
IN MEMORIAM
IRINYI JÁNOS VEGYIPARI TECHNIKUM*
1964-től
1968-ig voltam a kazincbarcikai Irinyi János Vegyipari Technikum diákja, ahol
vegyésztechnikusként végeztem. A Sors furcsa fintora, hogy – bár mindvégig közel
állt hozzám a kémia és általában a műszaki tudományok világa – életem nagyobbik
felében a magyar nyelv és irodalom oktatása lett élethivatásom. Így most az
egykori – negyvenkét esztendőt középiskolában tanító - gyakorló pedagógus
szemével próbálok visszatekinteni a technikumban eltöltött négy esztendőre, és
az emlékek segítségével próbálom megfejteni a titkot, hogy miben is állt az
akkori vegyipari technikum nagyszerűsége. Mert, hogy kiváló iskola volt, azt ma
már senki sem vitatja.
A szüleim szerint magam
választottam ki az akkori egyik legszínvonalasabbnak tartott középiskolát
továbbtanulásom céljául, de ma már tudom, hogy – idős szülők lévén - Ők
szerettek volna minél előbb biztos kenyeret adni a kezembe a technikusi oklevél
megszerzésével.
Emlékezetes maradt számomra
már a találkozásom is az iskolával. A felvételi vizsga után az általános
iskolába küldött felvételemet igazoló értesítés kézen-közön elkallódott. Élesen
emlékszem rá, hogy nem egészen 14 évesen vonattal egyedül utaztam
Kazincbarcikára, és az iskolában a portás néni segítségével jutottam az
igazgatói iroda közelébe. Egy kedves Hölgy fogadott – később derült ki számomra,
hogy Ő az igazgatóhelyettes, Franczia Ottóné, Inci néni, a későbbi magyar- és
történelemtanárom négy esztendőn keresztül –, „Kedveskémnek” szólított, és
utánanézvén biztosított róla, hogy annak a papírnak, mely bizonyítja, hogy
felvettek, ott kell lennie a putnoki iskolában, mert ők bizony elküldték. Majd
fejemet megsimogatva utamra bocsájtott azzal, hogy szeptemberben szeretettel vár
engem. Már ekkor tudtam, hogy a legjobb iskolát választottam.
Egy iskolai közösség,
osztály jellegét alapvetően határozza meg az osztályfőnök személyisége,
műveltsége, a tanulók iránt érzett szeretete.
A mi osztályfőnökünk Tóni
bácsi (Uzsoki Antal), az iskola testnevelőtanára volt. Sajátos „szakterülete”
ellenére igen komoly erőfeszítéseket tett négy éven keresztül, hogy testi
fejlődésünk mellett, világszemléletünk és műveltségünk is minél szélesebb körű
legyen. Pedagógiai tevékenységét erősen befolyásolta gyakorló tanítónő-felesége,
Ilus néni, így talán nem véletlen, hogy az osztálynak színházbérlete volt a
Miskolci Nemzeti Színházban, kirándulások során bejártuk a Bükk rengetegeit,
értékes könyveket adott a kezünkbe elolvasásra, azaz kapcsolata legtöbbünkkel
személyes és odafigyelő volt. (Egyszer beteg voltam, és nem tudtam értesíteni.
Másnap már ott volt nálunk Putnokon személyesen, hogy miért nem vagyok az
iskolában.)
Mindannyiunkat saját
gyermekükként szerettek; s ez a legtöbb, amit pedagógusként értünk megtehettek -
és ezt becsülettel meg is tették.
Egy középiskolában a
legkeményebb pedagógiai feladat az elsőévesek közösséggé formálása, az iskolai
rendre szoktatása, elérni, hogy komolyan vegyék a középiskolai követelményeket,
és hogy fegyelmezettek legyenek. Az eredményes oktatás alapvető feltételei ezek.
Ma már tudom, hogy milyen
komoly pedagógiai elkötelezettséget jelentett, hogy Lini István igazgató úr a
heti kettő kötelező óráját minden évben az elsőévesek személyes megismerésére
használta fel. Munkaegészségtant tanított mindkét osztályban, de igazából
leginkább arra használta ezt a heti egy-egy órát, hogy már ekkor biztos szemmel
felmérje a későbbi tehetségeket. Így elérte, hogy nem volt olyan diákja, akit
személyesen ne ismert volna. Emlékszem, ha valakinek az osztályzatai nem voltak
megfelelőek, az osztály színe előtt feddte meg az illetőt, hogy ha nem akar
tanulni, maradjon ki az iskolából, és szégyellje magát, mert - erős felvételi
lévén - elvette valaki elől a lehetőséget, aki tanulni szeretett volna. És ez a
szemlélet egyébként minden tanár esetében egyértelmű volt.
