"A valódi esély az, ha az egyén a tehetségének és a szorgalmának megfelelő
szinten kap lehetőségeket."

KLINGHAMMER ISTVÁN* GONDOLATAI
FELSŐOKTATÁSUNK HELYZETÉRŐL
– Hogyan látja a jelenlegi felsőoktatást?
– A rendszerváltás előtt nagyon szét volt szabdalva a magyar felsőoktatás – még
az irányítás tekintetében is, mert az egyes szakegyetemek szakminisztériumokhoz
tartoztak, ez azonban nem volt kellően egységes. Több ötlet is született 2000
körül arra vonatkozóan, hogy az egyetemeket a hatékonyabb működtetés érdekében
összevonják. Budapesten is létrejöhetett volna egy tudományegyetem, ami a volt
Pázmány-örökségen – Semmelweis Egyetem, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – alakulhatott volna meg. Mindegyik
megtarthatta volna az önállóságát, úgy, hogy külön területeket oktat, de az
intézmény maga egységes. Egy nagyobb egyetem a külföld felé is jobban néz ki,
azonban pont ezzel ellentétes mozgás vette kezdetét: önálló lett például a
Testnevelési Egyetem és az Állatorvos-tudományi Egyetem.
– Mi az oka ezeknek a változásoknak?
– Korábban az elemi iskolától az egyetemig minden oktatási intézmény a
kultuszminisztériumhoz tartozott, de látható, hogy 1945, de 1990 után is
mennyire változott az oktatásra vonatkozó politikai koncepció. A mi generációnk ismerte Trockij idézetét, hogy „permanens forradalomban” élünk:
tulajdonképpen ezek a mozgások igazak az oktatáspolitikára is. Ez részben az
egyetemi életből adódik, hiszen mindenki keresi a helyét valamilyen módon.
Nagyon hiányzik viszont a központi hatalom – és most ezalatt nem központosítást
értek –, hiányzik egy koncepció, amire az intézkedések föl vannak fűzve. Ez a
„fölfűzés” azonban kiérlelt, megfontolt tudást igényel, nem jó három-öt évente
improvizálni.
– Milyen feltételek kellenének a hosszú távú koncepció előkészítő
munkájához?
– Amióta az egyetemek léteznek, mindig van változás a életükben, ahogyan a
„boldogabb történetű államok” példáján is jól látjuk. Ez nem olyan, hogy egyszer
elkészült, és azután megmerevedik. Ahogyan a tudomány halad, fejlődik,
változik, és új tudományágak születnek, ez visszahat az intézményrendszerre is.
A működtetést átgondoltabb szerkezetben kell megalkotni.
– Milyennek tartaná a jól átgondolt szerkezetet?
– A felsőoktatás történetileg „piramis alakú”, ezt a piramist szerettem volna
magam is korszerűsítve megvalósítani. A piramis legalsó rétegét az úgynevezett
„közösségi főiskolák” jelentenék, amelyek kétéves, diplomát nem adó képzés során
tudnák fölkészíteni a diákjaikat mindarra, amit a saját lakhelyükön majd
hasznosítani tudnak: helyi konzervgyárban, malomban, vágóhídon művezetőként,
vagy hivatalokban, postán, bankfiókokban ügyintézőként. Efölött lenne kétféle
főiskolai típus. Az egyik olyan, ami általános műveltséget ad – ezzel több
helyen el lehet helyezkedni –, míg a másik a szakfőiskola lenne, ami már
diplomát adna valamilyen szakterületen. Ezek a főiskolák képeznék a legtöbb
embert, ez működtethetné az országot, és a legkorszerűbb szakismeretet adná a
diákok kezébe. A közösségi főiskolákat az ország különböző pontján nagyobb
szervezés nélkül el lehetne helyezni. A főiskola viszont nagyobb területi
vonzáskörzettel rendelkezne. A főiskolák fölött lennének a szakegyetemek –
például a műszaki, agrár –, és a piramis csúcsán helyezkednének el a
tudományegyetemek. A piramis szintjei között persze lenne átjárás: ha egy
hallgató jól teljesít, akkor lehetősége van följebb lépni, és a korábbi
teljesítményét beszámítanák a magasabb szinten.
