
PISA - A
TORONY MAGASÁBÓL
Újabb
időben a médiának köszönhetően szinte mindenki megismerte ezt a bűvös, már-már
szitokként hallgatott kifejezést; nevezetesen a PISA-ról van szó. A médiát
kihagyó és nem oktatási ember maximum a Pisában lévő híres ferdetoronyra
gondolhat.
Nos,
lássuk miről is zeng újabban az iskolához értő és a komoly iskolát alig látott
emberek felháborodása! Mi is az PISA? Mi az, aminek rossz eredményéért mindenkit
lehet okolni, csak éppen azokat nem, akik az oktatás résztvevői (az iskola,
benne az igazgató, a tanár, a diák és a háttérben a szülő).
„A PISA (Programme for
International Student Assessment)
vizsgálat célja annak felmérése, hogy a közoktatás kereteit hamarosan elhagyó 15
éves tanulók milyen mértékben rendelkeznek azokkal az alapvető ismeretekkel,
amelyek a mindennapi életben való boldoguláshoz, a továbbtanuláshoz vagy a
munkába álláshoz szükségesek.”
A 90-es
években találták ki a „ráérő oktatáskutatók”, hazánk 1996-óta tagja az OECD
által szervezett mérésnek, amelyet 2000-ben készítettek először, azóta három
évenként kerül sor erre a bizonyos központi mérésre, amiből aztán a
legkülönbözőbb következtetéseket lehet levonni. Tény, hogy a szövegértést és az
alkalmazható matematikai képességeket, azaz kompetenciákat mérő feladatsor
megoldásában hazánk középiskolás korú diákjai a vizsgált 72 országból az utolsó
harmadba kerültek.
Pedagógiai divat manapság hazánkban is a digitális oktatás előnyeire hivatkozni,
de ifjúságunk ezen a területen sem teljesített jól. Hiába a számtalan digitális
tábla , a klaviatúrás kütyük sokasága, a diákok 80%-a nem a tanulás eszközeit
látja ezekben a technikai vívmányokban. Bizonyítja ezt egy másik PISA teszt,
ahol 34 ország diákjainak az informatikai készségeit vizsgálták, ahol a mi 16
éves tanulóink a 30. helyre kerültek.
Külön
cikket megérne a kompetenciaalapú oktatás, ami mára divatossá lett. Azt azonban
szögezzük le, a tények megtanítása nélkül, a tanítást nem nevezhetjük
oktatásnak. Az iskola nem arra való, hogy ott jól érezzék magukat a diákok,
hanem az életre felkészítő ismeretek átadására, ami bizony komoly munka. Amióta
világ a világ semmiből nem lett semmi, még kompetencia sem! Ugyanis csak azt
tudjuk alkalmazni, amit egyszer megtanultunk, begyakoroltunk.
E kitérő
után nézzük, mi lehet az oka a mi gyerekeink viszonylagosan elkeserítő
szereplésének még ebben a „ferdetoronyhoz” erősen hajazó felmérésben!
Egy
bizonyos, az elmúlt 16 év alatt azoknak az országoknak a diákjai teljesítettek
jól, ahol központilag szabályozott szigorú rend szerint a maximális tudásanyag
elsajátíttatása az iskola feladata. Amióta mérés létezik, az ázsiai országok
diákjai teljesítenek kimagaslóan, azaz Szingapur(*) és Japán, (ez utóbbinak
oktatási rendszeréről önálló cikk olvasható ezen számunkban.), ahol sem a
társadalom, sem az oktatás nem a megengedő liberális elvekre épül. Európában
Finnország és az észtek vezetnek, ahol szintén komoly munkának fogják fel az
oktatást, a tanulást.
Míg a
tudomány az elmúlt századokban hazánkban hatalmas léptekben fejlődött, gondoljunk csak az
ipari forradalom óta eltelt időre, az utolsó 50 évről nem is beszélve, az
oktatás minősége nem hogy meghaladta volna, de meg sem közelíti Comenius,
Apáczai Csere János vagy Pázmány Péter skoláinak színvonalát!
Ahhoz,
hogy megértsük, hogyan érhető el a teljesítményképes tudás átadása, azaz
hazánkban ez miért romlik a felmérés szerint, meg kell vizsgálnunk a mindenkori
társadalmi hátteret/elvárásokat, az ebből fakadó szülői magatartást, a
mindenkori diákok motivációit, és nem utolsó sorban a tanárok, a „képzők”
értékét! Sőt a „képzők képzőjénél”, az egyetemeknél, főiskoláknál célszerű a
gyökereket megnézni!