Erősen megmaradt bennem a
laboratóriumi gyakorlatok emléke, ahol a felszereléseket – ami elég sokféle
üvegedényből állt elsősorban – minden diák a raktárból személyes anyagi
felelősség terhe mellett vételezte fel. Így amikor valamilyen töréskár
bekövetkezett – véletlenségből, figyelmetlenségből, esetlegesen valamilyen
rendetlenségből –, azt a tanuló saját költségén a raktárból volt köteles
pótolni. És ez mindenki számára világos, egyértelmű és elfogadott volt. És nem
emlékszem egyetlen esetre sem, hogy egy-egy szülő valaha is bejött volna, hogy
neki nem telik ilyesmire.
A fegyelem és a tartás
jellemezte az akkori technikusjelöltek életét és munkáját.
A laboratóriumi gyakorlatok
egyik meghatározó formája volt a Kisüzemben végzett munka. A Kisüzemben
valójában tényleges - igaz, az eredetieknél kisebb méretű - vegyipari
készülékeken végeztünk méréseket, így amikor végzés után találkoztunk ezekkel a
berendezésekkel az iparban, nem voltak ismeretlenek számunkra. Azaz, a
vállalatok kész ismeretekkel rendelkező szakembereket kaptak, szinte nem is volt
szükség betanításukra - legfeljebb csak a helyismeret megszerzésére.
Persze, azért mi is
gyermekek voltunk, és a vegyészetet szerető ifjoncokként hagyományként terjedt
minden elsős életében a robbanószerek otthoni gyártása.
Emlékszem, micsoda
tekintélyem volt a putnoki hegyoldalban rendezett robbantási bemutatóimon.
Korábban csak karbidágyút készítettünk, de az én robbanóanyagom – tudatosan nem
nevezem meg – egészen másképpen szólt. (Ma már terrorizmus gyanújába keverednék
általa.) A gyengébb típusúakat, melyek már dörzsölésre is pukkantak, némelyek
szétszórtak a tanteremben is. Olyankor a takarító nénik panasszal fordultak az
igazgató úrhoz, aki ilyenkor elővette a delikvenseket, jól megnézte őket
magának, majd közölte velük, hogy örömmel tölti el, hogy ennyire érdeklődnek a
szakterületük iránt, de ne ijesztgessék feleslegesen a takarító néniket!
(Szerintem magában még büszkén mosolygott is.)
A laboratóriumi gyakorlatok
feszesek voltak, többnyire kitöltötték a teljes munkaidőt, sőt voltak, akik nem
is készültek el időre a feladattal. De az egyes folyamatok olykor elég sokáig
tartottak, amire várni kellett. Ezért Bagyinszky Ferenc tanár úr kitalálta, hogy
ezekben a szabad félórákban műszaki angol nyelvet tanít nekünk, hiszen mi a jövő
mérnökei leszünk, és számunkra elengedhetetlen lesz az angol nyelv ismerete. Ha
azt látta, hogy valaki éppen „szabad”, magához intette, és együtt gyakorolták az
angol műszaki kifejezéseket az előre elkészített cetliket használva. Barátaim,
1964-et írtunk!
De emlékszem Oláh József
tanár úrra – akit mi csak Szergejnek becéztünk –, aki hadifogolyként tanulta meg
az orosz nyelvet. A hivatalos tankönyvet - ami tele volt propaganda tanmesével -
félretetette velünk, és helyette minden diáknak saját maga által összeállított
és stencilezett (sokszorosított) lapot adott, amin a mindennapi életben
hasznosítható nyelven írt történetek voltak Sztyopa Szakállasról és társairól,
akik az iskola volt diákjaiként éppen az akkori Szovjetunió különböző egyetemein
tanultak. Az ő (fiktív) életük és élményeik voltak a mi tanmeséink. Még egyszer
ideírom: 1964-et írtunk akkor!
Hámori tanár úr, aki a
szerves kémiát tanította, arról volt híres, hogy soha semmilyen jegyzetet nem
használt, de mindig pontosan tudta, hogy hol hagytuk abba az előző órán a
tananyagot. Minden órán leírtuk azt a legfontosabb jellemzőket, amire
feltétlenül szükség volt a tudomány elsajátításához. És ezt a keveset(sic!) a
következő tanóra elején írásban számonkérte általában nyolc-tíz véletlenszerűen
kiválasztott tanulótól. A „dolgozatokat” a következő órára mindig ki is
javította! Tankönyvet nem használtunk az Ő óráin, de nagyon féltünk tőle, és
nagyon tudtuk a szerves kémiát. Amúgy kedves és közvetlen ember volt.
Felsőbb évfolyamokon a
szakmai tárgyakat az akkori Borsodi Vegyi Kombinát mérnökei tanították nekünk
óraadóként, illetve vegyészmérnökként frissen végzett egykori tanítványok jöttek
vissza a technikumba – ma már tudom, hogy nem véletlenül - tanítani. Így mi
abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a legfrissebb tudományos és
gyakorlati ismereteket kaptuk meg azoktól a szakemberektől, akik azt éppen
„élőben” gyakorolták vagy a legfrissebb egyetemi tudással rendelkeztek.