– Mi akadályozta meg, hogy ez a rendszer kiépüljön?
– A mostani helyzet nem piramisra, inkább egy hasábra vagy kockára hasonlít:
mindegyik egyetem oktat szinte minden szinten. Ezzel párhuzamosan a
rendszerváltás után leépült a szakképzés, amihez a privatizáció is hozzájárult.
Mostanra vált világossá, hogy ma Magyarországon szakemberhiány van, és az
érintettek a politikát kezdték el gyötörni, hogy az állam állítsa vissza a
szakképzést. Csakhogy közben a képzési kínálat megváltozott: elterjedtek a
„tücsökszakok”, ahol a hallgatók két-három év után arra jöttek rá, hogy a
társadalom tulajdonképpen csak a munkaerejüket igényli, de az elsajátított
ismereteket nem. Ezek a diplomások a legkülönbözőbb helyeken helyezkedtek el,
miközben hiányoztak a szakmunkások, és amikor ez a hiány már égetővé vált,
inkább gyorsan rendezték a kérdést, és kialakították a piramis helyett a duális
képzést: vagyis az egyszerre intézményes és céges képzést. A szakmunkásképzésben
persze nagyon jó, ha a hallgató cégnél is és a felsőoktatásban is tanul. A
tudomány viszont olyan gyorsan változik, hogy ha három év múlva lesz egy
technológiai váltás, akkor ezek a gyerekek „szárazon maradnak”, mert nincs meg
az a konvertálható alaptudásuk, amit gyorsan át tudnának alakítani. A multik
pedig ezen a ponton inkább a következő pályakezdő generációhoz nyúlnak majd.
– Mi a helyzet az egyetemekkel, nincs felelősségük egy diploma
piacképességében?
– Az egyetemnek az a feladata, hogy ne konkrét esetekre, napi piaci igényre
alkalmazható szaktudást adjon, hanem megtanítsa a hallgatókat a tudományban, az
ismeretlenben történő tájékozódásra. Ehhez viszont kevesebb, de motivált,
tanulni vágyó hallgatóra van szükség. Egyetemre azoknak kell menniük, akik
tehetségesek és elkötelezettek. A felsőoktatásban teljesítményelv van, nem
demokrácia, és ezzel nem nézek le senkit, hiszen az esélyt mindenkinek meg kell
adni. Tudomásul kell venni azonban, hogy a valódi esély az, ha az egyén a
tehetségének és a szorgalmának megfelelő szinten kap lehetőségeket.
– Van-e vajon ma presztízsük a szakmáknak?
– A „demokratizálódás” nagyon összekevert mindent, rengeteg jó szándékú családot
is megtévesztett: ha én nem tanultam, gondolta a szülő, akkor legalább a
gyerekem tanuljon, és menjen egyetemre. Az 1990-es években teljesen leépült a
magyar szakmunkásképzés morálisan is. Ezt már nagyon nehéz visszaállítani, és
most a probléma gyors orvoslására van szükség, de hosszú távon ez a helyzet csak
a piramis típusú képzéssel orvosolható. Ezekben az években az emberek
megtévesztették, és ez a politika felelőssége.
– Hol helyezkedne el ebben a piramis alakú rendszerben a tanárképzés?
