ÁLOMISKOLA
Arcképek az elmúló idő
tükrében...

Lisbeth első
napja
Lisbeth életében a
szeptember elseje mindig az újrakezdést jelentette.
Megadatott számára, hogy
mindezt legalább hatvanszor megélje. Először diákként (izguló, az iskolát már
alig váró kisdiákként, aztán vidékre szakadt „pesti kislányként” - még mindig az
általánosban -, a viszonylag szürkének, felejthetőnek tűnő középiskolában, majd
rektori kézfogással a világot jelentő, felemelő tanévkezdésével újra a
fővárosban, a legrangosabb Egyetem Bölcsészettudományi Karán), később pedig
tanárként immár a lelkek nyitogatójaként sok-sok éven keresztül. Valójában
évnyitóról évnyitóra telt az élete, ami mindig hozott örömöt, újdonságot, néha
felejthető szomorúságot .
Nem volt ez másképp azon a
nyáron sem, amikor hosszú töprengés, vívódás után elkötelezte magát egy kisváros
középiskolájába. Ez azt is jelentette, hogy feladja álmait, a főváros adta
kulturális lehetőségeket, a katedrán túli megnyilatkozási lehetőségeket, a már
újra megszokott „pesti életét”. Egy kicsit úgy érezte, bezárul mögötte egy ajtó.
Akkor még nem érezte a nagyobb, egy másik kapu megnyílását, ami csak az övé
lesz közel négy évtizedre...
Az iskola nem volt patinás,
nem volt az ismert iskolák között. Épületét még a városban is csak a szocreál
termékeként emlegették. Bár megjegyzendő: kiváló tanárai (is) voltak, de inkább
valamiféle hiánypótló iskola volt a túlnépesedő helyi gimnázium mellett.
Lisbeth gyanakodva fogadta
az állásajánlatot volt matematikatanárától - aki most ebben az iskolában igazgatóhelyettes lett közben
-, de úgy gondolta: egy-két tanévet kibír, aztán irány a főváros.
Nem így történt…
Lisbeth ebben az iskolában
érte meg a nyugalmazotti kort, sőt közben megadatott neki közel tíz éven át,
hogy a számára már Alma Mater-ré lett iskola első számú vezetője legyen. Mert
ekkor már magában is így nevezte, a hajdan sanda szemmel nézett szakközépiskolát
(még a megnevezést sem szerette kimondani magában, hisz valójában a Sors
kényszerítette ebbe az általa kissé lenézett kelepcébe), amely aztán megadta a
lehetőséget, hogy megvalósítsa a csak később felismert, lelke mélyén búvó
álmait: Építhetett „kőből fából házat, / igékből várat” - elkölcsönözve
a sorokat Kányádi Sándor Kós Károlyhoz írt méltatásából.
De térjünk vissza a
kezdethez!
Azon az augusztus közepi
napon, amikor először indult új iskolájába, még csak a tantestülettel ismerkedik
- gondolta otthon. Éppen ezért nagyon gondosan megtervezte a „belépő öltözetét”.
Tudta, hogy a híre előbb eljutott a leendő kollégáihoz, de hogy milyen az
előzetes kép, nem sejthette. Úgy döntött, kellően „decens”, azaz mértéktartó
lesz.
A megszokott miniszoknyáját
(a hetvenes években vagyunk!) félretette. Ropogósra vasalt fehér ingblúzt
készített ki még előző este, hozzá az akkor kuriózumnak számító farmerruhával.
Mivel az közel bokáig ért, úgy vélte jó pár gombot - ami az oldalfelvágás
mértékét szabályozta - nem kell használnia. Indulás
előtt utolsó pillantás a nagy állótükörbe; határozottan meg volt elégedve
magával... „Visszafogottan divatos, de tudós küllemű professzorjelölt, aki most
látogatást tesz egy vidéki középiskolában.” - ezt a benyomást hitette el
magával - csak úgy szerényen. Ilyen érzésekkel lépte át a
később oly sokat koptatott küszöböt.
Az igazgatót és az egyik
helyettest már ismerte, így hozzájuk kopogtatott be, és máris szembetalálta
magát a valódi világgal.