A fiatal mérnökök azt a
szigort képviselték és követelték meg, amiben ők is nevelkedtek (Tuza János,
Gedeon Tihamér, Kakukk József, stb.). Az óraadó „Nagyok” (Enyedy Béla, Hajagos
Béla, Cservenka Miklós, Szilágyi Gábor, stb.) nem igazán foglalkoztak azzal,
hogy éppen hol tanítanak – a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen is óraadók
voltak –, „szórakozottságból”, „kényelemből” ugyanazt mondták mindenhol, így
aztán tőlük egyetemi szinten kaptuk a tananyagot, miközben meg kellett tanulnunk
jegyzetelni is, mert a tankönyv az Ő tudásukhoz képest elavult volt, így nem is
használ(hat)tuk azokat.
Ma úgy mondanám, megszívtuk
anno, de ettől a „szívástól” lettünk azok, akivé lettünk - akik voltunk immár.
1968-ban, végzősként éltük
meg azt a lehetőséget, hogy a Minisztérium versenyt hirdetett az ország öt
vegyipari technikuma között (Budapest, Debrecen, Kazincbarcika, Nagykanizsa és
Veszprém). Tanulmányi téren (matematika, fizika, kémia és műszaki tárgyak),
sportban, és kultúrában mérhették össze tudásukat az iskolák diákjai.
Veszprémben rendezték meg a
versenyt. És láss csodát: a kazincbarcikai technikum lett a győztes. Egységes
megmérettetés nyomán bizonyítottuk, hogy az Irinyi János Vegyipari Technikum az
ország legjobban teljesítő vegyipari technikuma.
Megadatott nekem, hogy
részese legyek ennek a „csodának”.
Hogy mitől volt ez az
iskola olyan, amilyen? Attól, amitől minden iskola olyan, amilyen:
- az igazgató
személyiségétől és elkötelezettségétől. Attól, ahogyan felelősen magáénak érzi –
mai szóhasználattal: menedzseli - az iskolát; attól, hogy tudatosan
élethivatásának tekinti a jövő nemzedékének nevelését, oktatását, hogy jól
ismeri minden beosztott kollégáját, személyesen ismeri minden diákját, szereti
őket, és meg is tesz értük minden tőle telhetőt. (Lini Istvánt ilyen embernek
ismertem meg.)
- a tanítást nem csak
megélhetésként, de élethivatásként vállaló, magát örökké továbbképző, céltudatos
pedagógusok közösségének köszönhetően, akik nem csak oktatnak, de személyes
példamutatással nevelik is a rájuk bízott fiatalokat. (1964 és 1968 között a
Vegyipari technikumban tanító tanárok nagy többsége ilyen ember volt.)
- az iskolában tanulni,
művelődni, dolgozni akaró és szerető diákok személyiségétől, akik magukénak
vallják iskolájukat, büszkék arra, hogy ott tanulhatnak, és mindent megtesznek
annak megbecsüléséért, hírnevének megőrzéséért azzal, hogy példamutatóan élnek,
és tanulmányaik során képességük legjavát nyújtják. (Hiszem, hogy mi, akik 1964
és 1968 között a kazincbarcikai Irinyi János Vegyipari technikumban tanultunk,
ilyen diákok voltunk.)
És végezetül még egy nagyon
fontos emlék. Amikor leérettségiztünk – képesítő vizsgát tettünk –, és
elhelyezkedtünk a Borsodi Vegyi Kombinátban dolgozni, a munkahelyen a kezdő
órabérünket az érettségi eredményének függvényében állapították meg: a jelesen
érettségiző 4.70-Ft-ot kapott, a jó eredményű 4.20-at, a közepesen érettségizett
3.70-et, míg az elégséges végzettségű csak 3.20 forintot. És láss csodát, senki
nem kiáltott „egyenlő munkáért egyenlő bért”, nem emlegette az emberi jogokat,
de elfogadta azt a tényt, hogy aki négy esztendőn keresztül jól tanult, az
értékesebb emberré is lett ez által.
Nem volt ez más, mint a
tudás elismerése, anyagi megbecsülése.
Mint egykori diák, mint egy
életet végigtanító középiskolai tanár ezeket az emlékeket, élményeket tartottam
fontosnak feleleveníteni és közre adni abban a hitben és reményben, hogy
adalékként szolgálhatok vele mindazoknak, akik keresik a titkát az egykori
kazincbarcikai Vegyipari Technikum kiválóságának.
De tettem ezt abból a
meggyőződésből is, hogy mindezeket figyelmébe ajánljam a mai iskolák
igazgatóinak, elkötelezett pedagógusainak és a tudást megbecsülő, annak
fontosságát szem előtt tartó diákjainak.
Csak remélni tudom, hogy
lesz, aki hasznosítja.
/PPL/
*Megjelent az Irinyi Emlékkönyvben az iskola alapításának 60. évfordulóján