– A tanárképzés egyetemi szint lenne, a tanítóképzés viszont szakfőiskolai. A
tanítói hivatáshoz különleges érzék, egy lelki alkat szükséges: tanítónak
születni kell. Az 1960-as és 1970-es években volt egy nagy mélyrepülés, amikor
főiskolákra került a tanárképzés nagy része, és könnyű volt bekerülni a
tanárszakokra. Aki nem tudta, mihez kezdjen magával, elment tanárnak, és
fölvették, pedig talán nem is volt hozzá elhivatottsága. Rektori tevékenységem
egyik első küldetése volt, hogy a főiskolai tanárképzést szüntessük meg az
ELTE-n, mert a tanári végzettség hivatás. Nincs főiskolai és egyetemi
végzettségű tanár, hiszen a pedagógiai-pszichológiai repertoár és az adott
tudományterület is ugyanaz.
– Megvannak az oktatói feltételek ehhez a piramis típusú képzési
struktúrához? El lehet képzelni ebben egy életpályamodellt?
– Jónak kell lennie az alapképzésnek, és innen kell elkezdeni szakosodni. A
diploma az csak fölkészít valamire, tehát elindít, és nem célba juttat. A
diploma megszerzése után a diplomásra van bízva, hogy hová jut el: ha nem képzi
magát, és nem halad előre, akkor egy idő után lemarad, mert azok, akik utána
jönnek és szorgalmasabbak, beérik őt. Aki ilyen helyzetbe kerül, könnyen
megkeseredett lesz, és mindenki mást okol a sikertelenségéért, csak épp saját
magát nem. A piramis tetején el kell várni mindenkitől, hogy haladjon, mert az
egyetem csak föltette egy útra. Ha nem halad, azzal sincs baj, csak akkor tudni
kell, hogy ez rajta múlt. Az egyén felelőssége az előrejutásban nagyon nagy. Sok
embernek megnyugtató, hogy mindenért mást szidhat, de ez szamárság. A
hozzáállásbeli különbségeket nagyon jól le lehet mérni az érettségi találkozókon
is: az egykori jó tanulók például mire vitték egyéni szorgalomból és
tehetségből. Elfogadom, hogy az élethez negyven százalékban szerencse is kell,
de a maradék hatvan rajtunk múlik: ahhoz, hogy valaki be tudjon lépni, amikor
kinyílik egy ajtó, ahhoz ott kell lennie az ajtónál. És olyan sincs, hogy az
ajtó nem nyílik ki, mert a tehetség mindig utat tör magának, legfeljebb van,
akinek öt év kell hozzá, van, akinek tizenöt, van, akinek húsz.
– Hogyan kapcsolódhat ehhez az egykor nagy vihart kavart kockás inges
kérdés?
– Naponta látni a sok háborgó embert, aki mást hibáztat a saját mulasztásai
helyett. Néha az az érzésem, hogy ezek nem is néznek tükörbe: aztán rájöttem,
hogy tükörbe néznek, csak nem zavarja őket az, amit ott látnak. A helyes,
kulturált viselkedés eltanulása a kisiskolában kezdődik, ezért egy tanítónak
hatalmas felelőssége van.
A szülőt és a gyereket nem kell arra biztatni, hogy menjen gimnáziumba, ha a
gyerek nem oda való. Ragyogó szakember lehet belőle egy más területen, és
kiegyensúlyozott, boldog emberré válhat. A tanár felelőssége, akinek lelke és
pedagógiája van, hogy megtalálja, mihez van a gyereknek affinitása, és a szülőt
arra terelgesse, ami a gyereknek jó.
– Milyennek látja a magyar felsőoktatás külföldi kapcsolatait?
– Nem lehet mondani, hogy óriási gond van a magyar felsőoktatással. Az
egyetemközi kapcsolatok nagyon jók, a Stipendium Hungaricum ösztöndíjban
ötvenhárom egyetemmel van megállapodása Magyarországnak, ugyanakkor Erasmus-programmal is sokan jönnek hazánkba, vagy mennek hallgatóink külföldre. Ha csak
a saját pici tanszékünket, a Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéket
nézzük, ami tíz-húsz hallgatót képez évente: ötvenhat külföldi hallgató jön ide
éves szinten, vannak közös doktori programok nagy nyugat-európai egyetemekkel,
és élénk a szellemi együttműködés. A 2017-es tanév angol nyelvű térképész képzés
felvételijére például harminckét külföldi diák jelentkezett.
