saját korában azonban kevésbé hatott (Óh, mindent halló cenzúra!, csak a
silányabb dalokat engedte műsorra.)
Most, a hajdani szülők,
nagyszülők gyermekei és unokái megdöbbenve fedezik föl, adják kézről-kézre,
osztják meg a csehtamásos nótákat.
Odafentről bizonyosan halk
pengetéssel és fütyörészéssel kíséri őket kedves mosollyal nyugtázza:
megértették…
Halálának évfordulóján az
alábbi cikk a fenti gondolatokat erősíti:
„Pont lecsúsztam róla,
pedig ez lett volna az első. Viszonylag friss híve vagyok – édesanyám szereti
nagyon, talán a generációs lázadásom is benne volt, hogy sokáig elutasítottam –,
bár nem a nagy művész csaknem napra pontosan nyolc évvel ezelőtti halála utáni
divathullám vitt közel hozzá. Hanem húszéves korom körül egyszer csak
rábukkantam két olyan dalára, amely megérintett. A korrajzos romantikája nem, a
szerelmi bánatai-örömei sem; az egész, cigarettafüstbe burkolt,
tépelődő-nosztalgikus karaktere messze állt akkoriban az én jóval nyersebb
ízlésemtől. Hanem az a két szám – a Széna tér
meg a Születtem Magyarországon – egyszer
csak kinyitott egy kaput, és rácsodálkoztam a világára.”
„Szokásom volt korábban
lagymatagnak tartani, különösen a magam harsány hazafiságához képest – ki nem
élt meg ilyet, aki a nagy, Gyurcsány-ellenes tüntetések idején vált nagykorúvá?
–, ahogy nyilván más szemszögből az én zajosságom és türelmetlenségem tűnhetett
üresnek. Pedig nem volt üres, csak másmilyen. Máshogy láttam az univerzumot, de
a végső, nagy kép, az értékek és az elvek – mint rájöttem – nem különböztek
igazán. S valahol a Széna tér és a
Születtem Magyarországon című dalainál kezdtem el
megérteni, hogy sokan nem annyira akarunk vagy mondunk mást, csak
élettapasztalatunk s ugye ebből fakadóan a szavaink is különböznek. Akkor már
nem küzdöttem ellene, hanem meghallgattam, szépen lassan elkezdtem magamnak
felfedezni a látásmódját, s egyre nagyobb élvezettel próbálgattam szemüvegét
számtalan témán és kérdésben.
Nem minden dala tetszik
ma sem, van, ami óhatatlanul messze áll már az én generációm életét megalapozó
élményektől. De az, ami emberi esszencia, az kortalan és örök, átível
nemzedékeken. Az egyéni és közösségi önreflexió fantasztikus képességével
megáldott zenészzseni, aki először a történelmen keresztül fogott meg – Gróf
Széchenyi István pisztolyát porozza, A magyar paraszt, A Corvin-köziek
–, majd a rendszerkritikával – Illegalitásban, Ne állítsatok szobrokat,
Feljelentés –, utóbb mély lelkű létszemléletével
és hangulatával is megragadott. Nincsen szebb másnapos dal a Budapestnél
és a Váróteremnél, és ha már az
érzelmeknél tartunk: abban, hogy „Csönded vagyok”,
meg hogy „belőlem csak jövőd jósolhatod”, benne bújik ezer mélységes vallomás és
ígéret.
Tartása, mindvégig vallott
és vállalt hite az emberben és a művészetben időszerűségének a titka.
/Veczán Zoltán nyomán
ZE/