A
kiinduló okot a „képzők képzőjének” sokaságában és értékvesztésében látom. Az,
hogy hazánkban legalább 50 helyen lehet valamiféle tanári diplomát szerezni,
dicséretes is lehetne. De micsoda különbség van a diplomát adó intézmények
között! Tudatosan írom az általam nem szeretett „intézmény” szót, mert az
universitas lenne a helytálló, ha a jövő nemzedék tanárainak képzéséről van szó.
Legdrágább kincsünk - a gyermekeink - tanítását, a jövőjüket és ezzel a mi jövőnket
nem a legigényesebben oktató felsőfokú intézményekben jól/rosszul végzett
emberekre bízzuk.
Lenne csak 5 valódi tanárképző universitas, ahol a tudomány
legkiválóbbjai adnák át ismereteiket azoknak a komoly felvételi vizsgán
megfelelt, hivatásukra szorgalmasan készülő hallgatóknak, akik idővel maguk is
tudós tanárok lesznek. Olyan universitasok, ahol Szabad György, Klinghammer
István, Simonyi Károly, Czine Mihály, Nagy Károly - csak a legkiválóbbakat
említem - kvalitású professzorok tudományával felvértezett középiskolai tanárok
kezdik meg az ifjúság oktatását.
A
középiskolai tanár 80-100-150 esztendővel ezelőtt megbecsült, tiszteletreméltó,
tudós értelmiséginek számított. (Arany János idejében Nagykörösön tanított a fél
Akadémia!)
Hol
vannak ma a tudós tanárok?
Rátz
László tanár úr a Fasori Evangélikus Gimnáziumból, aki a tehetséges tanítványait
szombat délutánonként tejeskávés matematikai problémákat megoldó beszélgetésre
várta az otthonába. Példának okáért - azonos időben - Wigner Jenőt és Neumann Jánost, akik akkor
még csak 10-12 éves gimnazisták voltak, és mellékesen egymástól is sokat
tanultak, de főképp a matematikatanáruktól. Nem csupán a tudományt, de emberi
tartást is.
De sem
időben, sem térben nem kell ilyen messzire néznünk. Személyesen nem volt
alkalmam ismerni az Irinyi János Vegyipari Technikum első igazgatóját, Lini
Istvánt (újságunkban méltó cikkben emlékezünk az iskola alapításának 60.
évfordulója alkalmából), de pedagógiai munkáját igen, ami példa és segítség volt
számomra kezdő iskolaigazgatóként. Tantestülete „a végeken” is tudós tanárokból
állt, akik akár Széchenyi-díjas akadémikus tudósokat és jó szakembereket
neveltek.
Manapság
egy kis ügyeskedéssel, átképzéssel, pedagógiát és tudományt egyáltalán nem
tartalmazó tanfolyamok kreditpontjaival akár szakvizsgázott tanár is lehet egy
alapdiplomával rendelkező, egyébként rendes ember. Csak éppen nem tanári
habitussal született. Nincs felmérésem, csak tapasztalatom: a nagyobbik rész
„megélhetési pedagógus”, akik messze nem élményként élik meg a hivatásukat,
sokkal inkább valamiféle kereszthordozásnak érzik azt. Vajon mennyire lehet
eredményes és motiváló - a diák számára érdekes - az ilyen oktatás?
A mai
hazai középiskolák jelentős része sajnos ebben a tükörben láthatná magát, ha
őszintén belenézne a tanítványok szemébe.
Ezért
azonban a társadalom a felelős, amely engedve a gyengébb ellenállás
szirénszavának, az „egyéniség kiteljesítése” jelszóval fellazította a maradinak
tartott poroszos, de hatékony rendet. (Ismételten felhívom a figyelmet a japán
iskolarendszerről szóló cikkre).
A jóléti–fogyasztói társadalmat irreális léptékkel közelítve
az úton elveszítettük - globális szinten - az alapvető értékeinket, a tudás igényét, a munka
megbecsülésének követelményét, de még a becsület és a tisztesség belső lelki
parancsát is. Ráadásul úgy, hogy észre sem vette a legtöbb embertársunk, sőt nem
is hiányzanak életéből ezek a hajdani – még az ősi paraszti társadalomban is
keményen élő - értékek.