– Mit gondol a Közép-európai Egyetem körüli nagy felhördülésről?
– Kiábrándítónak tartom. Az biztos, hogy a külföldi egyetemekre a magyar
felsőoktatásnak szüksége van, gondoljunk csak a számos cserekapcsolatra. Az
1990-es évek eleje óta ismerem a Közép-európai Egyetemet, ez egy magyar egyetem,
ahol a hallgatók nyolcvan százaléka külföldi, és az oktatói gárda ötven-hatvan
százaléka is külföldi. Ők akkreditálva vannak Magyarországon, semmi kifogás
nincs ellenük, egyetemként működnek, még akkor is, ha nincs alapképzésük, csak
mester- és doktori képzésük. Az is tény ugyanakkor, hogy „keskeny nyomtávú”
egyetem, mert csak társadalomtudományi, politikatudományi, közgazdasági és jogi
képzése van, és az is tény, hogy míg a térképészet vagy a biológia
ideológia-független, addig a Közép-európai Egyetemen oktatott tárgyak
ideológiaorientáltak: szemléletet is adnak. Majd ha a nagy zuhatag után lemegy a
víz, akkor érdemes megnézni, hogy mi maradt a valódi problémából, és mi lesz a
többi huszonhét felsőoktatási intézménnyel, ami érintett most ebben az ügyben.
– Ha a Soros-egyetem ideologikus, akkor mi a helyzet a társadalmi nemek
tanulmánya mesterszakkal?
– A Magyar Akkreditációs Bizottság évekkel ezelőtt akkreditálta ezt a szakot,
bár ez még csak a szak létrehozására vonatkozott, nem a szak elindítására.
Meglepődtem, hogy ezzel diplomát adó témaként lehet foglalkozni, önálló szakhoz
kevésnek tartom. Belefér persze a politológiába, a szociológiába vagy a
történelembe ilyen témájú kurzus meghirdetése, nem tudom elképzelni, hogy egy
egész szakon csak ilyen jellegű órákat hallgassanak. Mi értelme van ennek? És
aki ezt a szakot fölveszi, az mit gondolt, mihez kezd majd vele? Sajnálom egy
kicsit őket, mert senki sem tudja, hol fognak elhelyezkedni. Ha nincs
szociológiai, pszichológiai, politológiai, történelmi tudásuk, akkor mihez kötik
ezt a genderelméletet, amiből lediplomáznak? Egy dolog van még: nem kell minden
ellen fölvenni a kesztyűt. Verébre ne lőjünk ágyúval. Ez a gendertéma ilyen: nem
kell központi kérdést csinálni belőle, a helyén kell kezelni. Ez nem szak és nem
tudomány. Csak jól lehet róla beszélgetni délutánokon keresztül.
– A minap fővédnöke volt egy etnikai térképészeti műhelyszemináriumnak,
amit a Mika Sándor Egyesület szervezett az egyetemen. Hol tudná elhelyezni a
magyar oktatásban az ilyen rendezvényeket?
– Nagyon becsületes dolognak tartom, hogy egy szakmai közösségben összeadódnak a
kutatási területek, és hogy szeánszokat, szakmai rendezvényeket, kollokviumokat
rendeznek. Ezen a műhelyszemináriumokon régi térképekről volt szó. A régi térkép
már önmagában is érdekes, de érdekes abból a szempontból is, hogy mindig egy
adott kornak az ismeretanyagát tükrözi a lehető legszélesebb körben – földrajzi,
történeti, névanyagbeli – vonatkozásban. A földrajz térbeli történelem, a
történelem időbeli földrajz. Ennek Magyarországon még gyakorlati haszna is van,
mert napjaink árvízvédelme szinte nem is lehetséges a régi, százötven-kétszáz
évvel ezelőtti vízrajzi térképek nélkül.

