
A JAPÁN OKTATÁSI RENDSZER
/A köznapi ember szemével/
A szóbeszéd szerint a japán oktatás a legmagasabb színvonalú a világon, mindenki
matekzseni. A gyerekek éjjel-nappal tanulnak, és akinek nem sikerül a vizsgája,
az öngyilkos lesz, stb… Nézzük, mennyi igaz az egészből!
Lássuk a japán iskolarendszert!
Óvoda (3-6 éves kor)
Az óvoda nem kötelező Japánban. Ennek ellenére sok szülő úgy dönt, hogy a
gyerekét három, négy vagy öt éves korától beíratja valamelyik közeli intézetbe.
Ennek az az oka, hogy abban reménykednek, hogy ezáltal barátokat szerez,
beilleszkedik egy közösségbe, és nem lesz akkora lelki megrázkódtatás iskolába
járni. Már óvodában elkezdik a közösségi gondolkodás formálását csoportos
játékokkal, foglalkozásokkal. Az óvodákban nem kötelező az egyenruha, de az
egyensapka még ott is gyakori, ahol nincs egyenruha.
Bár az óvodában nem történik érdemi tanulás, sok gyerek már ekkor elkezdi
tanulni a hiraganát, ami a legalapvetőbb szótagírás. Emellett sok szülő már
óvodás korban elkezdi külön foglalkozásokra járatni a gyerekét, ami legtöbb
esetben a zenére és a sportra terjed ki. Azok, akik ilyen korán elkezdenek
tanulni valamilyen sportot, vagy hangszert, később behozhatatlan előnyre tesz
szert. Hiszen a versenytáncosok/zenészek/korcsolyaművészek, stb. mind akkor ér
el kiemelkedő teljesítményt, ha már kiskora óta azt csinálja.
Egy japán ismerősöm Budapestre költözött családjával. Az 5 éves fiát japán
zongoratanárhoz járatta, és én hallottam játszani. Meglepően ügyes volt. Mikor
megkért, hogy keressek neki Magyarországon zeneiskolát, vagy tanárt, aki
foglalkozna vele, sorra elküldtek azzal a szöveggel, hogy „nem marad le a gyerek
semmiről, ha később kezdi el”, és hogy csak általános iskolába beíratott
gyerekekkel foglalkoznak. Szerintem ez csak európai beidegződés, hogy 4-5 évesen
a gyerek még nem tanítható. Igenis tanítható. Én élő példáját láttam. És amikor
kis ázsiai óvodás gyerekeket látunk zenélni, vagy táncolni, stb. elájulva, hogy
nahááát, milyen ügyesek, átgondolhatnánk, hogy az európai gyerekek lehetnének
ugyanilyen ügyesek, csak foglalkozni kéne velük.
Általános iskola (1-6. osztály)
Az általános iskola a kötelező közoktatás első lépcsője. A magyar oktatástól
eltérően hat évig tart, és az évnyitó sem szeptemberben van, hanem áprilisban,
amikor a szakura virágzik. Ilyenkor az anyukák előszeretettel öltik magukra
kimonójukat (tipikusan cukeszagét, vagy hómongit)
Itt még nem kötelező mindenhol az egyenruha, intézménye válogatja.
Hat év alatt megtanulják a gyerekek a legalapvetőbb ismereteket. Írni, olvasni,
számolni. A tanterv nagyjából lefedi a magyar tantervet a 6. osztályig. Van
matematika, irodalom, testnevelés, ének, stb. A diákok elkezdik megtanulni a
kínai eredetű írásjeleket (kandzsikat). A japánoknak van egy érdekes módszerük
az írás tanulásához. A tanulandó jeleket kifüggesztik a lakásba mindenfelé.
Ismerek egy japán családot, akik Budán laknak. A gyerekek általános iskolások, a
Virányosi úton lévő Japán Nemzetiségű Általános Iskolába járnak. Mikor elkezdték
tanulni a jeleket, a nappaliban, konyhában, WC-ben itt-ott táblázatok lógtak a
falról írásjelekkel. Ha a gyerek sokszor találkozik vele, könnyebben megtanulja.
A tanítás az általánosban 8:40 – kor kezdődik. Az órák 45 percesek, és egy nap 5,
vagy 6 órájuk van. De a szünetek sokszor olyan hosszúak, hogy az 5. óra fél 3 és
3 körül végződik. Ha pedig van hatodik óra, az akár fél 4-ig, 4-ig is tarthat. A
leghosszabb szünet délben van, ez az ebédszünet.
A tanítás után (vagy néhol az ebédszünetben) együtt takarítják a gyerekek az
osztálytermet.(!)
2002-ig szombaton is volt tanítás, de manapság már ritka az ilyen, és inkább
felsőbb iskolákban fordul elő, akkor is csak délelőtt vannak órák. Japánban
nincs hosszú nyári szünet, mint nálunk, és a 181 tanítási nap helyett 195 van.
Japánban később hátrányoddá válhat, ha sokat hiányzol az iskolából. Ezért
érdemes inkább bemenni az iskolába, és ellátogatni az iskolaorvoshoz. Az
legalább nem számít hiányzásnak, és egész nap ott feküdhetsz.