Fél
évszázada még a segédmunkás szülő is azt akarta, hogy a gyermeke tanult ember
legyen. Ma azt akarja, hogy jól keressen. Óriási morális különbség! A mai
középiskolák diákjainak zöme sem valamivé szeretne lenni. Nem jó orvos, mérnök,
tanár vagy cipész, cukrász szeretne lenni, hanem minél több pénzt szeretne keresni.
Tény,
hogy a mindenkori társadalom értékét a kiművelt emberfők adják, erre törekedett
Széchenyi István is. De azt is ki kell mondanunk - kerülve a ma oly divatos
„piszi” beszédet -, hogy egyetlen társadalom sem képes arra, hogy minden tagját
azonos szinten „kiművelje”, a tudomány világába integrálja. El kell fogadnunk,
hogy sokfélék vagyunk, nem rendelkezünk azonos adottságokkal, mint ahogy a
hajunk, szemünk színe sem egyforma. Tehát ne érezzük kirekesztésnek, ha Rátz
László tanár úr egyszer sem hívta meg magához Kis János 5. gimnazista
tanítványát, ha egyáltalán bekerülhetett a Fasori Gimnáziumba. Ne érezzük
megkülönböztetésnek, ha ma is vannak vállaltan elit iskolák, ahová komoly
tudással lehet bekerülni, mert az itt végző diákokból lesznek a jövő
Nobel-díjasai.
Mint
ahogy ma sem kell minden 18 éves diáknak érettségi bizonyítványt adni a kezébe a
statisztika okán. Merjük kimondani, hogy segédmunkásokra is szükség van még a
legfejlettebb országokban is! Merjük kimondani, hogy az a tanuló, aki
túlterhelésre panaszkodik, nem a képességeinek megfelelő iskolába jár! De
merjük kimondani azt is, hogy nem vagyunk egyformák, ami a tudományunkat illeti;
emberségben, becsületben, tisztességben inkább közelíthetünk egymáshoz!
Ha tehát
leásunk a gyökerekig, ilyen alapigazságokra bukkanunk. És akkor egyáltalán nem
meglepő a nemzetközi tesztek eredménye, eredménytelensége.
Hisz a
fent vázolt iskolákban, az adott tantestületekkel, a gagyi kultúrát fogyasztó,
az értékeket nem is ismerő vagy azokat eldobó, a gyermekre oda nem figyelő
szülői háttérrel, megtámogatva a közéleti liberális tanszabadsággal, - ahol a
felelős oktatásügyi szakértő Jókai helyett Harry Potter olvasását javallja a
szövegértés javítására -, a fegyelmet nem tűrő, a szabályokat nem ismerő
diákoktól - akik az ombudsmanhoz azért tudnak levelet írni(sic!) - még a jelenlegi
nagyon rossz eredmény is maga a csoda!
Míg
Japánban, Szingapurban ismeretlen az analfabetizmus, az USA néhány államában már
nem tanítják a kézírást (elég a klaviatúrát ismernie a kisdiáknak), addig
hazánkban a felmérés tanulsága szerint és a pedagógiai tapasztalat is ezt
támasztja alá, a középiskolásoknak ötöde funkcionális analfabéta!
Körülnézve a világban, szűkebb környezetünkben - minden tanári optimizmusomat
latba vetve - sajnos arra hajlok, hogy a közel ötven esztendővel ezelőtt
keletkezett - ezen újságban olvasható - Székely János-írás minden megállapítása ma is igaz, egyre igazabb és
aktuálisabb lesz!
Húsvét
okán bízzunk a Megváltó Csodában!
/ZE/
(*) Adalék
Szingapurhoz:
„Ma már alig lehet elképzelni, hogy alig 100 évvel ezelőtt szemetes,
cölöpházakkal teletűzdelt kis kikötő volt, hiszen ma központjában a
leghatalmasabb bankok és társaságok felhőkarcolói állnak a modern sugárutak és
üzletek mellett. A világon az egyik legmagasabb egy főre
jutó GDP-vel büszkélkedő kis államban szigorú törvények védik a környezetet, és
súlyos büntetést szabhatnak ki arra, aki közterületen szemetel, köpköd,
cigarettázik, eszik, rágógumit ragasztgat, nem a kijelölt helyen megy át az
úttesten vagy akár nem öblíti le a WC-t a nyilvános illemhelyen.”