* Klinghammer
István 1959-ben érettségizett az ELTE
Apáczai Csere János Gyakorlógimnáziumában, majd felvették a Budapesti
Műszaki Egyetemre. 1961-ben átment az Eötvös
Loránd Tudományegyetem Természettudományi
Karára, ahol előbb 1965-ben szerzett tanári, majd 1966-ban térképész diplomát.
1967-ben védte meg egyetemi doktori disszertációját. 1969 és 1970 között a Bonni
Egyetemen vett részt posztgraduális képzésen.
Tanári diplomájának
megszerzése utána az egyetem Térképtudományi Tanszékének oktatója lett. 1971-től
tanársegédként, 1980-tól docensként dolgozott. 1994-ben vette át egyetemi
tanári kinevezését. 1984-ben a Természettudományi Kar dékánhelyettesévé
választották, három évvel később a Térképtudományi Tanszék vezetője is lett.
1989-ben a kar dékánjává választották, ezt a tisztségét két évig viselte, majd
1994-ig ismét dékánhelyettes volt. 1997-ben az ELTE kutatás-tudományszervezési,
1998-ban általános rektorhelyettesévé választották. 2000-ben elfoglalta az
egyetem rektori székét, tisztségét 2006-ig töltötte be. 2005-ben megválasztották
a Magyar Rektori Konferencia elnöki posztjára, ekkor távozott az addigra már
Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék vezetői tisztségéből. Rektorsága
alatt ment végbe az ELTE lágymányosi épületegyüttesének teljes átadása, az
integráció utáni új kari szerkezet létrehozása, illetve az egyetem átállítása az
úgynevezett „Bologna-rendszerbe”. 1999 és 2002 között Széchenyi professzori
ösztöndíjjal kutatott. 2013-ban a második Orbán-kormány felsőoktatásért felelős
államtitkárává nevezték ki.
1978-ban védte meg a
földrajztudományok kandidátusi, 1992-ben akadémiai doktori értekezését. Az MTA
Földrajzi I. és II. Tudományos Bizottságának lett tagja. 1994-ben habilitált.
2004-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező, 2010-ben pedig rendes tagjává
választották. 2000-ben a Leopoldina Német Természettudományos Akadémia felvette
tagjai sorába. Emellett 1980-ban a Nemzetközi Térképészeti Társaság
térképészképzési bizottságának tagja lett, itt 1999-ig tevékenykedett. 2000-ben
a társaság tiszteletbeli tagjává választották. Ezen kívül a Geodéziai,
Térképészeti és Távérzékelési Társaság alelnöke lett.
Kutatási területe a geoinformatika és
a tematikus kartográfia. Kezdetben a térképábrázolás és a térképészet egyes
alterületeinek kérdéseivel foglalkozott, elsősorban a tervezés és a tematikus
térképekkel.
Magyarország számos
tematikus térképét készítette el (ivóvízbázis, mélyfúrás stb.) A térkép
modelltulajdonságára irányuló kutatásai eredményeként a digitális
térképek modellértelmezését kettébontotta a tárgymodellek és a térképi modellek
képzésére. Ennek keretében a modell két típusát határozta meg: a digitális
tájmodellt, amely egy teljes topográfiai modell (digitális síkrajzi modellből és
digitális domborzatmodellből áll) és a digitális szaktartalmi (azaz a tematikus)
modellt. Kidolgozta a térképészeti közlésformák táblázatos gyűjteményét a
tematikus modellek elkészítésére. Térképészettörténeti eredményei jelentősek.
Több mint száznyolcvan tudományos publikáció szerzője vagy
társszerzője.[1] Műveit magyar, angol és német nyelven publikálja.
/Forrás: Vikipédia/