Alsó-középiskola (7-9. osztály)
Valójában amikor új iskolába megy valaki, az évfolyam számozása is újrakezdődik,
vagyis megint elsős lesz. Ide 12 és 15 éves kor között járnak a gyerekek. Itt
már van kötelező egyenruha, ami általában sötét matrózblúzos ruha a
lányoknak, angol stílusú egyenruha a fiúknak.
Van téli és nyári egyenruha.
A nyári egyenruhát júniustól szeptemberig hordják, a télit pedig októbertől
májusig. Ez országosan így van. Nem számít, hogy májusban hamarabb jön a
meleg, és mindenkiről folyik a víz, vagy hogy ha szeptemberben hamarabb jön a
hideg, és majd megfagysz. Mindenki egységesen ugyanakkor cserél téli és nyári
egyenruhát.
Az órarend beosztása marad az, ami általános iskolában volt, azzal a
különbséggel, hogy bővül a tanterv olyan tantárgyakkal, ami általános iskolában
még nem volt: természettudomány, angol nyelv, stb. Japánban nem lehet a
közoktatásban nyelvek között válogatni, mindenki egységesen angolt tanul, bár
egyes helyeken lehetőség van kínait vagy koreait választani. Más nyelveknek
amúgy sem vennék nagyon hasznát, mert ha külföldi megy az országukba, legyen az
német, francia, olasz, stb. mindenki angolul fog megszólalni.
Felső-középiskola (10-12. osztály)
Ez már nem tartozik a kötelező közoktatásba.(!)
Vagyis a tankötelezettség az alsó-középiskola befejezésével véget ér (legyen
akárhány éves az illető – bár, a bukás nem jellemző). A felső középiskola, mivel
nem tartozik a kötelező oktatás körébe, nem is ingyenes. Viszont hiába
vannak állami- és magániskolák, a tananyag ugyanaz. Nincs olyan, hogy
„elit iskola”, mindenki ugyanazt tanulja meg az érettségiig. Viszont ez a
tudás nem elég az egyetemi felvételihez, ami minden egyetemre külön van (nem
úgy, mint nálunk, ahol az érettségi számít mindenhova). Ezért létesültek olyan
különleges iskolák, amik felkészítenek az egyetemi felvételire. Ezt
dzsukunak hívják, és meglehetősen drága. De ha a
szülő azt szeretné, hogy a gyereke egyetemre járjon, ki kell préselnie az árát,
mert különben nincs esélye. Legyen ugyanis bármilyen okos a gyerek, a
középiskolában nem tanulja meg azt az ismeretet, ami a felvételire kell. Ezt
csak a dzsukuban sajátíthatja el.
Nem mindenki megy felső-középiskolába. Vannak egyéb lehetőségek is. Pl.
felsőfokú szakképző, ami két évvel hosszabb, mint a sima felső-középiskola,
vagyis 5 éves. Vagy pl. részidős felső-középiskola (ami 4 éves), és egyéb
különböző nevű és fajtájú iskolák, amik a felső-középiskolához hasonló képzést
adnak. Ezek olyanok, mint nálunk a szakközépiskolák, vagy szakiskolák-érettségit
nem adnak, de jól hasznosítható szakmát, ún „kékköpenyes állás-lehetőséget”
igen.
Egyetem
Az egyetemekre felvételizni kell.(!)
Japánban nagyon nagy a túlképzettség, és a munkahelyi szűrőn elsőként az
intézet neve számít, ahol végeztél. Talán más országban nem is számít ennyire az
egyetem neve, mint Japánban. Pont ezért az elit egyetemekre bekerülni nagyon
nehéz, és ha nem a megfelelő dzsukuba jársz, lehetetlen. A szülők milliós
összegeket képesek arra áldozni, hogy a gyerekük jövőjét biztosítsák. Ezért a
gyerekeken nagyon nagy a nyomás. Ha fiatal öngyilkosokról hallunk, valószínű
azért történt, mert megbuktak a vizsgán, és nem mertek szüleik szemébe nézni,
nem bírták a nyomást, és azt, hogy csalódást kellett okozniuk. Az egyetemen is
megszállott szorgalommal tanul szinte minden diák, hisz tisztában vannak azzal,
hogy szüleik nem egyszer nélkülöztek azért, hogy ő a legjobb iskolába
kerülhessen.
Az egyetem után van lehetőség továbbképzésre, ami hasonlít a mi doktorandusz
rendszerünkhöz.
Elhelyezkedés
Japánban az egyetemek presztízsének olyan nagy a szerepe, hogy lehet, hogy egy
kevésbé jó egyetemen elvégzel kitűnően egy közgazdász szakot, de nem fognak
felvenni álmaid állásába, mert az ellenfeled a Tokiói Állami Egyetemen végzett.
Az már nem érdekli őket, hogy mellesleg bölcsész karon végzett, és köze nincs az
állásához, de őt fogják felvenni.(!)
Az oktatás színvonala:
tekintve, hogy nem jártam japán iskolába, csak arról tudok számot adni, amit
azoktól hallottam, akik részesei voltak annak.