Az igazgató – kezében és az
előtte lévő a hamutartóban is égő cigarettával — csak intett, hogy foglaljon
helyet. Fontos telefont
intézett - pár mondat után akaratlanul is kiderült -, a város mindenható
párttitkárával egyeztetett. Lisbeth mélázva és idegenül nézte az iroda
berendezését. A kopottas, áporodott illatú bútorokat, a falakon pedig a hatalmas
Marx, Engels és Lenin képeket. Ekkor határozottan úgy érezte, most kell
felállnia, és elfutnia. (Ezt a nagyon sajátos a gyomor tájékáról induló
émelygéshez hasonló érzést már volt alkalma korábban egyszer megtapasztalnia,
akkor is fontos döntési helyzetben volt. Valójában, tudat alatt akkor és a
jelen helyzetben
is a Gondviselésben bízott.)
Most is így történt…
(Élete során aztán jöttek
az ilyen gyomorémelyítő, sőt ulcust (nyombélfekélyt) is hozó események,
találkozások, de Lisbeth, ha lassan is, megtanulta „kezelni” ezeket úgy, hogy
hite és lelkiismerete szerint gerince mindvégig egyenes maradjon.)

De ne szaladjunk ennyire
előre, hisz' történetünk szerint az igazgatói irodában ülünk az első munkanapon
az iskolában.
Ekkor mint „isteni
beavatkozás” belépett a már ismert, sajátos bajúszú helyettes - egykori
középiskolai matematikatanára -, aki mosolyogva
nyújtott üdvözlő kezet Lisbethnek, de pár szabadkozó mondat után eltűnt
órarendkészítésre hivatkozva. Ekkor jelent meg egy újabb helyettes, akit Lisbeth nem ismert eddig. Ez a férfi inkább volt valami társasági
- magát „sarmosnak” vélő -, ismerkedő típusú férfiú, semmint tanárember. Később, megismervén, Lisbethben egyértelművé vált az első benyomás.
Így az ún. vezetőségnek nem
volt ideje az új tanárnőre. Arról végképp letehetett, hogy bemutatják leendő
kollégáinak. (Természetesen megtették egy hét múlva a tanévnyitón, amikorra már
szinte mindenkit ismert.) Így maradt számára az „önbemutatás”, ami egyáltalán
nem szerepelt az elképzelésében.
Belépett az első emeleten
lévő - akkor még idegen - tanári szobába, ahol vágni lehetett a cigarettafüstöt,
ahol legalább olyan zsibongás volt, mint a hajdani gyakorlóiskolája
osztálytermében. Legszívesebben csendet parancsolt volna, de aztán csak állt egy
darabig az ajtó mellett.
Sokat elárult azonban a
hangzavar. Pillanatok alatt felmérte, csak matematikusok lehetnek, akik éppen
fennhangon dicsérik magukat. Később kiderült, pontosan így volt. Meglepő volt
számára, hogy több a férfi, mint előzetesen gondolta. Végül egy nagy levegővétel
után (ahogy azt Montagh Imre beszédtanárától tanulta), még jobban kihúzta a maga
170 centijét, és odalépett a számára legszimpatikusabb leendő kolléganőhöz.
Kiderült, ő is matematikus, de a csendesebb fajtából való. Innen aztán folyt a
bemutatkozás. Röpködtek a kérdések:
„Hol
végeztél?", "Hol volt a gyakorló éved?"
Lisbeth kimérten, de büszkén
mondta el Egyetemének oly hosszú nevét.
Ezzel mintha a tekintélye
valamicskét nőtt volna. De ekkor a „férfisorról” egy idősebb kolléga felállt - ő
volt az első a férfikollégák között, aki bemutatkozott -, és pikírten
megjegyezte:
„Én még az igazi
Tudományegyetemen, azaz a Magyar Királyi Pázmány Péter Tudományegyetemen kaptam
a diplomámat, magácska legfeljebb annak árnyékán, az ELTE Bölcsészettudományi
Karán. Tehát nem egyforma a diplománk...”—szögezte le a tényt a korosabbnak tűnő
magyartanár.
Lisbeth erre csak nyelt
egyet, hisz nem ő tehetett róla, hogy a politika a neveket átírta, annak meg
egyenesen örült, hogy jóval később született, mint a kollégaúr. De pontosan
tisztában volt egyetemi évei alatt is, hogy a hátuk mögött őket a közös nagy
menzán csak „PÁZMÁNY JULISKÁSOKNAK” szólítják.
Nem tartotta fontosnak, hogy
valamit is válaszoljon, most már elveszett a kézfogások sűrűjében. Felét sem
tudta megjegyezni a neveknek. Az ismerkedő beszélgetés tartott még úgy félórán
át, majd mindenki elfoglalta magát, Lisbethtel már senkinek nem volt ideje/kedve
törődni.