Matematika
Az első általánosítás: Japánban mindenki matekzseni. Nekem ezzel kapcsolatban
két tapasztalatom van. Az egyik gimnázium 11. osztálya, amikor Japánból egy Aya
nevű lány került az iskolánkba egy évre. Kezdetben nem tudott egyáltalán
magyarul, és angolul is a szótárgép segítségével meg egy kis mutogatással
épphogy megértette magát. Így az olyan órákon, mint irodalom vagy történelem,
szegény el sem tudom képzelni, hogy nem halt bele az unalomba, hiszen 45 percet
beszéltek neki egy olyan nyelven, amit nem értett, olyan dolgokról, amikről még
saját nyelvén sem hallott. Viszont fizikán és matekon mindenkit lepipált az
évfolyamban.
A másik tapasztalatom ezen a téren a japán 5 éves egyetemi ösztöndíjas képzésre
való jelentkezés volt, ahova olyan feladatokat kértek a felvételiben, amiket
nálunk már az egyetemen oktatnak. Bár, az is lehet, hogy ezt az ő gimnáziumukban
ugyanúgy nem lehet megtanulni, csak a dzsukuban. Attól függetlenül ők 18 éves
korukra olyan feladatokat tanulnak meg, amin egy itthoni matematika szakos
egyetemista is törte a fejét, aki igyekezett elmagyarázni nekem.
A japán oktatásnak egyébként is hangsúlyos része a matematika, és már kicsi
kortól nagyon komolyan veszik, két részre osztva a gyakorlatot és az elméletet.
Amikor megláttam ismerősömnél a gyerek matek könyvét, meglepődtem. Nem a nagy
színes mintákra és barátságos képekre helyezik a hangsúlyt. A könyvek
praktikussági okokból meglepően picik (az ő táskájuk nem is olyan nehéz, mint
egy magyar iskolásé), de minden szükséges tudás megtalálható benne.
A matematikával kapcsolatban még annyi érdekesség, hogy az iskolában nem
használnak számológépet.
Nem tudom bizonyítani, de azt hiszem, hogy egy olyan gyerek, aki ahhoz van
szoktatva, hogy fejben számoljon, csak jobb matekos lesz, mint az, aki a 2x2-t
is számológépen számolja ki.(!)
Angol
Az angol oktatás ezzel szemben borzasztó. Kanákon (japán írásjeleken) keresztül
próbálják megtanítani az angol kiejtést, ami olyan, mintha mi úgy írnánk azt,
hogy „I love you”, hogy „Áj láv jú”. Vagyis még ennél is borzasztóbb, mert pl.
kanáknál nincs különbség az „r” és az „l” között, „v” és „b” között, és
mássalhangzóra végződő szót sem lehet velük leírni. Így valami olyasmi jönne ki
az előző mondatból, hogy „Ai rabu yuu”.
A diákokat a felvételi vizsgákon való jó szereplésre készítik fel, vagyis főleg
a nyelvtanra és olvasásra koncentrálnak. Mivel az órán angol beszélgetés nem
történik, a diákok akkor sem mernek megszólalni angolul, ha élesben kéne
mondaniuk valamit. Pl. segíteni egy külföldinek. Mellesleg az sem lendítette fel
az angol oktatást, hogy „anyanyelvi tanárokat” keresve boldog-boldogtalant
felvettek, aki fehér ember volt, vagy amerikai. Mert ha "gaidzsin", akkor biztos
beszél angolul. Ha meg beszél angolul, akkor biztos tanítani is tudja. Hááát…
tudjuk, hogy a tudás és a tanítás nem ugyanaz, szóval a középiskolai angol
oktatás színvonalának kérdése még mindig megoldatlan Japánban
Természettudományos tárgyak
Lehet, hogy én találkoztam rossz emberekkel, de azt vettem észre, hogy a japánok
nem éppen jeleskednek az egyéb természettudományok terén.
A következő esetek olyan japánokkal történtek, akik érettségizett, középkorú
japánok voltak.
Egy egészséges életmódról való beszélgetés során az illető meglepődött, hogy
vitaminból nem csak C vitamin létezik, és a C vitamin sem csak citromban van.
Eközben nekünk már általánosban nyomatják, hogy paprikában mennyi C vitamin van,
és a reklámokból is csak úgy zúdulnak ránk a vitaminok, amik különböző
joghurtokban, samponokban, arckrémekben vannak.
Tehát vannak jó és rossz dolgok a japán oktatásban, mint ahogy minden
rendszerben.
Meghatározó azonban a szigor és fegyelem, közösségi munka előlendítése, erős a
matematika és reáltantárgyak oktatása. Szinte nem létezik analfabetizmus.
Összességében
nézve náluk valóban az a lényeg, hogy fokozatosan hozzászoktassák
a gyerekeket a jövőbeni életükhöz, ami majd a társadalomban várja őket. Erre
való az egyenruha, a szigorú és állandó követelmények és az önkéntes
foglalkozások.
/Egy
évekig Japánban élt magyar diplomatacsalád beszámolója alapján/