Ekkor jelent meg az ajtóban
egy fiatal és egy középkorú férfikolléga, akikkel még nem találkozott. A
fiatalnak gépiesen bemutatkozott - ekkor még úgy döntött, hogy a férfiakkal nem
tegeződik -, így most is egy tiszta, de őszinte hangú „Jó napot kívánok”- hagyta
el a száját egy kézfogás és bemutatkozás kíséretében.
A középkorú, megnyerő arcú
kékköpenyes kolléga megelőzte köszönésben, kéznyújtásban, bemutatkozásban. Mint
egy kedves nagybácsi, félig át is ölelte, míg a nevét mondta.
„Szólítson Misi bácsinak,
kedves Lisbeth! - engem mindenki így hív ebben az iskolában.”
Misi bácsi pillanatok
alatt felmérte, hogy Lisbeth nagyon árván álldogál egyik lábáról a másikra. A
fiatal társának is dolga akadt, így Misi bácsi magára vállalta mindazt, amit az
igazgatóságnak illett volna megtennie.
Mit tett ez a nagyon kedves,
szolgálatkész, az arcán örök mosollyal és biztatással közeledő kolléga,
akiről akkor csak annyi derült ki, hogy gépész-szakoktató? Felajánlotta Lisbethnek,
hogy ha éppen ráér(!), és van kedve hozzá(?), végigvezeti az iskolán. Megmutatja
a tantermeken túl a műhelyeket, bemutatja az ún. „műszakiakat”, akikről
alig tudott valamit, de hallott éppen eleget. Misi bácsi tehát kedves
szavakkal és mosollyal, végtelenül barátságosan és türelemmel végigjárta Lisbethtel az iskolai labirintust.
Lisbeth gyomrában a reggeli
émelygésnek már nyoma sem volt, már jókedvűen kacagott ő is, amikor az egyik
mérőlaborba érve, elmesélték neki a „Veréb Tanszék” történetét. (A tanműhely felső
ablakát egy alkalommal nyitva felejtették, ahová éjjel fészket rakott egy házi
rozsdafarkú madárpár. S miután az oktatóknak nem volt szívük eltávolítani a
fészket, így az ablakot immár tudatosan nyitva tartva ott költötték ki a
tojásaikat. Hogy a "Verébtanszék" nevet kapta a helyiség, az bizony némi
madártani ismerethiányra vallott.) Megállapította: a műhelyek, laborok világa
(bár sötétek és zegzugosak voltak) emberibbnek tűnt, mint a zsivajgó "fenti"
tanári szoba.
Itt tudta meg azt is, hogy
„egy csinos, szőke bombázó nőt„ vártak a férfikollégák, ehhez képest kaptak egy
kezdetben ritkán szóló, igen konszolidáltnak tűnő „bölcsészt”, aki helyből
gyanús lett. „Egy nő, aki elég csinos, de nem bombázó, ráadásul túl csendes, és
a délelőtti pár órás hírek szerint az eszével akar kitűnni!..." "Mit akar itt?"
”Ha már itt van, miért nem barátságosabb?”, "Miért olyan kimért?" De legfőképpen
miért nem bombázó?”- záporoztak a ki nem mondott megjegyzések.
Lisbeth nem illett bele az
akkori szakközépiskola miliőjébe. Ezt ő is tudta, de csak mosolygott befelé. Még
nem tudta, hogyan, de a tudatalattija azt súgta, hogy ha már idehozta a Sors,
valamit változtatni kellene ezen a jobb sorsra érdemes iskolán... Az egy hét múlva tartott
tanévnyitó ünnepség tovább erősítette ebben az egyelőre magának sem
megfogalmazott érzésben. A tiszta arcú kamaszokat elnézve, látni vélte a
szemükben a még csak pislákoló fényt, amit majd neki kell még fényesebbé
tennie...
Az ünnepség unalmas beszédei
(városi MSZMP-titkár, KISZ–titkár, Nőszövetség…, Vöröskereszt, végül magának az
igazgatónak a mondatai) alatt Lisbeth Apáczai Csere János iskoláról vallott
eszméit mormolta magában, messzejáró gondolataiban ott voltak fogódzóként
Áprily Lajos nagyon is valós „álomiskolája”, a Baar Madas és az Egyetemről a
meghatározó, tartást adó professzorainak - Czine Mihálynak és Szabad
Györgynek - példái és útravaló szavai.
Az első tanítási napon is, a
tanterem ajtaját becsukva maga mögött, rájuk gondolt, őket hívta segítségül.

/ZE/